سازمان همکاری شانگهای - نمایه

پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای از نتایج نگاه به شرق به جای غرب است. اما عضویت ایران در سازمانی که از برخی جهات بزرگ‌ترین سازمان منطقه‌ای جهان محسوب می‌شود، برای این سازمان نیز فواید زیادی دارد.

سرویس جهان مشرق - دولت رئیسی از ابتدای تصدی اداره‌ی کشور، تأکید داشت که روابط با همسایگان و کشورهای شرقی را به تلاش برای آشتی با غرب ترجیح خواهد داد. بر همین اساس، فرآیندهایی را که البته برخی از آن‌ها در دولت یا دولت‌های قبل آغاز شده بودند، تسریع کرد و به نتیجه رساند. یکی از این فرآیندها که به‌سرعت در حال تکمیل است، عضویت ایران در «سازمان همکاری شانگهای[۱]» است؛ سازمانی اوراسیایی با محوریت چین و روسیه که از نظر وسعت جغرافیایی و جمعیتی، بزرگ‌ترین سازمان منطقه‌ای جهان محسوب می‌شود. این سازمان که در شکل کنونی خود سال ۲۰۰۱ (بیش از ۲۱ سال قبل) تشکیل شد، حدود ۶۰ درصد از منطقه‌ی اوراسیا، ۴۰ درصد از جمعیت جهان و بیش از ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص داده است[۲].

نگرانی غرب از شکل‌گیری تهدیدی برای ناتو/ فواید متقابل عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای +فیلم

اعضای «سازمان همکاری شانگهای» (سبز تیره) به همراه اعضای ناظر (سبز روشن) و شرکای گفت‌وگوی (زرد) این سازمان (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› روابط ایران با «بریکس» : غولی که به جنگ غرب برخاسته

اندیشکده‌ی روسی «نیو ایسترن آوت‌لوک» اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای آن را بیش‌ازپیش تقویت می‌کند[۳]» ضمن ارائه‌ی برخی توضیحات ابتدایی درباره‌ی سازمان همکاری شانگهای، فواید عضویت ایران در این سازمان و برخی از دلایل نگرانی‌های غرب در این خصوص را برشمرده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش نیو ایسترن آوت‌لوک است.


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


سازمان همکاری شانگهای و جهان چندقطبی

تغییرات اساسی و برگشت‌ناپذیری که اخیراً در سیاست و اقتصاد جهانی به وجود آمده، نقش روبه‌رشد مراکز جدید قدرت را بیش‌ازپیش روشن نموده است؛ مراکزی که بر اساس اصول به‌رسمیت‌شناخته‌شده‌ی جهانی در چارچوب اصالت حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل با یک‌دیگر تعامل دارند تا امنیت برابر و تقسیم‌ناپذیر [و زوال‌ناپذیر]، احترام متقابل به حق حاکمیت، ارزش‌های ملی، و منافع یک‌دیگر را تضمین کنند.

مصاحبه‌ی «تیم اندرسون» کارشناس استرالیایی، درباره‌ی اهمیت ائتلاف‌سازی در بلوک شرق برای تحقق «جهان پساواشینگتن» (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

همکاری مشترک کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (سازمانی بین‌المللی که ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ [۲۴ تیر ۱۳۸۰] توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان تأسیس شد) بر همین اصول استوار است؛ عاری از هرگونه خودخواهی. سال ۲۰۱۷، هند و پاکستان به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمدند و اعضای آن را از شش به هشت افزایش دادند. همچنین، ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۶ شهریور ۱۴۰۰)، رهبران سازمان همکاری شانگهای پذیرش ایران را به عنوان عضو کامل این سازمان تأیید کردند.

سخنرانی «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، در نشست مجازی سال ۲۰۲۲ گروه «بریکس»؛ یکی دیگر از سازمان‌هایی که با محوریت مخالفت با نظم بین‌المللی تحت سلطه‌ی آمریکا تشکیل شده است.  ایران تنها کشور غرب آسیاست که تا کنون در اجلاس بریکس شرکت کرده است.  [دانلود]

علاوه بر ایران، عضویت رسمی به عنوان «کشور ناظر» پیشاپیش به افغانستان، جمهوری بلاروس و مغولستان نیز اعطا شده است. به علاوه، ارمنستان، آذربایجان، کامبوج، نپال، سریلانکا و ترکیه نیز به عنوان «شریک گفت‌وگو» عضو سازمان همکاری شانگهای هستند. طی سال‌های اخیر تیمور شرقی، اسرائیل [رژیم صهیونیستی]، مالدیو، عربستان، بحرین، قطر و چندین کشور دیگر نیز برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای ابراز علاقه کرده‌اند؛ که این سازمان را به انجمنی تبدیل کرده است که کشورهای عضو آن میزبان تقریباً نیمی از ساکنان جهان هستند.

اندیشکده آمریکایی: چین بهتر از آمریکا زبان ایران را می‌فهمد/ تفاوت ماهیتی سند همکاری تهران-پکن با برجام +فیلم

نفتکشی در حال تخلیه‌ی نفت واردشده از ایران در بندر «جوشان» چین در سال ۲۰۱۸؛ چین با تداوم واردات نفت از ایران اثبات کرد که اهمیتی به تحریم‌های ضدایرانی آمریکا نمی‌دهد (+)

عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای گام بسیار مهمی، هم برای ایران و هم برای خود سازمان، است. این دومین دور از توسعه‌ی سازمان همکاری شانگهای طی پنج سال گذشته بر خلاف میل برخی بازیگران نسبتاً بزرگ و جدی در منطقه است. صدالبته ایران نیز یک بازیگر منطقه‌ای بسیار مهم است که نقش چشم‌گیری در ساختار امنیتی جنوب آسیا ایفا می‌کند و به طور سنتی روابط خوبی با هند، چین و روسیه داشته است. با الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای، این سازمان پلی به سوی یک «ریزمنطقه» ی دیگر ساخته است: قفقاز. اکنون فرصتی واقعی برای گنجاندن کامل منطقه‌ی قفقاز در پروژه‌های سازمان همکاری شانگهای به وجود آمده است. این سازمان که از سال ۲۰۱۵ تا کنون باکو [پایتخت آذربایجان] و ایروان [ارمنستان] را به عنوان شرکای گفت‌وگوی خود دارد، اینک می‌تواند جمهوری‌های قفقاز جنوبی را فعالانه‌تر از قبل به همکاری دعوت کند.

چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

(از راست) «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه. چنان‌که پیش‌بینی می‌شد، دولت ایران در دوران ریاست‌جمهوری رئیسی، بیش‌ازپیش روی برقراری روابط با شرق و به‌ویژه همسایگان نزدیک تمرکز نموده است.  (+)

تقویت روابط ایران با روسیه و چین

در عین حال، اقدام ایران به امضای بیانیه‌ی تعهد به سازمان همکاری شانگهای، که راه را برای عضویت کامل این کشور در سازمان هموار کرد، واکنش فعالانه‌ی بسیاری از کشورهای جهان را برانگیخت. در همین رابطه، حتی روزنامه‌ی [اسرائیلی] جروزالم‌پست نیز اذعان کرد[۴] این اقدام، به تلاش‌های روسیه و چین برای تغییر نظم جهانی کمک خواهد کرد و به ایران اجازه خواهد داد تا موقعیت خود را در آسیای مرکزی و فراتر از منطقه، تقویت نماید. این روزنامه تأکید دارد که اقدامات اخیر ایران در جهت تقویت خود، شامل انعقاد یک توافق‌نامه‌ی ۲۵ ساله‌ی همکاری جامع با چین و همچنین تشکیل و تقویت فعالانه‌ی اتحاد با روسیه می‌شود.

مصاحبه‌ی «اریک والبرگ» کارشناس کانادایی درباره‌ی افول هژمونی آمریکا. والبرگ معتقد است سازمان همکاری شانگهای ظرفیت جایگزینی ناتو را نیز دارد. (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› گزارش اندیشکده آمریکایی درباره تفاوت ماهیتی سند همکاری تهران-پکن با برجام

›› کدام شرکت‌های بزرگ چینی به خاطر رابطه با ایران نقره‌داغ شدند؟

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، طی دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در حاشیه‌ی اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند [در ازبکستان] خاطرنشان کرد که تهران و مسکو با یک‌دیگر روابط راهبردی دارند؛ روابطی که «عادی نیستند، بلکه راهبردی هستند. همکاری [دوجانبه] می‌تواند در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، و همچنین در حوزه‌ی هوافضا توسعه پیدا کند.» پوتین نیز در جریان گفت‌وگوهای خود با رئیس‌جمهور ایران در حاشیه‌ی اجلاس سازمان همکاری شانگهای، تأیید کرد که روابط مسکو و تهران در امتداد تمام خطوطی که پیش از آن به آن‌ها اشاره شد، در حال توسعه است. در همین راستا، کار بر روی توافق‌نامه‌ی بزرگ و جدیدی میان روسیه و ایران در مراحل نهایی است؛ توافقی که روابط دو طرف را به سطح یک مشارکت راهبردی ارتقا خواهد داد.

گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره‌ی گسترش روابط ایران و روسیه +عکس و فیلم

پرتاب ماهواره‌ی ایرانی «خیام» با پرتابگر «سایوز-۲/۱بی» روسیه. در تصویر بزرگ‌تر، پرچم ایران روی کلاهک و پرچم روسیه چسبیده به زیر کلاهک قابل‌مشاهده است. منابع غربی، همکاری فضایی ایران و روسیه را یکی از جنبه‌های «خطرناک» گسترش تعاملات میان دو کشور می‌دانند.  (+)

گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره‌ی گسترش روابط ایران و روسیه +عکس و فیلم

نمایی نزدیک‌تر از لحظه‌ی پرتاب ماهواره‌بر «سایوز ۲/۱بی» روسیه از تأسیسات تحت کنترل این کشور در قزاقستان، که ماهواره‌ی ایرانی «خیام» را با موفقیت در مدار زمین قرار داد. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند تهران قصد دارد از این ماهواره برای نظارت بر تحرکات نیروهای اوکراینی استفاده کند. این در حالی است که تهران کمک به روسیه در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره گسترش روابط ایران و روسیه

›› گزارش رسمی پایگاه ریاست‌جمهوری روسیه از دیدار رئیسی با پوتین

«آلکسی روسکیخ» فرماندار منطقه‌ی «اولیانوفسک» در روسیه، اخیراً درباره‌ی همکاری اقتصادی فعال میان روسیه و ایران صحبت کرد؛ به‌ویژه، توسعه‌ی یک کوریدور لجستیک مستقیم میان بنادر منطقه‌ی اولیانوفسک و ایران، که امکان تحویل مستقیم کالا از روسیه به جمهوری اسلامی را فراهم می‌کند: از طریق رودخانه‌ی «ولگا» تا دریای خزر و بندر انزلی، و از آن‌جا تا پایانه‌های گمرک و ذخیره‌سازی در قزوین. این پروژه، گام مهمی در راستای تکمیل کوریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب و تقویت همکاری میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خواهد بود.

نگرانی غرب از شکل‌گیری تهدیدی برای ناتو/ فواید متقابل عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای +فیلم

کوریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب (قرمز) با عبور از ایران می‌تواند جایگزین مسیر فعلی (آبی) از اقیانوس هند و کانال سوئز شود. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› نقش ایران در ابَرپروژه «کمربند و جاده» / جاده ابریشم جدید ناچار به عبور از ایران است

›› ایران؛ پلی برای انتقال انرژی میان دریای مازندران و خلیج فارس

با توجه به روابط تجاری نامساعد [روسیه] با کشورهای غیردوست، این کوریدور به یکی از مهم‌ترین مسیرهای حمل‌ونقل تبدیل خواهد شد که زمان تحویل مستقیم کالا از مبدأ حوزه‌ی اقیانوس هند به سواحل ولگا را کاهش می‌دهد. هیأتی از تجار اولیانوفسک پیشاپیش از چندین شرکت در ایران بازدید کرده‌اند تا امکان فراهم آوردن محموله برای مسیر برگشت را بررسی نمایند؛ اقدامی که هزینه‌ی لجستیک را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. مقامات ایرانی از چشم‌انداز این پروژه بسیار استقبال کرده‌اند و آماده‌ی کمک به اجرای آن هستند.

چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

(ساعتگرد از بالا چپ) «زدتی‌ای» غول مخابراتی، «هوآوی» غول مخابراتی، فناوری و دستگاه‌های هوشمند، «بانک کونلون» و «کاسکو شیپینگ» غول حمل‌ونقل دریایی چین، تنها برخی از شرکت‌ها و نهادهای چینی هستند که به بهانه‌ی دور زدن تحریم‌های ضدایرانی و تجارت با ایران، توسط آمریکا تحریم یا جریمه‌های سنگین شده‌اند (+)

نگرانی غرب از شکل‌گیری تهدیدی برای ناتو

مطابق انتظار، غربی‌ها به تقویت همکاری‌های ایران با روسیه و چین و همچنین در چارچوب سازمان همکاری شانگهای، با عینک احتیاط [و بدبینی] شدید نگاه می‌کنند و از همین الآن علناً این شبهه را مطرح می‌کنند که این گام‌ها به شکل‌گیری یک نظم نوین جهانی منجر خواهد شد و افول هژمونی سابق آمریکا را به دنبال خواهد داشت. بر همین اساس، [خبرگزاری آمریکایی] «بلومبرگ» می‌نویسد روسیه، چین و ایران دارند علیه آمریکا متحد می‌شوند و این همکاری ممکن است نمای راهبردی جهان را تغییر دهد[۵]. این نشریه تأکید می‌کند: «درک منطق این همکاری، آسان است. هر سه‌ی این قدرت‌های استبدادی به دنبال حفظ و حفاظت از نظام‌های سیاسی غیرلیبرال، اخراج آمریکا از همسایگی جغرافیایی خود، و واژگون‌سازی نظمِ پساجنگ سرد تحت سلطه‌ی واشینگتن هستند.»

اندیشکده آمریکایی: چین بهتر از آمریکا زبان ایران را می‌فهمد/ تفاوت ماهیتی سند همکاری تهران-پکن با برجام +فیلم

تصویر ماهواره‌ای از بندر جاسک در دهانه‌ی خلیج فارس؛ جایگاه منحصربه‌فرد استراتژیک ایران، این کشور را به یکی از شاهراه‌های اصلی در پروژه‌ی کمربند و جاده‌ی چین تبدیل می‌کند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ایران به جای آمریکا؛ تغییر یارکشی‌ها در خلیج فارس

خبرنگارانِ مستعدِ مبالغه‌گویی، گاهاً سازمان همکاری شانگهای را «ضدناتو» توصیف می‌کنند که البته صحت ندارد. تحلیلگران غربی، اگرچه اذعان دارند که این سازمان یک ساختار سیاسی است، نه نظامی، اما باز هم نمی‌توانند نگرانی خود را از آن‌چه که در قاره‌ی دوردست اوراسیا در حال وقوع است، پنهان کنند؛ عمدتاً به این خاطر که نشست سمرقند را مصداق تقویت اتحاد میان مسکو، پکن، و تهران، و در نتیجه، تقویت مواضع این سه بازیگر در صحنه‌ی جهانی می‌دانند؛ مسئله‌ای که به هیچ عنوان برای آمریکا خوشایند نیست.

اندیشکده آمریکایی: چین بهتر از آمریکا زبان ایران را می‌فهمد/ تفاوت ماهیتی سند همکاری تهران-پکن با برجام +فیلم

«ایران قوی باش!»؛ چین در حالی طی ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا به ایران کمک‌های پزشکی ارسال کرد که آمریکا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از کمک‌های بشردوستانه به ایران و حتی اعطای وام به این کشور برای مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ به کار بسته بود.  (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

چنان‌که [شبکه‌ی آمریکایی] فاکس‌نیوز نیز خاطرنشان می‌کند، پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای «جای تعجب ندارد»، زیرا تهران، که پس از لغو توافق هسته‌ای توسط واشینگتن از غرب ناامید شده، روزبه‌روز بیش‌تر در حال همسو شدن با مسکو و پکن است. این یعنی ایران به دنبال [اهرم فشار و] پوششی است که قدرت‌های همتای آمریکا می‌توانند در برابر فشار غرب در اختیار این کشور قرار دهند. به همین دلیل هم هست که غربی‌ها «دیدارهای روزافزون پوتین و رئیسی» را «نشانه‌ی نگران‌کننده» ای از تعمیق همکاری‌های روسیه و ایران می‌دانند.

منتخب صحبت‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در دیدار با رئیسی [دانلود]

«دفاع متقابل» در آینده‌ی سازمان همکاری شانگهای

«ربکا کوفلر» کارمند سابق [و مسئول دکترین و راهبرد روسیه در] آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا [که اتفاقاً متولد روسیه هم هست]، همکاری روسیه با ایران، به عنوان یکی از «کشورهای یاغی»، را به طور کلی خطری جدی برای امنیت ملی آمریکا می‌داند و می‌گوید: «از آن‌جایی که روسیه دارای بزرگ‌ترین زرادخانه‌ی هسته‌ای جهان است و تخصص گسترده‌ای در این زمینه دارد که ممکن است با ایران به اشتراک بگذارد، این ائتلافِ در حال ظهور (حتی اگر یک ائتلاف واقعی به سبک ناتو هم نباشد) می‌تواند پیامدهای بی‌ثبات‌کننده‌ای برای آمریکا و جهان داشته باشد.»

روابط ایران با «بریکس» : غولی که به جنگ غرب برخاسته/ چرا غربی‌ها یک گروه اقتصادی را تهدیدی برای ناتو می‌دانند؟ + عکس و فیلم

دلار آمریکا امروزه بیش از آن‌که صرفاً یک ارز باشد، یک کالا، ابزار، و سلاح در دست واشینگتن برای جنگ با کشورهای دیگر است. روابط متقابل ایران و روسیه، و روابط این دو کشور با سایر دولت‌های تحت تحریم آمریکا، از جمله چین، می‌تواند نقش مهمی در تضعیف دلار و متعاقباً خنثی شدن تحریم‌های آمریکا ایفا نماید. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو برای تل‌آویو

›› گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه

«جاناتان وارد» مدیر مؤسسه‌ی تحقیقاتی «سازمان اطلس» که در حوزه‌ی روابط آمریکا و چین فعالیت دارد نیز همین را می‌گوید. وی معتقد است: «سازمان همکاری شانگهای، به اعتقاد من، به سازمانی با اهمیت روزافزون تبدیل خواهد شد. ایران به‌تازگی درخواست عضویت دائمی در این سازمان را داده است. این یعنی تمام دشمنان آمریکا در ائتلافی ضدغربی که ۲۰ سال پیش تشکیل شده، گرد هم می‌آیند.» همچنین «دیو لاولر» خبرنگار آمریکایی پایگاه خبری آمریکایی «آکسیوس» می‌نویسد منافع خاص و تمایل مشترک چین، ایران و روسیه در به چالش کشیدن واشینگتن، این سه کشور را با هدف رویارویی با دشمن مشترکشان گرد هم می‌آورد.»

چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

سخنرانی «ابراهیم رئیسی» (پشت تریبون)، رئیس‌جمهور ایران، در پارلمان روسیه موسوم به «دوما»؛ رئیسی در این سخنرانی درباره‌ی محور مقاومت و اهمیت و دستاوردهای آن نیز صحبت کرد.  (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› وال‌استریت‌ژورنال: سفر خاورمیانه‌ای بایدن بدتر از آبروریزی بود

›› متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا در بحران اوکراین طرف روسیه هستند

علاوه بر این، چندین تحلیلگر غربی دیگر اعتقاد دارند اگرچه این سه کشور تعهد رسمی و علنی برای محافظت متقابل از یک‌دیگر نداده‌اند، اما روابط آن‌ها به‌سرعت در حال حرکت در این مسیر است. و همین مسئله نه‌تنها به رشد اقتدار آن‌ها در صحنه‌ی بین‌المللی کمک می‌کند، بلکه منجر به ایجاد یک نظم بین‌المللی متفاوت از نظم قبلی می‌شود؛ نظمی که توسط دولت‌هایی با مراکز جدید قدرت در جهان برقرار می‌شود.

در همین‌باره بخوانید:

›› عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گامی در جهت پایان جهان تک‌قطبی است

›› سازمان همکاری شانگهای می‌تواند جای ناتو را بگیرد


[۱] سازمان همکاری شانگهای لینک

[۲] Iran looks east after China-led bloc OKs entry Link

[۳] Iran’s Membership in the SCO Only Strengthens It Link

[۴] Iran joining China-Russia SCO group is challenge to US world order - analysis Link

[۵] China, Russia and Iran Are Slowly Ganging Up on the US Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 25
  • سید IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    37 5
    کلّاً نگرانی اصلاح طلبان به نیابت از ارباب یانکی در مورد توسعه روابط ایران با روسیه و چین و شبهه افکنی شان در این موضوع ناشی از بی اثر شدن یا تضعیف تحریم های ارباب یانکی برضد ایران است که سبب شده است ایران را به قرارداد ننگین برجام شان بی اعتنایی کند!
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      46 6
      آمریکا به همین دلیل تمام پیاده نظام و سرمایه ش رو در اغتشاشات اخیر اورد پای کار به خاطر اینکه ایران اگر از این مرحله بگذره که میگذره دیگه هیچ جیز جلودار قدرت گرفتنش نیست
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      2 23
      تو آدم سوپر معصیت کار که داری به مومنین توهین می کنی و تهمت می زنی یک سری به خودت و افکار پلید خودت زدی ؟؟؟ تو که با دروغ‌پردازی داری از کشورهای غیرکمونیست هیولا می سازی و کشورهای کمونیست را بزک می کنی چه مکتبی داری که با دشمنان خدا دوست شده و جامعه جهانی و بشریت را هیولا می دانی . تو نمی دانی بیشتر کشورهای دنیا ضد کمونیست هستند ؟؟ همه دنیا اشتباه فکر می کنند و شما سوپر معصیت کاران درست فکر می کنید ؟؟؟
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      1 1
      جمهوری اسلامی التقاطی با هیچ تفکری نداشته ونخواهدداشت چون خلانداردکمونیست منبع شرق فسادودیکتاتوری فروریخته مثل نازیسم لیبرالیسم وصهیونیسم هم دراستانه ی متلاشی شدن هستند ومرزهارابسرعت ازدست میدهند ازرای های سازمان ملل تاورشکستگی درسیاست فرهنگ
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      2 2
      همه توهم زدین! فعلا که عمو پوتین از اسکندر تا کالیبر و کینژال و غیره رو هوا کرده و غلطی نکرده! تازه این یه ذره کشور هنوز عضو ناتو هم نیست!!!
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    9 35
    سازمان همکاری شانگهای در برابر ناتو حرفی برای گفتن نداره
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      2 25
      ایران می تواند عضو این سازمان باشد ولی طبق قوانین این سازمان تا زمانی که عضو اف ای تی اف نشود نمی تواند معامله اقتصادی برد برد داشته باشد
    • حاصلی IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      5 1
      فعلا که دغدغه ناتو وجود یه پهباد مزاحمه
  • مجتبی محمدی از زنجان IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    5 4
    با سلام بازم میگم من حق اظهار نظر ندارم اما جهان دچار مشکلات بزرگی اعم از نژاد پرستی و.... هستش لعنت به این جهان
  • احسان معتمدی IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    7 2
    من مطلبی را خدمت مردم عزیز کشورم عرض می کنم و ان اینکه هر کشوری طبق معمول اولویتش کشور خودش است مانند ما انسانها که ما خودمان را بیشتر از هر فرد دیگری دوست داریم پس منافع ملی کشورها برای انها مهم است . این اول . و لذا ما نباید انتظار داشته باشیم که کشورهای دیگر منافع خود را برای ما به خطر بیندازند که اینکار را نمی کنند و ما نیز نباید گلایه کنیم . مطلب مهم این است بعضی از کشورهای جهان مشکلی با اینکه مثلا مردم افریقا سیاهپوست باشند و پبرو چه دینی باشند یا در اسیا و در جاهای دیگر ندارند مانند مثلا هند و روسیه و چین و خیلی کشور های دیگر همینطور هستند و مردم جهان را انطور که هستند دوست دارند و تمایل دارند با انها ارتباط برقرار کنند . اما امریکا و انگلیس و فرانسه و المان و ایتالیا از این قاعده پیروی نمی کنند اعتقاد حاکم بر انها این است که نژاد برتر خدا انها هستند و بقیه انسان نیستند بلکه از حیوانات پست تر هستند و باید نسلانها قتل عام شوند و از بین بروند و نسل انها تمام زمین را از ژاپن و اسیا تا افریقا و امریکای جنوبی و لاتین بگیرند و برای همین با استفاد از بمب ها و جنایتکاران داخلی سعی در نسل کسی می کنند مانند حرکات انها در افریقا و در اسیا و ژاپن و اگر با بمب نشود سعی می کنند با امپول و واکسن نسل مردم را منقرض کنند و اگر با این هم نشد سعی می کنند با بیماری های بیولوژیک حمله کنند و مردم را قتل عام نمایند این عین واقعیت موجود جهان است و هر چشم خردبینی این مطلب را از اعمال و رفتار انها می بیند لذا مذاکره و ارباط با غرب بی فایده و مضر برای جوامع بشری است تنها راه این است که با اقدامات مختلف چه نظامی و سیاسی و تبلیغی و فرهنگی با انها مبارزه کنیم و حکومت های خبیث این اروپاییان را منهدم کنیم ان شا الله بزودی زود
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      4 2
      اگر هر کشور اولویتش مردم خودش هست پس چرا امریکایی ها که هر روز بدهکار تر میشوند سالانه میلیاردها دلار هزینه صهیونیست ها میکنند ؟ یا اروپایی ها بعد از جنگ اکراین وضعی بهتر از امریکا ندارند حاضر نیستند دست از حمایت صهیونیست ها بردارند ؟ حتی از بمب اتم صهیونیست ها دفاع میکنند؟
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    8 5
    نه شرقی نه غربی فقط حکومت جهانی حضرت صاحب الزمان
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    5 3
    فوایدش از رستم قاسمی بپرسید
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      4 2
      تازه رستم خان قاسم از نظر اخلاقی سالم تر از سایر فرماندهان است.
  • مصطفی IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    26 4
    واقعا چقدر فرق می کنه مدیریت کشور رو یک فرد انقلابی پیرو رهبری و به معنی واقعی ولایت مدار اداره کنه یا یک کسی که خائنه و پشت هم انداز و بی ادب و پیرو غرب ./ خدایا بحق گریه های فاطمه زهرا (ص) ما رو لحظه ای از ولایت خودت و ولایت فقیه جدا نکن، آمین
  • FR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    1 2
    ويديوها از فرانسه باز نميشوند
  • سعید IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    5 12
    به این مزخرفاتی که گفتید اعتقاد دارید واقعا؟
  • کارشناس IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    3 5
    تست اعتیاد بگیرن از مسئولین
    • احسان معتمدی IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      6 3
      مسئولین ما از خود مردم ما هستند از بلغارستان نیانده اند مانند من هستند مانند تو هستند من گاهی قلیان کشیدم گاهی دروغ گفتم گاهی گناه کردم گاهی خدمت کردم گاهی کار خوب و بد کردم گاهی فیلم هالیوودی نگاه کردم همه مثل هم هستیم نباید انتظار داشته باشیم یک مسئول مانند ربات کامپیوتری باشد و خطا و اشتباه و گناه نداشته یاشد باید انتقاد کنیم انتقاد مفید نه توهین با زبان احترام چون کشور خودمان است و انها را ما با رای خودمان انتخاب کرده ایم احترام انها احترام به خاکمان است احترام به داریوش و کوروش و احترام به ابا و اجداد قدیممان است ما باید همیشه فکر کنیم بعد حرکت کنیم
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      4 0
      اول آقا احسان دم شما گرم که بدون توهین صحبت کردی. ثانیا حرف شما درست، اونها هم مثل ما هستن، اما واقعا کار درستی هم کردن، جز خراب کردن، جز عصبانی کردن مردم، جز بی‌لیاقتی، جز پرورش آدمایی مثل جزایری و امثالهم کار یگه‌ای هم بلدن. مسئولینمون هر کاری رو بلد نباشن، یه کاری رو خیلی خوب بلدن، اونم بی‌اعتماد کردن مردم نسبت به خودشونه. به خدا من نه غربگدام، نه ضدانقلاب و نه کافر، اما خداوکیلی وجدانتو بذار قاضی، یعنی واقعا ممکنه که من جوون از دست اینها و شرایطی که درست کردن راضی باشم؟
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    5 23
    بدون پذیرش fatf عضویت در شانگهای دروغی بزرگ است و ناشدنی این مقاله صرفا جنبه داخلی و فریب اذهان عمومی را دارد.
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    7 2
    این همه گرانی و اغتشاش نشانه پر فایده بودن عضویت در شانکای می باشد مبارک است بابا کمی از فایدش کم کن ملت دارن از خوشی و فواید بی شمارش خفه می شن بس کنید با علم روز حرف بزنید شانکای که نو کر ما نیست انها در چهار جوب قوانین بین المللی رفتار می کنن نه با حرف الکی شما بس کنید مرگ بر امریکا مرگ بر دروغ گو
  • امیرعباس IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    3 5
    احسنت لطفا در مورد شانگهای بیشتر اطلاع رسانی کنید.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    15 5
    آقای اردوغان باید رسما از هولوکاست و آذری کشی ترکیه در تبریز و اردبیل و آناتولی از مردم ایران و بخصوص آذری ها عذرخواهی کند و خسارت این جنایت را پرداخت کند. وگر نه مشخص می شود از کشتار آذری ها به دست سلاطین سابق ترکیه راضی و شاد است.
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      0 0
      هنوز میسوزه؟ خخخ
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    1 2
    آیا این چند قطب باید با هم بجنگند و تنازع داشته باشند .آیا نمی توانند همکار و مکمل همدیگر باشند ؟؟؟ آیا راه پیشرفت بشر در جنگیدن است ؟
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    0 0
    سوپر معصیت کاران ایران برای همه دنیا اول از همه برای ملت ایران تهدید هستند . آرامش مردم ایران را سلب کرده آند .روز به روز عصبانی تر از گذشته می شوند . جز داد و فریاد چیزی بلد نیستند . به همه مردم انواع فحش و تهمت زدن و گناه کبیره و صغیره آموزش دادند. خدا شر این آدمها را به خودشان بر گرداند.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    1 16
    هیچکدومشون در حد و اندازه ناتو نیستن (:
    • رحیم IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      1 1
      فعلا که ناتو در برابر یه پهباد ایران به گل نشسته
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    19 1
    آمریکا به صراحت نشان داد حتی اگر برجام مورد قبول خودش را بپذیرد به هزار و یک بهانه به آن متعهد نخواهد بود دندان لق برجام و اعتماد به غرب را بکنید و با تمام توان در جهت دور زدن تحریم ها و سرمايه گذاری در کشورهای مستقل اقدام کنید
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    1 4
    مگر در دانشگاه دانشجو دیوانه است که به اینجا رسیده است؟ دانشجوها هم بچه خود ما هستند. چرا دانشجویان ما به اینجا رسیده اند؟ ما باید بشینیم فکر کنیم که ببینیم چکار کردیم که جامعه اینگونه شده است. می گویند نباید بد گفت خوب چرا به اینجا رسیده که بد شده اند.
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    1 0
    به گمان بنده دموکرات‌ها ی آمریکا حتی جمهوری خواهان دوست ندارند مشکل اتمی ایران حل شود .می خواهند استخوان لای زخم بماند .
  • IQ ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    4 1
    الحمدلله شکرا لله که به ما عزت داد و دشمنان ما را هر روز پست تر قرار داده و الله باری تعالی فرمود فان مع العسر یسرا
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      1 2
      اگه منظورت از دشمن مخالفین هستن.مردم دقیقا دشمن هستن چون مخالف این سیاست گذاری های غلط هستن.
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      2 1
      کسی ازپیشرفت ایران مهدعملی ادیان بدش نمیایدبجزفاسدین غارتگرجانی
  • امیر IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    1 1
    میگم چرا پس همش دلار داره گرون میشه
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    0 1
    ای بد بخت های سوپر معصیت کار که همیشه به ما اصلاح طلب های دین مدار تهمت می زنید بدانید ما اگر لازم باشد با جانمان از کشور و جمهوری اسلامی ایران و شما سوپر انقلابی ها دفاع می کنیم ‌
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    1 1
    روسیه هم اکنون از fatf نمیتونه بهره ببره بعد از نبرددر اوکراین و وضع تحریم ها پس اینگونه نیست
  • فیروز IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    1 1
    با حول وقوه الهی با تلاش ریس جمهور جناب اقای دکتر سید ابراهیم ریسی .جمهوری اسلامی ایران با پیوستن به سازمان همکاری شانگهای دشمنان ایران روز به روز تضعیف وناامید به اینده خودشان هستند جمهوری اسلامی ایران همیشه سربلند است
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      1 1
      الان از نظرت ایران و کره شمالی عزت دارن توی دنیا بقیه کشور ها که با آمریکا رابطه داره دلیل هستن؟
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    3 4
    چرا فکر میکنین هر کشوری رابطه داره با آمریکا و غرب وابسته هست و فقط ما مستقل هستیم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس