کد خبر 1511662
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
آخرین وضعیت 8 قلوهای 2 مادر کرمانی

خبر بسیار شیرین بود و البته نادر، 2 مادر کرمانی در فاصله کمتر از 6 ساعت 4 قلو به‌دنیا آوردند.

به گزارش مشرق، ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه شامگاه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ خانم میرزایی در بیمارستان افضلی‌پور کرمان ۴ قلوهایش را به‌دنیا آورد، ۳ پسر و یک دختر و در فاصله کمتر از ۶ ساعت و حدود ساعت ۴ صبح یکم مردادماه جاری هم ۴ قلوهای خانم توصیفیان به‌دنیا آمدند، ۳ دختر و یک پسر.

شب تولد ۸ قلوها در اتاق عمل بیمارستان افضلی‌پور چه گذشت؟

صبح روز سوم مردادماه به بیمارستان افضلی‌پور کرمان رفتم تا گزارشی را از ۸ قلوهای ۲ مادر کرمانی بنویسم. قبل از اینکه به سراغ ۴ قلوها در بخش‌های مراقبت‌های ویژه نوزادان بروم، سری به اتاق عمل بیمارستان می‌زنم و شانس با من یار است و یکی از کادر اتاق عمل که در زمان تولد ۸ قلوها شیفت بوده است را می‌بینم.

این دختر جوان، حال و هوای شب تولد ۸ قلوها را عجیب و صدالبته بسیار خسته‌کننده ذکر می‌کند و می‌گوید: آن شب علاوه بر این ۴ قلوها، ۸ نوزاد دیگر هم به‌دنیا آمدند و مامای ما صبح روز بعد مانند یک روح شده بود از بس خسته بود.

وی ادامه می‌دهد: شرایط ۴ قلویی که اول به دنیا آمدند بهتر از ۴ قلوهای بعدی بود و در هنگام تولد گریه هم کردند.

اولین بارداری با ۴ نوزاد

خط زرد کف بیمارستان را دنبال می‌کنم تا به بخش مراقبت‌های ویژه شماره یک برسم، دو قل پسر از ۴ قلوهای خانم میرزایی و دو قل دختر و پسر هم از ۴ قلوهای خانم توصیفیان در این بخش بستری هستند.

با لیلا شریفی پزشک و فلوشیپ نوزادان بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان شماره یک بیمارستان افضلی‌پور درباره ۴ قل از ۸ قلوهای بستری در این بخش، صحبت می‌کنم.

شریفی که بیش از ۴ سال در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان افضلی‌پور کرمان حضور دارد، می‌گوید: این برای اولین بار طی این چند سال است که می‌بینم در فاصله کمتر از ۶ ساعت دو مادر ۴ قلو به‌دنیا آورده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: یکی از مادران ۴قلوها ۲۶ ساله است و مادر ۴ قلوهای بعدی هم بالای ۳۰ سال دارد و هر دو بارداری اول‌شان است و درمان ناباروری داشته‌اند.

این پزشک شرایط مراقبت از ۸ نوزاد نارس در فاصله زمانی کم را سخت توصیف می‌کند و می‌گوید: ما در بخش‌های مراقبت‌های ویژه نوزادان افضلی‌پور کرمان از نظر امکانات و نیرو با مشکلات زیادی مواجه هستیم، اما همه با هم همکاری کردند تا خدمات بهتری به این ۸ نوزاد داده شود.

شریفی اضافه می‌کند: از آنجایی که کسی اطلاع نداشت، بعد از ۴قلوهای خانم میرزایی قرار است یک ۴قلوی دیگر هم به‌دنیا بیاید، بنابراین برای خدمت‌رسانی بهتر به ۴قلوهای اول و همچنین سایر نوزادانی که در بخش هستند، تصمیم گرفته شد، دو تا از قل‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان یک و دو قل هم در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان دو بستری شوند و وقتی ۴ قلوی بعدی هم به‌دنیا آمدند، به همین ترتیب عمل شد.

وزن ۴ قلوهای کرمانی چقدر است؟

وی همچنین درباره وزن ۴ نوزادی که در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان یک هستند، می‌گوید: یکی از نوزادان حدود ۶۰۰ گرم وزن دارد و بقیه آنها یک کیلو و ۴۰۰ گرم، یک کیلو و ۵۰۰ گرم و یک کیلو و ۶۰۰ گرم وزن دارند.

شریفی ادامه می‌دهد: همه ۴ نوزادی که در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان یک بودند به دستگاه سنگین تنفسی متصل شدند که هم‌اکنون یکی از آنها از دستگاه سنگین جدا شده است و در دستگاه سبک‌تر قرار دارد و تحمل شرایط را هم داشته و شیردهی هم برای او آغاز شده است و فقط نوزادی که وزن کمتری دارد شرایطش نسبت به بقیه نوزادان سخت‌تر است.

امیدواریم هر ۸ نوزاد با حال خوب مرخص شوند

وی خاطرنشان می‌کند: برنامه ما این است تا چند روز آینده اگر شرایط تنفسی ۳ قل دیگر هم خوب باشد، دستگاه سنگین را به سبک تبدیل کنیم و روند شیردهی نیز برای آنها آغاز شود و ان‌شاء‌الله با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شوند.

آغاز شیردهی به ۲ قل در بخش نوزادان ۲

اما در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان دو بیمارستان افضلی‌پور کرمان هم در گفت‌وگو با پرستاران این بخش آخرین خبرها درباره ۸ قلوها را می‌گیرم.

مرجان جعفری یکی از پرستاران بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان دو می‌گوید: ۴قلوهای خانم میرزایی در ۳۲ هفتگی به‌دنیا آمدند که شامل یک دختر و ۳ پسر هستند و یک قل دختر و یک قل پسر در این بخش بستری شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: ۴قلوهای خانم میرزایی زمانی که به‌دنیا آمدند به دلیل مشکلات تنفسی در دستگاه قرار گرفتند و حمایت تنفسی شدند و در حال حاضر شرایط دو نوزادی که در این بخش هستند رو به بهبود است و نوع اکسیژن دریافتی آنها سبک‌تر شده است و شیر هم بر اساس دستور پزشک می‌خورند.

آن‌طور که این پرستار می‌گوید: قل دختر خانم میرزایی یک کیلو و ۱۵۰ گرم و قل پسر هم یک کیلو و ۳۴۰ گرم وزن دارند.

آزاده بدویی یکی دیگر از پرستاران بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان دو درباره ۴قلوهای خانم توصیفیان می‌گوید: این ۴قلوها در ۳۰ هفتگی به‌دنیا آمدند و هنوز تغذیه هیچ کدام از آنها آغاز نشده است.

وی از بستری قل‌های دوم و سوم ۴قلوهای خانم توصیفیان با وزن یک کیلو و ۳۰۰ گرم و یک کیلو و ۴۰۰ گرم در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان دو خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: این دو قل، دختر هستند و وضعیت قل سوم نسبت به قل دوم بهتر است و هر دوی آنها به دستگاه تنفسی وصل هستند.

لطفا حواس‌تان به ۸ قلوهای کرمانی باشد

ما در استان کرمان پیش از آنکه این دو مادر کرمانی ۴قلوهای‌شان را به‌دنیا بیاورند، ۳ خانواده دارای ۴قلوی دیگر هم داشتیم که کمتر از دو سال دارند. واقعیت این است وضعیت رسیدگی به ۴قلوهای کرمانی آن‌طور که خانواده‌های‌شان می‌گویند نسبت به ۴قلوهای استان‌های دیگر چندان خوب نیست.

نمونه‌اش هم همین بحث واگذاری زمین رایگان به خانواده‌های ۴قلو که با تاخیر در استان کرمان انجام شد و حتی زمین ۴قلوهای شهر کرمان را نتوانستند در داخل شهر تامین کنند و یک زمین در حاشیه شهر ماهان به او دادند که این امر موجب گلایه و ناراحتی‌های بسیاری شد.

با توجه به سابقه‌ای که از رسیدگی به ۴قلوها در استان کرمان داریم، به نظر می‌رسد باید تلاش بیشتری برای حمایت از خانواده‌های دارای ۴قلو در کرمان توسط مسؤولان در مجموعه‌های مختلف صورت گیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    1 0
    امان از دست این داروهای بارداری
  • امید IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 0
    اونوقت در بهبهان دوقلوی ما رو نتونستن نگهدارن . هردو از دنیا رفتن :( شرایطشون هم موقع تولد نرمال بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس