cgks;d

این که نشریه‌ی پرنفوذ و تاثیرگذار پولیتیکو به این سناریو پرداخته، نشان از آن دارد که احتمال طراحی و عملیات با هدف حذف فیزیکی زلنسکی از همیشه پررنگ‌تر شده است.

به گزارش سرویس جهان مشرق، در هفته‌های اخیر، حمله‌ی مجدد به پل کریمه و اقداماتی از قبیل حمله با پهپاد به مسکو توسط نیروهای اوکراینی و همزمان مواضع رجزگونه‌ی ولودمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، و گفتن عباراتی از این دست که " جنگ در حال رسیدن به روسیه است"، بار دیگر مبحث احتمال حمله‌ی مستقیم به خود زلنسکی توسط نیروهای روسی یا عوامل روسیه و حذف فیزیکی او را هم در داخل محافل سیاسی و رسانه‌ای روسیه و هم در فضای بین‌المللی پررنگ کرده است. تا این جای کار و تا این مقطع از زمان شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین، ظاهرا نزد کادر رهبری روسیه و شخص پوتین، انگیزه‌ها و دلایل برای عدم حذف فیزیکی زلنسکی دست بالا را داشته است، اما به نظر می رسد که با تغییر معادلات در میدان نبرد، این موازنه هم تغییر کرده است.

روز 1 آگوست، نشریه‌ی آمریکایی پرنفوذ و تاثیرگذار «پولیتیکو» در مقاله‌ای به سناریوی ترور یا حذف فیزیکی رییس‌جمهور اوکراین و پیامدهای و بدیل‌های آن پرداخته است. خود این مساله، نشان از آن دارد که احتمال طراحی و عملیات روس‌ها با هدف حذف فیزیکی زلنسکی از همیشه پررنگ‌تر شده است.

تاکید می شود که بازنشر این مقاله‌ی پولیتیکو صرفا از باب آشنایی با مواضع و ادبیات طرفین درگیری است و همه‌ی محتوای آن مورد تایید یا نظر مشرق نیست.

**

ورود زلنسکی به خط قرمز روسیه/ آیا سناریوی ترور و حذف فیزیکی زلنسکی در دستور کار قرار می‌گیرد؟

وقتی از ولودیمیر زلنسکی پرسیده شد که آیا از تلاش‌های روسیه برای کشتن او نگران است یا خیر، او پاسخ داد که نمی‌تواند نگران این موضوع باشد.

رئیس جمهور اوکراین ماه گذشته در مصاحبه‌ای با CNN گفت:

"اگر دائماً به آن فکر می‌کردم، خودم را از دسترس خارج می کردم، بسیار شبیه پوتین که اکنون پناهگاه خود را ترک نمی‌کند...البته محافظان من باید فکر کنند که چگونه از این اتفاق جلوگیری کنند و این وظیفه آن‌هاست. من به آن فکر نمی کنم."

در حالی که این سوالی است که زلنسکی چندان مشتاق شنیدن آن نیست، اما حامیان او در داخل و خارج از کشور نیز نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. رئیس‌جمهور اوکراین از زمانی که پیشنهاد تخلیه دفترش را رد کرد و به امدادگران آمریکایی گفت: «من به مهمات نیاز دارم، نه ماشین‌سواری»، نقشی کلیدی را در جلب حمایت بین‌المللی برای مبارزه با روسیه ایفا کرده است.

جای تعجب نیست که قانونگذاران روسی و وبلاگ‌نویسان نظامی افراطی ناسیونالیست این کشور در همنوایی با هم، خواستار هدف قرار گرفتن او شده‌اند. موقعیت زلنسکی به عنوان نمادی از آن‌چه که غرب به عنوان یک مبارزه عادلانه تلقی می کند، توانایی او در التماس و {همزمان}سرزنش متحدانش تا زمانی که به خواسته‌اش برسد، تمایل جسورانه‌ی او برای انتشار عکس‌هایش در زمان حضور در خط مقدم جبهه و حضورهایش در پارلمان – این‌ها او را یک چهره‌ی سرسخت نشان می دهد.

چند هفته پس از تهاجم گسترده ولادیمیر پوتین در فوریه 2022، مشاور ارشد زلنسکی، میخائیل پودولیاک، فاش کرد که دست کم ده ها سوءقصد جدی علیه رئیس او توسط تیم های خرابکارانه و اطلاعاتی روسی، از جمله چچن ها و مزدوران واگنر، صورت گرفته است که تلاش می کردند تا به محله دولتی کیف که به شدت محافظت می شود و تحت نظارت است، نفوذ کنند.

ورود زلنسکی به خط قرمز روسیه/ آیا سناریوی ترور و حذف فیزیکی زلنسکی در دستور کار قرار می‌گیرد؟

گزارش شده است که خود زلنسکی مدت کوتاهی پس از تهاجم، نشست «زوم» را با سناتورهای آمریکایی افتتاح کرد و گفت که ممکن است آخرین باری باشد که آن‌ها او را زنده خواهند دید.

واضح است که خطرات اکنون کمتر از آن چیزی است که در اولین هفته‌های پر هرج و مرج جنگ وجود داشت، زمانی که تانک‌های روسی پایتخت اوکراین را منهدم می‌کردند و کمتر کسی فکر می‌کرد که این کشور درگیر جنگ دوام بیاورد. اما هیچ کس در دولت اوکراین یا پارلمان این کشور شک ندارد که این خطر همچنان بالاست.

در ماه مارس، پس از هجوم خرابکاران روسی ضدپوتین به مرز و حمله به دو روستای روسی در استان بریانسک، مجدداً درخواست‌ها برای کشته شدن زلنسکی مطرح شد. میخائیل دلیاگین، نماینده مجلس گفت: «تنها پاسخ عادی» به این حادثه، «حذف فوری زلنسکی» است.

به دلیل تهدیدی که زندگی او را تهدید می کند، سفرهای خارجی زلنسکی با بیشترین رازداری برنامه‌ریزی شده است. مقامات اوکراینی در فوریه گذشته هنگامی که سفر برنامه‌ریزی شده او به بروکسل، سه روز قبل از ورود وی به بیرون درز کرد و سفر او را مخاطره‌آمیز کرد، خشمگین شدند. به طور مشابه، دولت بلغارستان نزدیک بود یک سفر ماه گذشته‌ی زلنسکی را، پس از انتشار جزئیات آن در مطبوعات، لغو کند.

و البته کرملین سابقه وحشتناکی در عملیات ترور دارد. الکساندر لیتویننکو، افسر اطلاعاتی روسی که به بریتانیا پناهنده شد و در سال 2006 با تشعشعات مسموم شد، یا مسمومیت نافرجام نوویچوک سرگئی اسکریپال، یک مامور دوجانبه‌ی بریتانیایی در سالزبری، انگلستان در سال 2018 را در نظر بگیرید.

جانشینی قانون اساسی

با توجه به مخاطرات و خطر، جای تعجب نیست که مقامات اوکراینی تمایل دارند درخواست‌ها را برای بحث در این مورد را که در صورت موفقیت روسیه چه اتفاقی می‌افتد، نادیده بگیرند ، یا از مصاحبه درباره‌ی آن خودداری می کنند، چرا که ابعاد موضوع بسیار خوفناک به نظر می رسد.

با این حال، با وجود عدم تمایل به مواجهه‌ی علنی با این سوال، طبق مصاحبه با مقامات و قانونگذاران اوکراینی و همچنین تحلیل‌گران، طرحی در حال اجراست. در واقع، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، سال گذشته به اخبار سی بی اس گفت:

"اوکراینی‌ها برنامه‌هایی در دست دارند - که من در مورد آن صحبت نمی‌کنم یا وارد هیچ جزئیاتی نمی‌شوم - تا مطمئن شوند آنچه را که «تداوم دولت» می‌نامیم، وجود دارد. حالا به هر طریقی."

از نظر رسمی، طبق قانون اساسی، خط جانشینی مشخص است. میکولا کنیاژیتسکی، یکی از نمایندگان مخالف از شهر لووو در غرب گفت:

"زمانی که رئیس جمهور نتواند وظایف خود را انجام دهد، رئیس وِرخوونا رادا{پارلمان اوکراین}مسئولیت های او را بر عهده می گیرد. بنابراین، هیچ خلاء قدرت وجود نخواهد داشت."

رئیس مجلس رادا - روسلان استفانچوک، یکی از اعضای حزب خادم مردم به ریاست زلنسکی - در نظرسنجی‌ها از اعتماد عمومی بالایی برخوردار نیست. نرخ اعتماد به آن، حدود 40 درصد است، یعنی کمتر از نیمی از محبوبیت شخص زلنسکی. و استفانچوک نزد قانونگذاران مخالف محبوبیت ندارد.

آدریان کاراتنیکی، کارشناس ارشد غی مقیم مرکز اوراسیای شورای آتلانتیک، گفت:

"اما فکر نمی‌کنم این مهم باشد. یک تیم رهبری قوی وجود دارد و من فکر می‌کنم که شاهد حکومت جمعی خواهیم بود."

شورای حکومتی به احتمال زیاد از استفانچوک به عنوان صدر شورا، همراه با آندری یرماک، تهیه‌کننده سابق سینما و وکیل که رئیس دفتر رئیس‌جمهور است، وزیر امور خارجه، دمیترو کوله‌با و وزیر دفاع، الکسی رزنیکوف، تشکیل می‌شود. والری زالوژنی به عنوان ژنرال ارشد کشور باقی خواهد ماند.

ورود زلنسکی به خط قرمز روسیه/ آیا سناریوی ترور و حذف فیزیکی زلنسکی در دستور کار قرار می‌گیرد؟
روسلان استفانچوک
ورود زلنسکی به خط قرمز روسیه/ آیا سناریوی ترور و حذف فیزیکی زلنسکی در دستور کار قرار می‌گیرد؟
آندری یرماک، تهیه‌کننده سابق سینما و رییس دفتر کنونی زلنسکی

کاراتنیکی گفت که امیدوار است نقشی برای شخصیت تلویزیونی، سرهی پریتولا، در این شورا ببیند که اکنون ابتکارات خیریه بزرگ را اجرا می کند و از اعتماد عمومی بالایی برخوردار است.

ورود زلنسکی به خط قرمز روسیه/ آیا سناریوی ترور و حذف فیزیکی زلنسکی در دستور کار قرار می‌گیرد؟
سرهی پریتولا

کاراتنیکی، نویسنده کتاب «میدان نبرد اوکراین: از استقلال تا جنگ روسیه» می‌گوید:

"کشور به نقطه‌ای از همبستگی و وحدت ملی بسیار اساسی رسیده است، بنابراین اگر اتفاق وحشتناکی برای زلنسکی بیفتد، آنقدر که فکر می‌کنید تعیین‌کننده نخواهد بود.”

او خاطرنشان کرد که اوکراین یک ساز و کار اداری، نظامی و دیپلماتیک "خوب" ایجاد کرده است. او افزود:

"نمی‌خواهم بگویم که زلنسکی به این موضوع بی‌ربط است. اما من فکر می کنم که وحدت کشور امری حیاتی است."

شوک سیستم

تاریخ نیز اطمینان خاطر می دهد. توطئه گران کرملین بهتر است مقاله‌ای مبتنی بر داده را بخوانند که توسط دو پژوهشگر دانشگاهی، بنجامین جونز و بنجامین اولکن، برای دفتر ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا (NBER) در مورد تأثیر 59 مورد ترور رهبران ملی بین سال های 1875 تا 2004 روی موسسات حکومتی و روند جنگ انجام شد. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که «ترور خودکامگان تغییرات اساسی در نهادهای کشور ایجاد می کند، در حالی که ترور دموکرات ها این گونه نیست.»

چند هفته پس از کشته شدن پرزیدنت آبراهام لینکلن هنگام تماشای نمایشی در تئاتر فورد واشنگتن دی سی، نخست وزیر بریتانیا، بنجامین دیزرائیلی با اطمینان گفت: «ترور هرگز تاریخ جهان را تغییر نداده است». این ترور در واقع تأثیر چندانی در معکوس‌کردن اصلاحات دولت او نداشت.

در نمونه‌ی تاریخی کهن‌تر، قاتلان ژولیوس سزار در هدف خود برای نجات جمهوری روم محکوم به فنا از دیکتاتوری، شکست خوردند، اما در عوض فقط باعث آغاز جنگ‌های داخلی شدند که انتقال به ظاهر اجتناب‌ناپذیر به نظام امپراتوری سزارها را تسریع کردند. نیم قرن پس از بیان سخنان دیزرائیلی، تأثیر خارق‌العاده ترور وارث هاپسبورگ، آرشیدوک فرانتس فردیناند، در ژوئن 1914، یعنی وقوع جنگ اول جهانی، برای چندین دهه در سراسر اروپا محسوس بود.

وضعیت اوکراین طبیعتاً خاص است. با تقویت نهادهای دموکراتیک خود، با جمهوری روم رو به زوال، که به طور قطع به روزهای آخر خود رسیده بود، فاصله زیادی دارد. و اروپا همین حالا هم در جنگ است.

اگرچه مرگ زلنسکی یک شوک روانی خواهد بود، اما به نظر کاراتنیکی، برای ارزیابی تاثیر واقعی آن، باید این را در نظر گرفت که چگونه اوکراین از زمانی که روسیه تهاجم تمام عیار خود را آغاز کرده است، متحول شده است.

ورود زلنسکی به خط قرمز روسیه/ آیا سناریوی ترور و حذف فیزیکی زلنسکی در دستور کار قرار می‌گیرد؟

او گفت که حمله پوتین به طور ناخواسته به ایجاد یک حس قوی جدید از ملیت اوکراین و شکل دادن به "موسسات مورد اطمینان" کمک کرد. او افزود که مردم «از نظر اهداف» با هم متحد هستند.

کنیاژیتسکی، قانونگذار اپوزیسیون گفت:

"یادآوری این نکته مهم است که عوامل کلیدی در مبارزه اوکراین در برابر تجاوز روسیه، انعطاف پذیری نیروهای مسلح، مهارت فرماندهی و پیروزی‌های آن در جبهه است. این چیزی است که از نظر ثبات سیاسی اوکراین بیشترین اهمیت را دارد."

ضعیف‌ترین حلقه زنجیر

اگر یک حلقه ضعیف در این سناریو وجود داشته باشد، احتمالاً در اوکراین نیست، بلکه در میان متحدان آن است.

اوکراینی‌ها نگاه متعادل‌تری به زلنسکی دارند و هم نقاط قوت و هم ضعف او را می‌بینند. در حالی که او به خاطر رهبری خوبش در زمان جنگ مورد ستایش قرار گرفته است، اما به دلیل گام‌های اشتباهش مورد انتقاد نیز قرار گرفته است - به ویژه به دلیل عدم آمادگی بهتر برای تهاجمی که او بعید می دانست. در حال حاضر، کنار گذاشتن نمایندگان مخالف توسط او و پوست نازک او در برابر انتقاداتِ حتی سازنده، و همچنین تمایل او به سرزنش دیگران به خاطر اشتباهات، مورد توجه قرار گرفته است.

ورود زلنسکی به خط قرمز روسیه/ آیا سناریوی ترور و حذف فیزیکی زلنسکی در دستور کار قرار می‌گیرد؟

در مقابل، رسانه‌های بین‌المللی مجذوب جذابیت کاریزماتیک زلنسکی و و مسحور سادگی داستان داوود در برابر جالوت هستند. تحول رئیس‌جمهور اوکراین از رهبر ناامیدکننده زمان صلح به «پدر بنیانگذار جدید، جوان و باشکوهِ» دنیای آزاد- به تعبیر اغراق‌آمیز روشنفکر فرانسوی برنارد هانری لوی - شگفت انگیز بوده است.

لفاظی و خطابه‌ی او قلب مخاطبان از واشنگتن تا لندن و بروکسل تا ورشو را تسخیر کرده است. حذف او احتمالاً بسیاری از همین افراد را متحیر می‌کند و مطمئن نیستند که چه کاری باید انجام دهند. این می تواند بر فشارها برای مذاکره و سازش{با روسیه} بیافزاید.

با این حال، این یک جنگ یک نفره نیست. و حداقل در اوکراین، کمتر کسی شک دارد که رهبران دیگر، با شایستگی یکسان با زلنسکی، به همان موقعیتی می رسیدند که زلنسکی از زمان شروع جنگ رسید.

یاروسلاو آژنیوک، یک کارآفرین اوکراینی، احتمال این که ترور زلنسکی توسط روسیه بتواند "مسیر تاریخ را عوض کند"، رد کرد، اما در صورت رخ دادن چنین واقعه‌ای، اوکراین دچار یک شکست خواهد شد.

او گفت:

"زلنسکی نقش رهبری خود را در این دوران چالش برانگیز به خوبی انجام می دهد. با این حال، احساس اکثریت مطلق اوکراینی‌ها این است که ما هرگز تسلیم نخواهیم شد و هرگز عرصه را به روسیه واگذار نخواهیم کرد."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 26
  • سید IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    79 27
    زلنسکی خواجه ای را ماند که بر الاغی لنگ نشسته و به جنگ پیل سواران رزم آور رفته باشد!!!
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      28 7
      مشرق جان مطمئن باش غرب زلنسکی را می کشد و گردن روسیه می اندازد
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      32 63
      زر نزن مردک ، زلنسکی جوانمردی است که در مقابل بزرگترین ارتش دنیا ایستاده. کاش امثال تو هم لذت انسان بودن را چشیده بودی.
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      2 2
      سلام لطفا زود قضاوت نکنید
    • مجید IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      10 57
      فکر می کردم حزب توده ایران دیگه از بین رفته اما با دیدن امثال شما متوجه شدم که هنوز فعال هستند در کشور
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      45 2
      به 8:51 ـــ مشکل سنگواره های سیاسی مانند تو همین است که در دیدگاه سیاسی تان در یک قرن پیش منجمد شده است!!!!
  • عمیر IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    به خاری چشم روسگداهای وطنی و مزدورای روسی توی خاک روسیه زلنسکی همچنان میتازه تا وقتی که بیست درصد خاکشو پس نگیرهه ! 💛💙
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      86 13
      تا میتونی آب قند بخور که فشارت افت کرده ! عزیز من تاریخ مصرف زلنسکی برای غربی ها تموم شده و به همین زودی سربه نیستش می کنند مثل صدام ، مثل بن لادن ، مثل اعلیحضرت همایونی که حتی برای درمان به آمریکا راهش ندادند و مثل خیلی های دیگه ! ضمنا همانطور که روسگدایی بده غربگدایی بدتره پس لطفا دست از غربگدایی بردار و به منافع کشورت فکر کن !
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      48 8
      واقعأ پای منقل میتازه ها!! خخخخخخخخ
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      61 21
      حتما ایرانی نیستی احمق چون اگر بودی از دشمن درجه یک مملکتت زلنسکی دلقک همجنس باز صهیونیست طرفداری نمی کردی بیشعور
    • انسان باشعوروبادرایت ایرانی IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      37 5
      دوریال بده اش،به همین خیال باش،،،جوانک بیسواد زلنسکی سگ کی باشه،که باروسیه بجنگد، مردکه نادان اینجاجنگ روسیه با۸۳قدرت جهانی ا ست که پوتین قهرمان بلامنازع جهان تاامروز توا نسته به اهدافش برسددونباس کریمه ووواینهاخا ک روسبه بوده هست خواهدبودومردم این مناطق علیرغم جداشدن اکراین ازروسبه،،اینهاروستبار هستندضمنادراین استانهارفراندوم برقرارشده ومرد م به جدایی ازاکراین وضمیمه به روسیه رای دادند اگررفراندوم بیمعناست ،استان چهاردهم ایران ،بحرین،راکه درسال ۱۳۵۰ ازایران بارفراندوم تقلبی توسط شاه خاین جداکردیدبه ایران برگردانید یاخفه شویدکریمه وشرق اکراین بارفراندوم ازاکرا ین، جداگردیدپس خفه شوید،اماپسرک روسبه دار دتمرین نظامی میکندوسلاحهایش راتست میکندو تاامروزسلاحهادربرابرانبوه سلاحهای غرب واروپا مو فق بودندجوانک درهیچ جای تاریخ وجهان بیش از یک میلیاردبه کشوری نامش کمک مالی نیست ،نا م این دلارهای هنگفت ۴۰،۵۰،۶۰میلیاردی شرا کت درجنگ هست نه کمک!؟؟متوجه شدی وقتی چیزی نمیدانیدقلم نزنیدچون خودتان راتحقیرمی کنید،اکراین دربرابرروسیه حداکثرطی ۴ماه تسلیم میشد،اماجنگ روسیه با۸۳قدرت جهانی هست که توهنوزنمیدانی،شک نکن شرق اکراین وقتی رفراند وم گرفتندیعنی خاک روسیه شد،غرب هم میداند که رفراندوم یعنی تمام ""اماقصدازمایش سلاحها یش راداردواینکه روسبه رامثلا سرگرم جنگ کنداینر اپسرک بدان،پوتین میخوادبامردم اکراین رفیق با شدوگرنه مثل امریکا،درهیرشیمای ژاپن ووو چندتا بمب اتم وشیمیایی درکی یف میریخت ونابودش میکردوتمام میشداما۷۰درصدمردم اکراین حامی روسبه هستندامامتاسفانه حکومت دراختیار۳۰در صدمیباشد،
    • جلال میاندواب IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      41 3
      غرب گدا جان در باغ زیبای اروپا برای امثال تو جایی نیست شاید هم در ب و باشد خودت را بیهوده برای زلنسکی بازیگر فیلم های مستهجن و مامور سیا نکن زلنسکی برا غرب دستمال کاغذی بیش نیست برو فکر دگر کن
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    12 9
    حالا دعا کنید زلنسکی ترور بشه
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      48 6
      نیاز به نفرین کسی نیست ،کوکایین کشیدن خودش و خرج گذاشتنش روی دست آمریکا و ضعیف و ناکار آمد بودنش در این جنگ سه تا عاملیه که با کمک هم شر این مارمولک بزمچه رو از سر دنیا کم خواهند کرد!
  • عطار IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    46 10
    یک مشت احمق دلقک دور هم جمع شدند اوکراین رو به خاطر کدخدا پرستی به خاک سیاه نشوندن. فقط فقط وضعیت آوارگان اوکراین رو در کشورهای اروپایی به خصوص زنان و دختران ببینید عمق فاجعه مشخص میشه.
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    49 11
    از نظر روسیه این دلقک صهیونیست همجنس باز نازی کوکائینی ارزش زدن نداره!! احتمالأ اربابهای یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکشش دیدن تاریخ مصرفش تموم شده و خرج کوکائینش زده بالا میخوان سر به نیستش کنن بندازن گردن روسیه و یه احمق دیگه رو بیارن جاش!! البته هرکی باشه فرقی نمیکنه چون فقط دستور اربابهای غربیشو باید اجرا کنه مثل همین الان!!!!
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      32 4
      دقیقا
    • ناشناس IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      5 34
      کارخونه لقب سازی...... کاری که پیرزن های کوچه نشین برا اهل محل انجام میدن.
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    12 6
    زلنسکی ؛بیجهت دل خوش کردی که واگنر علیه دولت مرکزی تانزدیکی مسکو پیش رفت روسها انقدر برنامه دارند که تورا دور میزنند یک بمباران تاکتیکی دراردوگاه واگنرها کرد وواگنرها به این بهانه با طراحی قبلی بسمت مسکو رفتند تا دریک اختلاف ساختگی بلاروس میانجیگری کرده ودرمرز لهستان مستقر ویا به آفریقابروند که از کودتا حمایت کنند ومنافع فرانسه و.. را ازبین ببرند چون طلا واورانیم داره اما فقیرند الان برعلیه آنها قیام کردند وروسیه هم ازین طریق اروپا را تحت فشار قرار میدهد وایران هم بدش نمیاید که پاسخی به تحریمهای اروپا دهد .زلنسکی فقط برو بکار هنرپیشگیت بپرداز تورا به سیاست چه ؟
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    22 46
    درود بی پایان بر زلنسکی کبیر اسطوره ، اسوه و سمبل ایستادگی و وطن پرستی
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      30 1
      زپلشکککک
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      6 3
      زنده باد زلنسکی
  • FR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    6 2
    برنارد هانری لوی روشنفکر فرانسوی ئر واقع یکجنگ طلب صیهونیست و مداخله گر در سالهای اخیر مورد نفرت مردم فرانسه است و تقریبا حذف شده از صفحات رسانه های اصلی فرانسه
  • جمشید IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    6 7
    عمرو عاص به این راحتی ها ترور نمیشه خاندان معاویه در انگلیس با جنگ روانی تمام دنیا را امانند اجدادش اداره کرده و بر انسان های جاهل حکومت کرده است
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    10 4
    جنگ اوکراین ثابت کرد اگر مردم کشورت پشتت نباشن ولی کل دنیا هم پشتت باشن محکوم به شکستی و حتی نمیتونی هزار نفره یک نفرو شکست بدی
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    10 6
    اینکه غربی ها این شایعات رو مطرح می کنند نشان از تصمیم خودشون برای حذف زلنسکی و مقصر جلوه دادن روسیه است !
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    15 8
    حمله به خاک و حاکمان یک کشور توسط روسهای وحشی جنایت جنگی است
    • ناشناس IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      3 1
      اگر نظرتون در مورد حمله آمریکا به عراق افغانستان سوریه ویتنام و وووووهمین باشه معلومه آدم باسوادی هستی و گرنه افراطی افراطی هستی
  • US ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    5 7
    متاسفانه دستگاه اطلاعاتی روسیه خیلی خیلی ضعیف است، نمی تونه این مفلوک رو حذف کنه
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    6 4
    طرفدار اوکراین یا روسبه نیستم ولی اینکه با جنک وارد کشوری بشی طرف هم مجوز دار میشه با جنگ وارد کشورت بشه حالا اینکه خط قرمز روسیه هست خوب حق داره چون مثلا ابرقدرت نظامی هست.
  • عمو IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    3 3
    این که از قبل معلوم بود . اینکه چه کردند سازندگان این قسمت سناریو تا تجارات مافیایی و فتنه گریهای بین المللیشون از حالت گربه مرده ثابت خارج بشه و کلّی قضایای دیگه برای جنگهای بعدی بحث جدیدیه.
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    4 4
    جنوب اکراین، خاک ایران بوده است و باید به ایران باز گردد این ما ایرانیان بوده ایم که اولین بار به مردم ان منطقه تمدن دادیم.
  • سلام IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    14 5
    ای بیچاره ها رجز خوانی هم شد گناه؟ حمله به کریمه که مال اوکراینه شد جرم؟ این همه دستمالکشی روس رو‌کردیم پهپلدامونو برد جنگنده به الجزایر و اوگاندا داد ب ما نداد. بربن جبهه روسیه برا ارباب تون بجنگین
    • حسین IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      4 0
      واقعاٌ چرا فدراسیون روسیه نه S400 داد نه Sukhoi Su-35؟ اگه اسرائیل خدائی نکرده ما رو به توبره بست، همون جور که با U.S. داره تو عراق و سوریه می زنه، من پسربچّه باید خورده سنگ تو خورجینم جمع کنم به سمت F35 های بالاسرم پرتاب کنم؟
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      2 0
      اوکراین خوب نیست ولی روسیه بارها به ماخیانت کرده
  • محمد IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    4 5
    داستان جنگ روسیه علیه اوکراین داستان غم انگیزی است، انسانهای بی گناه زیادی قربانی خودخواهی سیاستمداران فاسدی چون پوتین شدند و رنج های فراوانی را متحمل هستند. این وسط کشور ما شده حامی این جنایتکار (پوتین) چرا حافظه تاریخی سیاستمداران کم عقل ما ضعیفه چرا نگاهی به تاریخ خیانت این روس ها به این مملکت و مردمش نمیندازن، نمونه اش اخیرا وهمراهی با بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در ارتباط با جزایر ایران
  • CA ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    7 4
    روسیه خط قرمزهاش مدتهاست که شوهر داده .
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    2 6
    صدای پای مالک اشتر از اعماق تاریخ به گوش می رسد محافظ مرزهای سرزمین علی ع بازگشته است سلام مادرش ایران بر ارباب جنگ، قاآنی کبیر
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    3 1
    نه غربی نه شرقی جمهوری اسلامی اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
  • محسن IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    1 7
    اگر کشوری قدرت بازدارنده هسته ای نداشته باشد اینطور به وسیله ابرقدرتها نابود میشد
  • c IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    1 2
    مگه ارتش نیروی به دردبخورنداره که این یاروراکناربزنه بالا یه نظامی کارکشته بشه رییس اوکراین
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    6 9
    خدا با صابران است مطمئنا در مناقشه پوتین و زلنسکی ، پوتین شکست خواهد خورد گرچه همین الان هم بازنده است
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    4 4
    معتاد دلفک تبه کار خودش و حزبش
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    8 5
    اوکراینیها به لحاظ ملی گرایی مردمان اصیلی هستند و حتی اگه زلنسکی ترور بشه تاثیرش برعکس میشه و مقاومت اوکراین رو بیشتر میکنه
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    5 2
    در روی کاغذ روسها به مراتب قدرت بیشتری به لحاظ نظامی دارن نسبت به اوکراین اما اون چیزی که تفاوت اصلی رو رقم میزنه انگیزه و اراده هست . به قول مجاهد معروف : شمشیر فولادی در مقابل اراده فولادی هیچی نیست
  • ناشناس IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    11 2
    روسیه در زمان قاجار نصف خاک ایران زمین را تصرف و تجزیه کرد.
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      1 1
      همان هم با خیامت انگلیس یود.
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      0 1
      همان هم با خیامت انگلیس یود.
    • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      1 0
      البته روسیه تزاری به کمک انگلیس و فرانسه
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      4 1
      روسیه تزاری ... نداریم روسیه روسیه است
  • US ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    5 3
    خیلی از ادعا داران داخل ایران از شجاعت زلینسکی دچار پارگی شدند.بله او مانند اربابتان پوتین ترسو نیست و پنهان نمی شود.
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    0 3
    سد ایسیلو نباشد. یکبار دیگر لشگر قرمز پوش فرات را بسته است. کجاسن یاری کننده ای که حسین را یاری کند‌
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    1 4
    زلنسکی ، رهبر معنوی اصلاحات چی ها ستون پنجمی
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    6 2
    آزاد مرد این کسی نیست غیر از زلنسکی
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    3 3
    درود بر شرف زلنسکی که مقابل دیکتاتوری مثل پوتین ایستاد کاش ما هم مثل زلنسکی بودیم
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    4 1
    روسیه یعنی انقدر بیشعور از زلنسکی قهرمان بسازه!
  • احمد IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    2 2
    امریکا و غرب نقشه قتل زلنسکی کشیدن چرا که با اینهمه تجهیزات پیشرفته غربی نتوانسته حریف روسیه شود و با کشتن زلنسکی شکست را توجیه کنند که زلنسکی اگربود پیروز میشدیم.
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    3 3
    مرگ بر زلنسکی دلقک هم جنس باز معتاد و متحدین غربی و آمریکاییش که عامل فساد و فقر و فحشا در جهان هستن
  • باربد IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    2 1
    حماقت محض اینجوری از یک دلقک بی‌مقدار یک اسطوره میسازه
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    5 2
    به ین مرد باید مدال افتخار داد مقایسه کنید با کاری که رئیس جمهور افغانستان انجام داد که به مردمش خیانت کرد ولی زلنسکی پای مردمش ایستاد
  • پوریا FR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    6 0
    وطن پرستی و ندادن خاک اوکراین به روسیه ورود به خطوط قرمز پوتین است و موجبات مرگ وترور توسط پوتین را فراهم می اورد.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    2 1
    روسیه باید مواظب حذف فیزیکی پوتین باشه ، چرا که غرب دائما جنگ را به تفکرات شخص پوتین ربط میدهد نه روسیه!؟ مخصوصا در سفر آتی پوتین به بلاد نفاق ،ترکیه، باید خیلی مواظب باشه ....
  • جلال میاندواب IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    1 2
    اولا اینها خودشان مامور سیا هستند دوم خود روسیه میدونه ماندن زلنسکی به سود روسیه است نه ضرر
  • ایرانی IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    7 1
    مشرق جان دومین قدرت نظامی دنیا یعنی روسیه پوشالی بود دو ساله که در باتلاق اوکراین گیر کرده اوکراین درس عبرتی بزرگ به روسیه خواهد داد. پوتین خار و خفیف شده
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    4 1
    اولا پوتین هیچ غلطی نمیتواند بکند وگرنه تا این حد ابروی نداشته روسیه را نمیبرد، دوما جنایتی به این بزرگی را عملیات ویژه مینامید؟
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    5 0
    اتفاقا حذف فیزیکی زلنسکی ازش یک قهرمان ملی سالخته و مردم بیشتر راه اونو ادامه میدهند و جز بدنامی برای روسیه دستاوردی نداره
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    7 0
    همیشه تو کتابای تاریخ از ننگ قاجار و خیانت این قوم بالاخص ناصرالدین شاه میخوندم وقتی به نقشه حوزه خزر نگاه میکنیم حسرت می خوریم که چه مناطقی از این خاک جدا شده حالا امروز روسیه داره همون کاریو با اوکراین میکنه که بیش از یک قرن پیش با آین آب وخاک کرد
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    5 0
    بدجور آتیش به جونتون انداخته.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    5 0
    مرگ بر روسیه تروریست
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    4 1
    هر کی را میشه حذف فیزیکی کرد پوتین و سران روسیه هم در اینصورت در معرض ترور قرار می گیرند.
  • نادر IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    1 0
    برای من مهم آرامش با حدودی خوشبختی برای اکراین است وآن باچشم پوشی از پیوستن ب ناتوممکن است،ناتو دوستی را گران وخیلی دیر ب دیگران میدهد وارزش خرید ندارد.ناامیدی از ناتوی غربی کلید نجات اکراین است.
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 1
    شعار هر کوکائینی درود بر اوکراینی
  • مهدی IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 1
    فعلا ناتو با تمام قوا در اوکراین می جنگه با روسیه هنوز نتونسته 20 درصد از خاک اوکراین رو پس بگیره هروقت تونست اراضی اوکراین رو پس بگیره اون وقت بیا قدقد کن در ضمن اخر شهریور ماه سال جاری معلوم میشه برنده این جنگ کیه
  • امین IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    2 0
    زلنسکی بزرگ‌مرد قهرمان قرن . من تو خونم فقط عکس این بزرگ مرد را گذاشتم بسوزید شرق گداها مرگ بر پوتین
  • مصیب مسکنی مهرآشیان IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    1 2
    دیوانه ای که کشورش ا به ورطه نابودی کشاند ولی برای شما خوب شد که ثابت شد غرب که تمام کشورهای صنعتی جهان را زیر یوغ آمریکا و ناتو زبرده است با آنیال و کوپالش برر کاغذیبیش نیست
  • سعید اصفهان IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    1 0
    به حول و قوه الهی شکست دومین ابرقدرت بزرگ جهان نزدیک است لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم مرگ بر روسیه متجاوز مرگ بر پوتین کثیف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس