کد خبر 1508404
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵
مرگبارترین نیم سال در آمریکا با ۲۸ کشتار دسته جمعی

آمریکا در ۶ ماه گذشته شاهد مرگبارترین نیم سال از سال ۲۰۰۶ بوده که درمجموع ۲۸ تیراندازی دسته جمعی و کشتارگروهی را شامل می‌شود.

به گزارش مشرقِ از گاردین، افرادی که به دست غریبه ها یا توسط عزیزانشان به ضرب گلوله کشته می شوند، قتل عام در شهرهای کوچک یا بزرگ، داخل یا بیرون خانه های خود، در سراسر ایالات متحده منجر به بدترین نقاط عطف شده است، این مرگبارترین ۶ ماه کشتار جمعی حداقل از سال ۲۰۰۶ تاکنون بوده است.

براساس این گزارش، از ۱ ژانویه تا ۳۰ ژوئن، این کشور ۲۸ کشتار دسته جمعی را متحمل شده که همه آنها به جز یکی، تیراندازی با اسلحه بوده است، تعداد کشته‌ها تقریباً هر هفته افزایش می‌یابد.

۶ ماه، ۱۸۱ روز، ۲۸ قتل عام، ۱۴۰ قربانی، یک کشور

برنت لتروود، که سه فرزندش، ۲۷ مارس در زمان یک تیراندازی، در یک مدرسه خصوصی مسیحی در نشویل در کلاس بودند، گفت: لحظات وحشتناکی بود، زمانی که یک دانش آموز سابق، سه کودک و سه بزرگسال را کشت. شما هرگز فکر نمی کنید خانواده شما بخشی از چنین آماری باشند!

او یک جمهوریخواه برجسته در ایالتی است که قوانین لازم علیه داشتن اسلحه را تصویب نکرده است، معتقد است که باید کاری کرد تا اسلحه از دست افرادی که ممکن است خشونت به خرج دهند، خارج شود.

کشتار دسته جمعی به عنوان اتفاقی تعریف می شود که در آن چهار یا چند نفر، بدون احتساب مهاجم، در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته کشته شوند. پایگاه داده ای که توسط آسوشیتدپرس و یو اس ای تودی با همکاری دانشگاه نورث ایسترن نگهداری می شود، این خشونت ها در مقیاس بزرگ را که به سال ۲۰۰۶ بازمی گردد، پیگیری می کند.

نقطه عطف سال ۲۰۲۳ از رکورد قبلی ۲۷ کشتار جمعی که تنها در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ ثبت شده بود، فراتر رفت. جیمز آلن فاکس، استاد جرم شناسی در دانشگاه نورث ایسترن، زمانی که حدود پنج سال پیش نظارت بر پایگاه داده را آغاز کرد، هرگز چنین رکوردهایی را تصور نمی کرد.

فاکس می‌گوید: ما می‌گفتیم سالی ۲۴ مورد وجود دارد اما این واقعیت که در بازه زمانی نیمه سال، ۲۸ مورد کشتار جمعی وجود دارد، یک آمار نگران کننده است.

به رغم خشونت‌های بیشتر در تعطیلات آخر هفته چهارم ژوئیه، باقی‌مانده سال می‌تواند آرام‌تر باشد، اما این رویدادها به حدی نگران کننده بوده است که حتی جو بایدن را برانگیخت تا کشتار را محکوم کند.

رئیس جمهور آمریکا بیانیه ای در چهارم ژوئیه از کاخ سفید صادر کرد که در آن از موج تیراندازی های غم انگیز و بی معنی در جوامع سراسر آمریکا ابراز تاسف کرد. وی گفت: من و جیل بایدن، برای کسانی که جان خود را از دست داده‌اند غمگین هستند و همان طور که ملت ما روز استقلال را جشن می‌گیرد، ما برای روزی دعا می‌کنیم که جوامع ما از خشونت با سلاح گرم رهایی یابند.

بایدن درخواست خود برای اصلاحات «معنادار و عقلانی» در کنترل اسلحه از جمله ممنوعیت مجدد سلاح‌های تهاجمی، با ظرفیت بالا و پایان دادن به مصونیت تولیدکنندگان اسلحه از پاسخگویی را تکرار کرد.

«امی بارنهورست»، روانپزشکی که معاون مدیر برنامه تحقیقاتی پیشگیری از خشونت در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس است، گفت: امیدواریم که این فقط یک اتفاق باشد. ممکن است بعداً در سال ۲۰۲۳ قتل های کمتری رخ دهد یا این می تواند بخشی از یک روند باشد اما ما برای مدتی نمی‌دانیم.

کارشناسانی مانند بارنهورست و فاکس افزایش کشتار را به افزایش جمعیت دارای اسلحه در آمریکا نسبت می دهند. با این حال، با وجود همه تیترها، کشتار جمعی از نظر آماری نادر است و نشان دهنده نوعی از خشونت کلی با سلاح در این کشور است.

اما خشونت توده‌ای اغلب تلاش‌ها برای اصلاح قوانین اسلحه را تحریک می‌کند، حتی اگر تلاش‌ها همیشه موفق نباشند، بیل لی، فرماندار تنسی، که یک جمهوری‌خواه است، در پی تیراندازی در مدرسه نشویل از مجمع عمومی ایالت خواسته بود تا قانونی را تصویب کند که سلاح گرم را از افرادی که می‌توانند به خود یا دیگران آسیب برسانند دور نگه دارد، این قوانین به اصطلاح «قوانین پرچم قرمز» نامیده می‌شود.

لتروود، مدیر اجرایی سابق حزب جمهوری‌خواه تنسی و اکنون رئیس بخش سیاست عمومی کنوانسیون باپتیست جنوبی استریال نامه‌ای به نمایندگان مجلس نوشت و از آنها خواست که پیشنهاد فرماندار را تصویب کنند.

تقریباً تمام قتل‌های دسته جمعی در نیمه اول سال جاری، ۲۷ مورد از ۲۸ مورد، با اسلحه بوده است. مورد دیگر آتش‌سوزی بود که چهار نفر را در خانه‌ای در مونرو، لوئیزیانا، کشت. با وجود کشتار بی‌سابقه، انجمن ملی تفنگ مخالفت شدیدی با تنظیم سلاح‌های گرم دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس