کد خبر 1500843
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵
جنگ قدرت در رژیم صهیونیستی برای تعیین خاخام اعظم

انتخاب خاخام اعظم رژیم صهیونیستی برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر به جنگ قدرت بین احزاب حریدی و دینی این رژیم دامن زده و گسست سیاسی را تشدید کرده است.

به گزارش مشرق از روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، وزیران حزب تندرو «عوتسما یهودیت» و حزب حریدی «شاس» در آخرین نشست کابینه این رژیم با یکدیگر درباره تعویق «انتخابات تعیین خاخام اعظم» رژیم صهیونیستی درگیر شدند.

«ایتامار بن گویر» رهبر حزب عوتسما یهودیت اخیرا در فضای مجازی گفته بود که منصب خاخام اعظمی حق همه "اسرائیلی ها" است.

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی افزود: حقه بازی کافی است. تا کی می خواهید لقمه را دور سرتان بچرخانید و مخفیانه معامله کنید!

بن گویر، اعضای حزب شاس را ضدصهیونیست اعلام و حزب شاس را به «جرزنی» در وسط بازی متهم کرد.

وی، آریه درعی رهبر حزب شاس را به دور زدن ائتلاف حاکم و زدوبند با ائتلاف مخالفان کابینه برای کنار گذاشتن لایحه جنجال آمیز تغییرات قضایی متهم کرد تا بتواند به کابینه برگردد.

در مقابل، «حایم بیتون» معاون وزیر به اصطلاح «آموزش» رژیم صهیونیستی تهدید کرد که با تصویب لایحه پیشنهادی عوتسما یهودیت درباره نظارت بر «خشونت های خانگی» مخالفت خواهد کرد.

وی خواستار «بده و بستان» با حزب عوتسما یهودیت شد و گفت: این موضوع به شما ربطی ندارد. خاخام اعظم همیشه از بین ما انتخاب شده است. ما در کار شما دخالت نمی کنیم و هرچه بخواهید برایتان انجام می دهیم و متقابلا، همین انتظار را از شما داریم.

«میکائیل مالچیلی» معاون وزیر امور دینی از حزب شاس نیز هدف بن گویر از مخالفت با تعویق «انتخابات تعیین خاخام اعظم» را رسیدن به منافع سیاسی شخصی اعلام کرد.

مخالفت با انحصارطلبی حزب حریدی شاس در انتخابات تعیین خاخام اعظم، به حزب حریدی «عوتسما یهودیت» محدود نشد و دیگر احزاب حریدی نیز با آن مخالفت کردند.

«مئیر پوروش» عضو حزب اتحاد یهودیت تورانی نیز حزب شاس را متهم به تک روی و همکاری نکردن با دیگر احزاب حریدی و در عین حال سیاسی کردن موضوع انتخاب خاخام اعظم کرد.

در حالی که گفته می شود حزب شاس برای فراهم کردن زمینه های انتخاب برادر «آریه درعی» رهبر این حزب به عنوان خاخام اعظم، خواستار تعویق انتخابات شده است، این حزب ادعای مزبور را رد کرد.

کابینه رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در حالی با این تعویق جنجالی موافقت کرد که وزیران عضو حزب عوتسما یهودیت با آن مخالفت کرده بودند. وزیران عضو حزب حریدی «اتحاد یهودیت توراتی» نیز به آن رای ممتنع دادند.

قرار است انتخابات تعیین خاخام اعظم رژیم صهیونیستی بعد از انتخابات شهرداری های رژیم صهیونیستی در ۳۱ اکتبر برگزار شود.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص درباره اختلافات ائتلاف حاکم درباره انتخاب خاخام اعظم یهودیان سفاردی گفت: تعویق انتخابات می تواند امکان پیروزی «یهودا درعی» خاخام اعظم «بیر شبع» در انتخابات و شکست «دیوید یوسف» برادر «اسحاق یوسف» خاخام اعظم کنونی را افزایش دهد.

هاآرتص نوشت: آریه درعی برای کناره گیری دیوید یوسف از شرکت در انتخابات تعیین خاخام اعظم، لابی کرد اما موفق نشد.

خاخام اعظم به نوعی رهبر مذهبی صهیونیست های رژیم صهیونیستی محسوب می شود. صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی دو خاخام اعظم دارند که یکی از آنها رهبر مذهبی یهودیان اشکنازی (اروپایی) و دیگری رهبر مذهبی یهودیان سفاردی (آسیایی) است.

انتخابات تعیین خاخام اعظم رژیم صهیونیستی هر ۱۰ سال یکبار برگزار می شود. اسحاق یوسف اکنون خاخام اعظم یهودیان سفاردی است و پیش از وی نیز پدرش که موسسه حزب شاس نیز هست، خاخام اعظم بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس