1

عضویت در بریکس و شانگهای در زمانی با ارزش است که کشورهای عضو به همکاری با تهران نگاه ایجابی داشته باشند، این بازی درخشان در کوتاه مدت میسر نمی‌شود برای چیدن میوه شانگهای باید صبر راهبردی داشت!

سرویس سیاست مشرق- سازمان همکاری شانگهای یک نهاد بین‌المللی است که توسط چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، روسیه و ازبکستان در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. در سال ۲۰۱۷، هند و پاکستان نیز به‌عنوان عضو پذیرفته شدند. این سازمان توسط روسیه و چین با دعوت از چهار کشور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان برای جلوگیری از تنش‌های مرزی و جرائم سازمان‌یافته مانند قاچاق مواد مخدر و مبارزه با تروریسم تشکیل شد و با پیوستن هند و پاکستان به این اجلاس که دارای قدرت اتمی، تنش‌های مرزی گسترده و سابقه جنگ‌های متعدد بودند، پیمان شانگهای به سازمان امنیت و همکاری قاره آسیا تبدیل شد. همچنین گفته می‌شود باتوجه‌به اینکه در چنین پیمان‌هایی می‌توان زنجیره تولید و مصرف را مدیریت کرد، بنابراین در دوره تحریم، این پیمان‌ها گزینه‌های خوبی برای دورزدن تحریم‌ها محسوب می‌شوند. از طرفی به دلیل اینکه تحریم‌ها برای انتقال ارز به ایران مشکلاتی را ایجاد کرده است، پیوستن به این سازمان این مشکل را هم مرتفع می‌کند، بنابراین پیوستن به چنین پیمان‌هایی مزایای اقتصادی بسیاری را برای اعضای خود به دنبال دارد.

آیا با عضویت در «بریکس» و «شانگهای» برجام دیگر بی‌معنا شده است؟/ شانگهای درختی که هم میوه می‌دهد و هم سایه دارد!

واقعیت‌ها بر اساس رویکرد کشورهای مختلف

در این اجلاس مسئولین محترم کشورهای مختلف مطالبی مهمی را مطرح نمودند که برخی از مهم‌ترین آنها به شرح ذیل است.

شی جین‌پینگ: سازمان همکاری شانگهای باید با تحریم‌های یک‌جانبه مقابله کند؛ شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور کشور چین نیز در این نشست در خصوص عضویت ایران گفت: در نشست امروز از ایران به‌عنوان عضو رسمی استقبال خواهیم کرد، به این کشور تبریک می‌گویی؛ وی همچنین گفت: سازمان همکاری شانگهای باید با تحریم‌های یک‌جانبه و انقلاب‌های رنگین و دخالت‌های قدرت‌های بیگانه در امور کشورهای منطقه مقابله کند.

پوتین: ایران عضو رسمی سازمان شد و صمیمانه تبریک عرض می‌کنم؛ ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی در اجلاس وبیناری سازمان همکاری شانگهای گفت: سازمان همکاری شانگهای به‌شدت به پایه‌ریزی نظام عادلانه و چندقطبی پایبند است؛ وی افزود: ایران به یکی از اعضای رسمی سازمان تبدیل شده است و من از صمیم قلب به جناب آقای ابراهیم رئیسی تبریک می‌گویم. ایران می‌تواند ظرفیت جدیدی را به سازمان اضافه کند و روسیه همواره از عضویت ایران حمایت کرده است.

نخست‌وزیر پاکستان: سازمان شانگهای می‌تواند تأثیری در زمینه صلح و امنیت و ثبات داشته باشد؛ شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان درباره الحاق کامل ایران گفت: به رئیسی ریاست‌جمهوری ایران الحاق به سازمان شانگهای را تبریک می‌گویم؛ وی ادامه داد: ما واقعاً در دوران بسیار حساسی قرار داریم و دنیا شاهد تحولات بسیار عظیمی در حوزه اقتصادی و امنیتی و اجتماعی است. سازمان شانگهای می‌تواند تأثیری در زمینه صلح و امنیت و ثبات داشته باشد و ارزش شانگهای امروز بیشتر است.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان: ضمن تبریک به ایران به مناسبت پیوستن به سازمان همکاری شانگهای، از امضای تفاهم‌نامه بلاروس برای پیوستن به این سازمان استقبال کرد.

نخست‌وزیر هند: نیز از الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای و امضای تفاهم‌نامه قصد الحاق بلاروس به سازمان همکاری شانگهای استقبال کرد.

گوترش: شاهد افزایش تنش‌ها در جهان هستیم؛ آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این نشست گفت: این نشست در حالی برگزار شده است که ما شاهد افزایش تنش‌ها در جهان هستیم. در سه حوزه می‌توان با همدیگر کارکرد؛ اول، بحران اقلیمی است؛ من توافق همبستگی اقلیمی را پیشنهاد دادم، از کشورها درخواست کردم دست‌به‌دست هم دهند. دوم، انسان‌ها به سمت فناوری‌های نوین و جدید مانند هوش مصنوعی می‌روند، این نیازمند همکاری برای ایجاد شبکه‌ای برای مقابله با چالش‌های جدید است. سوم، شاهد تورم‌های بسیاری بودیم. بعد از کرونا ساختار مالی جهانی از آن ویژگی دارای عدالت محروم شد، نظام بانکی چندپاره شد و میلیاردها دلار به اقتصادهای دنیا ضرر رساند. ما به دنبال کاهش بی‌عدالتی هستیم و من خواهان تعامل با شما هستم.

لوکاشنکو: با الحاق ایران به شانگهای امیدواریم بتوانیم کارآمدی بیشتری داشته باشیم؛ الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس درباره عضویت ایران در سازمان شانگهای گفت: با الحاق ایران به‌عنوان شریک جدید و همچنین دیگر کشورها امیدواریم بتوانیم کارآمدی بیشتری داشته باشیم. بلاروس در آینده نزدیک به این سازمان خواهد پیوست؛ وی در خصوص وجود چند مشکل حقوقی در سازمان گفت: اعضای سازمان چالش‌هایی مانند جرائم سایبری و انتشار مطالب نادرست مواجه هستند. ما آماده‌ایم در زمینه آموزش کارشناسان با کشورهای عضو همکاری کنیم؛ لوکاشنکو افزود: در زمینه اقتصادی ما می‌بینیم برخی کشورها با تحریم‌های ناعادلانه مواجه هستند. بلاروس حامی یک نوع مشارکت جهانی است. ما از تأسیس یک بانک توسعه شانگهای حمایت می‌کنیم؛ وی ادامه داد: تنوع فرهنگی یکی دیگر از مشکلات است که ما باید در این زمینه پروژه‌های مشترکی را اجرا کنیم.

ناصر کنعانی: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود در خصوص عضویت کامل ایران در این سازمان منطقه‌ای گفت: آخرین گام از روند عضویت رسمی و کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای است، عضویت ایران در این سازمان یک منفعت دوطرفه است، این تحول مثبت می‌تواند ارزش‌افزوده‌های مرتبط با این سازمان را به طور قابل‌ملاحظه افزایش دهد، این تحولی در راستای منافع همه کشورهای عضو خواهد بود.

آیا با عضویت در «بریکس» و «شانگهای» برجام دیگر بی‌معنا شده است؟/ شانگهای درختی که هم میوه می‌دهد و هم سایه دارد!

روندهای آینده توسعه اقتصاد

واقعیت این است که؛ یک قاعده اقتصادی است که هرچه اقتصاد یک کشور متصل به اقتصاد کشورهای دیگر باشد؛ همچون یک آهن‌ربا عمل می‌کند که هرچه بزرگ‌تر باشد قدرت کشش اعضا را بیشتر می‌کند. علت اصلی این اتفاق مهم بازمی‌گردد به اقتداری که در ایران طی چند دهه اخیر ایجاد شده و این اقتدار همچنان روزافزون است به‌طوری که بلوک طرف‌دار آمریکا هم در حال ارتباط‌گیری با ایران است. چراکه همه اقتصاددانان به‌خوبی دریافته‌اند که ایران چهارراه ارتباط بین شرق و غرب و شمال و جنوب است و ایران در این چهارراه جریان مبادلات اقتصادی بین شرق و غرب آسیا، جنوب شرقی و شمال غربی آسیا، کشورهای آسیای میانه، روسیه و همچنین اروپا را فراهم می‌کند به بیان دیگر ایران رکن اصلی برقراری ارتباط در جهان امروز است. ضمن اینکه پیوستن به این پیمان ظرفیتی برای پیوستن به سایر پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای ایران به دنبال خواهد داشت. به‌عنوان نمونه آینده‌پژوهی‌ها نشان می‌دهد که «آ. س. آن» هم همین ارتباط را در آینده با ایران برقرار کند و ایران بتواند از مزایای مبادلات تجاری و تعرفه‌های ترجیحی این پیمان نیز بهره‌مند شود.

نقش اقتدار ایران بر اساس «عزت، حکمت و مصلحت»

آنچه مسلم است اینکه، اقتدارِ ایران سبب شد اتحادیه پایاپای آسیایی که متأسفانه تا همین چندی پیش راکد بود، پس از سال‌ها سر برآورد. در کنار این موارد روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هم در حال گسترش است و همین سبب شده که نقش ایران در مبادلات شرق و غرب شکل گیرد و رونق یابد که این امر می‌تواند درآمدهای عظیم ترانزیتی برای ما به دنبال داشته باشد؛ بنابراین جذب سرمایه عظیم خارجی را یکی از پیامدها و مزایای پیوستن به این پیمان خواهد بود و این اتفاقات ظرفیت تولید و شعاع بازار ایران را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود تولیدکننده و سرمایه‌گذار داخلی محدود به‌تمامی بازار داخلی نباشد، بلکه ظرفیت همسایگان و کشورهای عضو پیمان‌های مختلف را هم در نظر گیرد، بنابراین این اتفاق اثر بزرگی در افزایش مقیاس تولید دارد که همین افزایش مقیاس تولید هزینه‌های آن را کاهش می‌دهد، همچنین باتوجه‌به اینکه گسترش بازاریابی به‌عنوان هدف در اذهان تولیدکنندگان شکل‌گرفته است، بخشی از سرمایه‌گذاری در بدنه تحقیق و توسعه تزریق می‌شود و چون ظرفیت تولید اضافه می‌شود عملاً ظرفیت اشتغال در نیروهای جوان به‌ویژه در تشکل‌های دانش‌بنیان رشد می‌کند.

نتایج تعاملات دیپلماسی در اقدامات پیش‌دستانه در سطح منطقه و جهان

به‌طورکلی گسترش تعاملات دیپلماسی ایران ازجمله پیوستن به‌صورت کامل به این پیمان بزرگ‌ترین منافع اقتصادی برای خصوصاً کشورهای غرب آسیا نیز رقم خواهد زد و این پیمان جرقه‌ای است برای بالفعل شدن ظرفیت‌های بالقوه در داخل و خارج از کشور و همچنین پیوستن به دیگر پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و از سوی دیگر یکی دیگر از مزایایی که پیوستن به چنین پیمان‌هایی به دنبال دارد حذف آقایی دلار و پس از آن یورو در مبادلات بین کشورها و به‌نوعی خارج‌شدن از سلطه این دو ارز است. به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که سایر کشورها و حتی کشورهای تحت سلطه آمریکا نظیر عربستان، امارات، مصر و حتی فرانسه هم در حال کنارزدن دلار هستند، تحریم‌هایی است که آمریکا با بستن سوئیفت و ممنوع کردن مبادلات دلاری با ایران انجام داد به این معنا که این کشورها متوجه شدند که این ابزار می‌تواند روزی به زیان آنان تمام شود. نکته مهم بعدی این است که این پیمان و پیمان‌های همانند آن اثر و مؤثری از جانب تحریم و تحریم‌کننده باقی نمی‌گذارد؛ در این مسیر اقتدار ایران با استضعاف و تزلزل بلوک غرب همراه می‌شود و ما هم‌زمان با دو پدیده که در تقابل باهم هستند روبه‌رو می‌شویم؛ به این معنی که اقتدار ایران همچون یک کفه ترازو است که در مقابل کفه دیگر آن که غرب در آن قرار دارد، افزایش می‌یابد، بنابراین زمانی که این اقتدار در مقابل ضعف غرب قرار می‌گیرد عملاً نه‌تنها تحریم‌ها اثری نخواهد داشت، بلکه این تحریم شمع مزار تحریم‌کنندگان خواهد شد.

یکی از موارد بسیار مهم جهت بهره‌وری بیشتر از این پیمان‌ها توسط ایران زیرساخت‌هایی که باید به‌منظور استفاده بیشتر و بهتر از پیمان شانگهای سریع‌تر فراهم نماید، لازم به ذکر است ایران برای توسعه مبادلات خود در آینده، می‌بایست هر چه سریع‌تر نسبت به توسعه زیرساخت‌های خود با اولویت توجه به زیرساخت‌های ریلی اقدام نماید و علت این تأکید این است که در مقایسه با سایر روش‌های حمل‌ونقل به‌صرفه‌تر است و قیمت تمام شده را کمتر می‌کند و شرایط خوبی را در مزیت رقابتی در سطح منطقه‌ای و جهانی ایجاد می‌نماید؛ بنابراین توصیه نویسنده دراین‌خصوص اولویت اول در این مسیر تکمیل خط‌آهن جنوب شرق - شمال غرب، شمال شرق - جنوب غرب، شرق به غرب و جنوب به شمال است تا بتوان برای این چرخه مبادلات اقتصادی ظرفیت‌سازی کنیم و در ادامه باید به دوخطه کردن برخی خطوط آهن از جمله بندر امام به تهران و تکمیل بزرگراه شمال به جنوب پرداخت که البته در این مسیر نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم، البته موقعیت مناسبی برای ایران ایجاد شده اقبال برای سرمایه‌گذاری فراهم است و اگر چنانچه منابع داخلی برای سرمایه‌گذاری دراین‌رابطه کافی نیست، می‌توانیم سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم. اساساً باید در نقل‌وانتقال سرعت را نیز در نظر گیریم که حتی با برقی‌کردن خطوط این امکان فراهم می‌شود که ظرفیت تولید بر اساس مقیاس بین‌المللی برنامه‌ریزی شود.

موضوع دیگر؛ پذیرش عضویت دائم ایران در این سازمان می‌تواند به کشورهای عضو کمک کند تا دیدگاه مشترکی نسبت به تحولات منطقه به‌خصوص افغانستان داشته باشند. ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای در حالی است که تقاضای فزاینده‌ای برای ایجاد مکانیزم‌های جدید در شرایط جهانی وجود دارد. عضویت ایران در چنین شرایطی رویداد مهمی محسوب می‌شود و باید گفت که حل‌وفصل موضوعات مربوط به افغانستان، بدون ایران میسر نیست. همچنین در این میان توجه به موضوع تقویت بیش‌ازپیش کریدور شمال به جنوب و افزایش و تسهیل دسترسی‌ها در منطقه به‌واسطه پیوستن ایران به سازمان شانگهای از مزایای این پیوستن است. به‌عبارت‌دیگر یکی از مزایای عضویت ایران در این سازمان موقعیت جغرافیایی ایران است که به لحاظ ترانزیتی، مسیری بسیار مقرون‌به‌صرفه، به‌ویژه در زمینه اجرای طرح کمربند - جاده است.

ازآنجایی‌که سیاست دولت جمهوری اسلامی توسعه روابط با کشورهای همسایه، منطقه و پیوستن به سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی است؛ بنابراین در ادامه این عضویت‌ها موضوع توافقنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره بوده و اجرای چنین مدلی در قبال اعضای شانگهای قابل‌انجام است.

آیا با عضویت در «بریکس» و «شانگهای» برجام دیگر بی‌معنا شده است؟/ شانگهای درختی که هم میوه می‌دهد و هم سایه دارد!

ایران دارای منافع اقتصادی و ژئواستراتژیک متعددی در منطقه است که موقعیت ژئوپلیتیکی تهران، جمعیت، منابع انرژی، پتانسیل اتصال، منابع انسانی و قدرت نرم، تهران را قادر می‌سازد تا به همین هدف دست یابد. در طول سال‌ها، اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌های غرب آسیب‌دیده است.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری را بر ایران تحمیل کرد. در نتیجه تهران برای دستیابی به اهداف اقتصادی و راهبُردی خود بر نگاه به شرق متمرکز شده سیاست خارجی خود را «محور به شرق» تغییر داده است. ایران سیاست نزدیکی با همسایگان را بر کشورهای دوردست ترجیح داده؛ درحالی‌که تقویت تجارت می‌تواند نقش بسزایی در تأمین حمایت‌های موردنیاز اقتصاد ایران داشته باشد و شانگهای می‌تواند از طریق تجارت انعطاف‌پذیر، اقتصاد ایران را که تحت تحریم قرار گرفته، تقویت کرده و تجارت ایران را ارتقا دهد. بر همین اساس، در خصوص این عضویت می‌توان گفت که این مسئله کار کمی نیست. در مواجهه با تحریم‌های آمریکا، عضویت در این سازمان، به جمهوری اسلامی مشروعیت و مقبولیت بیشتری در عرصه بین‌المللی خواهد بخشید و ایران وارد مرحله جدیدی از همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه‌های اقتصادی، تجاری، ترانزیت و انرژی خواهد شد.

بر همین اساس، شانگهای می‌تواند از طریق تجارت انعطاف‌پذیر، اقتصاد ایران را که تحت تحریم قرار گرفته، تقویت کرده و تجارت ایران را ارتقا دهد. افزون بر این، جریان سرمایه‌گذاری افزایش پیدا خواهد کرد و از طرفی رشد گردشگری اتفاق خواهد افتاد و ایران به یک نظام جایگزین در شبکه مالی جهانی دسترسی پیدا خواهد کرد.

علاوه بر این، منابع غنی نفت و گاز ایران، تهران را به عضوی مناسب برای مشارکت در مذاکرات انرژی سازمان همکاری شانگهای تبدیل کرده است. همچنین، ایران می‌تواند دسترسی قابل‌توجهی به جمهوری‌های آسیای مرکزی داشته باشد که می‌تواند بازارهای صادراتی بالقوه برای کالاهای ایرانی باشد. اقتصادهای سازمان همکاری شانگهای دارای پتانسیل بازارهای چندمیلیارددلاری برای تهران هستند که فرصت خوبی برای تجارت فراهم خواهد کرد.

آیا با عضویت در «بریکس» و «شانگهای» برجام دیگر بی‌معنا شده است؟/ شانگهای درختی که هم میوه می‌دهد و هم سایه دارد!

شانگهای نقطه اتکای دیپلماسی همه‌جانبه با اتکاء به ارتباطات همسایگی است، الگویی عملیاتی که می‌تواند تعاملات راهبردی دیگر در حوزه‌های روابط بین‌المللی را نیز تحت تاثیر قرار دهد، معادلات کریدوری، اقتصادی، امنیتی و سیاسی خارج شده از این سازمان با، تقویت نقاط اشتراک و هم‌افزایی بر اساس منافع ملی کشورها هدف‌گذاری شده است، درست برعکس برجام که جعبه‌ای در بسته با اهداف امنیتی در اتوبانی یک طرفه بود، برجام محصول نگاه امنیتی به اقتصاد بود و توسعه را کریدوری تعریف می‌کرد اما کشورهای عضو شانگهای نگاه اقتصادی به امنیت داشته و کردیددور را توسعه می‌دهند.

اما عضویت در شانگهای تمام ماجرای سبک جدید از پیشرفت‌های فرامرزی نیست، عضویت در بریکس و شانگهای در زمانی با ارزش است که کشورهای عضو به همکاری با تهران نگاه ایجابی داشته باشند، روزهای آخر پیش از مرگ برجام اروپایی‌ها به روحانی گفته بودند که برجام میوه (بهره اقتصادی) نداشته و باید از سایه آن(امنیت وارداتی) استفاده کنید، اما شانگهای درختی است که علاوه بر سایه با دقت می‌توان میوه‌های آن را چید البته این بازی درخشان و راهبردی در کوتاه مدت میسر نمی‌شود برای چیدن میوه شانگهای باید صبر راهبردی داشت!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 109
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • سید IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    26 22
    عنقریب دلارپرستان شکمباره ناله قیمت دلار را سر می دهند و برای ردگم کردن گونه ای شاکی می شوند که گویی در دوران حسنک وزیر همه چیز گل و بلبل بود و از روزی که دولت آقای رئیسی روی کارآمد اوضاع به هم ریخت! البته حسادت و خقارت و حماقت و دنائت و لئامت و خباثت این عده عقده ای قطعاً مانع از آن است که در نظراتشان انصاف داشته باشند!!
    • رضا IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      4 4
      چنین خزعبلاتی بدآموزی دارند !
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      8 3
      لعنت به ح انگلیسی نفوذی و دارودسته تبهکارش. ح انگلیسی همه زورش رو زد تا جمهوری اسلامی رو از درون ساقط کنه.
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      10 2
      قیمت اجناس در 2 سال سه برابر شده
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      1 3
      نگو یکدفعه دلار بازای خونخار ناراحت میشن
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      1 0
      عجب
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      5 5
      سید من از تو دروغ گو تر ندیدم
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      4 0
      از فردا همه چی ردیفه هر چی بخوای تو بازار به قیمت مناسب موجود هست
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      2 0
      ایول سید 🤭
    • a IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      2 5
      بله شانگهای خوشحال چون جنسهای بنجلشون خریدار پیدا کرد خریدار که تهاتر
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    15 19
    شانگهای برعکس برجام درختی است که برای ایران میوه و ثمر می‌دهد🤩🤩🤩. ان شالله
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      4 0
      یه سایه هم بده بر آفتاب نمونیم خوبه
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      4 0
      مشتی دلال از چین فقط خط تولید مونتاژ میگیرند امان از واردات صنایع مادر
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    13 14
    کلأ آینده در دست کشورهای پیمان شانگهای و بریکس خواهد بود و تجربهٔ جهانی و خود ما نشون داده که با غربی‌ها بخصوص با یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش و اروپایی‌های نوکرشون داد و ستد و رفت و آمد نه تنها سودی نداره بلکه بسیار خطر ناکه!! وقتی کسی برجام رو پاره میکنه، این کارو با هر قرارداد دیگه ای هم میتونه بکنه !! در ضمن از قدیم گفتن یانکی که دهنشو باز کنه ازش فقط دروغ درمیاد و لا غیر و همچنین یانکی خوب فقط یانکی مرده هست!!!
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      6 0
      چی مصرف کردی مومن
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      1 3
      درست میگه چشماتو رو کشورهای ظالم ببندی و به داشته های خودت و کشورهای غیر ظالم و عادل کفایت و قناعت کنی هیچ مشکلی نیست مگر دنیا فقط غرب ظالم هست
    • نادر IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      2 0
      بروید دعا بجان پوتین بکنید
    • a IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      3 0
      اشتباه مثبت زدم مگر می شود به ادم بد دهن مثبت داد
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    7 5
    داستان جالبی بود
  • ع IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    8 5
    سلام. بالاخره ایران به عضویت دائم پیمان مهم شانگهای درآمد. تا همینجا هم موضوع برای ایران اهمیت دارد. اما این پیمان به همین صورت فعلی و تحت تاثیر تحریم های غرب برای اعضائ آن نخواهد ماند و بدون تردید با توجه به اهمیت تحریم ها در کند کردن توسعه کشورهای عضو فکری به حال آن خواهند کرد . و بالتر از آن با پیشرفت و انسجام شانگهای موازنه قدرت اقتصادی آن با غرب همسنگ و از توان تحریم متقابد برخوردار می شود، ولی نکته نهنتر از اینه موضوع امنیت اعضائ می باشد لذا پیمان شانگهای در آینده نه چندان دور یک بلوک امنیتی و شاید نظامی شرقی را در بر می گیرد که طبعا از پیمان ناتو برتر خواهد بود زیرا بلحاظ وسعت سرزمینی و جمعیتی و منابع از رقیب غربی خود یک سر گردن بالاتر است،
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    7 2
    کار قشنگی است
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    6 9
    وقت ساخت ایران قوی است ایران هاب انرژی و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ...
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      2 0
      تو اعصر ارتباطات و کاهش اهمیت انرژی های فسیلی و ارتباطات هوایی و دریایی ایران هاب هیچ چیزی بجز تحریم فقر فلاکت مردم نیست.
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    8 4
    بزرگترین خیانت به ایران و آینده ایران اهمال در ساخت و تکمیل کریدور شمال به جنوب و هم کریدور شرق به غرب هستش
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    19 14
    صد رحمت به برجام از چین و روسیه خیری به ملت ایران نرسیده نمی رسد و نخواهد رسید
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      5 2
      باید دست زد به کمر خودمان از زمین بلند شویم؛ همین که چین و روسیه به ما شر نرسانند خوب است آمریکا و اورپا تو این 50 سال اخیر برا ما شر مطلق بودن.
    • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      2 2
      خخخخه از کی تا حالا وطنفروشی شده صد رحمت؟ ولی همکاری عادی کشورها بد؟!!!
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      1 1
      یعنی کارخانه داران ایران و دلالان هیچ تقصیر ندارند فقط چین و آمریکا مقصرند
    • حقیقت گو IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
      0 1
      راست میگی !!! کشاورزی ایران رو که آمریکا با سازمان ماده چهار نابود نکرده ، اولین کارخانه فولاد ایران که ذوب آهن اصفهان باشه رو آمریکا ساخته نه روسیه ( روسیه ساخت) نیروگاه اتمی را هم آمریکا ساخته نه روسیه !!! من حیرونم که شما عشق غربی ها چه خیری از آمریکا دیدین که براشون یقه جر میدید ؟!!
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    14 11
    عضو یه سازمان بی خاصیت دیگر شدن خوشحالی نداره.
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      1 1
      اول که بزرگوار ، بی خاصیت نیست و طلای ناب هست انقدر زود قضاوت نکن ،دوما در دنیایی که خاصیت داشتن آمریکا و انگلیس مساویست با فعل به خاک سیاه نشستن ما، من به جرأت عضویت در این سازمان از نظر شما بی خاصیت رو هزاران بار به عضویت در برجام بد سرانجام بی فرجام ترجیح میدم .
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    9 7
    عضویت ایران در پیمان شانگهای خبر بسیار خوبی بود. به نظر بحث دلار زدایی یکی از اصلی ترین موضوع های مورد توافق تمامی اعضاء است.
  • بهنام IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    11 3
    سلام مشرق جان در محله مان یک فردی هست که از سوپر محله ماهانه بیش از 10 میلیون خرید می کند و من یک لاقبا شاید 1 میلیون خرید کنم بنظر شما سوپری بیشتر حال و هوای منو خواهد داشت یا آن همه محله ای را
    • IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      1 3
      18:21 معمولا تو محله ها یک نفر ماهی ده میلیون خرید میکنه و پنجاه نفر دیگه ماهی یک میلیون، من مغازه دار هوای همه رو دارم و اگر مجبور بشم یک نفرو بزارم کنار اون یک نفر پول داره رو میزارم کنار بخصوص اگر 1) تروریست و آدمکش باشه و 2) اون پنجاه نفر دیگه با هم متحد بشن بگن اگه به این جنس بدی ما ازت خرید نمی‌کنیم، مفهوم شد؟؟!!
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      1 1
      روزی دست خداست در برابر هر مشتری ده میلیونی ده مشتری یک میلیونی هست مگر دنیا فقط آمریکاست
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    13 13
    . سید ابراهیم رئیسی،. دمت گرم ، بدون FATF هم  60 درصد غنی سازی کردی،.و آمریکا را مجاب به پذیرش آن کردی ،، هم فروش نفت را به 3 میلیون بشکه در روز رساندی هم،. موشک های هایپرسونیک و خرمشهر ساختی هم تمام پروژه های نیمه تمام را  راه انداختی،. هم بسیاری از مراکز تولیدی تعطیل شده را راه اندازی کردی  هم ،منافقین را بیچاره  و متفرق کردی،. . هم اعراب، نوکر غرب، را تسلیم کردی، ،  هم با پشتیبانی نظامی از روسیه قدرت ایران  را  به جهان نشان دادی،. هم عضو،. سازمان های مهم،. شانگهای و بریکس شدی، هم روابط تجاری با همسايگان را تثبیت کردی،. هم در حیاط خلوت آمریکا در آمریکا جنوبی از نظر سیاسی و اقتصادی نفوذ کردی،. و هم آتش را به جان إسرائيل و فرانسه انداختی
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      3 0
      تموم شد!!!
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      4 0
      وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      0 2
      ارباب زلنسکی دست بوسته بدو با این پیامات
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    8 10
    امپراطوری ایران دوباره زنده شده است
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    7 8
    امپراطوری ایران دوباره زنده شده است
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    7 8
    امپراطوری ایران دوباره زنده شده است
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    11 10
    عضویت در این سازمان ها هیچ دستاوردی برای این دولت کنونی ندارد.
    • IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      2 3
      اتفاقأ خیلی هم دستاورد دارد، از سوزش شما غربگداها و اغتشاشو ها معلومه که قدمی در جهت درست هست وگرنه اگر فایده ای نداره چرا ده جا اینجا همون مطلبو تکرار میکنی؟؟!!
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      0 0
      آره منم از سوزش اصلاحات فهمیدم بدرد اربابشون نمیخوره پس خوبه.
  • CA ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    9 7
    باشه حتما . چین ، هند بدون مجوز آمریکا ، آب هم نمی خورند .
    • IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      1 5
      از پای منقل پاشو، دیگه کم کم کسی ارباب یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکش تو رو آدمم حساب نمیکنه!!!
  • اکبر IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    11 7
    چه فایده وقتی شرکتهای حتی روسیه و چین هم به خاطر تحریم با ایران معامله نمی کنند حالا تو صد تا پیمان وارد بشوید
    • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      0 3
      تو خبر داری معامله نمیکنن؟! میگم تو تیرانا کنار جوب نشستی داری با گوشیت پیام میدی یا از کنار سرگروهتون؟؟!! خخخخخخخ
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    4 5
    برجامنکبت کارنامه وطن فروشان ومعامله کنندگان باکدخداست
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    11 6
    وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
    • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      0 1
      وظیفه تک تک شما به عنوان نوکران کاخ قهوه ای جانفشانی در راه اربابهای یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکشتون هست پس در نبود وحوش بلک واتر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کاخ قهوه ای بجنگید که اگر خدای ناخواسته شکستی برای اربابهای یانکی همجنس بازتون در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی پدر خواهید شد!!!
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    3 3
    سی در صد جمعیت کشور مسن خواهند بود اگر دیر بجنبید . قانون معافیت کفالت بالای شصت سال را برگردانید تا شاید کشور فقیر و پیر ایران نداشته باشیم
  • هادی US ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    16 6
    بزک نمیر بهار میاد تازه با چین و روسیه همکاری کنیم میشیم کره شمالی ونزوئلا من فکر میکردم از ژاپن و کره جنوبی جلو میزنیم
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
      4 6
      با آمریکا و غرب همکاری کنیم میشیم ژاپن و کره جنوبی🤣🤣🤣🤣🤣🤣 ای غربگرای بدبخت
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
      2 3
      چین امریکای بعدیه... اینکه امریکا یه مسئله جدا با چینه کاملن غلطه ... چین و امریکا توی یک دایره هستن منتها کم کم بازیکن ها چین رو وارد بازی میکنن و امریکا رو خارج میکنن
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
      2 4
      20:27 با آمریکا هم همکاری کنیم میشیم افغانستان، سوریه و عراق و لیبی و ویتنام و.....!!!!
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
      5 2
      متاسفانه با نطر شما موافقم که ایران باید راه آشتی با جهان در پیش بگیرد تا الان که از خیلی کشورها عقب افتاده حتی چین حاضر به اجرای قرارداد ۲۵ با ایران نیست
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
      3 2
      قرارداد ۲۵ ساله چین چرا اجرایی نمیشه
  • خراسان IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    5 4
    میوه اش زقوم و سایه اش از آتش خواهد بود....خواهید دید
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      1 2
      برا شما غربزده ها زقومه
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    7 3
    اگه برجام و fatf بد چرا نمی تونم یک ریال به بانک های کشورهای همسایه و جهان انتقال بدم؟
  • رزا CA ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    3 3
    تا ماداميکه موضوع مراودات بانکى بين ايران و کشورها حل نشود اعضاى شانگهاى با ايران تعامل نخواهند کرد چون منافع آنها نيز در غرب گره خورده بعدش هم معلوم نيست بخش خصوصى ايران از اين ميوه هاى کال و نرسيده چيزى نصيب شان مى شود يا خير
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      0 2
      بازار مصرف غرب کشورهای غیر غربی اند مثل چین هند ایران عربستان آفریقا پس چی وقتی تمام این ها متحد باشند چی میخواهد بشه جنگ جهانی یا نفوذ بین ملتها توسط شما غربگداها
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    4 1
    شبکه های تلگرامی دارن به راحتی سریال های همجنسبازی کره ای و ژاپنی پخش می کنن جلوشونو نگیرین خود تحقیرا عاشق ژاپن و کره ایرانو به نابودی می کشن
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    2 1
    باید از همان ابتدای انقلاب، وزارت نفت را مجبور به دوره های آموزش صنعتی و تغذیه رایگان برای دانش آموزان و دانشجویان مجبور می کردید تا جامعه علمی با مهارتی می داشتیم و علوم نفت و گاز و پتروشیمی فراگیر می شد در سطح جامعه
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      3 0
      دلت خوشه شرکت نفت همش رانت و پارتیه تو عسلویه جندین مدل سیستم حقوق و پرداخت هست برا یک کار بسته به پارتی کجا باشی فرق میکنه
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    7 0
    درباره کیفیت نان و میزان سبوس مورد استفاده در آرد نانوایی ها جلسات علمی پزشکی در رادیو و تلوزیون برقرار کنید چرا که تون غذای مهمی در سفره خانوار هاست و خیلی نان های سفید و بدون انرژی رایج شده است
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      2 0
      قبوله✌️
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    3 1
    پس دست و پا زدن اصلاحطلبان همراه با سوزش،عصبانیت امثال ربیعی،حجاریان ها و... برای صدا زدن روح برجام نافرجام از این قراره.ایول
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    4 0
    ای اصلاح طلب و ای اصول گرا لطفا کمی غیرت و تعصب ملی داشته اید.هیچ نیازی به استفاده از واژهای سخیفی مثل باغ میوه و سایه درخت نیست. بهترین تفاهمات و قراردادها با خارجیها برای ایرانیان غیرتمند در حکم ی تیکه چوب خشک هم نیست چه برسه به باغ سیب و گلابی. با خارجیها چه شرقی و چه غربی تا جای ممکن رابطه برقرار می کنیم اما ذوق مرگ نمی شویم.
  • یک مستمری بگیر IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    4 3
    اکر خدا عمری عطا فرماید سال‌های آینده میوه و سایه ادعایی شما را خواهیم دید . اما از آنجایی که در ۴۰ سال اخیر ایران نتوانسته قدمی بردارد که به نفع مردم باشد میتوان گفت : شتر در خواب بیند پنبه دانه ......... !
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    2 3
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ب ز IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    3 2
    اینا همش شعاره ایناهمش نواره نه انرژی هسته ای نه شانگهای نه بریکس هیچ پاپاسی برای من وشمای ملت عزیزغیوردلاورنستوه فسادستیزانقلابی شهیدپرو.روهمیشه درصحنه نان نمیشودتورم بیشتر گرانی بیشترهرروزگرانترا دیروز
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    2 4
    مشرق جان،ما مثل شما نیستیم.ما واقعیت ها را می بینیم.آخه ما منافع گرا نیستیم.
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    5 0
    ایران کارش درسته
  • جاوید ایران اتمی US ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    4 3
    شرکت متا دیروز یه پلتفرم تازه ای راه انداخته، قبل از اینکه این پلتفرم در ایران پابگیره و گسترش پیداکنه زمینه های آشوب خیابانی رو درست کنه فیلترش کنید، حتماً باید برای هر اپلیکیشنی یک ناآرامی داشته باشیم تا مسئولان به فکرش بیفتن؟ چیزی بنام پیشگیری در محاسباتشون وجود نداره؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      1 0
      خفه شو
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      1 0
      شما برو تو غار زندگی کن
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      1 0
      یه چیز بومی نیازه
    • 😛✌️ IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      0 0
      چین شبکه خودش رو داره
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    3 3
    سازمان منطقه ای مانند شانگهای بر اساس منشورهای سازمان ملل و تایید آنها شما می گیرند لذا اگر قرار باشد از آن میوه ای چیده شود اول باید رابطه خود را با دنیا اصلاح کرد . برجام و شانگهای مکمل هم هستند و تا زمانی که کشور تحریم است از این عضویت‌ها چیزی عاید کشور نمی شود. بدتر اینکه عده ای فقط دنبال شعار علیه برجام هستند. کشور را باید با درایت نجات داد و آن هم ارتباط با تمام دنیاست . دنیای امروز دنیای تعامل است نه دشمنی و قطع رابطه کامل با یک بلوک و افتادن در دامن بلوک دیگر
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    8 1
    یک ریالی ارزش پول کشورمون بهتر نشد
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      0 1
      مگه قرار بوده بهتر بشه تازه چند ماه هم بتونن از بی ارزشش تر شودنش جلوگیری کنن شاهکار کردن.........
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    5 3
    تا زمانی که مشکل ایران با امریکا حل نشود و در دنیا منزوی باشیم و عضو FATF نباشیم سازمانهایی مانند شانکهای مشکلی از ما را حل نمی کند. هیچکدام از همین اعضا هم بدون FATF یا ما تجارت نمی کنند
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    3 0
    چین که دریک روز چندهزارنفرو قتل عام کرد
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 2
    مهم ترین نکته در پیمان شانگهای، پرداختن ب چند قطبی بودن جهان است که آنرا با ارزش می‌کند. کشورهای غربی ریشه عمیق استعماری دارند که در حال حاضر اصرار ب استفاده از آن دارند. با داشتن سه عضو از پنج عضو شورای امنیت ب اهدافشان دست پیدا می‌کنند. انشاالله در آینده این نظام جایگزین شده و آسیا فرصت رشد پیدا می‌کند.
  • TR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 2
    گویی عده ای از اینکه امپراطوری ایران شمشیر بزند نگران و ناراحت هستند.
  • مری IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    4 0
    واقعا این سیاستمداران ما معنی تجربه را متوجه میشوند،، ۴۴ساله دنبال راهی هستندکه تحریمهارو خنثی کنید،،بتوانیدنفت وگاز ومنابع دیگررو بفروشیدوپولش رو به کشوربیارید ولی الان ۴۴ساله که الان چندسالی هست که به سختی میفروشیدو پولش توسط خریدار بلوکه میشه یکباره شده سیاست غلطتون رو عوض کنید
  • محمد IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    3 0
    غیر از سلطه طلبی آمریکا،متاسفانه من و شما نمیتونیم هیچ تغییری در اقتصاد جهانی بدیم ،این بزرگترین اشتباه آمریکا این هست که با تحریم باعث شد،ایران و کوبا به دامن چین و روسیه برن،انشالله که خیره واقعا گشایش داشته باشیم ولی حتی چین هم به بهانه تحریم پول نفت ما رو نه نقد میده نه به قیمت واقعی،تا الان دیدین چین و روسیه تو کشوری سرمایه گذاری کنن و اون کشور اقتصادش رشد کنه متاسفانه همه به فکر خودشون هستن،نظر همه محترمه ولی نمیشه فقط به خاطر یه اجلاس و عضوست تو اون اینقده مثبت به قضایا نگاه کرد،امسدوارم سیاست درستی انتخاب کرده باشیم،چرا چین و روسیه به بهانه fatfبا بانکهای ایران کار نمیکنن؟ یه اقتصاد ۸۵ میلیون نفری داریم به برکت این شب عید دولتمون موفق بشه
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    4 0
    یه کشور نام ببرید که با دوستی با چین و روسیه سود برده باشه و پیشرفت کرده باشه البته که پیشرفت صنایع نظامی از طریق حراج نفت و سرمایه های وطن به چین و روسیه و خرید فناوری موشکی و غیره پیشرفتی ذلیلانه هست و فاقد ارزش
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      4 0
      کره شمالی*ونزوئلا*کوبا*سوریه*بلاروس*سودان*اریتره*مالی*.............
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      0 0
      ذوب آهن از صنایع مادر را شوروی در ایران ساخت نه امریکا
  • حسن خطیبی نسب IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 1
    قطعا دوری از غرب و کلا کشورهای به ظاهر متمدن ولی زورگو و آدمکش وتعامل با دول خواهان حقوق مساوی به نفع تمام بشریت است هرچند مفت فروشان غرب گرا به هر بهانه ای دتبال نوکری آمریکا بوده وهستن وغیرت وشرف ایرانی را به شرب خمر وبی بندوباری فرنگیان می فروشند ونامش را آزادی می نهند
  • US ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    2 0
    الکی..... برجام بین المللیه و اگر انجام ندید همون اعضای شانگهای و بریکس هم با شما کار نمیکنند
  • اذرگون IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    1 0
    فعلا که رابطه با غرب میسر نیست ، ودوندگی هم نتیجه انچنانی نداشته چون غرب نمی خواد با ایران رابطه خوبی داشته باشه بنابراین باید راهای دیگه ای به کار برد
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 0
    تنه نقطه قوت دولت جناب رئیسی تا حدودی سیاست خارجی آن است والا در معیشت مردم دست کمی از روحانی ندارد
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 0
    الهی شکر ،الحمدلله.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    1 0
    شب دراز است و قلندر بیدار.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    1 0
    حالا آن شا الله ما مردم ایران کی و در چه بازه زمانی ثمرات بریکس و شانگهای و روسیه را خواهیم دید
  • حمید IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    1 0
    مرغ کیلویی چند؟؟
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 2
    اندر احوالات غرب گدایان : ولی هنوزم بنظرم باید برجام احیا بشود تا با یک بمب کل ایران نره رو هوا! اگر میخواهیم مردم آب بتوانند بخورند برجام را احیا کنید!
  • علی ولی خدا عبا دالله IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    1 0
    خوب خدا را شکر همه جیز جور است
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 0
    اگر نمی‌جنبیدیم و عضو شانگهای و بریکس نمی‌شدیم ، همین‌هایی که الان نق می‌زنند ، اون‌موقع نق می‌زدند که ببین ما عضو نشدیم اردوغان و سعودی عضو شدند .... خلاصه بساط نق این‌ها همیشه جوره
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    1 0
    تهش چی به ملت میرسه؟
  • م IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    2 0
    تا برجام به سرانجام نرسد هیچ مشکلی حل نمی گردد. الان برنامه نفت در برابر غذا را اجرا می نمایند
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    1 0
    هربار خزینه را آب میکنید میدهید دست دولت‌های پایان امید که خالی تحویل بگیرین پس از ده سال عقب گرد😛✌️
  • امیر IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    0 1
    درود بر جناب رئیسی احترام را به کشور را سرلوحه کار قرار داد و کدخدا گدایی را کنار زد
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 0
    ظریف کجایی ظریف ؟ داری میای اون مدرکتم بیار ببینیم چی توش نوشته شده!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس