کد خبر 1503329
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
شرط و شروط جدید ترکیه برای  پذیرش سوئد در ناتو

شرط‌گذاری ترکیه برای  پذیرش سوئد در ناتو صرفا به درخواست آنکار از استکلهم برای کنترل اعضای سازمان تروریستی پ‌ک‌ک  محدود نبوده و شرط‌های جدیدی مطرح شده است.

به گزارش مشرق، وب‌سایت تحلیلی‌خبری ال‌مانیتور یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، گزارش داده است که دو هفته مانده به نشست آتی اعضای سازمان آتلانتیک شمالی( ناتو) در لیتوانی، ترکیه میزان درخواستهایش به عنوان پیش‌‏شرط موافقیت با پذیرش عضویت سوئد در این سازمان را افزایش داده و ضمن مخالفت با مواضع ناتو درباره قبرس، از اعضای ناتو خواسته است که عنوان غیر رسمی «تنگه‌‏های ترکیه» (در اشاره به دو تنگه داردانل و بوسفر) را در اسناد بین المللی ذکر کنند و به رسمیت بشناسد.

در پیمان بین المللی «مونترو» که در سال ۱۹۳۶ به تصویب رسیده است، از این دو تنگه صرفا با عنوان « تنگه » یاد شده است و طبعا این قضیه باعث شده است ترکیه نتواند در بحث کنترل آن دو به قوانین داخلیش استناد کند. این دو تنگه علاوه بر ترکها برای روسها هم اهمیت بنیادی دارند و از مسیرهای اصلی تجارت روسیه با کشورهای جنوب اروپا و شمال آفریقا محسوب میشوند.

به نوشته ال مانتیور، در حالی که دیپلماتها امیدوارند رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در تصمیم دقیقه نودی به پیوستن سوئد به ناتو چراغ سبز نشان دهد، ترکیه شروط دیگری برای متحدان خود در ناتو مطرح کرده است که این امر تصویب طرح راهبرد دفاعی جدید ناتو را به تاخیر می اندازد. این تغییر در واقع بلندپروازانه ترین تغییر در راهبردهای ناتو بعد از جنگ جهانی دوم محسوب میشود و فوریت آن بعد از حمله روسیه به اوکراین از سوی اعضای ناتو مورد تاکید قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز ۱۱ روز پیش در گزارشی درباره اقدام ترکیه در ایجاد مانع در برابر تصویب این تغییرات گزارش داده بود که وزاری دفاع ناتو درباره طرح جدید ناتو در پاسخ به حمله روسیه به توافق نرسیده بودند چون، به نقل از یک دیپلمات به عنوان رویترز ، آنکارا از تصویب آن طرح به خاطر استفاده از برخی کلمات درباره نقاط جغرافیایی خاص از جمله در مورد قبرس استنکاف کرده بود.

به نوشته المانتیو یک دیپلمات کاملا آگاه به این ماجرا با بیان اینکه هنوز این بن بست ادامه دارد، گفته است که پذیرش شرط ترکیه درباره به رسمیت شناختن نام تنگه های ترکیه می‏تواند عواقب حقوقی داشته باشد که منافع غرب را به خطر اندازد. البته در اسناد کمیته نظامی ناتو مربوط به سال ۱۹۵۰ یعنی زمانی که ترکها به ناتو پیوستند، نام تنگه‏‌های ترکیه استفاده شده است که همان زمان یونانی‏‌ها مخالف استفاده از این نام بودند و آمریکایی ها میان دو طرف میانجیگری کرده‏اند.

ترکیه همچنین به واسطه مخالفتش با مواضع اروپایی ها درباره قبرس، با طرح‏های سال ۲۰۱۸ مربوط به همکاری اروپا و ناتو هم مخالفت کرده است. قبرس عضوی از اتحادیه اروپاست اما آنکارا مانع عضویت ان در ناتو شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    0 0
    چون جسد الپ ارسلان در یکی ا این تنگه ها است ترکیه میخاد جسد الپ را پیدا کنه ولی جسد الپ ارسلان در کوه الپ است پیدا میکنیم جسد الپ شاه را
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    1 5
    تقصیر حود اریایی ها است که یک اریایی ازبکی وارد اتحادیه خودشون کردن.
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      1 0
      آمریکا و انگلیس آریایی نیستد مرگ بر امریکا و انگلیس. آریایی فقط ما ایرانی ها هستیم و برادران تاجیک.
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
      3 0
      جیک جیک یک تاجیک
    • یوسف از همدان IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
      0 0
      اصلا اول ببین که اون مثلا آریایی ها ، ایرانی جماعت رو داخل آدم حساب می کنه؟ بعد خودت رو بچسبون به اونها
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    1 3
    تقصیر حود اریایی ها است که یک غیر اریایی ازبکی وارد اتحادیه خودشون کردن.
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      1 1
      چی چی میگی ناتو باید تضعیف بشه شماها فکر هم مکنید یا فقط بلدید شعار آریایی آریایی بدید بعدش هم ما ایرانی ها زیر پرچم علی هستیم هی آریایی آریایی نکنید آریایی میخوای برو دوستات در مرز شرقی
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    2 1
    داداش کلا همه جا تشریف دارید کلا اعلاف هستید ....درثانی جنس موتوری نگیر توهمات داره.....مشنگ. آلپ ارسلان. جزیی امپراتوری سلجوقیان هست .سلجوقیان هم مشخص هست .ترک هستند ....موقعی با تاربخ تحريف جعل شده می خوانید .نتیجه اش همینه .منابعی تاریخی امثال شما ویکی پدیا فارسی ویا منابعی که فاشیست ها ترویج می کنند هست.....حرف آخر. دوران‌ تفکرات فاشیستی و نژاد پرستی تمام شده...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس