1

توجه ویژه اجتماعی به روز غدیر نه یک حرکت تبلیغی با بعد زمانی کوتاه که یک سیر تکوینی با اصالتی به مقیاس تاریخ جهان اسلام است.

سرویس دیدگاه مشرق- مرتضی سیمیاری در یاداشتی درباره روز غدیر و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه نوشت:

پرده اول: ولایت فقیه و غدیر این کجا و آن کجا؟ رهبر با لبخندی می گوید خب شما که می خواهید فدا کنید، چرا فدای اسلام نکنید؟ رهبر مگر کیست!؟ این جواب حضرت آقا به شعار مردم است که می گویند «رهبر اگر فرمان دهد، جان را فدایش می کنیم» اندکی بعد مردم شعارشان را تغییر می دهند که «حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست» یک نفر انگار تذکر آقا را درنیافته، شعارها که تمام می شود، می گوید «حزب فقط حزب علی، رهبر فقط سید علی...» آقا می خندد و گلایه آمیز می گوید: خب انگار خیلی خسته شده اید... و در حال بلند شدن می گوید خداحافظ! و اینگونه مراسم دیدار روز غدیر تمام می شود. البته که محبت و ارادت و فرمانپذیری ما از آیت الله سید علی خامنه ای فقط از آن روست که او را در مسیر اسلام یافته ایم؛ اصلش همه ارزش سید علی خامنه ای برای ما همین است که می دانیم و بارها گفته که جانش را در راه اسلام ناقابل می داند و بر کف دست گرفته است... تواضع حضرتشان را و تلاششان برای بخشیدن فهم و درک صحیح تر به دوستدارانشان را هم اجر می نهیم که این یعنی راه بر بودن. درست هم آن است که چون که صد آمد، نود هم پیش ماست. پس جان هایمان در رکاب ولی فقیه، فدای اسلام.

پرده دوم: ناخدای کشتی تعادل اسلامی کیست؟ هجدهم ذی‌الحجه روز عید غدیر خم به عنوان بزرگ‌ترین عید مسلمانان نه فقط در شاخص یک روز تاریخی که به عنوان مبدأ تأسیس حکومت اسلامی بر پایه ولایت مطلقه فقیه برای جهان اسلام از درجه اهمین بالایی برخوددار است؛ غدیر را باید نقطه اتصال مبدأ با مقصد بدانیم که در آن نبوت به امامت متصل شده و به سوی ولایت تسری یافته است. این روز به عنوان مبدأ تاریخی است به وسعت جهان و به عمق معنای بشریت که با أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ حجت و میثاق ابدی یافت و به راستی غدیر را نمی‌توان حدیث مکان و زمان واحدی دانست چرا که غدیر تنها یک روز نیست، غدیر تجلی کمال انسانیت در فلسفه بعثت نبی مکرم اسلام (ص) است.

با پیروزی انقلاب اسلامی اهمیت غدیر و معنای حرکت تدریجی آن تبلور یافته است، در نظام مقدس جمهوری اسلامی نقش رهبری به عنوان سکاندار و راهبر حرکت تجلی بخش کلیدی و بنیادین است. در قاموس انقلاب اسلامی که متصل به شجره طیبه اصل ولایت است، رهبری انقلاب فردی آگاه به دین، زمان شناس، قاطع و با تقوا است که سیاستهای کلان نظام را براساس رهنمودهای اسلام تعیین کرده و مسیر هدایت را برای عموم جامعه هموار می‌سازد. حضرت امام خامنه‌ای درباره مشخصات رهبری جامعه اسلامی می‌فرمایند: «رهبری یعنی آن نقطه‌ای که مشکلات لاینحل دولت به دست او حل می‌شود. او حقیقت را برای مردم روشن و توطئه‌های دشمن را بر ملأ می‌کند، به مردم امید می‌دهد و از تمامیت انقلاب در مقابل توطئه گران دفاع می‌کند.»

این نگاه الهی به مسئله رهبری برگرفته از تعالیم ناب از اسلام حقیقی است که در سیره حضرت امام خمینی (ره) نیز تجلی داشته است. حضرت امام در کتاب پر برکت صحیفه نور درباره اثرات راهبری و امری ولایت فقیه می‌فرمایند: «حضرت امیر المؤمنین «علیه السلام» خلیفه شدند، چه می‌کنند؟ جناب عالی فقیه عصر و نافذ الکلمه شدید، چطور؟ آیا در این امور، ولایت رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» با حضرت امیر المؤمنین «علیه السلام» و فقیه، فرق دارد؟ خداوند متعال رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» را «ولی» همه مسلمانان قرار داده و تا وقتی آن حضرت باشند، حتی بر حضرت امیر ‌ «علیه السلام» ‌ ولایت دارند.

پس از آن حضرت، امام بر همه مسلمانان حتی بر امام بعد از خود ولایت دارد، یعنی اوامر حکومتی او درباره همه نافذ و جاری است و می‌تواند والی نصب و عزل کند. همانطور که پیغمبر اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» مأمور اجرای احکام و برقراری نظامات اسلام بود و خداوند او را رئیس و حاکم مسلمین قرار داده و اطاعتش را واجب شمرده است فقهای عادل هم بایستی رئیس و حاکم باشند و اجرای احکام کنند و نظام اجتماعی اسلام را مستقر گردانند.»تبیین بیانات امام راحل و رهبر انقلاب غیدر برای امت اسلامی نه فقط یک اصل فرهنگی بلکه یک امر هویتی است که مسیر انسانیت، تعالی و رشد را تشریح می‌کند. به عبارتی دیگر ولایت فقیه مسیر هلاکت و چشیدن حلاوت برای بشریت است که راه را از بی‌راه و کژاهه تمیز می‌دهد.

پرده سوم: اسلام، امت و امامت در سه قاب همسو؟ جریان غدیر نوید الهی است که ریشه در حکومت انبیاء داشته تا به پیامبر خاتم (ص) و سپس به امامان معصوم (ع) رسیده و در عصر غیبت ولی فقیه عهده دار آن است. تمام مسائل اسلام ممزوج در صلاح و فلاح انسانهاست و در مکتب غدیر به روشنی مسیر ادارهٔ جامعه، مباحث حکومت اسلامی و رهبری امامین انقلاب هم، ریشه در آن پیام آسمانی دارد. همچنان‌که پیام غدیر جهانی بود و به گوش دنیا رسید، امروز هم امامین انقلاب در مسیر تحقق اهداف الهی، به دنبال نشر و گسترش برکات امامت و ولایت در دنیا بوده و هست. غدیر دارای دوکارد ویژه برای جهان اسلام بوده است؛ دولت سازی اسلامی نخستین کار ویژه غدیر بود، پیامبر بعد از اینکه نظام بدوی و قبیلگی را متحول کرده و الگوی مدینة النبی را ارائه فرمودند، به سرعت وارد مسئله «دولت سازی اسلامی» شدند و بر این اساس امیرالمؤمنین را انتخاب کردند تا راه دولت سازی اسلامی توسط امام علی ادامه پیدا کند.

دومین کارویژه غدیر جامعه سازی اسلامی یا همان اجتماعی کردن اسلام بود، بعد از اینکه دولت سازی اسلامی شکل گرفت و احکام اسلام در ساختارهای مختلف اجتماعی و حکومتی استقرار سیافت پیامبر اکرم (ص) تلاش داشتند توسط امام علی دین مبین اسلام را در بین مردم نهادینه و جامعه اسلامی و الهی را بر جهان بشریت حاکم کند.

این مسیر سازی در غدیر در اتمسفر ولایت فقیه هم مطرح است و ولی فقیه هم دولت سازی و جامعه سازی اسلامی اجتماعی را دنبال می‌کند، در عصر غیبت چون دسترسی ما به امام معصوم و وحی الهی برقرار نیست، ولی فقیه با روش فقهی خود از درون فقه اسلامی، دولت سازی اسلامی را استخراج و در جامعه پیاده می‌کند.

پرده چهارم: کشتی تعادل انقلاب اسلامی را چه کسی ناخداست؟ تدبیر دور اندیشانه امام خمینی (ره) برای احیای نظریه ولایت فقیه و تثبیت آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی، باعث شد تا مسیر حرکت انقلاب اسلامی در دریای طوفانی به سوی هدایت الهی حرکت کند، در حالی که دشمنان اسلام؛ جریان‌های چپ کمونیستی و نیز راست لیبرالیستی تلاش می‌کردند حقیقت انقلاب اسلامی را به سوی مناطق نامعلومی در حوزه تمدنی غرب بکشند؛ راهبرد عملی امام راحلمان باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران در خط ولایت فقیه جانمایی کرده و به سوی کمال حرکت کند؛ هر چند که نظام سلطه و دشمنان در فتنه‌های گوناگون تلاش کردند که در مسیر این حرکت اختلال ایجاد کنند، اما نگاه الهی امام (ره) انقلاب را از خطرات ماتریالیستی نجات داد و به سمت سویی به سوی سنت‌های الهی داد.

این ریل گذاری استراتژیک باعث شد تا پس از رحلت امام عزیزمان امت بدون کشتی‌بان نمانده و رهبر معظم انقلاب راه امام (ره) را پیش گرفته و به آن عرض و طول بخشد. این رشد نظری و عملی در انقلاب اسلامی باعث شد تا نظریه امت و امامت راهبردی شده و پراتیکی (عملی) گردد.

حرکت در مسیر امت و امامت ذیل اصل مرتقی ولایت فقیه همان مسیری است که پیامبر اسلام (ص) در غدیر آن را به جامعه نشان داد، یک بررسی کوتاه از مدیریت مقام معظم رهبری، نشان می‌دهد که در طول دوره زعامت معظم له، سکاندار کشتی انقلاب اسلامی، علی رغم توفانهای تند سیاسی در منطقه و جهان، انقلاب را به سلامت به ساحل نجات رهنمون کرده است. اکنون هوشیاری، توانمندی و درایت رهبر معظم انقلاب در استمرار راه امام خمینی و ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان بر کسی پوشیده نیست و دشمنان نظام از این همه درایت و هوشمندی انگشت حیرت به دهان گرفته‌اند.

پرده پنجم: آروزیی که علمای اسلامی داشتند چه بود؟ ولایت فقیه با بهره جویی از اصالت غدیر نه تنها یک مدل حکومتی را تشریح می‌کند، بلکه ضامن تعادل روابط اجتماعی نیز بوده است، به عبارتی ساده‌تر تمسک به ولایت مطلقه فقیه باعث ایجاد تعادل اجتماعی می‌گردد به این شرح که الگویی سازگار برای جوامع است که هر کس به اندازه درک و سهم خود می‌توان از سرچشمه گوارای ولایت غدیر بهره ببرد. اهمیت راهبردی غدیر در جهت کمال بشریت به حدی است که رسول خدا این روز را «یَومُ غَدیرِ خُمٍّ أفضَلُ أعیادِ اُمَّتی» و بالاترین اعیاد در میان امت دانستند و امام صادق (ع) از پدران بزرگوارش نقل می‌کند که پیامبر (ص) فرمود که برترین عید امت من، عید غدیرخم است. روزی که خداوند تعالی دستور داد تا برادرم علی‌بن ابیطالب (ع) را به عنوان پرچم برای امت نصب کنم تا پس از من به واسطه او هدایت شوند، روزی که خدا دین را کامل و نعمتش را بر امت من تمام و اسلام را به عنوان دین آن‌ها پسندید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای در شرح این حدیث گرانقدر می‌فرمایند: «معنای این حرکت که در روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجرت اتفاق افتاد، این است که اسلام به مسأله مدیریت جامعه به چشم اهمیت نگاه می‌کند. این طور نیست که امر مدیریت در نظام اسلامی و جامعه اسلامی، رها و بی‌اعتنا باشد و حقیقت این است که واقعه غدیرخم بیانگر اهمیت و جایگاه ولایت در حاکمیت اسلامی است» بر این اساس همانگونه که غدیر روز «ولایت» است روز «ولایت فقیه» نیز هست. این روزها که شهرهای مختلف کشور خود را آماده برگزاری جشن بزرگ غدیر می‌کنند و در تهران نیز مهمانی بزرگ ۱۰ کیلومتری غدیر قرار است برگزار شود، سخن حضرت آقا درباره فدای شدن در راه اسلام با تکیه بر بیرقی که ولایت فقیه برای امت اسلامی ساخته است به وضوح قابل لمس و درک است، توجه ویژه اجتماعی به روز غدیر نه یک حرکت تبلیغی با بعد زمانی کوتاه که یک سیر تکوینی با اصالتی به مقیاس تاریخ جهان اسلام است، این روزها آرزویی که شجره طیبه امامت و علمای عالی قدر جهان تشییع سودای آن را داشتند تبلور عینی یافته است و چه مبارک روزی است چنین روزی!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس