تجهیزات و نظامیان لهستان در مرز بلاروس مستقر می‌شوند

در بحبوحه تنش‌های غرب با روسیه، ارتش لهستان گفته که ظرف روزهای آینده هزاران نظامی و تجهیزات جنگی در مرز بلاروس مستقر می‌کند.

به گزارش مشرق، در بحبوحه تنش‌های غرب و ناتو با روسیه، ارتش لهستان اعلام کرد که صدها نظامی و خودروی نظامی این کشور را در مرز بلاروس مستقر می‌کند و در توجیه این اقدام مدعی شده است که تلاش دارد تا از بی‌ثبات شدن منطقه جلوگیری کند.

بنا بر گزارش شبکه روسی راشاتودی، ارتش لهستان در شرایطی مدعی شده است که به دنبال حفظ امنیت در مرز با بلاروس است که مینسک تصریح کرده است که کودتاچیان بلاروسی در حال آموزش در خاک لهستان هستند.

یگان دوازدهم مکانیزه ورشو که بخشی از نیروی زمینی لهستان است، روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که ظرف روزهای آینده حدود یکهزار نظامی و ۲۰۰ واحد تجهیزات در استان شرقی «پودلاسکی» در امتداد مرز بلاروس مستقر خواهند شد.

ارتش لهستان در خصوص هدف این مأموریت گفت: «هدف این عملیات " پودلاسکی امن"، نشان دادن اراده و توانمندی ما برای پاسخگویی و واکنش سریع به تلاش‌ها برای بی‌ثبات کردن اوضاع در مرزمان است».

علی‌رغم آن‌که ارتش لهستان جزئیات اندکی درباره این مأموریت ارائه داده است، « ماریوش بلاشاک» وزیر دفاع لهستان اوایل روز گذشته به این برنامه ارتش کشورش اشاره کرد.

وی در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی لهستان گفت که ورشو در تلاش برای «مهار یک مهاجم بالقوه است» و متعهد شد که «به تمامی این تهدیدات پاسخ دهد».

بلاشاک در ادامه مدعی شد که لهستان دو سال پیش «در یک جنگ هیبریدی از سرزمین بلاروس مورد حمله قرار گرفته است» اما هیچ گونه سند و جزئیاتی ارائه نکرد.

وزیر دفاع لهستان ادامه داد: «ارتش لهستان بیش از ۱۷۵ هزار سرباز تحت خدمت ارتش دارد. بابت این حقیقت که بسیاری از افراد داوطلب شده‌اند تا در ارتش لهستان خدمت کنند، بسیار سپاسگزارم. مهم است که لهستان امن است».

مینسک که از متحدان نزدیک به مسکو محسوب می شود، لهستان را متهم کرده که تبعیدی‌های بلاروسی را پناه می‌دهد تا به آن‌ها برای شورش و کودتا در بلاروس آموزش دهد.

دولت بلاروس گفته است که از نزدیک، اقدامات شبه‌نظامیان را تحت نظارت دارد و تأکید کرده است که شبه‌نظامیان بلاروسی در اردوگاههای آموزشی در اوکراین، لتونی، لیتوانی و جمهوری چک مستقر هستند.

«ایوان ترتل» رئیس امنیتی بلاروس در ماه آوریل گفت: «ما پست‌های استخدامی خاص را می‌شناسیم، می‌دانیم که چه کسانی درگیر هستند و مشارکت دارند و اردوگاههای آموزشی و هویت مربیان آن‌ها و اینکه چه کسی چه بخش‌ها و آموزش‌هایی را ارائه می‌دهد، می‌شناسیم».

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس ماه گذشه در مصاحبه با تلویزیون دولتی روسیه با هشدار درباره حملات احتمالی از سوی قلمرو لهستان، اوکراین یا هرکشور بالتیک به بلاروس توضیح داد که «اگر تهاجمی علیه ما صورت گیرد»، مینسک به جنگ اوکراین ورود خواهد کرد.

یازدهم تیرماه، «ماریوش کامینسکی» وزیر کشور لهستان گفته بود که ۵۰۰ پلیس را به مرز با بلاروس اعزام خواهد کرد. پیش از آن، گارد مرزی لهستان مدعی شده بود که ۱۸۷ نفر ظرف یک روز تلاش کردند به طور غیرقانونی از بلاروس وارد لهستان شوند.

لهستان ۱۸۶ کیلومتر مرز زمینی با بلاروس دارد که اخیرا این مکان را با سازه فلزی مستحکم کرد. نخست وزیر لهستان در روزهای گذشته اعلام کرد که در پی انتقال رئیس گروه مسلح واگنر به بلاروس، حضور نظامی این کشور در مرز با بلاروس تقویت می‌شود.

بلاروس برای نمایش قدرت تاکنون چند رزمایش نزدیک مرز با لهستان برگزار کرده است. در یکی از این رزمایش‌ها ۷۵۰۰ نظامی، ۲۶۰ خودروی زرهی و ۳۰ هواپیما و بالگرد شرکت کردند.

لهستان همزمان با جنگ روسیه با اوکراین مواضع تندی علیه کرملین و البته بلاروس اتخاذ کرده به طوریکه از ۱۱ خرداد تردد تمامی کامیون‌ها و خودروهای حمل بار روسی و بلاروسی از مرزهای این کشور متوقف شد.

ورشو از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در فوریه سال گذشته میلادی در اوکراین، ضمن آنکه در عمده کمک‌های تسلیحاتی از اوکراین همچون ارسال تانک و جنگنده مشارکت کرده، سیاست افزایش بودجه نظامی خود را نیز در پیش گرفته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • 😛✌️ IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    6 1
    خوراک یه هقته واگنرن همشون
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      2 23
      وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      0 0
      وظیفه تک تک شما به عنوان نوکران کاخ قهوه ای جانفشانی در راه اربابهای یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکشتون هست پس در نبود وحوش بلک واتر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کاخ قهوه ای بجنگید که اگر خدای ناخواسته شکستی برای اربابهای یانکی همجنس بازتون در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی پدر خواهید شد!!!
    • سجاد IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      0 0
      توهم محض،واگنر دویست روز طول کشید که باخموت رو بگیره
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    0 0
    خیلی عالی
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    0 0
    ای دلباختگان قوم لوط، نشستن و کامنت بازی بس است. وظیفه تک تک شما به عنوان نوکران کاخ سیاه واشنگتون جانفشانی در راه ارباب بایدن مشنگ است. پس به جبهه های جنگ اوکراین شتافته و به عنوان مدافعان ناتو همچون بمب خوشه ای بجنگید.
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    0 0
    شما که تجهیزات به مرز آذربایجان بردید چه توجیهی داشتید جنگ آذربایجان و ارمنستان به شما هم ربطی نداشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس