کد خبر 1500215
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
فرانسه بدنبال مقابله با انگلیس در ناتو است

رئیس جمهور فرانسه در تلاش است تا از انتخاب وزیر دفاع انگلیس به عنوان دبیرکل بعدی ناتو جلوگیری کند.

به گزارش مشرق، اختلافات داخلی در میان اعضای سازمان نظامی ناتو شدت گرفته و تلگراف گزارش داده است که «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه در تلاش است تا از انتخاب بن والاس، وزیر دفاع انگلیس به عنوان دبیرکل بعدی ناتو جلوگیری کند.

این روزنامه انگلیسی می‌نویسد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در تلاش است تا «بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس جانشین «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو نشود، زیرا انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شده است.

این در حالی است که برخی گزارش‌ها حاکی از تلاش وزیر دفاع انگلیس برای دبیرکلی ناتو دارد. مأموریت ینس استولتنبرگ، دبیرکل فعلی ناتو در پاییز امسال به پایان خواهد رسید و اعضای ناتو از هم اکنون به فکر دبیرکل جدید این پیمان نظامی هستند.

این روزنامه انگلیسی به نقل از یک منبع نوشت: بسیاری از کشورها به ویژه فرانسه اصرار دارند که دبیرکل بعدی ناتو باید از یکی از کشورهای اتحادیه اروپا باشد.

به نوشته این روزنامه، «این گام بخشی از تلاش فرانسه برای استقلال نظامی این بلوک و وابستگی امنیتی کمتر به واشنگتن است.»

ماکرون مدت‌هاست که گفته است «لندن باید با عواقب خروج از اتحادیه اروپا مواجه شود.»

در اواسط ماه می، استولتنبرگ قصد خود را برای ترک سمت دبیرکلی ناتو پس از پایان دوره خود در پاییز ۲۰۲۳ تأیید و ابراز اطمینان کرد که کشورهای عضو می‌توانند «جانشین خوبی» برای جایگزینی او پیدا کنند.

اوآنا لونگسکو، سخنگوی ناتو، پیشتر اعلام کرده بود که استولتنبرگ که از سال ۲۰۱۴ این سمت را بر عهده دارد، پس از پایان دوره در اکتبر ۲۰۲۳، تمدید جدیدی برای دوره ریاست خود ندارد.

روزنامه آمریکایی «پولیتیکو» نیز پیشتر در گزارشی اشاره کرده بود که انتخاب دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» این بار پر سر و صدا، حساس و بسیار محتاطانه است، زیرا جنگ در اوکراین به شدت موقعیت ناتو را تحت تأثیر قرار داده است. دوره ریاست «ینس استولتنبرگ» پیش از این ۳ بار تمدید شده و قرار است او پس از ۹ سال از سمت دبیرکلی این ائتلاف نظامی در ماه سپتامبر کناره گیری کند.

این در حالی است که به گفته یک منبع آگاه و نیز یک مقام آمریکایی، انتظار می‌رود از «ینس استولتنبرگ» خواسته شود تا یک سال دیگر به عنوان دبیرکل ناتو باقی بماند. بر اساس اعلام رویترز، این در حالیست که این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت که استولتنبرگ هنوز از حمایت گسترده‌ای در میان ائتلاف مذکور برخوردار بوده و همچنان یک نیروی مؤثر به شمار می‌آید. یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود نیز در این خصوص گفت: دولت (بایدن) به فکر ماندن استولتنبرگ برای یک سال دیگر است. به نظر نمی‌رسد در حال حاضر در ناتو برای جایگزینی او اتفاق نظر وجود داشته باشد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی خوش روان NL ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    روسیه باید سلاح های خاصی برای درگیری مستقیم با ناتو کنار بگدارد واین موضوع را به صراحت اعلام کند ( به غرب وناتو ) بگوید سلاح های شما دست نخورده هستند !!!! احتمالا وقتی غرب مطمئن شد روسیه ضعیف شد ناتو حمله خواهد کرد چون یک جنگ حیثیتی شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس