کد خبر 1505261
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
درخواست پاکستان از ایران و اعضای شانگهای

نخست‌وزیر پاکستان در نشست شانگهای از ایران و دیگر اعضای این سازمان خواست که به طور مشترک برای مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش مشرق، «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان امروز (سه‌شنبه) در جریان سخنرانی در نشست مجازی سازمان همکاری شانگهای (SCO) تصریح کرد که پکن، دهلی نو، تهران، مسکو و کشورهای آسیای مرکزی باید به طور مشترک با تروریسم و رکود اقتصادی مبارزه کنند و چالش‌های جهانی چون تغییرات اقلیمی را مهار کنند.

وبگاه «پاکستان تودی» گزارش کرد، در حالیکه گروه امنیتی و سیاسی اوراسیا با برگزاری یک نشست مجازی تلاش کرد تا نفوذ خود را با پذیرش عضویت ایران در سازمان شانگهای گسترش دهد، نخست‌وزیر پاکستان نیز خواستار همکاری کشورهای عضو این سازمان برای مبارزه با تروریسم شد.

امروز (سه‌شنبه) ۱۳ تیر ماه و در بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای که به صورت مجازی و به ریاست هند برگزار شد، عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان به صورت رسمی اعلام شد.

«شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند و رهبران چهار کشور آسیای مرکزی و همچنین سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به صورت مجازی در نشست شانگهای شرکت داشتند.

شریف بر اهمیت بهره‌بردن از فرصت فعلی نشست شانگهای به منظور دستیابی به اهداف مشترک برای صلح و رفاه در منطقه تأکید کرد و گفت که کشورهای عضو شانگهای باید اتصالات منطقه‌ای و سرمایه‌گذاری را بعنوان ابزاری برای تقویت صلح و ثبات در اولویت قرار دهند.

شریف با تأکید بر کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) به عنوان پروژه شاخص طرح کمربند و جاده (BRI)، بر پتانسیل آن برای پیشبرد پیشرفت و توسعه در منطقه تأکید کرد.

نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به موضوع تروریسم و افراط‌گرایی، خواستار یک جبهه متحده علیه این چالش‌ها شد و از تمامی اعضای شانگهای خواست تا با قدرت و قاطعیت با تروریسم مقابله کنند و تمامی اشکال تروریسم از جمله تروریسم دولتی را محکوم کرد.

وی همچنین بر لزوم ثبات در افغانستان نیز تأکید کرد و گفت که ثبات افغانستان برای دستیابی به اهاف مشترک ضروری است.

شریف همچنین در خصوص تغییرات اقلیمی اسلام‌هراسی نیز سخنرانی کرد و بر اهمیت صلح و هماهنگی جمعی تأکید کرد. وی با تأکید بر لزوم اقدام به موقع، بر پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای حل و فصل دوستانه مسائل تأکید کرد.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و ناتو به نام شانگهای پنج پایه‌گذاری شد و بعد از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگهای نام گرفت. سازمان همکاری شانگهای رسما در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ میلادی تأسیس و دفتر مرکزی آن در چین ایجاد شد. زبان رسمی این سازمان روسی و چینی است.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۵ و چهار سال بعد از تشکیل رسمی این سازمان به همراه هند و پاکستان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای شد و یک سال بعد ( ۲۰۰۶ میلادی) درخواست عضویت دائم در این سازمان را مطرح کرد. هند و پاکستان در تابستان سال ۲۰۱۶ میلادی به عضویت دائم این سازمان درآمدند و در حال حاضر این سازمان دارای هشت عضو اصلی است و آنگونه که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرده ایران و بلاروس قرار است در نشست آتی این سازمان به عضویت دائم دربیایند. عضویت دائم ایران در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان مورد پذیرش اعضای این سازمان قرار گرفت و یادداشت تعهدات عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای هم ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ توسط حسین امیرعبداللهیان در نشست سران شانگهای در سمرقند امضا شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    29 0
    1- پاکستان است که به خاطر حمایت های مالی عربستان حاضر شد از طالبان حمایت کند و مسبب احمد شاه مسعود پاکستان است . انوقت حرف از مقابله با تروریست میزند ؟
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    15 0
    ایران خودش سردمدار مبارزه با تروریست هاست . مجاهدین خلق،کوموله، ریگی ،داعش،اسرائیل
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    17 0
    پاکستان به عنوان منبع تولید طالبان به امنیت منطقه بدهکارست
  • ش. AE ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    4 0
    این بابا از قافله عقب یا خودش رو زده به اون راه پاکستان خودش کارخانه تروریست به بن لادن کی پناه داده بود ؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    20 0
    خودشون مهد تروریست هستن...هر چی حروم لقمه و جانیه از خاک اینها به مرزبانان ما حمله میکنند و شهیدشون میکنند اونوقت دم از مبارزه با تروریست میزنند؟
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    2 0
    دولتمردان ایران بایستی حداقل امتیاز در مورد گذر مسیر جاده ابریشم از ایران را به دست آورند چرا که بعضی کشورها در صدد حذف ایران از این جاده هستند
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    17 1
    پاکستان از صحنه ی روزگار محو خواهد شد
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    14 0
    پاکستان از صحنه ی روزگار محو خواهد شد
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 0
    شهباز جون باشه کاری نداره مجوز پرواز به پهپادهای ایران بده بقیش حله
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 0
    شهباز جون باشه کاری نداره مجوز پرواز به پهپادهای ایران بده بقیش حله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس