پیشنهادآمریکا برای برنامه‌ریزی نظامی مشترک باتل آویو درباره ایران

آمریکا یک برنامه‌ریزی نظامی مشترک درباره ایران را به تل آویو پیشنهاد کرده است.

به گزارش مشرق، سه مقام آمریکایی و صهیونیستی به آکسیوس گفتند که دولت بایدن چند هفته پیش ایده مشارکت در برنامه‌ریزی نظامی مشترک در مورد ایران را به تل آویو پیشنهاد کرده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند این پیشنهاد بی سابقه است و می‌تواند به طور قابل توجهی همکاری نظامی آمریکا و رژیم اسرائیل را ارتقا دهد.

با این حال مقامات صهیونیستی تاکنون با این پیشنهاد با دیده تردید برخورد کرده‌اند، زیرا می‌ترسند که این پیشنهاد تلاشی برای «بستن دست‌های تل آویو» از اقدام علیه ایران – به‌ویژه تأسیسات هسته‌ای آن – در صورت مخالفت آمریکا باشد. یک مقام آمریکایی تاکید کرد که این پیشنهاد «برنامه‌ریزی برای هر نوع حمله مشترک آمریکا و اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران نیست.»

از سوی دیگر مقامات آمریکایی گفتند که این پیشنهاد در جریان بازدیدهای اخیر ژنرال «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و «لوید آستین»، وزیر دفاع و ژنرال «اریک کوریلا»، فرمانده سنتکام از اسرائیل مطرح شده است.

یک مقام ارشد صهیونیستی در این ارتباط گفت: «اسرائیل این ایده را رد نکرد اما خواستار توضیح در مورد اینکه برنامه‌ریزی نظامی مشترک در عمل به چه معناست، شد، از جمله اینکه آیا این روند در حوزه اطلاعات و سناریوها باقی می‌ماند یا به حوزه عملیات مشترک گسترش می‌یابد؟»

یک مقام آمریکایی گفت که این پیشنهاد به منظور اطمینان خاطر از حمایت نظامی ایالات متحده از تل آویو بوده و به هیچ وجه برای بستن دستان تل آویو تدارک دیده نشده است. این مقام آمریکایی افزود: «چنین برنامه‌ریزی مشترک به این معنی است که هر یک از طرفین برنامه‌های خود را برای موارد احتمالی مختلف به اشتراک می‌گذارند و هر دو طرف می‌توانند در مورد راه‌های مقابله بهتر با سناریوهای مختلفی که ممکن است در رابطه با فعالیت‌های ایران در منطقه ایجاد شود، گفتگو کنند.»

سرهنگ فیلیپ ونتورا، سخنگوی پنتاگون، گفت که رهبران ارشد وزارت دفاع «علاقه‌مند به گسترش همکاری نظامی با نیروهای نظامی اسرائیل، از جمله افزایش مشارکت مشترک در تمرین‌های آموزشی نظامی به منظور بهبود قابلیت همکاری و ارتقا و درک مشترک از چالش‌های امنیتی منطقه‌ای هستند.»

وی افزود: «روابط بین ارتش آمریکا و تل آویو بسیار نزدیک است و تعهد ما به امنیت اسرائیل همچنان ثابت است.»

با این حال ارتش رژیم صهیونیستی به درخواست‌ها برای اظهار نظر درباره این خبر پاسخ نداده است.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز دو هفته پیش در یک سخنرانی در مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک تلاش کرد تا نگرانی‌های صهیونیست‌ها را کاهش دهد. مشاور بایدن در این ارتباط گفت: «ما به ایران روشن کرده‌ایم که هرگز نمی‌تواند اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داشته باشد. همانطور که پرزیدنت بایدن بارها تاکید کرده است، اقدامات لازم برای ایستادن بر این موضع گیری را انجام خواهد داد و همزمان آزادی عمل اسرائیل را به رسمیت خواهد شناخت.»

از سوی دیگر کاخ سفید اخیراً اعلام کرده است که ارتش ایالات متحده موضع دفاعی خود را در خلیج فارس تقویت خواهد کرد. ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده همچنین اعلام کرده است که در تلاش برای افزایش چرخش کشتی‌ها و هواپیماهایی است که در تنگه هرمز به عنوان یک مسیر مهم کشتیرانی در منطقه گشت زنی می‌کنند.

پیشتر، سید مصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌المللی در گفتگو با مهر در واکنش به اظهارات ضد ایرانی سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود: «اظهارات جیک سالیوان در چارچوب فشار دیپلماتیک و سیاسی انجام می‌شود که ایران را در مسیر تقابلی که بر سر چند موضوع باقی مانده کوچک اما بسیار حیاتی از مذاکرات مانده است، عقب براند.»وی افزود: «آمریکایی‌ها اساساً هرگاه که در مذاکرات به خواسته خود نرسند به فشار ترکیبی و یا جنگ ترکیبی روی می‌آورند و سعی می‌کنند در حوزه‌های مختلف به ایران فشار آورند. این فشار ترکیبی در تمامی حوزه‌های سخت، نیمه سخت و نرم ظهور پیدا می‌کند که یکی از مدل‌های نرم در حوزه فشار سیاسی و دیپلماتیک است.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • قدیرمحمدی ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    0 0
    اگر چنین ایده ای درست باشد اسراییل از صفحه روزگار حذف خواهد شد و ناوهای امریکایی هم در قعر دریا خواهند رفت اینا خودش ونم میدونن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس