برنامه‌ها و مهمانان ویژه «جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان» اعلام شد/ حضور امیرالشعرای عرب در جشنواره کرمان

«جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان» از ۱۲ تا ۱۴ تیرماه جاری در این شهر برگزار خواهد شد. در نشست خبری جشنواره، برنامه‌های این رویداد اعلام و مهمانان ویژه آن معرفی شدند.

به گزارش مشرق، شهردار کرمان و رئیس جشنواره در نشست خبری «جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان»، با اشاره به نام‌گذاری کرمان به‌عنوان «جهان‌شهر مقاومت و هنر ایرانی»، از دو مفهوم کلیدی هنر و مقاومت در ساختار و ژنوم تاریخی شهر کرمان نام برد و این دو شاخص را جزو عناصر اصلی این شهر دانست.

سعید شعرباف تبریزی، با بیان این‌که مفهوم مقاومت، گستره وسیعی از مفاهیم را دربر می‌گیرد، گفت: مقاومت صفتی نیست که به کرمان اضافه شده باشد؛ بلکه در تاریخ قدیم و معاصر کرمان، روایت‌های متعددی با محوریت مقاومت وجود دارد.

حضور امیرالشعرای عرب در جشنواره کرمان

وی با اشاره به این‌که مقاومت در تاریخ کرمان، یک عنصر مهم فرهنگی است و صرفا مفهومی سیاسی نیست و ویژه سال‌های بعد از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی هم نیست، ویژگی دوم شهر کرمان را هنر و مصادیق هنری ذکر کرد و گفت: هنر، به تمام معنای خودش در این شهر دیده می‌شود و حضور هنر در آثار فاخر کرمان کم‌نظیر است.

دبیر «جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان» نیز در این نشست، از برگزاری سه‌روزه جشنواره در کرمان خبر داد و گفت: جشنواره، صبح روز دوشنبه ۱۲تیرماه با افتتاحیه‌ای نمادین در گلزار شهدای کرمان و در جوار مزار شهید سلیمانی آغاز خواهد شد؛ در عصرهای ۱۲ و ۱۳تیرماه، نشست‌های تخصصی شاعران را خواهیم داشت و در شامگاه روزهای اول و دوم جشنواره، شب‌های شعر «مردم‌آباد» در دو مسجد شهر کرمان (مسجد امام حسین علیه‌السلام در خیابان مهدیه و مسجد امام حسین علیه‌السلام در خیابان والفجر) برگزار خواهد شد.

مجتبی احمدی ادامه داد: آیین پایانی «جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان»، شامگاه چهارشنبه ۱۴تیرماه از ساعت ۱۹:۳۰ در تالار فرهنگ و هنر کرمان برگزار می‌شود که این ویژه‌برنامه، با حضور چهره‌های ادبی از لبنان، سوریه، عراق، افغانستان و ایران عزیز همراه خواهد بود.

دبیر «جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان» افزود: «حسن بعیتی» امیرالشعرای عرب از سوریه، «نجاح فرحان» و «علی نجم عبدالله» از عراق، «عباس عیاد» و «محمدباقر جابر العاملی» از لبنان، «محمدکاظم کاظمی» و «سیدابوطالب مظفری»؛ شاعران افغان مقیم ایران، و «یوسفعلی میرشکاک»، «عبدالجبار کاکایی»، «سیدعلی میرافضلی»، «سیدعبدالجواد موسوی»، «صادق رحمانی»، «مرتضی کاردر»، «مرتضی حیدری آل‌کثیر»، «حامد حسین‌خانی» و جمع دیگری از شاعران ایران، در نشست‌های تخصصی و آیین پایانی جشنواره حضور خواهند داشت.

گفتنی است، در پایان این نشست خبری، پوستر «جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان» رونمایی شد. در طراحی نشان، پوستر و تندیس این جشنواره، از سردر مسجد جامع کرمان وام گرفته شده است که با توجه به «واقعۀ ۲۴مهرماه ۱۳۵۷»، از نمادهای مقاومتِ مردم کرمان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس