ایران آمریکا نمایه

تحلیلگر «موسسه امریکن اینترپرایز» با بیان این‌که «جو بایدن» برای فرار از نظارت کنگره، معامله با ایران را توافق نمی‌نامد، افزود: این عقب‌نشینی دولت بایدن در مقابل ایران است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: متیو کانتینتی در مورد ماهیت توافق محتمل ایران و آمریکا نوشت: به عنوان یک مقام ارشد امنیت ملی تصور کنید!. یک قدرت خارجی با دیدگاه انقلابی چند دهه تلاش کرده تا قدرت و اتحادهای آمریکا را در یک منطقه حساس تضعیف کند. این کشور بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است و به حمایت و هدایت نیروهای نیابتی می‌پردازد که نیروهای آمریکایی را کشته‌اند یا معلول کرده‌اند.

هدف آن کشور بیرون راندن ایالات متحده از منطقه‌ای از جهان و نابودی نزدیک‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه بزرگ است. این کشور پهپادها و سایر تسلیحاتی را که روسیه برای تداوم جنگ اوکراین مورد استفاده قرار می‌دهد، تامین می‌کند.آیا شما تمایل دارید با چنین رژیمی توافق کنید؟ اگر پاسخ شما- برخلاف همه شواهد- مثبت است، می‌توانید منتظر یک شغل کوتاه‌مدت و ناخوشایند در وزارت امور خارجه جو بایدن باشید. چرا که رئیس‌جمهور بایدن با دادن جایزه به جمهوری اسلامی ایران برای اقدامات نامطلوب مختلف آن، در آستانه خیانت به کنگره قرار دارد.

براساس گزارش‌های خبری، بایدن آماده است تا در ازای آزادی زندانیان آمریکایی، توقف حملات شبه نظامیان به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه، همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نفروختن موشک بالستیک به روسیه و توقف غنی‌سازی اورانیوم در ۶۰ درصد (اورانیوم غنی شده ۹۰ درصد درجه تسلیحاتی محسوب می‌شود)، میلیاردها دلار به ایران بپردازد. بایدن خواهد گفت که این ترتیبات معیوب برای آزادی بیگناهان و جلوگیری از وقوع جنگ ضروری است. کاری که او قادر به انجام آن نخواهد بود این است که آن را یک معامله بنامد.

بایدن نمی‌تواند این معامله را یک توافق بنامد زیرا می‌خواهد آن را از بررسی کنگره دور نگاه دارد. قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵، رئیس‌جمهور آمریکا را از لغو تحریم‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی بدون تایید کنگره منع می‌کند. اقدام خط‌شکنانه دولت حول محور قانون اگرچه هوشمندانه است، اما تاثرآور نیز می‌باشد.

معامله‌ای که جرأت نمی‌کنند نام آن را به زبان بیاورند، قدرتی نخواهد داشت. این معامله به طور کامل به حسن نیت «آیت‌الله علی خامنه‌ای» زیرک بستگی خواهد داشت.

روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد که او به این شرط اجازه توافق را داده که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران پابرجا بماند. لحظه‌ای که بایدن به منطق پرداخت باید بیشتر به ایران شک کند، رهبر ایران یک بار دیگر چرخیدن سانتریفیوژهای خود را شروع خواهد کرد و اگر گروه‌های شبه‌نظامی‌ تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آمریکایی‌ها خمپاره شلیک کنند- او می‌تواند بگوید که از سوی شبه‌نظامیانی صورت گرفته است که وی هیچ کنترلی روی آنها ندارد.

توجه داشته باشید این توافق که توافق نیست، چون در آن چیزی در مورد مرگبارترین نماینده ایران، حزب‌الله، یا در مورد رفت و آمد هواپیماهای بدون سرنشین ایران چیزی گفته نشده است. این نادیده گرفتن با عادت ناخوشایند بایدن برای فروختن متحدان آمریکا از جمله دولت افغانستان، مردم لبنان، سوریه و البته اسرائیل، یا اوکراینی‌ها همخوانی دارد. رشوه بایدن یعنی همان چیزی که «ریچارد گلدبرگ» از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها آن را استراتژی «پرداخت کن و دعا کن» برای تقویت ماشین ترور ایران، به این امید که هسته‌ای نشود – از نظر دامنه محدود و فاقد پاسخگویی است و هدف استراتژیک ندارد. اهداف آن سیاسی هستند.

بایدن می‌خواهد خاورمیانه را پیش از انتخابات ۲۰۲۴ آرام نگه دارد. او با وجود کمک‌های ایران به روسیه، اجازه داد تا این مذاکرات در عمان ادامه یابد؟ چرا دولت او از تنش‌زدایی بین عربستان و ایران که چین در ماه‌آوریل میانجی آن بود، استقبال کرد. و چرا او تسلیم حقارت پرداخت به سرکشان، به خاطر قول آنها برای رفتار خوب در چند حوزه مشخص شده است؟ این روایت تا حدی به کاهش انتظارات دیپلماتیک مربوط است. بایدن پول می‌پردازد تا صرفا بماند. این نیز عرصه دیگری از حماسه بی‌کفایتی جو بایدن است. پرزیدنت بایدن در معدود بحث‌های خود از سیاست خارجی، روابط بین‌الملل را به عنوان مبارزه‌ای بین دموکراسی و استبداد ترسیم کرده است. من تمایل دارم این موضوع را بپذیرم. وقتی به اقدامات او نگاه می‌کنم، او تمایل وحشتناکی دارد که دست برتر را به اقتدارگرایان بدهد.

مماشات با ایران هیچ کمکی به دموکراسی نمی‌کند؛ همان‌گونه که تلاش برای تنش‌زدایی با چین که از زمان حادثه بالون جاسوسی در اوایل سال جاری، با آن به شدت افزایش یافته است، نتیجه نمی‌دهد؛ همان‌طور که تحویل کُند تسلیحات به اوکراین در حالی که آینده آن در ناتو درهاله‌ای از ابهام قرار دارد، موثر نخواهد بود.بایدن در معامله با ایران دچاراشتباه می‌شود چون این معامله منجر به شکست شده و مورد دیگری در فهرست اقدامات ناامیدکننده او به حساب خواهدآمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • حسین IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    2 2
    چه افتخار بزرگی! توهمی دیگر.
  • ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    4 0
    این تحلیگر یانکی از شدت ناراحتی کم مانده سکته کند خوشحالم !
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      0 0
      خدا رو شکر یکی گفت خوشحالم
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    2 1
    با حقارت نیست بلکه با میل و اراده خود و شناخت از قدرت نرم و سخت جمهوری اسلامی ایران سر فرود آورده و به دنبال عزت و قدرت ایران در منطقه می باشد.
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    4 0
    حال روز کدخدا پرستان در این روزها دیدنی است!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 0
    این نوع رجز خوانی و اراجیف ریشه در تفکر یهود دارد.
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 4
    جمهوری خواهان بیایند دوباره عزا میگیرند
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    5 1
    این تحلیگر آمریکایی باید خفه بشه و دهنش رو ببنده. کدوم امتیاز؟ 8 سال در برجام هستیم و نفع اقتصادی نبردیم. بعد این مرتیکه اومده حرف از امتیاز می زنه!!!!
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      0 0
      اونا در همین حدی هم که هستو امتیاز دادن میدونن. همینه دیگه.
  • GB ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    2 0
    سیاست جدید امریکا امروز تفرقه بنداز حکومت کن انها حالا بیشتر در فکر فروش اسلحه هستند وهر درگیری باعث میشه عقب نشینی بکنند مسله سود وزیان کشور خودشون امنیت داره ولی درکانون در گیری هستند وبهتر میبینه با ایران درگیر نشه
  • محسن IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    توافقی تعهدات بزرگ ایران در برابر پول خود ایران در برابر دارو و غذا ست برای مردم ایران حقارت بار است.
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    حسن نیت آمریکا کجاس پس؟؟
  • امیر IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    کدام امتیاز تحریم ها سر جای خود است تورم طبقه متوسط را تبدیل به فقیر کرد شما بفرمایید آمریکا چه امتیازی به ملت ایران داده .
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    در حال حاضر اقتصاد امریکا نزولی شده ولی به کمک فروش سلاح میشه جبران کرد پس بهترین کار جلوگیری از تمام درگیریهای مستقیم و ایجاد آشوب و جنگ در کل جهان هست تا بتونه راحت پول به جیب بزنه
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    چقدرآتشش تندبود!!ظاهرااین نویسنده محترم اقتدارایران قوی رابرنمی تابدوازاساس یک طرفه وباتعصب قلم میزند،مثلامتحدمرگبارایران!واسرائیل دارنده بمب هسته ائی رالابدباغبان گلستان میداند!!والخ...میدانی این مغزهازنگ زده اند
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    امتیاز بدی بهتره تا تجهیزاتت تو اوکراین نابود بشه با پهپادهای ما، دیگه سگ نگاه تجهیزاتت نمیکنه
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    چون عمو بایدن فهمش زیاده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس