گفتگوی سالیوان با همتای اسرائیلی درباره ایران و خشونت ها در کرانه باختری

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با زاچی هانگبی همتای اسرائیلی خود درباره خشونت ها در کرانه باختری و نیز برنامه هسته ای ایران گفتگو کرد.

به گزارش مشرق، کاخ سفید اعلام کرد که جیک سالیوان مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی روز گذشته با زاچی هانگبی مشاور امنیت ملی اسرائیل گفتگوی تلفنی داشت.

کاخ سفید افزود: سالیوان به خاطر حمله تروریستی ۲۰ ژوئن از سوی گروه حماس که منجر به کشته شدن چهار غیرنظامی اسرائیلی در کرانه باختری شد، صمیمانه به مردم اسرائیل تسلیت گفت و بر حمایت قاطع دولت آمریکا از امنیت اسرائیل و همچنین حق دفاع آن از مردم خود در برابر حماس، جهاد اسلامی فلسطین و سایر گروه های تروریستی تاکید کرد.

کاخ سفید ادامه داد: سالیوان همچنین نسبت به حملات اخیر شهرک نشینان افراطی علیه غیرنظامیان فلسطینی و تخریب اموال آنها در کرانه باختری ابراز نگرانی کرد. وی بار دیگر بر اهمیت پاسخگو ساختن عاملان این گونه اقدامات خشونت آمیز تاکید کرد.

به گفته کاخ سفید، سالیوان همتای اسرائیلی خود را تشویق به انجام اقدامات بیشتر برای بازگرداندن آرامش و تنش‌زدایی کرد و از همه طرف‌ها خواست از اقدامات یکجانبه، از جمله فعالیت‌های شهرک‌سازی که به تنش‌ها دامن می‌زند، خودداری کنند.

سالیوان ابراز امیدواری کرد که طرفین بر تعهدات ارائه شده در مذاکرات در عقبه، اردن و شرم الشیخ مصر تکیه کنند و گفتگو را از سر بگیرند.

به گفته کاخ سفید، سالیوان همچنین به همتای اسرائیلی در مورد مسائل منطقه‌ای گسترده‌تر از جمله تلاش‌ها برای تقویت ادغام اسرائیل در منطقه و همچنین تعهد قاطع جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بر جلوگیری دائمی از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای توضیح داد. دو طرف توافق کردند که در روز ها و هفته های آتی تماس های منظم خود را حفظ کنند.

رژیم صهیونیستی که از تحولات منطقه ای میان کشورهای عربی و ایران، قطع روند سازش برای عادی سازی تحمیلی روابط این رژیم با کشورهای عربی و نیز پیشرفت های هسته ای تهران خشمگین است، پیش از این، مشاور امنیت ملی خود را به همراه یک مقام دیگر به واشنگتن فرستاده بود تا با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن دیدار و درباره برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند.

کاخ سفید ۱۱ خرداد ماه اعلام کرد که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت آمریکا امروز در کاخ سفید میزبان ران درمر، وزیر امور راهبردی ( استراتژیک) رژیم صهیونیستی و زاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی این رژیم بود و درباره برنامه هسته ای ایران و جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای گفتگو کردند.

کاخ سفید گفت: طرفین در مورد طیف وسیعی از مسائل جهانی و منطقه ای مورد علاقه دوجانبه گفتگو کردند.

«برت مک‌گورک» مشاور ارشد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه هشتم ماه می (۱۸ اردیبهشت) پس از سفری که به همراه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان و سرزمین‌های اشغالی داشت،سفر بی‌سر و صدایی به عمان داشت تا درباره تماس احتمالی دیپلماتیک با ایران درباره برنامه هسته‌ای، با مقام‌های عمانی رایزنی کند.

به نوشته این رسانه آمریکایی، مقام‌های آگاه گفتند که محور اصلی این سفر رایزنی درباره تلاش تازه دیپلمات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران با میانجیگری عمان بود.یک مقام ارشد صهیونیستی مدعی شد: عمانی‌ها در حال برگزاری گفت‌وگوهای واسطه‌ای میان آمریکا و ایران هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس