گزارشی از پیام واضح بایدن به نتانیاهو: از اصلاحات دست بردار!

پایگاه خبری صهیونیستی «وای‌نت» به نقل از یک روزنامه‌نگار آمریکایی گزارش داد که «جو بایدن» در تماس تلفنی‌اش با «بنیامین نتانیاهو» صراحتاًً به او اعلام کرده که دست از تصویب طرح تغییرات قضایی بردارد.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری صهیونیستی «وای‌نت» با انتشار گزارشی جزئیات جدیدی از تماس تلفنی «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر را منتشر کرد.

براساس گزارش وای‌نت، «توماس فریدمن»، روزنامه‌نگار آمریکایی، ضمن فاش کردن جزئیات جدیدی از گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو در نیویورک‌تایمز می‌نویسد: رئیس‌جمهور آمریکا به نتانیاهو گفته که «لطفا از تلاش برای تسریع در کودتای قانونی خود دست بردار. اول از همه، باید اجماع ایجاد شود».

در ادامه این گزارش آمده است: به گفته فریدمن، «این واقعیت پیام روشن و واضح بایدن به نتانیاهو بود: همین حالا بس کن».

فریدمن در ادامه گزارشش می‌نویسد: بایدن، نتانیاهو را به کاخ سفید دعوت کرده و به او گفت که می‌خواهد موضعش پس از این تماس، برای همه اسرائیلی‌ها روشن شود. بایدن با این کار، احترام خود را به تظاهرات در اسرائیل نشان داد؛ او حمایتش را از «دموکراسی پر جنب و جوش اسرائیل» ابراز کرد.

روزنامه‌نگار آمریکایی در پایان تصریح می‌کند: «بایدن با این موضع، تمایلش را درخصوص توقف سرعت بخشیدن به کودتای قانونی بدون دستیابی به اجماع ملی، نشان داد؛ کودتایی که توانایی دادگاه عالی اسرائیل برای نظارت بر تصمیمات و انتصابات کابینه تل‌آویو را بسیار کاهش می‌دهد».

شامگاه دوشنبه، هفدهم جولای بود که «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید از تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبر داده و گفت بایدن، نتانیاهو را به کاخ سفید دعوت کرده است.

روزنامه «تایمز اسرائیل» در خبری به نقل از بیانیه دفتر نخست‌وزیر تل‌آویو اعلام کرد: دعوت از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن در جریان یک مکالمه تلفنی «طولانی و گرم» انجام شده است. نتانیاهو این دعوت را پذیرفته و آن‌ها توافق کرده‌اند که کارکنانشان تاریخ این دیدار را مشخص کنند. نتانیاهو همچنین بایدن را در جریان آخرین تحولات مربوط به طرح اصلاحات قضائی قرار داده و گفته کابینه او قصد دارد هفته آینده این طرح را به تصویب برساند.

مخالفت‌های کاخ‌سفید با طرح تغییرات قضایی در سرزمین‌های اشغالی و عدم توجه کابینه نتانیاهو به توصیه‌های بایدن، باعث شده تا حدود شش ماه روابط تل‌آویو و واشنگتن دچار تنش شوند؛ به همین خاطر هم نتانیاهو از زمان قدرت گرفتن تاکنون به کاخ‌سفید دعوت نشده است.

دولت آمریکا به جای نتانیاهو، از «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی برای سفر به واشنگتن دعوت کرد. هرتزوگ که از روز گذشته، سه شنبه وارد آمریکا شده بود با بایدن دیدار و درباره مشکلات فعلی رژیم اشغالگر صحبت کرده است.

پیش‌تر روزنامه «یدیعوت آحارونوت» با انتشار گزارشی از مخالفت‌ها با سفر رئیس‌ رژیم صهیونیستی به آمریکا، این دعوت را «توهین به بنیامین نتانیاهو» توصیف کرده و نوشته بود که نخست‌وزیر تل‌آویو ۷ماه در انتظار دعوت‌نامه‌ای از کاخ‌سفید است.

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: وزرای کابینه نتانیاهو می‌گویند که «موضع دولت بایدن در قبال اسرائیل، شدیدتر از دولت اوباما است». حتی وزرایی هستند که مدعی‌اند هرتزوگ با توجه به وضعیت نتانیاهو باید دعوت به کاخ سفید را رد می‌کرد.

طی ماه‌های گذشته بایدن و مقامات کاخ‌سفید بارها مخالفت خود را با این طرح اعلام و خواستار توقف آن برای حفاظت از دموکراسی شدند؛ اما در مقابل، نتانیاهو و اعضای کابینه‌اش، مخالفت واشنگتن را مصداق دخالت در امور داخلی توصیف کردند تا این چالش بین دو متحد سنتی عمیق‌تر شود.

در میانه تداوم تلاش کابینه نتانیاهو برای تصویب این طرح جنجالی، کمیته برگزاری تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی صبح روز گذشته سه‌شنبه، هجدهم جولای تجمع‌های اعتراضی را تحت عنوان «روز ملی مخالفان»، نسبت به روند قانون‌گذاری این طرح آغاز کردند؛ این کمیته پیش‌تر اعلام کرده بود که این هفته، هفته اعتراض و «روز آشوب» در سراسر سرزمین‌های اشغالی خواهد بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس