نادر ابراهیمی

پرونده ویژه شماره سوم مجله علوم انسانی فکرآورد با عنوان «نادر میهن»، بزرگداشتی از روشنفکر گرانقدر معاصر، نادر ابراهیمی منتشر شد.

به گزارش مشرق، از جمله مهم‌ترین مطالب پرونده نادر میهن که در قالب شماره سوم مجله علوم انسانی فکرآورد منتشر شده‌است، نامه‌ای منتشرنشده از نادر ابراهیمی است که خطاب به مدیر وقت دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری نوشته شده‌است. در این نامه، ابراهیمی از رنج نویسندگی می‌گوید.

در پرونده نادر میهن، مصطفی رحماندوست نیز درباره به‌یادمانده‌هایش از همکار خود، نادر ابراهیمی گفته‌است. در یادخانه ذهن رحماندوست، نادر، نویسنده‌ای است که جست‌وجوگر افتخارات ایران بوده‌است. بررسی داستان دیده‌نشده «تکثیر تأسف‌انگیز پدربزرگ» نوشته نادر ابراهیمی که تصویرنگاری یک پادآرمانشهر مدرن محسوب می‌شود، از جمله دیگر مطالب خواندنی این پرونده است. این داستان درخشان، محل تلاقی جبر تکنیک در برابر اختیار آدمی، سنت در برابر مدرنیته و علم پوزیتیویستی در برابر روح است. بررسی معنای «عشق» در آثار نادر ابراهیمی، مطلب خواندنی دیگری است که در این پرونده آمده‌است. عشق نادر به سیاق قدمای ادب فارسی، عشقی است ایرانی. با این تفاوت بزرگ که نادر ابراهیمی در عصر مدرنیته زیسته و در عین حال وفادار به سلوک عشق ایرانی مانده‌است.

از دیگر پرونده‌های قابل‌توجه در این شماره از مجله فکرآورد، بخش سیاست‌نامه با عنوان «گذار از امتناع به امکان اعتراض» است. لازم به ذکر است که بخش سیاست‌نامه مجله فکرآورد، می‌کوشد با نگاهی سیاستی به نظام مسائل ایران بپردازد. در همین راستا، در این پرونده تلاش‌شده با نگاهی سیاستی، مسئله آشوب و تنظیم‌گری اعتراض مورد توجه و تأمل قرار بگیرد. از خواندنی‌ترین مطالب این شماره از مجله، یادداشتی تفصیلی با قلم دکتر علی کاکادزفولی، مدیر مسئول روزنامه Iran Daily است. این یادداشت با عنوان «ناهمگونی نسلی و ناهمخوانی تحلیلی» به نظریه نسل‌ها می‌پردازد و نسبت نسل z و جوانان ایرانی را به روشنی تبیین می‌کند.

در بخش سیاحت‌نامه این شماره، با شهروندانی از تایوان، آلمان، اندونزی، ترکیه و کانادا درباره کیفیت زندگی اقتصادی در این کشورها گفتگو شده‌است. فکرآورد بر این نظر است که سیاحت زندگی شهروندان غیرایرانی و جست‌وجوی مختصات آن، از جمله نیازمندی‌های فکر ایرانی است. در تاریخ مواجهه ایران با جهان جدید، فکر ایرانی در زمان‌هایی بهتر عمل کرده که درک دقیق‌تری از جهان و مختصات و مناسبات آن داشته‌است.

در بخش کتاب فصل این شماره نیز گفت‌وگویی با نویسنده کتاب «انسان به منزله ابژه دانش» صورت گرفته‌است. در این گفتگو، دکتر غلامحسین مقدم حیدری به ماجرای تولد دانش پزشکی، روان‌شناسی و علوم اجتماعی براساس تفاوت مشاهده به انسان در نزد میشل فوکو پرداخته‌است. از جمله مطالب درخشان این بخش، یادداشتی است از مارک جی. ای. کلی با ترجمه مهدی پنجعلی‌پور که به منازعات فکری آلتوسر و فوکو در زمانه خود می‌پردازد. جهت تهیه این نشریه با شماره ۸۸۷۳۰۹۴۲ تماس حاصل فرمایید.

نادر ابراهیمی از رنج نویسندگی می‌گوید

منبع:جوان آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس