کد خبر 1500961
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
پرویز سروری

رئیس شورای عالی استان ها در خصوص ورود شهرداری تهران به موضوع مسکن، گفت: شهرداری تعداد زیادی تفاهم نامه برای ساخت واحدهای مسکونی امضاء کرده است.

به گزارش مشرق، اقدامات خوبی در کمیسیون ماده ۵ انجام و بسیاری از طرح های موضوعی و موضعی در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت. سرعت رسیدگی به پرونده ها رشد یافته است.

لایحه باغات در دستور کار مدیریت شهری است و مسوولان شهری تاکید دارند قصد تخریب باغات را ندارند.

مدیریت تحولی سر لوحه کار است و شهرداری تصمیم دارد پروژ ه های رها شده از دور قبل را به اتمام برساند.

یکی از مشکلات اساسی تهرانی ها مسکن و اجاره بها است، شهرداری تهران ورود کرده تا این مشکل را برطرف کند.

در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در کمیسیون ماده ۵، لایحه باغات، صدور پروانه، مسکن و .... با پرویز سروری رئیس شورای عالی استان ها و نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران به گفت وگو نشستیم.

در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در کمیسیون ماده ۵ توضیح دهید. انتقاداتی به برخی از مصوبات وجود دارد ؛در این زمینه پاسخ دهید.

برخی در مقابل تغییر مقاومت می کنند/نمی توان با روش راکد و غیرتحول آمیز شهر را اداره کرد

موضوع این است که برخی عادت کرده‌اند که تغییر روشن ندهند و با یک روش راکت و غیر تحول آمیز ادامه دهند .هر مدیری که بخواهد تحول ایجاد کند عده‌ای می‌خواهند در مقابل تحول بایستند. البته در تاریخ هم چنین موضوعاتی وجود دارد.

نمی‌توانیم بپذیریم که یک پرونده ۱۸ ماهه پشت در بماند/باید هر چه سریعتر پرونده ها تعیین تکلیف شوند/افزایش مدت زمان رسیدگی به پرونده ها به شهروندان ضرر وارد می کند

شورای ششم شهر تهران به دنبال یک مدیریت تحولی است ما نمی‌توانیم بپذیریم که یک پرونده ۱۸ ماهه پشت در بماند وقتی در جامعه تورم وجود دارد باید هر چه سریع‌تر پرونده ها تعیین تکلیف شود و هر چقدر پرونده ها بیشتر معطل بماند ضرر هنگفتی وارد می شود. وقتی ۱۸ ماه پرونده‌ای پشت در می مانند؛ ما باید مدت زمان رسیدگی را کاهش دهیم به همین دلیل در حال حاضر تلاش می کنیم که پرونده ها در مدت زمان کوتاه تعیین تکلیف شوند.

در حال حاضر مدت زمان صدور پروانه ساختمانی چقدر است؟

باید از اقدام مدیریت شهری در کاهش زمان صدور پروانه تشکر کرد/دستگاه های دیگر هم در صدور پروانه دخیل هستند

مدت زمان صدور پروانه ساختمانی را کاهش دادیم؛ سرعت تعیین تکلیف پرونده ها چندین برابر شده و دیگر به پرونده ها سریعا رسیدگی می شود.باید از این اقدام مدیریت شهری که زمان صدور پروانه را کاهش داده تشکر کنیم البته این را هم بگویم که دستگاه های دیگر هم در صدور پروانه دخیل هستند آنها هم باید پای کار بیایند تا بتوانیم مدت زمان صدور پروانه را بیشتر کاهش دهیم.

در خصوص بررسی پرونده ها به صورت موضوعی و موضعی توضیح دهید.

رویکرد شورای ششم و مدیریت شهری امروز حرکت به سمت جنوب است / پرونده ها به صورت موضوعی و موضعی رسیدگی می شود/ افزایش صدور پروانه در جنوب شهر

ما صدور پروانه موردی زیاد نداشتیم؛ فقط پاسخگویی را سرعت بخشیده ایم. ما به پرونده ها به صورت موضوعی و موضعی رسیدگی می کنیم. پرونده ها در حال بررسی و تعیین تکلیف هستند. حال بگویند کجای این کار بد است؟ اقداماتی ایجاد شده که که باعث آرامش مردم شده است باعث تحرک ساخت و ساز در شهر شده است و اینها را نباید نکته منفی دانست. رویکرد شورای ششم و مدیریت شهری امروز حرکت به سمت جنوب است ما به دنبال توسعه و آبادانی در جنوب شهر هستیم افزایش صدور پروانه در جنوب شهر نشان میدهد بافت فرسوده در حال نوسازی است و ما توجه ویژه ای به جنوب شهر کرده ایم.

در خصوص اقدامات صورت گرفته در نفرآباد، میدان قزوین، شوش و ... توضیح دهید.

نفرآباد در گذشته خرابه بود اما امروز به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده است/مردم سال ها خواستار تعیین تکلیف نفرآباد بودند

امروز ببینید نفرآباد به چه شرایطی رسیده است. نفرآباد روزی به خرابه تبدیل شده بود؛ یک منطقه فرسوده که در کنار حرم حضرت عبدالعظیم قرار داشت اما امروز با اقدامات صورت گرفته در نفرآباد می‌بینید که این محله به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده است وقتی وارد نفرآباد می شوید همه جا در حال ساخت و ساز است و این محصول کمیسیون ماده ۵ است مردم سالها منتقد بودند که چرا اجازه ساخت و ساز در این محدوده را نمی‌دهید؛ حال پرونده های آنها تعیین تکلیف شده است.

بافت فرسوده در حال نوسازی است/وضعیت قبل در نفرآباد نگران کننده بود

سال‌ها بود که کار در این محدوده رها شده بود؛ حال وضعیت خوب شده است قبلا شرایط نگران کننده بود حال بگویند این نکته مثبت است یا منفی قطعاً نقطه مثبت است چرا که بافت فرسوده در حال نوسازی است.

محله محوری در دستور کار مدیریت شهری/تعیین تکلیف خیابان کرمان بعد از ۵۰ سال/تغییر کاربری مثبت در خیابان قزوین/به دنبال ایجاد آرامش برای مردم شهر هستیم

محل محوری در دستور کار مدیریت شهری است. ببینید سال ها خیابان کرمان در حالت بلاتکلیفی بود و بعد از ۵۰ سال شهرداری این بخش را تعیین تکلیف کرد. قبلاً نه مردم می‌توانستند در اینجا ساخت و ساز کند و نه ملک شان را بفروشند با تصمیماتی که در کمیسیون ماده ۵ گرفته شد دیگر شهروندان می توانند خانه‌ای که داشت روی سرشان خراب می‌شد را نوسازی کند. بعد از ۵۰ سال پرونده خیابان کرمان تعیین تکلیف شد. موارد مشابهی در این زمینه وجود دارد مانند خیابان قزوین که در آن تغییر کاربری مثبت رخ داده است. خوب همه اینها نقاط مثبت است ما به دنبال این هستیم که مردم در آرامش باشد.

در دوره قبل مدیریت شهری بسیاری از پروژه‌ها خوابیده و نگاه غیر تحولی به شهر وجود داشت/ به دنبال تحول هستیم

شهر به حرکت افتاده و در حال تعیین تکلیف پروژ ه ها هستیم. این در حالی است که در دوره قبل مدیریت شهری بسیاری از پروژه‌ها خوابیده و نگاه غیر تحولی به شهر وجود داشت. حال همان افراد امروز نگران هستند که چرا روش‌های گذشته را عمل نمی کنید؛ ما به دنبال تحول هستیم.

برخی می گویند شهرداری در این دوره اجازه بلند مرتبه سازی داده است در این باره توضیح دهید.

بر اساس اعداد و ارقام بلند مرتبه سازی در این دوره مدیریت شهری کمتر بوده است/ برخی به دنبال منفی‌بافی هستند/ کارها را بر اساس قانون پیش می بریم

برخی منتقد به بلند مرتبه سازی هستند اما در حال حاضر بر اساس اعداد و ارقام موجود نشان می‌دهد که بلند مرتبه سازی در این دوره کمتر از قبل صورت گرفته است؛ برخی به دنبال منفی‌بافی هستند اما این را بگویم که ما کارها را بر اساس قانون پیش می بریم.

امسال سیزده میلیون مترمکعب تراکم ناخالص داشتیم این در حالی است که در سال‌های قبل ۱۵ میلیون مترمربع بود/برخی علیه مدیریت شهری جو سازی کرده و نسبت ناروا می دهند.

بگذارید این موضوع را هم بگویم که که امسال سیزده میلیون مترمکعب تراکم ناخالص داشتیم این در حالی است که در سال‌های قبل ۱۵ میلیون مترمربع بوده و یا حتی اعداد بالاتر بوده است. چیزی که تراکم ها و اعداد و ارقام نشان می دهد این موضوعات مطرح شده چیزی جز حاشیه‌سازی نیست.

در کمیسیون ماده ۵ در مسیر درست حرکت می کنیم/قبلی ها هم می داند که در این دوره مدیریت شهری کارها با سرعت در حال انجام است

برخی علیه مدیریت شهری جو سازی کرده و نسبت ناروا می دهند. خودشان هم می‌دانند که در این دوره مدیریت شهری کارها با سرعت در حال انجام است. ما به دنبال ساخت و ساز در شمال شهر نیستیم بلکه بیشترین ساخت و ساز در جنوب شهر است و همچنین در بحث نوسازی بافت فرسوده اقدامات کلیدی انجام شده است و پرونده ها نمایانگر این است که ما در کمیسیون ماده ۵ در مسیر درست حرکت می کنیم.

عده ای می‌گویند که برخی از مصوبات کمیسیون ماده ۵ امضاهای لازم را ندارد؟

ببینید آقای چمران آدمی است که همه کارهایش را بر اساس قوانین انجام می‌دهد و نظارت های لازم را انجام می دهند.

شهرداری تهران در زمینه ساخت مسکن وروده کرده در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در این زمینه توضیح دهید.

مدیریت شهری ایثارگرانه در زمینه معتادین متجاهر ورود کرد/در خصوص معتادین متجاهر شهرداری ماموریت مستقیم ندارد/در حال حاضر ۵۵۰۰ تخت به شهر اضافه شده است

نگاه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر تهران به موضوع مسکن این است که باید مشکلات مردم حل شود. من صریح بگویم شاید خیلی اینجا، جای این بحث نباشد اما در خصوص معتادین متجاهر شهرداری ماموریت مستقیم ندارد اما چون این موضوع یکی از دغدغه های مردم بود، مدیریت شهری ورود کرد و نگفت به ما ربطی ندارد.

چرا که نمی توان یک بیماری مسری را در شهرها کرد ؛مدیریت شهری ایثارگرانه در زمینه معتادین متجاهر ورود کرد و نمی گوید چون وظیفه من نیست پس من ورود نمیکنم و در حال حاضر ۵۵۰۰ تخت به شهر اضافه شده است البته شاید عدد بیشتر هم شده باشد شهرداری می توانست در این زمینه خود را درگیر نکند اما ورود کرد و از کنار این معضل اجتماعی بی تفاوت رد نشد.

یکی از مشکلات شهروندان در تهران موضوع مسکن و اجاره بها است/در بافت فرسوده در دوره گذشته توقف کامل داشتیم/ عقبگرد جدی در زمینه ساخت و ساز وجود داشت/شهرداری تعداد زیادی تفاهم نامه برای ساخت واحدهای مسکونی امضا کرده است

همچنین در خصوص معضل مسکن هم همینطور است. یکی از مشکلات شهروندان در تهران موضوع مسکن و اجاره بها است. همچنین ما روز به روز شاهد بیشتر شدن بافت فرسوده می شویم. در بافت فرسوده در دوره گذشته توقف کامل داشتیم .عقبگرد جدی در زمینه ساخت و ساز وجود داشت اما امروز شهرداری تعداد زیادی تفاهم نامه برای ساخت واحدهای مسکونی امضا کرده است.

امروز به دلیل وضعیتی که وجود دارد برخی از شهروندان به حاشیه شهر می روند

کلنگ‌زنی هایی صورت گرفته است و سمت و سوی این توسعه در جنوب شهر است این به نوعی پاسخ دادن به رفع معضلات شهری است. مردم نباید آسیب ببیند. امروز به دلیل وضعیتی که وجود دارد برخی از شهروندان به حاشیه شهر می روند. ما باید در بحث توسعه بافت فرسوده ورود کنیم و نباید بگذاریم که شهروندان آسیب ببینند.

تلاش می‌کنیم در زمینه مسکن تسهیلگری لازم صورت گیرد/ایجاد بسترهای لازم

ما نمی توانیم از کنار موضوع مسکن بی تفاوت عبور کنیم و تلاش می‌کنیم در این زمینه تسهیلگری لازم صورت گیرد و بسترهای لازم را برای این کار در اولویت قرار گرفته است. نگاه ما در این باره مسئولانه، تحول گرا و مسئله محور است

انتقادات زیادی به موضوع طرح برج باغ ها وجود دارد در این زمینه توضیح دهید.

طرح برج باغ ها هنوز به شورا نیامده است و قضاوت عجولانه نباید کرد/باغات باید حفظ شود ؛نباید کار به گونه‌ای پیش رود که در برخی جاها صاحب باغ اقدام به خشک کردن درختان کند

در خصوص لایحه برج باغها باید بگویم که ابتدا باید این طرح به شورا بیاید. نگاه ما به برج باغ ها آسیب شناسی است .وضعیت قبلی این بود که برخی باغدارها خودشان برای اینکه بتوانند ساخت و ساز انجام دهند اقدام به تخریب و خشک کردن درختان می کردند.

اینکه فردی باغی داشته و بتوانند تسهیلات بگیرد منفی نیست. باغات باید حفظ شود ؛نباید کار به گونه‌ای پیش رود که در برخی جاها صاحب باغ اقدام به خشک کردن درختان کند تا بتوانند مجوز بگیرند.

به دنبال از بین بردن چانه‌زنی، رانت بازی و ... هستیم/ تاکید می کنم قصد ما تخریب باغات نیست

البته طرح هنوز به شورا نیامده است و قضاوت عجولانه نباید کرد. اجازه دهید طرح به شورا بیاید در کمیسیون‌ها مطرح شود، شاید تغییراتی هم انجام شود البته بنده با توجه به شناختی که از آقای چمران دارم میدانم که در موضوع باغات دلسوزانه رفتار می‌کنند و قطعاً اجازه تخریب باغات را نمی‌دهند.

به دنبال از بین بردن چانه‌زنی، رانت بازی و ... هستیم. قطعاً باغات را حفظ می‌کنیم. آسیب‌شناسی لازم انجام و اشکالاتی که در گذشته وجود داشته را برطرف می‌کنیم باز هم تاکید می کنم قصد ما تخریب باغات نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    قبل ساخت و ساز حتما به زیرساختهای تهرات مخصوصا در حوزه آب و برق دقت کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس