کد خبر 1500058
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
سوئد

دولت سوئد اعلام کرده است که قصد دارد، خلبانان اوکراینی را در زمینه کار با جنگنده‌های چندمنظوره گریپن سوئد آموزش دهد.

به گزارش مشرق، در بحبوحه تلاش‌های متحدان غربی اوکراین از جمله کشورهای عضو ناتو برای تشدید کمک‌های نظامی به کی‌یف برای نبرد با روسیه، رسانه‌های غربی از برنامه سوئد آموزش خلبان‌های اوکراینی برای پرواز با جنگنده‌ «JAS-۳۹ گریپن» سوئد خبر دادند.

بر اساس این گزارش، دولت سوئد در حال حاضر رسماً برنامه ارائه آموزش به خلبان‌ها و نیروهای زمینی ارتش اوکراین در زمینه عملیات و نگهداری از جنگنده‌های «JAS-۳۹ گریپن» را اعلام کرده است.

دولت «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تاکنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی جلب کرده است.

از طرف دیگر مقامات اوکراینی در تمایل خود برای دریافت ناوگانی از جنگنده‌های مدرن غربی بسیار صریح بوده اند که با این‌حال موفق نشده‌اند که نظر کشورهای غربی را تاحد زیادی در این زمینه جلب کنند.

دولت سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد: « نیروهای مسلح وظیفه آموزش آشنایی (با جنگنده) برای خلبانان اوکراینی و پرسنل هوانوردی مربوطه در خصوص JAS-۳۹ [گریپن] را دارند».

بر اساس این گزارش، دولت سوئد همچنین در حال حاضر متعهد شده است که میلیون‌ها دلار به صندوق بین‌المللی پول بریتانیا برای اوکراین و بسته کمک‌های جامع ناتو برای اوکراین تحت عنوان صندوق اعتماد به منظور خریداری دیگر سامانه‌های تسلیحاتی و تجهیزات دیگر تخصیص دهد.

در ماه می، شماری از اعضای ناتو، از طرح آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده اف-۱۶ بعنوان بخشی از ائتلاف چند ملیتی خبر دادند اما زمان دقیق ارسال این جنگنده‌ها به اوکراین هنوز نامشخص است.

اول خرداد ماه، «ورخونا رادا» رئیس پارلمان اوکراین روز دوشنبه از سوئد خواست تا به این کشور جنگنده ارسال کند و گفت: «کی‌یف از سوئد می‌خواهد تا امکان انتقال جنگنده‌های گریپن (Gripen) به اوکراین را فراهم کند».

جنگنده‌های گریپن ساخت شرکت ساب سوئد بوده که جنگنده‌ای سبک وزن و تک موتوره است. این جنگنده چند کاربرده بود و دارای بالهای دلتا شکل است. کشورهای عضو ناتو از جمله مشتریان این جنگنده‌ها هستند. بر اساس گزارش‌ها تا کنون بیش از ۲۷۰ فروند از این جنگنده به کشورهای مختلف تحویل داده شده است.

در شرایطی سوئد از طرح خود برای آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده‌های گریپن خبر داده است که پیشتر، «پال جانسون» وزیر دفاع سوئد گفته بود از آن‌جایی که این کشور با کمبود جنگنده مواجه است، از ارسال جنگنده‌ها به اوکراین خودداری می‌کند.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه سال گذشته میلادی (بیش از یکسال پیش)، کشورهای غربی با ارسال انواع تجهیزات سبک و سنگین و تشدید فشارهای تحریم‌های روسیه، بر آتش‌ ناآرامی‌های اوکراین دامن زده‌اند.

جانسون پیشتر در مصاحبه بخش اروپای وبگاه پراودا تصریح کرده بود که ارسال گریپنس به اوکراین یک چالش برای سوئد محسوب می‌شود زیرا این کشور برای محافظت از حاکمیت و حریم هوایی خود به این جنگنده‌ها نیاز دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    شهر خبر و باز می‌کنی مشرق باز میشه!! :))

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس