فتنه جدید تل‌آویو در جنوب لبنان

درگیری‌های مشکوک در اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنوب لبنان آن هم در شرایط حساس کنونی میان حزب الله لبنان و اشغالگران صهیونیست از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

به گزارش مشرق، درگیری‌های اخیر میان گروه‌های فلسطینی در اردوگاه عین الحلوه متعلق به آوارگان فلسطینی در جنوب لبنان، توجه بسیاری از تحلیلگران را به خود جلب کرده است به طوری که آنها معتقدند این درگیری‌ها در شرایط کنونی مشکوک بوده و می‌تواند فتنه‌ای از جانب رژیم صهیونیستی برای مشغول کردن مقاومت اسلامی در لبنان باشد.

فتنه جدید تل‌آویو در جنوب لبنان

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله خود در روزنامه رأی الیوم نوشت: شکست نشست نمایندگان گروه‌های فلسطینی به ریاست محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان، در مصر را پیش بینی می‌کردیم اما فکر نمی‌کردیم این ناکامی به این سرعت بر اردوگاه عین الحلوه متعلق به آوارگان فلسطینی در جنوب لبنان تأثیر گذاشته و باعث کشته شدن چند تن در درگیری نیروهای جنبش فتح و گروه‌های اسلامی شود. این درگیری‌ها بعد از گذشت چند روز از سفر «ماجد فرج» رئیس سرویس اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین به لبنان رخ می‌دهد.

درگیری‌های مذکور در حالی رخ می‌دهد که تنش‌ها میان حزب الله لبنان و اشغالگران صهیونیست و تهدیدات توخالی نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه مقاومت لبنان، افزایش یافته است. براساس اطلاعات موثق فرماندهان حزب الله به شدت از سفر فرج به لبنان خشمگین شده و نسبت به هرگونه مداخله از سوی وی برای متشنج‌تر کردن اوضاع در داخل اردوگاه‌های فلسطینی در جنوب لبنان هشدار داده‌اند.

به نظر می‌رسد سفر فرج به لبنان در راستای سخنان نگران کننده محمود عباس در زمان بازدید از اردوگاه جنین مبنی بر اینکه تنها سلاحی که می‌تواند در کرانه باختری و غزه وجود داشته باشد، سلاح تشکیلات خودگردان است، انجام می‌شود. ما شاهد بمباران تعمدی مواضع ارتش لبنان در اطراف اردوگاه عین الحلوه هستیم؛ این در حالیست که ارتش لبنان تلاش می‌کند خود را وارد درگیری‌های داخلی در این اردوگاه‌ها نکند. بعید نیست که تحولات اردوگاه عین الحلوه فتنه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی برای تکرار سناریوی یورش به اردوگاه‌های فلسطینی‌ها، این بار از جانب تشکیلات خودگردان باشد تا بدین وسیله ثبات لبنان متزلزل شده و توجه مقاومت لبنان به سمت این تحولات جلب شود.

فتنه جدید تل‌آویو در جنوب لبنان

روزنامه العربی الجدید نیز با پرداختن به همین موضوع نوشت: تماس‌ها و رایزنی‌ها برای تحقق آتش بس در اردوگاه عین الحلوه طی روز دوشنبه افزایش یافت. این درگیری‌ها برای سومین روز پیاپی در اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر صیدا باعث کشته شدن دست کم ۱۱ تن شده است. نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان، تاکید کرده بود که این درگیری‌ها که از شنبه شب و پس از ترور یکی از افسران ارشد جنبش فتح و سه نفر از محافظانش در داخل اردوگاه آغاز شد با توجه شرایط زمانی و اوضاع منطقه، مشکوک است.

فتنه جدید تل‌آویو در جنوب لبنان

روزنامه القدس العربی نیز در خصوص عین الحلوه نوشت: درگیری‌ها در این اردوگاه بعد از شکست توافق آتش بس و مخالفت دو طرف درگیر با عقب نشینی نیروهایشان ادامه دارد. این درگیری‌ها تاکنون تعدادی کشته و ۶۰ زخمی برجای گذاشته است. در این درگیری‌ها از سلاح‌های متوسط و سنگین استفاده شده و صدای انفجارهای پی در پی در سراسر شهر صیدا و اطراف آن به گوش می‌رسد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده درگیری‌های مذکور باعث آواره شدن ۲ هزار نفر در این منطقه شده است. ارتش لبنان نیز اعلام کرده که تدابیر امنیتی شدید در ورودی‌های اردوگاه برای ممانعت از ورود و خروج افراد اتخاذ کرده است.

فتنه جدید تل‌آویو در جنوب لبنان

روزنامه لبنانی الاخبار در این خصوص نوشت: تلاش‌هایی که برای خنثی کردن فتنه اردوگاه عین الحلوه در جریان است، نتوانسته اصل مشکل را حل کند. حزب الله لبنان و جنبش امل می‌کوشند این درگیری‌ها در دایره اردوگاه فلسطینی‌ها باقی مانده و به خارج از آن مخصوصاً به میان جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی درز پیدا نکند؛ درگیری‌هایی که بعد از سفر ماجد فرج به بیروت طی هفته گذشته خواست و تمایل اصلی تشکیلات خودگردان به شمار می‌رود.

این درگیری‌ها خسارات و تلفات زیادی به دنبال داشته به طوری که جنبش فتح ۹ تن از رهبران و نیروهای خود را از دست داده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، ماجد فرج در این سفر مبالغ هنگفتی را میان رهبران جنبش فتح و دیگران پخش کرده است.

فتنه جدید تل‌آویو در جنوب لبنان

روزنامه لبنانی البناء در این رابطه نوشت: بخش اعظمی از ساکنان اردوگاه عین الحلوه منازل خود را ترک کرده‌اند. محافل امنیتی در گفتگو با البناء اعلام کرده‌اند که تحولات جاری در این اردوگاه بر اوضاع امنیتی لبنان و گروه‌های فلسطینی و در نهایت مسأله فلسطین، پیامدهای منفی می‌گذارد. این درگیری‌ها همچنین آثار بدی بر اقتصاد و تبادلات تجاری در صیدا داشته است به طوری که طی ۲ روز گذشته این منطقه تبدیل به شهر ارواح شده است. منابع آگاه نقش رژیم صهیونیستی در متشنج کردن اوضاع را بعید ندانسته و با توجه به نوع سلاح‌ها و میزان آنها می‌توان گفت که این درگیری‌ها از قبل برنامه ریزی شده‌اند.

فتنه جدید تل‌آویو در جنوب لبنان

روزنامه المراقب العراقی به نشست سازمان همکاری اسلامی در خصوص هتک حرمت قرآن کریم اشاره کرد و نوشت: درخواست عراق برای برگزاری این نشست از سوی کشورهای عضو سازمان همکاری مورد استقبال و اقدام فوری قرار گرفت. شرکت کنندگان در نشست روز گذشته سازمان بر ضرورت اتخاذ اقدامات قاطع در حق عاملان توهین به قرآن کریم و مقدسات اسلامی در کشورهای اروپایی تاکید کردند.

عراق خواهان خروج از دایره محکوم کردنِ صرف و اتخاذ اقدامات فوری از طریق سازمان ملل و دادگاه‌های بین المللی برای ممانعت از تکرار این اقدامات است.

فتنه جدید تل‌آویو در جنوب لبنان

روزنامه سوری الثوره در خصوص اقدامات رژیم صهیونیستی نوشت: اشغالگران به تازگی اقدام به حفاری در روستای باب الهوی واقع در بلندی‌های اشغالی جولان سوریه با اهداف محرمانه کرده‌اند. باب الهوی در شمال تل العرام، توسط اشغالگران بعد از تجاوز سال ۱۹۶۷ به همراه ۲۴۰ روستای دیگر تخریب شده بود. پیشتر اشغالگران در این روستا حضور یافته و با حفاری در آن آثار باستانی این منطقه را به غارت برده‌اند.

آنها طی روزهای گذشته به روستای باب الهوی بازگشته‌اند. صهیونیست‌ها از دیرباز می‌کوشند با دروغ پراکنی ادعاهای رژیم صهیونیستی در خصوص ارتباط اراضی عربی با یهودیان را اثبات کنند، اما آنها تاکنون از ارائه مدارک تاریخی و باستانی، عاجز مانده‌اند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    2 1
    من احمقو بگو که تو توهماتم خیال میکردم اسرائیل فروپاشیده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس