نقد کتاب عروس یمن

نویسندۀ کتاب «عروس یمن» گفت: نویسندگی مانند مادر بودن است که نمی‌شود در زمان‌های خاصی مادر باشی و در زمان‌هایی نه. در نوشتن ذهن مدام درگیر است و نوشته‌های کتاب مانند فرزندانی هستند که...

به گزارش مشرق، «عروس یمن» نام کتابی است که با تلاش انتشارات روایت فتح منتشر شده است. این کتاب داستان زندگی زنی به نام «فاطمه مؤمنی» است که مسیر زندگی‌اش او را با ماجرای قیام مردم یمن و مبارزه آنان با تجاوزگری آل‌سعود و هم‌پیمانانش همراه کرده است.

برنامۀ گفت‌وگومحور جلد دوم از تلویزیون اینترنتی کتاب با حضور زینب پاشاپور، نویسندۀ کتاب «عروس یمن» و مهدیه زکی‌زاده، مدیر روابط‌عمومی انتشارات روایت فتح با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی پخش شد.

پاشاپور با حضور در برنامۀ جلد دوم تلویزیون اینترنتی کتاب، گفت: جدای از سختی‌هایی که نگارش زندگی همسرم داشت، ولی «بی‌تو پریشانم» کتابی بود که من با او زندگی کرده بودم و از بطن زندگی خودم بود، اما کتاب دوم کتاب متفاوتی از همه نظر از جمله فرهنگ، اتفاقات و حتی تجربه زیستی من کاملاً فضای متفاوت و جدیدی به شمار می‌رفت و البته چالش‌آفرین بود و همین چالش یکی از انگیزه‌های من برای نوشتن کتاب و علاقه از بیان زنان مقاومت و فضای مقاومت باعث شد که خودم را محک بزنم و اینکه آیا این توانمندی در من وجود دارد یا خیر، البته سعی کردم موانع موجود را یک امتیاز و فرصت تلقی کنم.

نویسندگی «مادر بودن» است

وی ادامه داد: شخصیت خانم مؤمنی تلنگر و جرقه نوشتن کتاب را در من زد، ولی آشنایی من با ایشان به واسطه و عنایت همسرم بود که در مراسمی که خانواده‌های شهدای یمنی حضور داشتند، شرکت کردم. ارتباط و کشش دوسویه بین من و راوی باعث نوشتن کتاب شد و البته علاقه و پیگیری‌هایی که داشتم و میل ایشان به‌علاوه زندگی پرفرازونشیبی که ایشان در حوزه مقاومت داشت، دست‌به‌دست هم داد تا عروس یمن شکل بگیرد و به رشته تحریر دربیاید.

این نویسنده با اشاره به اینکه خود تا قبل نگارش کتاب به جز احادیث یا اخبار اتفاقات یمن خیلی آشنایی با مردم و فرهنگ یمن نداشته است، اظهار کرد: اگر چه تجربه زندگی در کشور عربی را داشتم، اما آن فرهنگ بسیار دور بود و من سعی کردم از زاویه دید راوی کتاب که خودش قدم‌به‌قدم برای اولین بار در یمن حضور داشته، دلبسته آنجا شده و یمن را وطن خودش دانسته به یمن نگاه کنم. در گام نخست سعی کردم یمن را خودم بشناسم و بعد آنجا را به مخاطبان نشان دهم و در خلال تعریف داستان یک دورنمایی از مردم، فرهنگ و حتی مکان‌های دیدنی یمن و نقاط مشترک بین مردم هر سرزمین را بیان کنم که فکر می‌کنم این کتاب تا حدود زیادی فرهنگ مردم یمن را به مخاطبان شناسانده است.

وی خاطرنشان کرد: احساس می‌کنم کتاب هنوز هم چیزی کم دارد و آن موخره است که باید به آن اضافه شود. من تصور نمی‌کردم که مخاطبان چنین تصوری داشته باشند که با تک‌تک راوی‌ها گفتگو نشده است. کتاب ۳۶ فصل دارد و به تناسب فصل راوی‌ها عوض می‌شوند. اما همۀ این روایت‌ها از زبان یک نفر بیان می‌شود و راوی همۀ این روایت‌ها «فاطمه» است. در اینجا من هم دست به شخصیت‌پردازی زدم و شخصیت‌ها را دیدم.

پاشاپور ادامه داد: این ایده از ابتدا بوده است و با ناشر و راوی نیز مطرح کرده‌ام و به این نکته حین نگارش نیز توجه کرده بودم و سعی‌ام بر این بود که از فرهنگ آن‌ها دور نباشد و این وسواس به این دلیل بود که اگر روزی به زبانی غیر از زبان فارسی ترجمه شود، خیلی دور از فرهنگ مردمان یمن نباشد. مقاومت مردم یمن در برابر جنگ همه‌جانبه‌ای که در حال اتفاق افتادن است و ایستادگی و مقاومتشان با دست‌خالی و صدالبته پیروز میدان شدنشان می‌تواند جای خودش را در حوزه ادبیات مقاومت باز کند و تجربه‌های درخشان این مردم می‌تواند روایت‌ها و داستان‌های بسیاری را تشکیل دهد.

در ادامۀ این برنامه، مهدیه زکی‌زاده بیان کرد: محور اصلی کتاب‌های انتشارات روایت فتح، دفاع مقدس و مقاومت است. در کتاب عروس یمن، شکل و قالب آن و همچنین جذابیت بی نهایت موضوعش باعث خاص بودن این کتاب شده است.

نویسندگی «مادر بودن» است

وی در پایان گفت: در عروس یمن، راوی ناشناخته است و موضوع یمن موضوعی نیست که هرکسی به سراغ آن برود. از سوی دیگر فضای کنونی با فضای چند سال پیش متفاوت است و مشکلات ناشی از شیوع کرونا و دیگر مشکلات ناشران به‌طور کلی این تفاوت را ایجاد کرده است. دغدغه مالی و نبود کاغذ، کار را برای همه ناشران سخت‌تر کرده است.

برنامۀ جلد دوم هر هفته دوشنبه‌ها ساعت ۱۸:۰۰ زنده در ketab.tv پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه را از آرشیو این تلویزیون در تلوبیون مشاهده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس