چرا بایدن به رویای والاس برای دبیرکلی ناتو پایان داد؟

وزیر دفاع انگلیس از دلیل مخالفت رئیس جمهور آمریکا با نامزدی او برای دبیرکلی ناتو پرده برداشت.

به گزارش مشرق، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس که به‌تازگی اعلام کرده به‌زودی از سمتش استعفا خواهد کرد، می‌گوید که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ترجیح می‌دهد که دبیرکل بعدی ناتو یک نخست وزیر یا رئیس جمهور پیشین باشد و به همین دلیل اجازه تحقق رویای او را نداده است.

والاس در سخنرانی در بنیاد «تونی بلر» گفت: فکر می‌کنم که آمریکایی‌ها احتمالا به‌دنبال یک رئیس جمهور یا رئیس دولت بودند.

وی افزود: اگر نظر من را بخواهید، فکر می‌کنم که آنها، یعنی ۳۱ عضو ناتو، واقعا یک نخست وزیر یا رئیس جمهور سابق را برای دبیرکلی می‌خواهند.

والاس همچنین گفته که بایدن در دو موقعیت با مارک روته، نخست وزیر سابق هلند درباره دبیرکلی ناتو صحبت کرده اما روته «شفاف اعلام کرده است که تمایلی ندارد.» روته اوایل ماه جاری استعفا و پس از ۱۳ سال صحنه سیاست را ترک کرد. دلیل استعفای وی سیاست مهاجرتی‌اش بود که به فروپاشی ائتلاف او منجر شد. پس از کنار رفتن روته، والاس نام خود را مطرح و ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس هم به شدت از او حمایت کرد اما آمریکایی‌ها نظر متفاوتی داشتند.

والاس ادامه داد: چرا وقتی نزدیک‌ترین متحدتان نامی را مطرح می‌کند، از او حمایت نمی‌کنید؟ فکر می‌کنم سوال منصفانه‌ای باشد.

وی با اشاره به اینکه روند انتخاب دبیرکل ناتو از سیاسی‌بازی حزب «توری/محافظه‌کار انگلیس» شفافیت کمتری دارد، تاکید کرد: در ناتو با ۳۱ عضو هیچ فرآیند و تعادلی وجود ندارد و هیچ‌کس هم به معنای واقعی اعلام نامزدی نمی‌کند و هیچ کس هم نمی‌داند سازوکار انتخاب دبیرکل چیست؟! مشخصا بین آنها اختلاف نظر وجود دارد.

برخی اعضای ناتو گفته‌اند که حالا نوبت به انتخاب یک دبیرکل زن است اما در ادامه به این نتیجه رسیدند که نامزدها باید از کشوری باشند که هزینه‌کرد نظامی‌شان ۲درصد تولید ناخالص داخلی آنها باشد.

والاس افزود: ناگهان زنان شرق اروپا نظر شما(آمریکا) را جلب می‌کنند؛ نخست وزیر برجسته استونی که البته آنها احتمالا برای آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها زیادی جنگ‌طلب هستند. در مقطعی تاکید کرده بودم که همه ما باید به دبیرکلی از ایسلند عادت کنیم. ینس(استولتنبرگ) مفلوک و مسن، ۱۰ سال است که یک کار سه ساله را انجام می‌دهد.

استولتنبرک در سال ۲۰۱۴ دبیرکل ناتو شد و این ائتلاف نظامی در اقدامی غیرمنتظره، او را تا سال ۲۰۱۸ و سپس تا سال ۲۰۲۲ ابقا کرد و به‌تازگی هم تا پایان سال ۲۰۲۴ در این پست ماندگار شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس