ماجرای گریه امام حسین(ع) پس از رسیدن به کربلا و پشیمانی حُر

نقل است که در روز دوم محرم حضرت (ع) با اهل بیت و اصحابشان وارد کربلای معلی شدند. روایت است که در این منزل حضرت آهی از دل کشیدند و گریه شدیدی کردند

به گزارش مشرق، کاروان امام حسین (ع) در روز اول محرم سال ۶۱ هجری به قصر مقاتل رسید و حضرت سیدالشهدا (ع) در این منزل نزول اجلال فرمود. مشهور است که در این منزل حضرت اباعبدالله (ع) با عبیدالله بن حر جعفی ملاقات فرمود و او را دعوت به یاری کرد، اما عبیدالله دعوت را اجابت نکرد که بعداً پشیمان شد.

نقل است که در ادامه این روز حضرت (ع) به همراهی کاروان، به نینوا رسیدند. در روز دوم محرم حضرت (ع) با اهل بیت و اصحابشان وارد کربلای معلی شدند. روایت است که در این منزل حضرت آهی از دل کشیدند و گریه شدیدی کردند و آنگاه فرمودند: اللهم انی اعوذ بک من الکرب و البلا. به خدا قسم زمین کربلا همین است. به خدا اینجا مردان ما را می‌کشند. بخدا قسم اینجا زنان و کودکان ما را به اسیری می‌برند. به خدا قسم اینجا پرده حرمت ما دریده می‌شود. ای جوانمردان، فرود آیید که محل قبرهای ما اینجاست.

در همین روز دوم امام حسین (ع) برای بزرگان کوفه نامه‌ای نوشتند و آن را به قیس بن مسهر صیداوی دادند که به کوفه برساند. مأموران در بین راه قیس را گرفتند و پس از آنکه او بر ضد یزید و ابن زیاد سخن گفت، او را به شهادت رساندند. هنگامی که خبر شهادت قیس به امام حسین (ع) رسید آن حضرت گریستند و فرمودند: اللهم اجعل لنا و لشیعتنا عندک منزلا کریما و اجمع بیننا و بی نهم فی مستقر من رحمتک انک علی کل شیء قدیر.

در باب اتفاقات و شرح وقایع روزهای اول و دوم محرم منابع مهمی موجود است که از جمله آنها می‌توان به «ارشاد» شیخ مفید، «الوقایع و الحوادث» اثر علامه محمدباقر ملبوبی، «از مدینه تا مدینه» اثر محمدمهدی تاج لنگرودی، «تقویم شیعه» اثر شیخ عبدالحسین نیشابوری و… اشاره کرد.

بر اساس بانک اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران، در باب ترجمه و شرح بخش‌های مربوط به زندگانی حضرت سیدالشهدا از کتاب «الارشاد» شیخ مفید، منابعی کار شده که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «مصابیح الهدی در زندگانی سیدالشهداء (ع): دوازده سخنرانی با تمام مقتل ارشاد شیخ مفید رحمه‌الله» نوشته عباس حاجیانی دشتی از انتشارات موعود اسلام، «تطبیق تاریخی ارشاد شیخ مفید با متون اهل سنت: دوران امام حسن مجتبی (ع) تا امام زمان (عج)» نوشته حسن فضل از انتشارات مهسان، «مقتل سیدالشهداء علیه‌السلام: ترجمه فصل مربوط به امام حسین علیه‌السلام از کتاب الارشاد شیخ مفید» به قلم صادق برزگر بفرویی از انتشارات امین الله.

همچنین بر اساس اطلاعات مندرج در همین بانک، سال نشر مربوط به دیگر منابع نیز به این شرح است: «الوقایع والحوادث» سال ۱۳۹۸ توسط انتشارات دارالعلم، «از مدینه تا مدینه (مقتل عاشورا): ذکر مصائب حضرت سیدالشهداء» سال ۱۳۷۷، انتشارات سوره مهر، «تقویم شیعه» سال ۱۳۹۹ (چاپ بیستم) انتشارات دلیل ما.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس