آمریکا: در ماجرای واگنر نقش نداشتیم و اطلاعی از رئیسش نداریم

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ضمن تاکید بر نقش نداشتن این کشور در شورش واگنر، درباره وضعیت رئیس این گروه اظهار بی اطلاعی کرد.

به گزارش مشرق، سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا، شورش اخیر واگنر را موضوع داخلی روسیه خواند و بر ادامه حمایت‌های واشنگتن از اوکراین در جنگ با روسیه تاکید کرد.

جان کربی در نشست خبری در کاخ سفید موضع این کشور در قبال تحولات اخیر در روسیه و شورش گروه واگنر را بیان کرد. وی در ابتدای سخنان خود از رصد دقیق آمریکا در قبال تحولات اخیر در روسیه و تنش‌ها بین گروه واگنر و وزارت دفاع روسیه خبر داد و ادعا کرد که واشنگتن نقش و دخالتی در قبال این تحولات نداشت.

او گفت: «ما همچنین به همه متحدان و شرکای خود روشن کردیم که ایالات متحده در این رویدادها دخالتی نداشته و نخواهد داشت و ما آنها را مسائل داخلی روسیه می‌دانیم. ما همین پیام را از طریق کانال‌های دیپلماتیک مناسب به خود روس‌ها رساندیم».

این مقام آمریکایی در ادامه این نشست با سوالات خبرنگاران درباره تاثیرات شورش واگنر بر جنگ اوکراین، وضعیت داخلی روسیه و قدرت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور مواجه شد.

جان کربی گفت: «من تاکید می‌کنم که هنوز برای حدس‌زنی در مورد تأثیری که ممکن است این رویدادها داشته باشد یا برای رسیدن به هر نتیجه‌گیری قطعی زود است البته به جز یک مورد و آن این است که مهم نیست بعدا چه اتفاقی بیافتد، ما از نزدیک با متحدان و شرکا هماهنگ خواهیم بود و به ایستادن در کنار اوکراین ادامه خواهیم داد».

این مقام دولت جو بایدن ادامه داد: «همین حالا که در اینجا صحبت می‌کنیم، نیروهای اوکراینی هنوز برای کشور خود می‌جنگند. آنها همچنان در تلاش برای پس گرفتن قلمرو تصرف شده هستند...آنها هنوز هم تلفات می‌دهند».

جان کربی افزود: «بنابراین هر اتفاقی که آخر هفته گذشته در روسیه رخ داد، آن واقعیات را تغییر نداد. آن واقعیات را برای ما تغییر نداد، برای اوکراین تغییر نداد و آنها قطعا حمایت مستمر ما (از اوکراین) را تغییر نمی‌دهند».

یکی از خبرنگاران از این مقام آمریکایی سوال کرد: «انتظار دارید که این (شورش اخیر واگنر در روسیه) چه پیامدهایی بر قدرت و توانایی واگنر در داخل اوکراین به عنوان یک نیروی جنگی داشته باشد؟ آیا می‌تواند همچنان یک نیروی جنگنده در داخل اوکراین باشد؟ آنها همچنین به طور گسترده‌تر در آفریقا هستند و حضور پر رنگی دارند. از نظر شما واگنر از مرحله جاری به چه سمت و سویی می‌رود؟ در این باره نظر ابتدایی و اولیه‌ای دارید؟»

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در جواب گفت: «نه ما نظری نداریم و ما پاسخی برای این سوال شما نداریم. هنوز خیلی زود است که (جواب این سوال) را بدانیم».

جان کربی ادامه داد: «ما می‌دانیم که واگنر هنوز در آفریقا حضور دارد. فکر می‌کنم شما می‌دانید که ما برای پاسخگویی واگنر اقدام کرده‌ایم. آنها در فهرست سازمان‌های مجرم فراملی (آمریکا) قرار دارند و ما آنها را تحریم کرده‌ایم. ما به اقدامات مناسب برای محدود کردن توانایی آنها برای ادامه ایجاد هرج و مرج و خشونت در هر کجا که باشد ادامه خواهیم داد اما خیلی زود است که بعد از رویدادهای آخر هفته بدانیم که واگنر به عنوان یک موجودیت به چه سمت و سویی می‌رود یا رهبری پریگوژین (بر واگنر) چه می‌شود».

آمریکا: در ماجرای واگنر نقش نداشتیم و اطلاعی از رئیسش نداریم
جان کربی

یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در نشست کاخ سفید از این مقام ارشد دولت بایدن سوال کرد: «آیا شما می‌دانید پریگوژین کجاست؟»

هماهنگ کننده ارتباطات رهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید به این پرسش اینطور جواب داد: «من نمی‌دانم (یوگنی پریگوژین رئیس واگنر) کجا است».

در ادامه این نشست، یکی از خبرنگاران از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا سوال کرد و پرسید: «اوکراین دارد هشدار می‌دهد که روسیه تدارک برای انفجار احتمالی نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا را تکمیل کرده است. آیا ارزیابی شما هم همین است؟»

جان کربی به این سوال اینطور جواب داد: «من قرار نیست وارد مسائل اطلاعاتی شوم. من به شما می‌گویم که ما این موضوع را از نزدیک دنبال می‌کنیم. ما آن گزارش (اوکراین) را دیده‌ایم. همانطور که می‌دانید ما توانایی نظارت بر فعالیت رادیویی را در نزدیکی نیروگاه (زاپوروژیا) داریم و هیچ نشانه‌ای مبنی بر قریب‌الوقوع بودن آن تهدید ندیده‌ایم اما ما آن را از نزدیک رصد می‌کنیم».

در ادامه همین نشست خبری مقام ارشد واشنگتن، یکی دیگر از خبرنگاران، باز هم از او درباره تاثیرات احتمالی شورش اخیر واگنر بر روسیه و جنگ اوکراین سوال کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «چیزی که ما روی آن تمرکز خواهیم کرد این است که اطمینان حاصل کنیم که اوکراین می‌تواند به موفقیت در میدان نبرد ادامه دهد و درباره اینکه چه کار و تاثیری ممکن است روی طیف سیاسی داخل روسیه بگذارد یا نگذارد، حدس و گمان نزنیم. همانطور که رئیس‌جمهور بایدن پیش از این به خوبی گفت: "این یک موضوع داخلی برای نظام روسیه است"».

خبرنگار دیگری از هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید پرسید: « جان (کربی)! آیا به نظر شما رئیس‌جمهور پوتین در نتیجه رویدادهای آخر هفته (شورش واگنر) ضعیف شده است؟»

مقام دولت بایدن جواب داد: «دوباره تکرار می‌کنم ما روی آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد تمرکز کرده‌ایم. (شورش اخیر واگنر) یک موضوع داخلی در روسیه است و من فکر می‌کنم مهم است که به خاطر داشته باشیم که آقای پوتین هنوز یک ارتش بسیار بزرگ و بسیار توانمند را فرماندهی می‌کند و بخش عمده‌ای از این ارتش در آن سوی مرز در اوکراین است و این ارتش از خود در برابر حملات اوکراین دفاع می‌کند. ما باید روی آنچه واقعا برای ما اهمیت دارد متمرکز بمانیم و این به موفقیت اوکراین در میدان جنگ کمک می‌کند و این کاری است که ما انجام می‌دهیم».

یکی دیگر از خبرنگاران از سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا سوال کرد: «آیا شما نشانه‌ای دارید که نشان دهد روسیه فکر می‌کند که (شورش واگنر کار) ایالات متحده آمریکا بوده است و ایالات متحده، غرب، ناتو و غیره در آن نقش داشته‌اند؟»

کربی گفت: «من نمی‌توانم شروع به گمانه‌زنی درباره اینکه روس‌ها چه فکر می‌کنند یا اینکه آقای پوتین چه فکر می‌کند، بکنم...بله ما شاهد برخی فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی توسط لاوروف بودیم که به نظر می‌رسید به این موضوع اشاره می‌کرد که نوعی تحقیق به ظن دخالت سرویس‌های اطلاعاتی غربی در حال انجام است».

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا افزود: «هیچ دخالتی از سوی ایالات متحده (در شورش واگنر) در کار نبوده است و هیچ دخالت غربی (در کار نبوده است)».

یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در این نشست پرسید: «با توجه به وضعیت روس‌ها در این آخر هفته (شورش واگنر)، آیا ایالات متحده اطمینان دارد که آنها در صورت وقوع یک بحران اتمی یا سایر بحران‌های واقعی، پاسخگو خواهند بود؟»

کربی در پاسخ به این سوال گفت: «روسیه یک قدرت اتمی است. ما به بهترین نحو موقعیت استراتژیک روسیه و قابلیت‌های اتمی آن‌ها را زیر نظر گرفته‌ایم و این موضوع ادامه دارد و ما غیر از لفاظی‌های غم‌انگیز، هیچ نشانه‌ای ندیدیم که قصد استفاده از سلاح‌های اتمی در داخل اوکراین وجود داشته باشد. همچنین می‌توانم به شما اطمینان دهم که ما هیچ کاری انجام نداده‌ایم و ما هیچ چیزی ندیدیم که ما را به تغییر وضعیت بازدارندگی استراتژیک خود مجبور کند».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    1 0
    آمریکاییها عین سگ دروغ میگن
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    2 0
    می حتما بغال سرکوچه ما خبر داشته
  • امید IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    1 0
    آمریکا=انگلیس= اسرائیل= شیاطین جهان هستند
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس