کد خبر 1515968
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
تحریم‌های جدید علیه حکومت نظامی نیجر/ کودتاچیان مانع ورود هیئت مشترک کشور‌های آفریقای غربی، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل به نیجر شدند

رئیس جمهور نیجریه از طریق بانک مرکزی این کشور دستور اعمال تحریم‌های جدید را علیه فرماندهان نظامی نیجر صادر کرد.

به گزارش مشرق، نیجر ساعاتی پس از آن که سران نظامی جدید این کشور آخرین مأموریت دیپلماتیک با هدف بازگرداندن نظم قانون اساسی پس از کودتای ۲۶ جولای (چهارم مرداد) را رد کردند، با تحریم‌های بیشتری مواجه شد.

به گفته سخنگوی ریاست جمهوری نیجریه، «بولا تینوبو»، رئیس جمهور این کشور از طریق بانک مرکزی نیجریه دستور اعمال تحریم‌های جدید را صادر کرد که هدف آن تحت فشار قرار دادن کسانی است که در کودتای نیجر دخیل بودند.

این تحریم‌ها پس از آن اعمال شد که حکومت نظامی، هیئت مشترک کشورهای آفریقای غربی، اتحادیه آفریقا (AU) و سازمان ملل را از ورود به نیجر منع کرد و در مقابل فشارهای آمریکا و سازمان ملل برای آمدن به میز مذاکره مقاومت کرد.

اواخر روز سه‌شنبه، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) تایید کرد که ماموریت مشترک لغو شده است و در بیانیه‌ای اعلام کرد که به اجرای همه اقدامات برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در نیجر ادامه خواهد داد.

قدرت‌های منطقه‌ای و غربی می‌گویند که این نگرانی را دارند که کودتا باعث بی‌ثباتی منطقه ساحل در غرب آفریقا شود.

بسته شدن مرزها و حریم هوایی، عرضه دارو و غذا را قطع کرده و کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل را با مشکل مواجه کرده است.

همچنین به گفته کارشناسان، منافع آمریکا و غرب در نیجر در معرض تهدید است.

«متیو میلر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: ما هنوز امیدواریم و همچنان در تلاش برای دستیابی به نتیجه‌ای هستیم که بازگشت به نظم قانون اساسی منجر شود.

سران کشورهای ECOWAS در حال آماده شدن برای نشستی در روز پنجشنبه برای بحث درباره حکومت نظامی نیجر هستند که ضرب الاجل ششم آگوست (۱۵ مرداد) برای بازگرداندن «محمد بازوم»، رئیس جمهور مخلوع شده را زیر پا گذاشتند.

روسای دفاعی ECOWAS هفته گذشته بر سر یک طرح اقدام نظامی احتمالی به توافق رسیدند که انتظار می‌رود سران کشورها در نشست سران خود در ابوجا، پایتخت نیجریه، آن را بررسی کنند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس