معامله امنیتی جدید صهیونیست‌ها با تشکیلات خودگردان

تشکیلات خودگردان درحالی وارد معامله امنیتی جدید با صهیونیست‌ها شده که این امر منجر به بی اعتبار شدن بیشتر تشکیلات در نزد افکار عمومی فلسطین شده است.

به گزارش مشرق، محمود عباس هفته قبل به بهانه بازدید از اردوگاه جنین و چند روز بعد از حمله همه‌جانبه صهیونیست‌ها، به این اردوگاه رفت و این درحالی بود که وی در ده سال گذشته به این شهر که تنها ۶۳ کیلومتر با رام الله فاصله دارد، نرفته بود. محمود عباس که همواره مخالف سرسخت مقاومت فلسطین بوده و تمام توانش را بر مذاکرات سازش ابتنا نهاده، این بار هم با جدی شدن مقاومت در کرانه باختری و ناتوانی صهیونیست ها در مقابله با آن وارد عمل شده است.

رسانه های صهیونیست مدعی شده اند که تشکیلات خودگردان در هماهنگی با دستگاه نظامی و امنیتی اسرائیل و برای کنترل اوضاع در این منطقه وارد عمل شده است. یک مقام صهیونیست در مصاحبه با شبکه ۱۴ با اشاره به اختلاف میان ارتش و شاباک در نحوه تعامل با اوضاع در کرانه باختری، مدعی شد که سپردن کنترل اوضاع به تشکیلات خودگردان بهترین گزینه است.

در همین راستا فعالان فلسطینی در شبکه های اجتماعی با اشاره به همکاری امنیتی های تشکیلات خودگردان با صهیونیست ها در حین حمله اخیر به اردوگاه جنین و بستن گذرگاه‌ها جنین توسط آنها، اعلام کردند که اکنون نیروهای تشکیلات به بهانه بازسازی مناطق تخریب شده در حال شناسایی تله‌های انفجاری و از بین بردن موانع کارگذاشته شده توسط صهیونیست ها هستند.

البته این رفتار از نگاه مردم فلسطین پنهان نماند و بلافاصله با توقف عملیات نظامی صهیونیست ها که منجر به شهادت ۱۲ فلسطینی و زخمی شدن ۱۴۰ تن دیگر شده بود، معترضان در مقابل دفاتر تشکیلات خودگردان تجمع کردند و مقامات تشکیلات را به دلیل خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی مورد انتقاد شدید قرار دادند. تشکیلات خودگردان درحالی وارد معامله امنیتی پنهان با رژیم صهیونیستی شده که از زمان موفقیت نیروهای مقاومت در عملیات سیف القدس ۲۰۲۱ و پیوند غزه با کرانه باختری عملا اعتبار سیاسی اش را در نزد افکار عمومی از دست داد.

طی سال های اخیر در نتیجه تشدید اقدامات صهیونیست ها در ساخت شهرک های جدید در کرانه باختری و همچنین قطع کمک های مالی همزمان با انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس بیش از پیش تضعیف شد و اکنون برای جبران موقعیت ضعیف اش در فضای داخلی فلسطین در مقابل حماس، وارد معامله جدید با صهیونیست ها شده است.

تشکیلات خودگردان که محصول مذاکرات سازش میان سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) با رژیم صهیونیستی در دهه ۹۰ است، اساسا این کارکرد امنیتی و سیاسی را داشت که اجازه ندهد مقاومت فلسطین در غزه و کرانه باختری شکل بگیرد اما به مرور با قدرت گرفتن جریان های مقاومت، ابتدا غزه و اکنون در حال از دست دادن کرانه باختری است. در واقع ابومازن و تشکیلات تحت ریاست وی به دلیل اینکه به خوبی می دانند که در شارع فلسطینی اعتباری ندارند حاضر به برگزاری انتخابات نیستند و یا از مقرشان در رام الله خارج نمی شوند.

از سوی دیگر، اقدام کابینه تندروی تل‌آویو که رویکردهای فاشیستی و نژادپرستانه اش با انتقاد متحدان غربی‌شان مواجه شده در استمداد از تشکیلات خودگردان برای مقابله با هسته های مقاومت دربردارند پیام ضعف این رژیم در کرانه باختری است. اسرائیلی ها همواره تلاش می کنند تا خودشان را به عنوان قدرت بلامنازع اطلاعاتی و امنیتی نشان دهند و با صنعت تبلیغاتی و رسانه ای این تصویر را از خودشان بازنمایی می کنند اما در فقره جنین اثبات شد که صهیونیست طبل توخالی هستند که برای نجات از مخمصه دست به دامن تشکیلات خودگردان شده که عملا نهادی ورشکسته است.

در واقع این موضع ضعف صهیونیست ها ناشی از تقاطع بحران های داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی است که حتی طرفداران این رژیم در غرب نسبت به آینده آن نگران کرده است. از یکسو بحران داخلی در نتیجه اختلاف دولت و مجلس راست گرا با دستگاه قضایی رژیم در اوج قرار دارد که این بحران به خارج از مرزهای فلسطین هم کشیده و منجر به تشدید اختلافات میان جو بایدن و بنیامین نتانیاهو شده است. البته برکسی پوشیده نیست که در روزهای سردی روابط بایدن و نتانیاهو روابط راهبردی میان رژیم صهیونیستی با آمریکا لطمه ندیده که نماد آن دعوت از اسحاق هرتزوگ رئیس این رژیم برای سفر به واشنگتن است.

علاوه بر اختلافات نهادهای مهم سیاسی در رژیم، استمرار سیاست های نژادپرستانه و فاشیستی در کابینه نتانیاهو باعث شده تا کشورهای عربی خلیج فارس که در راستای پروژه های منطقه ای آمریکا در حال عادی سازی روابط با تل آویو بودند، به دلیل این سیاست های رادیکال درحال تجدیدنظر در روند عادی سازی هستند. اهمیت این امر در اینجاست که پروژه عادی سازی مهمترین دستورکار سیاسی بنیامین نتانیاهو محسوب می شود و وی این پروژه را میراث سیاسی اش در سپهر سیاسی اسرائیل قلمداد می کند.

این بحران ها سیاسی و بین المللی رژیم زمانی که خطرناک تر می شود که در نظر داشته باشیم که مقاومت با قدرت در مرزهای فلسطین اشغالی حضور بعمل رسانده و طبعا در چنین وضعیت مخاطره آمیزی که شکاف های جدی هم در ارتش و دستگاه امنیتی رژیم ایجاد شده، از تشکیلات خودگردان برای مهار مقاومت در کرانه استفاده می‌شود و این درحالی است که چندسال قبل نتانیاهو به تلفن های محمود عباس هم جواب نمی داد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    0 0
    تشکیلات صهیونیسم_گردان ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس