کد خبر 1500929
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰
چرا قیمت مسکن کاهشی شد؟

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی علت کاهش قیمت مسکن در هفته‌های اخیر را کاهش حباب قیمتی این کالا و در مقابل برخی دیگر رکود در بازار مسکن را عامل این موضوع می‌دانند.

به گزارش مشرق، بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مسکن به‌ویژه در مناطق شمالی تهران در هفته‌های اخیر با افت ۲۰ درصدی همراه بوده است؛ به‌عنوان مثال قیمت یک واحد آپارتمان ۹۵ متری که در ابتدای خرداد سال‌جاری در محدوده میرداماد، ۱۱ میلیارد تومان بوده، در اواخر خرداد به ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

به اعتقاد کارشناسان، طرح‌های دولت درخصوص سامان‌دهی اجاره‌بها از جمله تعیین سقف افزایش مبلغ اجاره و افزایش تولید مسکن در قالب پروژه‌هایی مانند نهضت ملی مسکن یکی از موثرترین دلایل کاهش قیمت مسکن در سال‌جاری بوده است. براساس آخرین آمار وزارت راه‌وشهرسازی از طرح نهضت ملی مسکن ۱۹۲ هزار واحد به‌شکل واگذاری ۹۹ ساله زمین، ۵۴۱ هزار واحد در قالب طرح‌های حمایتی موثر به‌صورت انبوه‌سازی و حدود ۶۰۰ هزار واحد به اشکال دیگر درحال ساخت است.

در همین خصوص جعفر قادری، نماینده مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: کاهش قیمت مسکن در کنار کاهش قیمت سایر کالاها مانند طلا، سکه و خودرو صورت گرفته است.

وی در ادامه تاکید کرد: علت کاهش قیمت در این بازارها از بین‌رفتن حباب‌های به‌وجود آمده برای این کالاها بوده است.

قادری با اشاره به اینکه روند سفته‌بازی و افزایش تقاضا در بازار کاهش یافته است، گفت: اگر مالیات بر عایدی سرمایه در کشور اجرایی شود می‌تواند بر کاهش حباب قیمتی یا جلوگیری از افزایش قیمت‌ها موثر واقع شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل کاهش حباب قیمتی کالاها را افزایش ارتباطات و مراودات کشور با سایر کشورها دانست و گفت: سفرهای دولت به سایر کشورها مانند آمریکای لاتین و افزایش ارتباطات با کشورهای همسایه موجب رونق اقتصادی خواهد شد و ثمرات خوبی برای اقتصاد کشور به‌همراه خواهد داشت.

رکود در بازار مسکن عامل کاهش قیمت‌

همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه علت کاهش قیمت مسکن رکود در بازار است، اظهار کرد: گرانی قیمت مسکن باعث شده است که خرید و فروش در این بازار با افت روبه رو شود.

وی یکی از راه‌حل‌های حل مشکل رکود بازار مسکن را افزایش تولید دانست و گفت: در سطح کشور با کمبود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد خانه روبه‌رو هستیم.

حاجی‌دلیگانی تاکید کرد: در صورتی که دولت بتواند سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار مسکن تولید و به بازار عرضه کند، وضعیت بازار مسکن به تعادل خواهد رسید و حتی اجاره‌بها نیز کنترل خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین در رابطه با تاثیر طرح‌های پیشنهادی مجلس شورای اسلامی بر سامان‌دهی بازار مسکن گفت: در کنار افزایش تولید مسکن، اجرای این طرح‌ها نیز موجب بازگشت آرامش به بازار مسکن خواهد شد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    0 0
    شما فکر کن کاهشی شده
  • حمید رضا IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    0 1
    11 میلیارد تومان یه بار دیگ بخون 11 میلیارد تومان حقوق کارگر 8 میلیون تومان خدا لعنت کنه....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس