کد خبر 1500483
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
پوتین: با اوکراین در ترکیه پیمان صلح امضا کرده بودیم

رئیس‌جمهور روسیه گفت مسکو در ماه‌های اول جنگ بر اساس توافق صلحی که در ترکیه به امضای رئیس هیأت مذاکره‌کننده اوکراینی رسید، از مناطقی مثل پایتخت اوکراین خارج شد، با این حال کی‌یف به آن پایبند نماند.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در جریان دیدار شنبه (۱۷ ژوئن) با هیأت آفریقایی گفت در بهار ۲۰۲۲ پیمان صلحی بین روسیه و اوکراین در جریان مذاکرات استانبول امضا شد اما طرف اوکراینی به‌رغم خروج نیروهای روسیه از کی‌یف به آن پایبند نماند.

اظهارات پوتین در حالی است که تاکنون طرف اوکراینی مدعی بود روسیه در «نبرد کی‌یف» شکست خورد و در ماه‌های اولیه جنگ مجبور به عقب‌نشینی نیروهایش از پایتخت اوکراین شده بود.

به گفته پوتین، این توافق «پیمان بی‌طرفی دائمی و تضمین‌های امنیتی اوکراین نامیده شد». وی افزود: هرگز با طرف اوکراینی توافق نکردیم که متن محرمانه باشد اما هرگز آن را قبلاً نشان ندادیم و درباره آن اظهارنظر نکردیم. این پیش‌نویس را رئیس گروه مذاکره‌کننده کی‌یف با حروف اول نام خود امضا کرد. او امضای خود را پای آن گذاشت. پوتین سپس با نشان دادن سند مذکور گفت: اینجاست.

رئیس‌جمهور روسیه که همواره برای برگزاری مذاکرات صلح با اوکراین که مدت‌هاست متوقف شده، ابراز آمادگی کرده، افزود «چه ضمانتی وجود دارد که آن‌ها از هر توافق دیگری در آینده دست نکشند؟» و افزود: اوکراین با وجود خروج نیروهای روسیه از کی‌یف به توافق صلح پایبند نبوده است. کی‌یف این توافق را در زباله‌دان تاریخ انداخت.

اخیراً «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه گفت حاکمیت اوکراین آماده حل‌وفصل مناقشه با روسیه بود اما تحت فشار آمریکا کنار کشید. او در اشاره به مذاکرات مارس سال گذشته بین هیأت‌های روسیه و اوکراین در ترکیه گفت: اگر به خاطر فشار آمریکا بر افرادی که در راس اوکراین منصوب کرده نبود، این وضعیت اتفاق نمی‌افتاد. حتی مقامات اوکراین خودشان آماده امضای پیمان صلح بودند و به روسیه پیشنهادات مکتوب دادند که ما کلیت آن را تایید کردیم.

پاتروشف در ادامه توضیح داد: با این حال، صبح آن‌ها [اعضای هیأت اوکراینی پیشنهادات] را به ما در جریان مذاکرات دادند و عصر گفتند: نه، آن‌ها را کنار می‌گذاریم.

سابقه مذاکرت صلح بین روسیه و اوکراین

اولین دور از گفت‌وگوهای صلح بین روسیه و اوکراین بعد از آغاز درگیری ‌ها در این کشور، اوایل مارس ۲۰۲۲ در بلاروس برگزار شد اما گفت‌وگوها نتایج ملموس نداشت.

دور بعدی مذاکرات ۲۹ مارس ۲۰۲۲ در استانبول برگزار شد که بعد از آن «ولادیمیر مدینسکی» دستیار رئیس‌جمهور و رئیس هیأت روس اعلام کرد مسکو برای اولین بار اصول کی‌یف درباره یک توافق محتمل آتی را مکتوب دریافت کرده است. به گفته مسکو، در آن بویژه تعهدات وضعیت بی‌طرف و امتناع از استقرار نیروها و تسلیحات خارجی از جمله تسلیحات هسته‌ای در خاک اوکراین تصریح شده بود.

به نوشته خبرگزاری روسی تاس، روسیه نیروهایش را از مناطق کی‌یف و «چرنیگوف» خارج کرد اما مذاکرات درباره راه‌حل صلح‌آمیز به کلی متوقف شد و همانطور که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت کی‌یف از توافقات منعقد شده در استانبول صرف‌نظر کرد.

اکتبر سال گذشته «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تصمیم شواری امنیت ملی و دفاع اوکراین مبنی بر ممنوعیت هر گونه مذاکره با پوتین را تصویب کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    6 12
    باز هم ترکیه حال بهم زن
    • ناشناس ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      3 1
      ماشالله ترکیه که خیلیا چشم ندارن ببیننش
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      0 0
      شما رو کشی آدم حساب نمی کنه حسادت می کنی
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      0 0
      شما رو طالبان هم حساب نمی کنه
  • عمیر IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    5 2
    غلط اضافی نکن
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    4 2
    پوتین غلط کرد
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    3 1
    تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ، پوتین جان .
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    5 2
    حالا که شکست مفتضحانه خورده است دنبال جور کردن بهانه است
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 3
    مثل اینکه زلنسکی هم مثل اربابان امریکایی خود نمیخواهد به تعهداتش پایبند باشد
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    5 2
    وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      2 1
      کارای سخ سخ میگیآآ !! ما هبچ جا نمیریم . پوتین بیاد برای ما بجنگه .
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    1 0
    تازه شنبه خبر دار شدن که که اوکراین زیر پیمانش زده
  • سید IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 0
    این بابا که نوشته : باز هم ترکیه حال بهم زن. !!!! چی زده ؟ فازش چی بوده؟ معلومه ترکیه بدجور خار بزرگی شده در چشم بعضی ها
  • الف IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 0
    بیشرف جنایتکار
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    غرب تا حالا کی به تعهداتش عمل کرده که این بار کرده باشه؟ 😂

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس