امر به معروف و نهی از منکر باید مردمی شود

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، افزایش کارآمدی، مردمی سازی، ترویج گفتمان فریضتین، پیگیری مطالبات مردم و رهبر معظم انقلاب و ارتقای سطح تعامل با دستگاه‌ها را از رویکردهای اصلی این ستاد برشمرد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام دکتر محمدحسین طاهری آکِردی در همایش ملی دبیران ستادهای امر به معروف و نهی از منکر کشور که در تهران برگزار شد با تأکید بر این‌که باید فریضتین را به مطالبه مردم تبدیل کنیم، بیان کرد: همه اقشار و اصناف جامعه همانند دانشگاهیان، حوزویان، نخبگان، بازاریان و... باید درگیر فریضتین شوند و کار ستاد تنها مشخص کردن خط مشی‌های کلی و ریل‌گذاری است.

وی تعامل با دستگاه‌ها به ویژه اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر را مهم توصیف کرد و یادآور شد: باید ارتباط خود با وزارتخانه‌ها، صدا و سیما و فراجا و دیگر مجموعه‌های حاضر در شورا را که پای کار امر به معروف و نهی از منکر هستند، ارتقاء ببخشیم چون اگر این هماهنگی صورت گیرد، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

تهیه اسناد راهبردی و جامع

این استاد حوزه و دانشگاه از تهیه اسناد راهبردی و جامع ستاد امر به معروف و نهی از منکر خبر داد و افزود: کار ستاد امر به معروف عملیاتی نیست بلکه باید عملکرد مجموعه‌های دیگر را رصد کرده و در اجرای بهتر یا رفع نواقص آن‌ها، مشورت و راهبرد بدهد و وقتی سند جامع و مشخصی داشته باشیم رسالت هر دستگاه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مشخص می‌شود که به سبب آن می‌توان رصد دقیقی از عملکردشان داشت.

وی افزود: علاوه‌بر سند جامع و راهبردی که ستاد امر به معروف کشور تهیه می‌کند، ستادهای استانی نیز باید سند راهبردی استانی داشته باشند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور همچنین از تشکیل هیأت اندیشه‌ورز در بخش‌های مختلف ستاد امر به معروف و نهی از منکر خبر داد و آن را نمونه‌ای بارزی از مردمی کردن فریضتین دانست و بیان داشت: اعضای این هیأت‌ها متخصصان همان بخش هستند.

باید به دنبال جذب حداکثری باشیم

دکتر طاهری به آثار فریضتین در جامعه اشاره کرد و افزود: امر به معروف و نهی از منکر تنها برای افراد مذهبی نیست؛ اگر آثار این دو فریضه الهی برای افراد غیرمذهبی نیز با زبان نرم بازگو شود، آن‌را می‌پذیرند و ما نیز همانند رهبر معظم انقلاب باید به دنبال جذب حداکثری باشیم و شنیدن نقدها عاملی بر تقویت و رشد ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.

وی همچنین بر ساماندهی تشکل‌ها و سمن‌ها تأکید کرد و بیان داشت: تشکل‌ها باید ضمن هدفمند و قانونمند شدن، ارتقاء کیفی داشته و به صورت رسمی مجوز کسب کنند این عوامل سبب می‌شود ستاد در بحث حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر دستش بازتر باشد.

مطالبه‌گری قاعده‌مند یک اصل مهم است

دبیر ستاد امر به معروف، مطالبه‌گری قاعده‌مند را یک اصل مهم عنوان و تأکید کرد: ما نیز نسبت به عملکرد برخی از دستگاه‌ها نقد و گلایه داریم و پیگیر مطالبات مردم هستیم ولی انتقادها نباید به گونه‌ای باشد که به ضرر نظام و دین تمام ‌شود.

وی بر ارتقاء مباحث معرفتی در دوره‌های امر به معروف و نهی از منکر تأکید کرد و اظهار داشت: نمی‌شود آمر به معروف و ناهی از منکر بود ولی با مباحث معرفتی، هنر مناظره و پاسخ به شبهات آشنایی نداشت.

زندگی زن ایرانی با پوشش و عفت گره خورده است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور همچنین به برنامه‌های این ستاد در روز عفاف و حجاب و هفته احیاء فریضتین اشاره کرد و گفت: عفاف و حجاب سنگر اول است و زندگی زن ایرانی با پوشش و عفت گره خورده و جامعه ما جامعه عفیفی است؛ به همین دلیل باید برای آن برنامه دقیق و جامع داشته باشیم.

حجت‌الاسلام دکتر طاهری آکِردی بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تخصصی در موضوعات مختلف همانند سیاست، عدالت، عفاف و حجاب، اقتصاد، حقوق مردم و... از سوی ستادهای استانی تأکید کرد و تصریح داشت: باید سراغ مردم رفت و حرف‌هایشان را شنید و ستاد امر به معروف باید الگویی برای تلاقی افکار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهدی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    20 0
    ایشان در چه رشته ای دکتری دارند؟
  • شیردل TR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 13
    امان از حوضه و این دکترای بی خاصیتش در فتنه ها صدایی از حوضه بلند نمیشه یک بار کسی از حوضه از نظام دفاع نکرد
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      1 0
      البته منظورت حوزه‌س دیگه. منم بیشتر به یه سری مراجع یا حوزویان در مورد فتنه های خطرناکی که توی کشور راه افتاد، سکوت کردند، ایراد دارم. یه فاصله‌ی عجیبی بین مردم و این افراد هست. بعضیاشون البته! حضرت آقا رو ببینید که چجوری یه تنه اومده وسط میدان، این بعضی مراجع! سکوت...!
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    20 16
    دبیر باید از مردم باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس