نخست وزیر نیجر حضور نیروهای واگنر در این کشور را رد کرد

نخست وزیر نیجر برخی خبرها در مورد حضور نیروهای واگنر در نیجر را رد کرد و گفت: «هیچ نیرویی از گروه واگنر در مرز مالی و نیجر وجود ندارد، چون گروه‌های اسلام‌گرا در آنجا هستند.»

به گزارش مشرق، «اوهومودو ماهامادو»، نخست وزیر نیجر که این روزها شاهد حاکمیت ارتش در جریان یک کودتاست، اطلاعات مربوط به حضور جنگجویان شرکت شبه نظامیان واگنر در نیجر را رد کرد.

نخست‌وزیر نیجر در حالی که در پاریس به سر می‌برد، به شبکه تلویزیونی الشرق الاوسط گفت: «نمی‌توانم حضور واگنر را تأیید کنم، این غیرممکن است. هیچ نیرویس از واگنر در مرز مالی و نیجر وجود ندارد و گروه‌های اسلام‌گرا در آنجا حضور دارند و عبور از این گروه‌ها تقریباً غیرممکن است.»

به گفته مهمادو، برای عبور از مرز «اول باید این گروه‌ها را نابود کرد که در چهار سال گذشته این اتفاق نیفتاده است». نخست وزیر در تبعید نیجر گفت: «امروز آنها یعنی همان جنگجویان واگنر نمی‌توانند از مرز مالی و نیجر عبور کنند و بر این اساس، من نمی‌توانم این اطلاعات را تأیید کنم. من معتقدم که این غیرممکن است.»

در ۲۶ جولای، یک گروه شورشی از ارتش نیجر در تلویزیون برکناری «محمد بازوم» از ریاست جمهوری، بسته شدن مرزهای کشور، اعمال مقررات منع آمد و شد، تعلیق قانون اساسی و ممنوعیت فعالیت احزاب سیاسی را اعلام کردند. پس از آن شورای ملی حفاظت از وطن برای اداره کشور توسط نظامیان تشکیل شد. ژنرال عبدالرحمن چیانی از ۲۸ ژوئیه رهبری این شورا را برعهده داشت.

در همین حال، به گفته سیاستمداران نیجر، رئیس‌جمهور این کشور «در سلامت کامل» به سر می‌برد و با رهبران و نمایندگان دولت سایر کشورها در تماس تلفنی است، اما اجازه خروج از اقامتگاه خود را ندارد.

همچنین در یک نشست اضطراری که در ۳۰ ژوئیه برگزار شد، رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکوواس (ECOWAS) از شورشیانی که قدرت را در نیجر به دست گرفته‌اند، خواستند که فوراً محمد بازوم رئیس‌جمهور را آزاد کرده و دوباره به قدرت برسانند و نظم قانون اساسی را در کشور بازگردانند. ۱۵ کشور عضو اکوواس ۷ روز به کودتاگران در نیجر فرصت دادند که محمد بازوم، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور را آزاد کنند، در غیراین‌صورت حمله نظامی علیه شورای نظامی نیجر را آغاز خواهند کرد.

از سوی دیگر، مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) روز دوشنبه اعلام کرد که نشستی با محوریت بحران در نیجر روز پنج شنبه برگزار می‌کند. ابوجا، پایتخت نیجریه میزبان نشست اکوواس خواهد بود. این نشست در حالی برگزاری خواهد شد که ضرب الاجل اکوواس برای پایان کودتا در نیجر بی نتیجه بود.

هم‌زمان با پایان ضرب‌الاجل مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) به شورای نظامی حاکم بر کشور نیجر برای آزادی «محمد بازوم» رئیس‌جمهور مخلوع این کشور، این شورای نظامی اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی آسمان این کشور بسته است.

همچنین روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه اعلام کرد کشورهای مجمع اقتصادی غرب آسیا (اکوواس) هنوز آمادگی و توان لازم برای مداخله نظامی تمام عیار علیه نیجر را ندارند.

از سوی دیگر اعلام شده که همزمان با اتمام مهلت تعیین شده برای آزادی محمد بازوم و مواجهه کودتاگران این کشور با مداخله نظامی احتمالی گروه اکوواس، شورای نظامی جدید این کشور از گروه واگنر تقاضای کمک کردند.

آژانس خبری آناتولی روز یکشنبه با اعلام این مطلب گزارش داد که این درخواست در جریان دیدار سران کودتای نظامی در نیجر از کشور همسایه مالی مطرح شده است.

پس از آنکه تیمی که روز پنجشنبه از سوی اکوواس برای میانجیگری به نیجر اعزام شده بود، اجازه ملاقات با ژنرال «عبدالرحمن چیانی» رئیس شورای انتقالی این کشور را نیافت، وزرای دفاع کشورهای عضو اکوواس روز جمعه طرح مداخله احتمالی در نیجر را نهایی کردند و از نظامیان خواستند منابع مورد نیاز این اقدام را آماده کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس