نشست مسکو

سفرا و دیپلمات‌های ۱۲ کشور اسلامی و غیراسلامی در نشستی به ابتکار و میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه، اقدامات صورت گرفته در برخی کشورهای غربی در هتک حرمت قرآن کریم را محکوم کردند.

به گزارش مشرق، این نشست با حضور سفیران جمهوری اسلامی ایران،‌ سوریه،‌ عراق و بروندی و معاونان و دیپلمات‌های ارشد سفارتخانه‌های پاکستان، ترکیه،‌ لبنان، فلسطین،‌ قزاقستان، قرقیزستان، هند و مکزیک در مسکو برگزار شد و قرائت آیاتی از قرآن کریم سرآغاز آن بود.

بنا بر موازین بین المللی، آزادی بیان نباید منجر به تحریک و نفرت پراکنی مذهبی شود

سفیر ایران در روسیه در سخنانی در این نشست گفت: اهانت مکرر در کشورهای سوئد و دانمارک به قرآن کریم به بهانه آزادی بیان، نمایش ننگینی از استاندارد دوگانه غرب در احترام به موازین حقوق بشر و اقدامی به منظور نفرت افکنی و خشونت ورزی علیه دین رحمانی اسلام است.

کاظم جلالی افزود: چنین اقداماتی علاوه بر نشان دادن سوء استفاده از مفهوم والای آزادی بیان و برخلاف اسناد حقوق بشری از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر است و به وضوح، خلاف همزیستی مسالمت آمیز ملت ها بوده و در راستای خط مشی اسلام هراسی غرب انجام می شود.

وی ادامه داد: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در اواسط جولای ۲۰۲۳ (تیرماه ۱۴۰۲) با تصویب قطعنامه پیشنهادی کشورهای اسلامی در قالب توهین علیه مقدسات دینی، اهانت به قرآن را محکوم کرد و خواستار بررسی این موضوع و گزارش دهی کمیسیر عالی حقوق بشر شد، از این رو، این اقدام حتی توسط نهادهای بین المللی حقوق بشری نیز مورد تأیید و حمایت نیست.

سفیر ایران در روسیه گفت: صدور مجوز هتک حرمت قرآن کریم نقض آشکار ارزش های مدارای مندرج در اعلامیه اصول مدارا مصوب ۱۶ نوامبر ۱۹۹۵ مجمع عمومی یونسکو است و همانگونه که در بند یک ماده ۲ این اعلامیه آمده است، «مدارا در سطح عملکرد دولتی مستلزم عدالت و بی طرفی در دستگاه قانونگذاری، در کاربرد قوانین، در دادگستری و نظام اداری است»؛ از این رو آشکار است عدم قانونگذاری در رابطه با اقدامات متضمن نقض فاحش ارزش های مدارا و پذیرش دیگران، نا مدارایی و نقض مستمر ارزش های مندرج در این اعلامیه است.

جلالی خاطرنشان کرد: بنا بر بند سه ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و بند ۲ ماده ۱۰ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، آزادی بیان مشمول محدودیت هایی از جمله نظم عمومی، اخلاق و اعمال مجرمانه است و دیوان اروپایی حقوق بشر در رویه خود اشاره کرده است که آزادی بیان نباید منجر به تحریک و نفرت پراکنی مذهبی علیه شخص یا گروه خاص باشد.

وی در ادامه از این که کشورهای اروپایی عضو این کنوانسیون اقدامات و تدابیر لازم را برای جلوگیری از توهین آشکار به مقدسات اسلامی اتخاذ نکرده و با رویکرد منفعلانه خود به ایجاد نفرت دامن می زنند، ابراز تأسف کرد.
سفیر ایران در روسیه یادآور شد: اقدامات دولت های سوئد و دانمارک حتی با استانداردهای ادعایی خود اتحادیه اروپا نیز مغایرت دارد، آنچنان که سخنگوی سرویس اقدام خارجی اروپا بیان داشته است که سوزاندن قرآن یا هر کتاب مقدس دیگر توهین آمیز، بی احترامی و اقدامی تحریک آمیز است و نشانه های نژادپرستی، بیگانه هراسی و عدم مدارا مربوط به آن جایی در اروپا نباید داشته باشد.

به گفته سفیر ایران در روسیه، مطابق حقوق بین الملل بشر، نفرت پراکنی و اقدامات تحریک آمیز علیه ادیان الهی نمی تواند به واسطه آزادی بیان توجیه شود همچنانکه مطابق بند ۲ ماده ۲۰ میثاق حقوق مدنی و سیاسی، «هرگونه حمایت از نفرت ملی، نژادی یا مذهبی که به منزله تحریک به تبعیض، خصومت یا خشونت باشد، طبق قانون ممنوع است».

جلالی با بیان اینکه اقدام کشورهای سوئد و دانمارک نقض تعهدات این کشورها وفق بند ۲ ماده ۲۰ میثاق حقوق مدنی و سیاسی است، گفت: این کشورها به عنوان اعضای میثاق حقوق مدنی و سیاسی مکلف هستند با خروج از رویکرد منفعلانه و در عمل حمایتی از اهانت کنندگان به قرآن کریم، اقدامات قانونی لازم از جمله وضع مقررات مربوطه را برای مقابله با اقدامات ضد اعتقادات مذهبی همچون هتک حرمت قرآن کریم را که به وضوح توهین آمیز، نفرت انگیز و تحریک آمیز است، اتخاذ کنند.

سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: کشورهای غربی نه تنها به عقاید و مقدسات سایر کشورها احترام نمی گذارند، بلکه به قواعد، اسناد و هنجارهایی که خودشان نیز واضع آن بوده اند توجهی نمی کنند.
جلالی گفت: این مساله نشانه ای از افول تمدنی در غرب است و این کشورها باید بدانند این بی توجهی حقوق به قواعد بین المللی در آینده گریبان این کشورها را هم خواهد گرفت.

سفیر سوریه: از موضع دولت عراق حمایت کنیم

سفیر سوریه در روسیه نیز در سخنانی در این نشست گفت:‌ دولت‌های سوئد و دانمارک،‌ تعهدات بین‌المللی خود را نادیده می‌گیرند، گفت: شاهد تحریف اخلاق در کشورهای اسکاندیناوی هستیم.

بشار جعفری با تمجید واکنش دولت عراق در قطع روابط دیپلماتیک با کشور سوئد افزود: این واکنش، اقدامات قاطع دیگر کشورهای اسلامی را نیز در پی داشت و از این رو، باید از موضع دولت عراق در این عرصه حمایت کنیم.
وی ادامه داد: نخستین فردی که در اقدامی جنایتکارانه طی سال‌های گذشته اقدام به آتش زدن قرآن کریم کرد، یکی از خادمان کلیسایی در فلوریدای آمریکا بود، اقدامی جنایتکارانه که توهین به ارزش‌های حدود دو میلیارد مسلمان در جهان است.

سفیر سوریه در مسکو با انتقاد از سکوت کشورهای غربی به ویژه اروپایی در قبال هتک حرمت مقدسات اسلامی گفت: وزیران اتحادیه اروپا می‌توانند هر زمان دور هم جمع شوند و مسائل جزئی را بررسی کنند اما در قبال اقدامات جاهلانه در کشورهای سوئد و دانمارک سکوت اختیار کرده اند.

جعفری در ادامه بر پیگیری ‌های دیپلماتیک در مجامع بین‌المللی برای توقف اقدامات در توهین به مقدسات اسلامی را خواستار شد.

نشست دیپلماتیک در مسکو با حضور نمایندگان ۱۲ کشور در مخالفت با هتک حرمت قرآن کریم

سفیر عراق: کشورهای اسلامی با موضع واحد و منسجم گام بردارند

سفیر عراق در روسیه نیز در سخنانی در این نشست با اشاره به اقدام این کشور در قطع مناسبات دیپلماتیک با کشور سوئد گفت:‌ پیش از قطع مناسبات دیپلماتیک، وزیر امور خارجه عراق به همتای سوئدی خود گفته بود که چنانچه اقدامات توهین آمیز به قرآن کریم در این کشور اسکاندیناوی متوقف نشود، عراق مناسبات خود را به حالت تعلیق در می‌آورد اما این مذاکرات نتیجه بخش نبود و شاهد ادامه توهین‌ها بودیم.

قحطان طه الجنابی افزود: چگونه است که از منظر غرب، حقوق یک فرد هتاک اینقدر مهم است اما حقوق حدود دو میلیارد مسلمان مهم نیست؟

وی با اشاره به برگزاری نشست برخط وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره موضوع هتک حرمت به قرآن کریم تأکید کرد: کشورهای اسلامی باید با موضع واحد و منسجم در این موضوع گام بردارند تا با حرکت جمعی،‌مانع از تداوم بی احترامی به مقدسات اسلامی شوند.

سفیر بروندی: بی‌احترامی به قرآن غیرقابل پذیرش است

سفیر بروندی در مسکو نیز در سخنانی در این نشست با بیان اینکه از نگاه دولت و ملت بروندی،‌ هیچ فردی اجازه توهین به کتاب‌های مقدس ادیان الهی را ندارند، گفت: حتی مسیحیان جهان هم اقدام صورت گرفته در سوئد و دانمارک در هتک حرمت قرآن کریم را محکوم می‌کنند.

جوزف انکرونزیزا افزود:‌ علاوه بر مقامات رسمی و سیاسی بروندی، مردم این کشور هم از عاملان بی احترامی به قرآن کریم ابراز انزجار می‌کنند و آن را به هر بهانه‌ای قابل پذیرش نمی‌دانند.

هتک حرمت قرآن، بی‌احترامی به مسیحیان نیز قلمداد می‌شود

معاون سفیر لبنان در روسیه نیز در این نشست با اشاره به اینکه وی، شخصا فردی مسیحی است، گفت: هتک حرمت قرآن کریم، اقدام علیه معنویت و ارزش‌های انسانی است و بر این باور هستیم که زمانی که به ارزش‌های مسلمانان توهین شود، در واقع توهین به مسیحیان نیز هست.

رادریگ الحوری با تأکید بر ضرورت حمایت از دولت عراق به خاطر قطع رابطه دیپلماتیک با سوئد افزود: اقدام صورت گرفته در کشورهای سوئد و دانمارک،‌اقدامی حزن انگیز است و تنها گامی در مسیر اسلام هراسی نیست، بلکه در مسیر دین هراسی است.

وی در ادامه با اشاره به ادای احترام رئیس‌جمهوری روسیه به قرآن کریم پس از هدیه دادن این کتاب آسمانی به وی در مسجدی در دربند در جنوب این کشور ، از اینکه در روسیه به اخلاق و دین حرمت گذاری می‌شود، ابراز خرسندی کرد.

نگاهی به مواضع دیگر دیپلمات‌ها

در ادامه این نشست، شمار دیگری از معاونان و برخی دیپلمات‌های ارشد سفارتخانه‌های فعال در مسکو به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
سومار جاوید معاون سفیر پاکستان در روسیه در سخنانی در این آیین گفت: تداوم اقدامات مشترک بین دولت‌های اسلامی می‌تواند به جلوگیری از تکرار توهین به مقدسات مسلمانان جهان منجر شود.

احسان امیره کادیوغلو از دیپلمات‌های ارشد سفارت ترکیه در مسکو نیز در این نشست، اقدام به آتش زدن قرآن کریم را حرکتی پست و غیرقابل پذیرش در مسیر اسلام هراسی غرب توصیف کرد و گفت: این اقدام جنایتکارانه تنها علیه مسلمانان نیست، بلکه همزیستی مسالمت آمیز ملت‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد و از این رو، باید تلاش‌ها را در سازمان‌های بین ‌المللی برای توقف این اقدامات با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

عیسی عبدالله از دیپلمات‌های سفارت فلسطین در روسیه نیز در سخنانی در این نشست با اشاره به آیه‌ «اقرأ» در قرآن کریم گفت: در این کتاب آسمانی به خواندن و تعقل توصیه شده است و حال آنکه برخی می‌خواهند با آتش زدن قرآن، ما را به دوران جاهلیت بازگردانند؛ با این وجود، هم پیروان مسیحیت و هم مسلمانان به ارزش های دینی احترام می‌گذارند و رخدادهای سوئد و دانمارک با معیارهای مورد پذیرش دولت‌ها و ملت‌ها فاصله دارد.

آلژان تورسونکولف از دیپلمات‌های ارشد سفارت قزاقستان در مسکو نیز در سخنانی در این نشست تأکید کرد که قراقستان هرگونه اقدام مغایر با همزیستی مسالمت‌آمیز ملت‌ها و ادیان از جمله توهین به قرآن کریم را محکوم می‌کند و معتقد است که باید با پیگیری در مجامع بین‌المللی، این گونه اقدامات متوقف شود.

میرلان تورگونبک از دیپلمات‌های ارشد سفارت قرقیزستان در روسیه نیز در سخنانی با اشاره به گفت ‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه این کشور با همتای سوئدی‌اش، گفت: در این تماس دیپلماتیک، خواهان توقف بی‌احترامی به قرآن کریم در سوئد شدیم و در این مقطع به نظر می‌رسد که ابتکارات دیپلماتیک با جدیت بیشتری باید برای توقف توهین به مقدسات اسلامی پیگیری شوند.

سفرا، معاونان و دیپلمات‌های ارشد ۱۲ کشور شرکت کننده در این نشست که به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، همچنین درباره صدور بیانیه پایانی این نشست و گام‌های عملی برای توقف بی‌احترامی به قرآن کریم تبادل نظر کردند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    3 0
    دولت های غربی زمانیکه مذهبی ب اهداف آنها کمک کنند، مو ب مو می پذیرند و از آن حمایت می‌کنند. آنها را بر ضد منافع آن کشور تحریک و بنفع آنها تبلیغ می‌کنند. نمونه بارز آن بهائیت است چون بوجود آنها در ایران نیاز دارند. چه سودی افراد بهایی برای ایران دارند؟ اگر جنگ بشود که ب بهانه خشونت شرکت نمی‌کنند، اما اگر شورش ضد دولت باشد مانعی ندارد. سود یک افغانی برای کشور بیش از آنهاست. همینکه کسی کتاب آنها را بسوزاند قانون غربی عوض می‌شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس