محرابیان: حقابه قانونی ایران تاکنون از سوی افغانستان تامین نشده است

وزیر نیرو گفت: تاکنون حقابه قانونی ایران ازسوی افغانستان آزادسازی نشده است البته ما در کنار پیگیری مستمر این حق قانونی، تدابیری برای تامین مصارف مردم به روش‌های مختلف اندیشیده‌ایم.

به گزارش مشرق، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو پس از نشست امروز دوشنبه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره اقدامات انجام شده برای تامین برق در تابستان پیش‌رو، گفت: با توجه ادامه روند توسعه نیروگاه‌های کشور میزان ناترازی برق نسبت به سال ۱۴۰۰ و آغاز به کار دولت سیزدهم کمی کاهش پیدا کرده اما ما هنوز اعداد معناداری ناترازی داریم که حدود ۱۲ هزارمگاوات است به همین دلیل به منظور کاهش این ناترازی برنامه توسعه نیروگاه‌ها را ادامه خواهیم داد تا هرچه سریع‌تر نیروگاه‌های جدیدتری به مدار تولید اضافه کنیم و در کنار آن مدیریت مصرف را نیز پیگیری خواهیم کرد.

وزیر نیرو ادامه داد: مهمترین کاری که ما در حوزه مدیریت مصرف باید انجام دهیم این است که انرژی بیشتری از این نیروگاه‌ها گرفته و میان بخش‌های مختلف توزیع کنیم لذا کاهش ساعت اداری بدین منظور است که اوج مصرف اداری با اوج مصرف خانگی همزمان نباشد.

محرابیان افزود: همچنین برنامه ما در بخش خانگی پرداخت پاداش صرفه‌جویی است بنابراین افرادی که مصرف خود را کاهش می‌دهند پاداش و اعداد بسیار خوبی دریافت میکنند، این پاداش‌ها حتی بر روی قبوض در هر ماه به‌ویژه در مناطق گرمسیری تا یک و نیم میلیون تومان باشد و قبض‌های جدید حاکی از این است که عده‌ای قابل‌ملاحظه‌ای توانسته‌اند از این پاداش‌ها بهره‌مند شوند.

وزیر نیرو مطرح کرد: با این تفاسیر اگر مشترکان خانگی بیش از الگو، مصرف داشته باشند به موجب قوانین نرخ برق آنها غیریارانه ای محاسبه میشود لذا باید مراقبت کنند تا قبوض شان بیشتر نشود ضمن آنکه اگر مصارف آن‌ها از دو برابر الگو بیشتر شود به عنوان بدمصرف معرفی می‌شوند باید نسبت به محدود کردن برق این عزیزان اقدام کنیم هرچند تعداد این افراد بسیار اندک است اما ما باید مراقبت کنیم تا برق با عدالت و به صورت صحیح توزیع شود.

وی درباره نحوه تامین برق صنایع نیز توضیح داد: ما صنایع را به سه بخش تقسیم کرده ایم، که هیچ نوع محدودیتی برای صنایع کوچک ایجاد نمی شود و صنایع متوسط و بزرگ واقع در شهرک‌ها و غیرشهرک‌ها که فقط در حد نصف روز مدیریت مصرف می شوند و برنامه مدیریت مصرف صنایع بسیار بزرگ که حدود ۳۰۰ واحد صنعتی می‌شوند به صورت مشترک با وزارت صمت تهیه و ابلاغ شده است لذا در ساعات اوج مصرف خانگی این عزیزان قدری کاهش مصرف دارند که این کاهش در ساعات غیر اوج جبران خواهد شد، درواقع می‌توانند مصارف‌شان در ساعات دیگر بیشتر کرده و برنامه تولید خود را اجرا کنند.

به گفته محرابیان سال گذشته با اجرای برنامه گفته شده، رشد قابل توجه‌ای به ویژه در صنایع انرژی‌بر اتفاق افتاده است به عنوان مثال در صنایع فولاد و فلزی در تابستان بالغ‌ بر ۲۹ درصد رشد تولید نسبت به سال قبل آن داشتیم.

وزیر نیرو در ادامه درباره آخرین اقدامات هیات دولت برای تامین آب سیستان و بلوچستان با توجه به عدم آزادسازی حقابه ایران ازسوی دولت افغانستان، گفت: متاسفانه تاکنون حقابه قانونی ایران ازسوی افغانستان آزادسازی نشده است البته ما در کنار پیگیری مستمر این حق قانونی، تدابیری برای تامین مصارف مردم به روش های مختلف اندیشیده‌ایم لذا مردم نگران تامین آب برای مصارف خود نباشند هرچند این حق مسلم جمهوری اسلامی ایران باید طبق قوانین بین‌المللی داده شود.

اهتمام وزارت نیرو برای تامین زیرساخت آب و برق واحدهای مسکونی نهضت ملی

عبدالجلال ایری در توضیح نشست امروز دوشنبه کمیسیون عمران مجلس گفت: آخرین وضعیت زیرساخت‌های اجرای قانون جهش تولید مسکن با حضور وزیر نیرو و مسئولان وزارت راه و شهرسازی در نشست امروز کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: اقداماتی برای تامین زیرساخت آب و برق واحدهای ساخته شده صورت گرفته و وزیر نیرو نیز بر اهتمام مجموعه متبوعش برای اجرای زیرساخت‌ها تاکید کرد. البته طبق گزارشات مشکلاتی در تامین منابع مالی وجود دارد که با توجه به برنامه ریزی و مصوبه شورای عالی مسکن و تاکید رئیس جمهور با همکاری دستگاه‌هایی نظیر وزارت نیرو، راه و شهرسازی و استانداری‌ها قابل حل است و در خصوص زیرساخت‌های شهرهای جدید نیز مقرر شد جلسه ای پیرامون رفع مشکلات ما بین وزارت نیرو و وزارت راه برگزار شود.

وی ادامه داد: در خصوص وضعیت اجرای قانون جهش تولید مسکن نیز کماکان با عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مواجه هستیم به نحوی که طبق آمار ارائه شده تنها ۱۸ درصد تسهیلات نسبت به سهمیه سال اول و ۸ ماهه دوم اجرای قانون پرداخت شده است و از حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن معرفی شده به بانک‌ها برای حدود ۳۲۰ هزار واحد عقد قرار داد بانکی منعقد شده است.

ایری اضافه کرد: با توجه به اینکه بررسی لایحه برنامه هفتم نیز در دستور کار مجلس قرار گرفته است، دستگاه‌های متولی ساخت مسکن، باید هر چه سریع‌تر درخواست‌ها و پیشنهادات خودشان را به کمیسیون عمران ارائه کنند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: در پایان وزیر نیرو از اقدامات مجموعه خود برای تامین برق واحدهای صنعتی به ویژه کارخانه‌های تولید سیمان و فولاد به کمیسیون ارائه کرد و همچنین گزارشی از اجرای برنامه‌های وزارت نیرو جهت رفع ناترازی ۱۲ هزار مگاوات برق کشور و جلوگیری از خاموشی و قطعی برق واحدهای صنعتی و مسکونی ارائه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 0
  • همرزم هادی IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 0
    آمریکا را چطوری به متن اضافه شد نمی دانم منظورم طالبان بود
  • حسین IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    1 0
    از این به بعد هم تامین نخواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس