محرابیان

۱۱ پروژه آبرسانی شامل ۶ مخزن با ظرفیت ۱۴۰ هزار مترمکعب و ۵ پروژه خط انتقال با سرمایه‌گذاری ۲۰۳۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش مشرق، مراسم بازدید از خط آبرسانی قمر بنی هاشم تهران و افتتاح ۶ مخزن آب و ۵ پروژه آبرسانی شهر تهران صبح امروز با حضور وزیر نیرو برگزار شد.

در این مراسم مخازن ارتش، باقری، ۱۳، ۸، ۱۱۸۳ غرب و عباسپور با سرمایه‌گذاری ۸۴۰ میلیارد تومان و حجم ۱۴۰ هزار متر مکعب به بهره‌برداری رسید.

همچنین خطوط انتقال محدوده استادیوم آزادی، محدوده خرگوش‌دره، تهرانسر، بخش جنوبی طرح قمر بنی‌هاشم و خط تصفیه‌خانه ششم در منطقه ۲۲ به مجموع طول ۵۵ کیلومتر و سرمایه‌گذاری ۱۱۹۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

مجموع رقم سرمایه‌گذاری طرح‌های آبی افتتاح شده به ۲۰۳۰ میلیارد تومان بوده است و جزئی از طرح جامع آب شرب پایتخت است.

با تکمیل این خط انتقال و مخازن، ظرفیت آبرسانی پایتخت برای تداوم تامین آب جمعیت تهران تضمین می‌شود.

در ابتدای این مراسم بازدید از خط انتقال آب قمر بنی هاشم صورت پذیرفت و پس از آن مراسم افتتاح پروژه‌های مذکور در دستور کار قرار گرفت.

در ابتدای این برنامه، محسن اردکانی، مدیرعامل آبفای تهران با اشاره به نیاط آبی ۱.۵ میلیارد متر مکعبی آب تهران گفت: شهر تهران از ۵ سد آب سطحی خود را تامین می‌کند و جمعیت ۱۸ میلیون نفر با ۶ میلیون و ۷۳۳ هزار مشترک را آبرسانی‌ می‌کند.

وی در تشریح شبکه جزئیات شبکه آب تهران تاکید کرد: کل پروژه خط انتقال قمر بنی‌هاشم، ۱۷۰ کیلومتر است که از این میزان، ۱۳۸ کیلومتر اجرا شده و ۵۵ کیلومتر امروز اجرا می‌شود.

اردکانی با بیان اینکه ۲۵ کیلومتر از خط قمر بنی‌هاشم در حال اجرا است و ۳۲ کیلومتر از این رینگ باقی‌مانده است.

مدیرعامل آبفای تهران گفت: جابه‌جایی آب میان سامانه‌های تهران از مزیت‌هایی است که این خط انتقال به ما می‌دهد.

وی ادامه داد: کار رینگ‌آبرسانی با قطر لوله ۱۶۰۰ میلی‌متر آن هم در خیابان‌های تهران کار دشواری است.

اردکانی با اشاره به اینکه ۶ پروژه مخزنی در دستور کار است، گفت: هر متر مکعب مخزن نیاز به ۶ میلیون تومان سرمایه‌گذاری دارد.

وی تاکید کرد: تا پایان سال جاری ۸۲ هزار متر مکعب مخزن به شبکه آبرسانی تهران اضافه خواهد شد.

اردکانی گفت: مهمترین اثر این پروژه‌ها ارتقای ضریب تاب‌آوری و پایداری تاسیسات آب شهر تخران در راستای تامین اهداف پشیبانی است.

وی گفت: اثر این پروژه‌ها در بحران‌ها مشخص می‌شود، برای مثال در اتفاق سد کرج پ باید ۲۵ درصد آب مردم تهران قطع می‌شد اما با اتکا به ظرفیت زیرساخت با مانو انجام شده مسئله به ۴ درصد کاهش یافت.

اردکانی گفت: هر چقدر مخازن مابیشتر باشد در زمان بروز حوادث دست ما برای تداوم خدمت‌رسانی را باز می‌گذارد و جلوی قطع آب را می‌گیریم.

وی افزود: آبی که امروز در تهران توزیع می‌شود، بالاترین کیفیت را دارد و این مسئله در آزمایشگاه‌ها تایید می‌شود.

در ادامه این مراسم، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو با اشاره به اهمیت زیرساخت آبرسانی در تهران گفت: سامانه‌ها تهران متعدد است و اینکه ما قدرت مانور استفاده از هر سامانه به نقاط مختلف شهر بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: این میزان مخازن آب که امروز افتتاح می‌شود، معادل ۵ درصد از کل مخازن آب شرب تاریخ تهران است.

محرابیان با اشاره به ۲ نکته کلیدی در تامین آب گفت: در طول ۳۰ سال گذشته جمعیت تهران چندین برابر شده اما به مخازن آب پایتخت اضافه نشده و باید با طرح‌های یاد شده زمینه مدیریت آب را فراهم کند.

وزیر نیرو با اشاره به نوسانات بارشی و تغییرات اقلیمی گفت: ضرورت دارد ما منابع آبی کشور را متنوع کرده تا تداوم خدمت‌رسانی مهیا شود.

وی افزود: اگر امروز را مقایسه کنیم با ۴۵ سال پیش، در عناصر اساسی آب و برق، رشدهای ۳۰ تا ۱۵۰ برابری داشتیم.

محرابیان با اشاره به سرعت رشد و توسعه بخش‌های صنعتی و جمعیتی گفت و رشد شاخص‌های بهداشتی گفت: مصارف آب در حال حاضر با گذشته قابل قیاس نیست و متناسب با این افزایش باید دو راهبرد مدیریت مصرف و توسعه زیرساخت را مد نظر قرار دهیم.

محرابیان با اشاره به اهمیت منابع آب نامتعارف گفت: خوشبختانه ما ظرفیت‌هایی داریم تا از بازچرخانی برای مصارف صنعتی و کشت‌های پربازده کشاورزی استفاده کنیم و منابع تجدیدپذیر را برای مصارف شرب و بهداشتی در نظر بگیریم.

وزیر نیرو گفت: امروز دولت و مجلس هم قسم شده تا مسئله آب شرب برای شهر به شهر و روستا به روستا با توسعه زیرساخت و توجه به مدیریت مصرف حل شود.

وی ادامه داد: تمام‌طرح‌های لازم برای آبرسانی امروز در وزارت نیرو وجود دارد و تمامی ظرفیت کنترل پروژه ما اجرای این طرح‌ها را پشیبانی می‌کند.

محرابیان گفت: جمهوری اسلامی د علم‌ مهندسی آب جزء کشورهای پیش‌رو است و ما در صدر جدول خدمات فنی مهندسی هستیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: در صدور خدمات فنی و مهندسی، بخش آب و برق رتبه اول را دارد و این مشخص‌کننده توات داخل ماست.

محرابیان گفت: ما در تعاملات بین‌المللی از ظرفیت مهندسی کشور استفاده نکردیم و باید به این مسئله توجه کنیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: در سیل تهران گوشه‌ای از جانفشانی نیروهای آب کشور را دیدیم و مشکلی که می‌توانست تهران را برای ۳ ماه فلج کند، در کوتاه مدت حل شد.

وی افزود: ما می‌بینیم در کشورهایی که ادعای توسعه دارد، بحران ها چگونه مدیریت می‌شود، در نیواورلان آمریکا سیلاب چندین ماه مردم این کشور را به مشکل انداخت و آخر هم مشخص نشد، سرنوشت این مردم به کدام سمت پیش رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    0 0
    وزیر مسکن یاد بگیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس