مداخله نظامی در نیجر تمام آفریقا را وارد جنگ می‌کند

مشاور رئیس جمهور برکنار شده نیجر در مصاحبه‌ای هشدار داد که هرگونه مداخله نظامی ایکواس در نیجر می‌تواند تمام آفریقا را وارد درگیری نظامی کند.

به گزارش مشرق، «آنتینیکار الحسن» مشاور سیاسی «محمد بازوم» رئیس جمهور نیجر گفت که هرگونه مداخله نظامی مجموعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در نیجر به معنای آن خواهد بود که تمام آفریقا در وضعیت جنگی قرار گرفته است.

وی که با خبرگزاری اسپوتنیک مصاحبه می‌کرد، در پاسخ به سوالی در این باره که آیا ایکواس آماده مداخله نظامی در نیجر بوده، گفت: «اعتقاد دارم که ایکواس با مداخله نظامی در نیجر هرگز مرتکب چنین خطایی نخواهد شد چون اگر مداخله نظامی کند این به معنای آن است که تمام ‌آفریقا در وضعیت جنگ قرار می‌گیرد».

از سوی دیگر شورای نظامی نیجر، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، اعلام کرد که ارتش فرانسه یکی از مواضع نیروهای مسلح این کشور را هدف حمله قرار داده است.

«آمادو عبدالرحمن» سخنگوی شورای حاکم در نیجر گفت: «ساعت شش امروز صبح (به وقت محلی) یکی از مواضع گارد ملی در منطقه «لیبتاکو گورم» هدف حمله ارتش فرانسه قرار گرفته و ۱۶ تروریست از زندان آزاد شده‌اند».

عبدالرحمن در ادامه افزود که یک هواپیمای فرانسوی پس از برخاستن از فرودگاه پایتخت چاد، حریم هوایی نیجر را نقض کرده است.

او همچنین با تروریست خواندن افراد آزاد شده در حمله فرانسه، اشاره کرد که این افراد در ۳ عملیات در خاک نیجر نقش داشته‌اند.

گروهی از فرماندهان گارد ریاست جمهوری نیجر، بیست و هفتم جولای گذشته، اعلام کردند که با سرنگونی «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور، قدرت را به دست گرفته‌اند.

پس از کودتا در نیجر، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکواس» تحت فشار برخی از کشورهای غربی به‌ویژه فرانسه که پیشتر نیجر را تحت استعمار خود داشته، نیجر را تحت فشار قرار داد و این کشور را تحریم کرد.

اکواس تا روز یکشنبه هفته جاری به نیجر برای بازگردانی وضعیت به حالت عادی در این کشور مهلت داده بود، اما به‌رغم پایان این ضرب‌الاجل هیچ اقدام نظامی علیه نیجر صورت نگرفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    هیچی کشور به فنا رفت
  • فدائی ایران و اسلام🇮🇷 IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    استقلال هزینه دارد. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قید شده حمایت و پشتیبانی از ملت های مظلوم جزء وظایف است. حرف غرب دیگر خریدار ندارد.
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    کودتای بر حق در نیجریه ثابت کرد دیگه مثل قبلا سازمان جهنمی سیا و ژی اس او فرانسه هیچ غلطی نمی توانند بکنند. الحمد لله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس