1

رسانه‌های هوادار غرب‌گرایی چندان علاقه ندارند تصویری که از غرب آرام و زیبا برای مخاطبان خود ساخته‌اند، فرو بریزد یا حتی اندکی دچار خدشه شود.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

******

روزنامه‌های امروز دوشنبه ۱۲ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که تداوم تعقیب تروریست‌ها در آن سوی مرزها، فرانسه غرق‌شده در آتش، شکاف ۱۰ میلیونی دستمزد با هزینه‌های زندگی، چراغ سبز واردات خودروی کارکرده و ۱۰۰۰ ساختمان بلند مرتبه در تهران روی گسل در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در فاصله پنج سال، سه دوره طولانی خشونت خیابانی فرانسه را به لرزه انداخته است؛ با مطالبات و شخصیت‌هایی که تفاوت‌های جدی با هم داشته‌اند. یکی شورش‌های جلیقه‌زردهای شهرهای دور از پایتخت و حومه‌ها در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بود. بعد از آن در سال ۲۰۱۹ و سال جاری، گروه‌های حاشیه‌ای چپ افراطی، اعتراضات خشونت‌آمیزی داشتند. این کشور حالا در حومه‌های چندنژادی‌اش درگیر پنجمین روز خشن‌ترین و گسترده‌ترین قیام در ۱۸ سال اخیر است. از این سه طغیان، شورش فعلی شاید کمترین غافلگیری و بیشترین نگرانی را ایجاد کرده باشد.

روزنامه هم‌میهن نوشته است:

به چند دلیل باید نگران این بود که شورش‌های فعلی ممکن است از شورش‌های ۲۰۰۵ خطرناک‌تر باشند، چه سریع‌تر تمام شوند و چه نشوند. صحنه سیاسی فرانسه، از آنچه ۱۸ سال پیش بود، تکه‌تکه‌تر است. بخش‌هایی از چپ رادیکال، با نقش‌آفرینی ژان‌لوک ملانشون، حاضر نشده درخواست «آرامش» دهد و تا لب مرز حمایت از خشونت‌ها هم رفته است. راست افراطی که قدرتمندتر هم هست، دارد تلاش می‌کند روی آتش بنزین بریزد و از مکرون و دولتش خواسته با خشونت بیشتر شورشی‌ها را سرکوب کند، انگار که پاسخ شورش علیه خشونت پلیس، خشونت بیشتر پلیس است. مارین لوپن، به‌عنوان بخشی از کارزارش برای اینکه محترم‌تر به نظر بیاید، ادبیاتی نسبتاً آرام را به کار برده است، اما رقیبش اریک زمور چنین نیست، کسی که ماجرا را شورش «خارجی‌های نفوذکرده در میان ما» خوانده است.

این روزنامه نوشته است:

خارجی؟ ً این نوجوانانی که اکنون در خیابان هستند، تقریباً همه‌شان متولد فرانسه‌اند و متعلق به نسل دوم یا سوم خانواده‌های مهاجر هستند. حرف‌های زمور که در نظرات خوانندگان لوفیگارو و جاهای دیگر هم تکرار شده، گویا و رسواکننده هستند. دلایل بسیاری برای این شورش هست و در همه سمت‌ها ایرادات بسیار. اما دلیل مرکزی بیگانگی یک نسل دیگر از جوانان در بانلی‌های فرانسه، صرفاً خشونت پلیس نیست؛ بلکه آگاهی به این است که بخش بزرگی از بقیه جمعیت (و نه همه‌شان) هیچ‌وقت آنان را به‌عنوان «فرانسوی» نخواهند پذیرفت.

آقای حجاریان، برای آمدن شما حاکمیت شرط می‌گذارد، نه شما/ فرق خیابان‌های تهران با پاریس در چیست؟

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله خود درباره عواقب شورش در پاریس می‌نویسد:

هیچگونه سابقه سویی در پرونده زندگی کوتاه این نوجوان مهاجر وجود نداشت و قتل وی نشانه اوج گیری گرایش‌های نژادپرستانه نزد ماموران امنیتی و پلیس فرانسه تلقی می‌شود. کشور فرانسه که داعیه دار مهد دموکراسی و آزادی‌های فردی است اخیرا به دلیل نفوذ لابی صهیونیستی در زوایای پنهان این کشور مهم اروپایی، رفتارهای خشونت‌آمیزی را با مهاجران خارجی در پیش گرفته. مقابله جدی با اندیشمندان و سرکوب نخبگان سیاسی توسط دولت امانول مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نشان می‌دهد که این دولت به‌شدت تحت تاثیر جریان‌های صهیونیستی قرار دارد.

طی سال‌های اخیر فرانسه همواره کانون بحران‌های داخلی بود زیرا تظاهرات خونین کشاورزان و نیز مخالفان قانون جدید دولت مبنی بر افزایش سن بازنشستگی هزینه‌های مالی و سیاسی بالایی برای دولت مکرون به همراه داشته. سقوط جایگاه فرانسه به لحاظ سیاسی و امنیتی در اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که این کشور در آینده نزدیک به سمت جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی حرکت خواهد کرد. از سوی دیگر در سوئد نیز آتش زدن قرآن مجید توسط یک شهروند سوئدی عراقی الاصل نیز از نفوذ بالای لابی صهیونیستی در این کشور اسکاندیناوی حکایت دارد. پ

آقای حجاریان، برای آمدن شما حاکمیت شرط می‌گذارد، نه شما/ فرق خیابان‌های تهران با پاریس در چیست؟

روزنامه‌های اصلاح‌طلب در رزوهای اخیر به صورتی کاملا هدفمند اعتراضات فرانسه را به گونه‌ای تفسیر می‌کنند که از دلش گریزی به اغتشاشات سال گذشته در چند محله در تهران بزنند! روزنامه جوان در سرمقاله خود به این موضوع پرداخته و نوشته است:

می‌توانید در پوشش اخبار آشوب فرانسه حرف‌های خودتان را بزنید. شما همین الان نیز همه‌گونه حرف سیاسی را در روزنامه‌ها می‌زنید. به‌نظر نمی‌رسد فقط به این دلیل آشوب فرانسه را به حاشیه برده باشید. فرانسه بارها شاهد این آشوب‌ها بوده و با کم‌ترین تلفات از عهده خاموش‌کردن آن برآمده. باید دنبال مسائل مهم داخلی بود. ولی تیترهای این روزهای شما نشان نمی‌دهد که مسئله مهمی را به‌روز رسانی و گزارش کرده باشید!

در ادامه این یادداشت آمده است:

هر مسئله‌ای در داخل حتی پوشش فوت یک ایرانی یا مسائلی مثل کافی‌شاپ‌ها یک مسئله مهم است. به‌نظرم معیار دوگانه‌ای دارید؛ و به این دلیل به فرانسه نمی‌پردازید که آنجا هم بین یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز با شورش نوجوانان و غارت مغازه‌ها و آتش‌زدن اموال عمومی فرق می‌گذارند و اگر شما بخواهید مطابق اخبار، این‌گونه آشوب‌ها را از زبان مقامات فرانسه محکوم کنید، در روزهای مشابه نمی‌توانید در داخل ایران محکوم نکنید، چنانکه نکردید. از طرفی باید موضع روشنی هم در قبال نوع برخورد پلیس فرانسه با مردم و حکومت‌نظامی در شهرها داشته باشید. باید درباره سخنان ماکرون و مقامات سیاسی و پلیس فرانسه که معترضان را «وحشی» و «اراذل‌واوباش» نامیدند و درباره آشوبگر خواندن نوجوانان و تهدید به بستن شبکه‌های اجتماعی و تعیین مجازات زندان و جریمه نقدی سنگین برای والدین نوجوانان آشوبگر هم موضع‌گیری کنید.

آقای حجاریان، برای آمدن شما حاکمیت شرط می‌گذارد، نه شما/ فرق خیابان‌های تهران با پاریس در چیست؟

نکته جالب توجه آنکه رسانه‌های هوادار غرب‌گرایی چندان علاقه ندارند تصویری که از غرب آرام و زیبا برای مخاطبان خود ساخته‌اند، فرو بریزد یا حتی اندکی دچار خدشه شود. برای همین هم خیلی لطیف و آرام از کنار آتشی که به جان فرانسه افتاده، رد می‌شوند. اخبار اعتراضات فرانسه تیتر اول رسانه‌های جهان شده، اما این رسانه‌ها همچنان از اعتراضات در ایران می‌نویسند!

رونمایی از راهبردهای انتخاباتی اصلاح طلبان از سوی حجاریان!

حجاریان بر اساس خطی که قریب به دو ماه است که توسط اصلاح طلبان ساختاری مرح می‌شود، دولت سیزدهم را خسارت محض تعریف کرده و بر ضرورت استفعاء و برکناری آن تاکید می‌کند. اخیراتئورسین اصلاح‌طلبان تندو برای شرکت در انتخابات شرط‌هایی گذاشته که حالا با واکنش باهنر روبرو شده است.

روزنامه اعتماد دراین‌باره نوشته است:

محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به شرط‌گذاری اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس گفت: آقای حجاریان برای آمدن شما حاکمیت شرط می‌گذارد، نه آنکه شما برای حاکمیت شرط بگذارید. اگر خواستید وارد انتخابات شوید یکسری شرط و شروط است، اینها را بپذیرید بعد تشریف بیاورید. باهنر در پاسخ به این پرسش که «اصلاح‌طلبان شروط ۶ گانه‌ای را برای حضور در عرصه انتخابات گذاشتند اما اخیرا آقای حجاریان مصاحبه کرد و گفت «دولت آقای رییسی هرچه زودتر استعفا بدهد و برود بهتر است» به عبارت دیگر او گفته «اگر آن ۶ شرط هم نشد، دولت آقای رییسی استعفا دهد ما می‌آییم.» نظرتان درباره این شرط چیست؟» می‌گوید: «این نوعی هنجارشکنی است. رفتن و آمدن دولت سازوکار دارد. همین مجلس یازدهم وقتی شروع کار کرد برخی از نمایندگان دنبال عدم کفایت سیاسی آقای روحانی بودند.

آقای حجاریان، برای آمدن شما حاکمیت شرط می‌گذارد، نه شما/ فرق خیابان‌های تهران با پاریس در چیست؟

اصلاح طلبان ساختاری همچنان اولویت اصلی خود را نزاع با حاکمیت تعریف کرده و قائل به رقابت انتخاباتی به معنای مرسوم آن نیستنداز گفته‌های حجاریان بر می‌آید که اصلاح طلبان ساختاری تاکید دارند باید به سمت مشروطه سازی قدرت رفته و یا ریاست جمهوری و رهبری را در هم ادغام کنند. حجاریان می‌کوشد هرگونه جوشش و تفاوت در جریان اصولگرایی ذیل تصویر ذات رادیکالیسم و بی ایده تعریف کند که مهمترین آن‌ها به نظر می‌رسد شامل علی لاریجانی شود. به نظر می‌رسد حجاریان با برشرمدن تفاوت‌های اصلاح طلبان و اصولگرایان به دنبال قطبی سازی است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    2 25
    ایران هاب انرژی و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و...
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
      54 2
      مرکز دزدی فساد رانت خواری آقازادگی تورم فیلترینگ تحریم خرافات و ..........
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      1 11
      فائزه انتخاب خودت نمایشی بود
    • بختیاری IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      4 8
      غربگدایان از گندم رانتی و دزدی انتخابات نخواهند خورد.
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      3 23
      داستان شرط و شروط گذاشتن حجاریان برای نظام حکایت آن دزدی است که روستاییان او را به ده راه نداده بودند و وی نشانی خانه کدخدا را می خواست!!!
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      حجاریان و بهزاد نبوی بابت مشارکت در ترور شهید رجایی و شهید باهنر باید محاکمه بشوند
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    38 1
    مشرق چه خبر از تعطیلی و ورشکستگی فروشگاه رفاه؟ فروشگاه های وین مارکت سطح شعر هم تعطیل و پرسنل را اخراج و ورشکست شده اند!!!
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    28 3
    سخنان به حق حجاریان بدجوری جبهه باطل رو آشفته کرده..
  • سوخته IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    1 36
    ای حجاریان خبیس و چندش آور کجا میخواهد بیاید جایش در زبالدان تاریخ است
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    3 36
    آقایان اصلاح طلب مردین خیابانهای پاریس را نمی بینید کور شدید یا برای ادامه فتنه گری شما ارزشی ندارد.
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    0 29
    م هاش مزدور باید به جرم خیانت وتوطئه وجادادن مصی علینژاد درمنزلش درلندن مجازات وزندانی شود خداوندهمه خاندان هاش رانابود کند
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    5 58
    انتخابات راهمچون گندم غربال کرده وفضله های موش راازان جدا کنید
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      14 0
      آخه مشکل اینه همه آن چیزی که هست فضله موشه و گندمی نمانده
    • BR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      15 0
      خود موش‌ها انگار بخش جدائی ناپذیر هستن، هان؟
    • 😛✌️ BR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      12 0
      چرا مگه حریف موشها نمیشین که فضله ها را باید هربار یکی یکی با دست سوا کنید
    • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      1 1
      خدا آیت‌الله مشکینی را رحمت کنه. مرد بزرگی بود.
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      48 0
      غربال کردید که وضع اقتصادی این شده
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      2 15
      جای امثال نوکرای امریکا قبرستان نه درانتخابات
    • م IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      11 0
      غربال نمودند.
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    2 32
    بابااینوجدی نگیرید ازموقعی که مغزش گلوله خورده .... خودشم نمیدونه چی میگه
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      2 32
      گلوله نخورده هم همین بود
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    1 44
    بله یکی رو تو ده راه نمی دادند سراغ... ما مردم یادمون نرفته این ۳۲ سال حکومت داری شما اصلاح طلبان را افای حجاریان . نه کشور را اباد کردید نه وضع مردم را بهتر . اما تاجر و اقازاده خوب پرورش دادید . حیف که قوه قضاییه ما زیادی دلرحمه .
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    12 0
    فرق تهران و پاریس در مورد وقایع اخیر پاریس غارت فروشگاه ها و درباره تشابه با تهران غارت اموال عمومی نبود. حالا نتیجه اراذل و اوباش کدامند؟
  • ح ن IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    1 32
    آقای حجاریان و طیفی که به آن وابسته هستند اگر در انتخابات حضور نداشته باشند مطمئن باشید انتخابات مجلس بسیار بسیار پر شور تر از آخرین انتخابات گذشته خواهد شد اصلاح طلبان پشتوانه مردمی ندارند به هارت و پورت های آنها توجه نکنید
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      22 1
      عدم مشارکت طیف وسیعی از همه صنوف نتیجه اش پرشوری است جلل الخالق!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    1 42
    با عرض پوزش در مورد اظهارات این فسیل گندیده سیاسی [حجاریان] باید بگویم: یارو را به عنوان سنگ توالت راه نمی دادند، سراغ کاخ ریاست جمهوری را می گرفت!
  • حسن IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    70 0
    این تورم و گرانی که خلاف وعده مجلس و دولت بود
  • BR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    1 48
    پس بزار به غربگدایان بگیم اروپا درحال فروپاشیست. تنها چاره کارشان هم پذیرفتن نظم چند قطبی جهانیست و خاکسپاری تابوت امپراطوری برده داری لندن با ایسمهای تابوت: صهیونیسم و گلوبالیسم. این برای بقای جهان یک پیش نیاز حیاتیست.
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    6 0
    جناب باهنر شاید در مقطعی حرفتان خریدار داشت اما از مانی که زیر پرچم احمدی نژاد سینه زدید و برگشتید دیگر چیزی برای شما نمانده ورود شما تاثیری جز نفع منفی برای شما ندارد
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    1 26
    آقای حجاریان از اربابش اسراییل دستور میگیرد
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    1 32
    بنظر میرسد از مهمترین شرطی که باید حاکمیت برای اقای حجاریان و بخشی از همکاران ایشان بگذارد جواب دادن حجاریان به سوالات و اتهامات و پرونده های انبوه امنیتی است که متوجه این عنصر اطلاعاتی - سیاسی است اتها مات این فرد از ابتدای انقلاب تا به حال در بخش قابل توجه مسائل امنیتی باید بررسی شود و باید ایشان جوابگو باشد و شفاف سازی کند . ایشان پرونده امنیتی قطوری را به خود اختصاص داده است .
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    27 1
    عقده های مزمن و حسادت و کینه شماها از حجاریان درمان نداره پس همچنان بسوزید
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    28 1
    خودتون هم خوب میدونید حتی جنازه جریان اصلاحطلبی بین مردم بیشتر مقبولیت داره
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 0
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن کار به اینجا نمی کشید
  • ناصری IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 0
    سعید عسگر ، خدا ازت نگذره خیلی بی دقتی!
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 0
    اقای حجاریان شما ودوستانتان وتمامی ضد انقلاب چون درخدمت شیطان هستید از حمایت ان وطرفدارانش برخوردارید والا کسی تره همبرای شماخرد نمیکند
  • 🤔 IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 0
    حجاریان بگو چه نوع حکومتی شراب مسموم به خورد ملت می‌دهد، که رای هم میخواهید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس