1

درحالی‌که ایران با پرداخت همهٔ منافع برجام تقریباً هیچ منفعتی ازبرجام نمی‌برد، قانون راهبردی مجلس اوضاع را به نفع کشور عوض کرد.

سرویس سیاست مشرق- برجام یکی از مناقشه انگیزترین موضوعات سیاست خارجی جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته بوده است. رئیس‌جمهور روحانی و تیم دست‌اندرکاران برجام، با افراطی‌ترین و اغراق‌آمیزترین تعریف‌ها آن را آفتاب تابان و مهر درخشان و خورشید روشنی‌بخشی می‌دانستند[۱] که به‌وسیله آن‌همه تحریم‌ها برطرف می‌شود و از انتقال تکنولوژی و سرمایه به کشور تا مشکل آب خوردن مردم، همه و همه به مدد آن حل خواهد شد. این تعبیرهای خیال‌انگیز البته در ذهن رئیس‌جمهور روحانی ویاران آن‌چنان واقعی جلوه کرده بود که آن را درملأعام و در رسانه‌های گروهی فریاد زدند تا بعدها دست‌مایه شوخی و خنده مخالفان آن‌ها شود. شوخی در باب خیال‌پردازی افراطی کسانی که خود را مظهر تعادل و واقع‌بینی در سیاست خارجی ایران می‌دانستند.

به تصورات خام مسئولان دولتی وقت که در باب برجام چنین سخنان گهرباری گفته‌اند دقت کنید:

«تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل‌ونقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به‌طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق» (روحانی، ۲۳/۴/۱۳۹۴) «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط‌زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند (روحانی، ۱۷/۳/۱۳۹۴)»، «اینکه می‌گویند تحریم‌ها روی آب آشامیدنی مردم هم تأثیر گذاشته کاملاً درست است. (اسحاق جهانگیری، ۲۵/۳/۱۳۹۴)»، «برجام یک، مانند آفتاب تابان بود و اگر کسی چشمانش را می‌بندد و می‌گوید شب است، باید چشمانش را باز کند تا آفتاب را ببیند (روحانی، ۱۶/۱۲/۱۳۹۴)»، «سال ۹۴ با توافق هسته‌ای بذر اقتصاد ایران به ثمر می‌نشیند (علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد)»، «با لغو تحریم‌ها یک‌ساله به شرایط پیش از تحریم‌ها بازمی‌گردیم. (مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور)»، «امسال اقتصاد ایران بعد از توافق هسته‌ای شکوفا خواهد شد. (سیف، رئیس‌بانک مرکزی)»، «منتظر هجوم سرمایه‌های خارجی بعد از توافق هسته‌ای باشید. (اکبر ترکان، رئیس‌مناطق آزاد)»، «اکنون کشور از بیکاری رنج می‌برد، جوانان مشکل عدم استطاعت مالی برای ازدواج دارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدوارم با لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف شده و کاره‌ای عمرانی نیز با سرعت بیشتری انجام شود. (علی یونسی، دستیار رئیس‌جمهور)»، «باید تحریم‌ها برداشته شود تا پروژه‌های عمرانی را تکمیل کنیم. (نوبخت، معاون رئیس‌جمهور)»...و این‌ها تنها بخشی از وعده‌های دولتمردان درباره نتایج برجام بود. وعده‌هایی که حتی آب خوردن مردم را نیز به برجام گره زد.[۲]

چرا به‌جای قانون راهبردی، از برجام خارج نمی‌شویم؟/ نقطه عطف تغییر عملکرد ایران در برجام را بهتر بشناسیم+ تصاویردرحالی‌که حامیان برجام تصور می‌کردند که فتح الفتوح کرده‌اند و برجام را خدا آورده است تا همهٔ تحریم‌ها فروبپاشد و از فردای اجرای برجام همه تحریم‌ها از میان خواهد رفت، بر طبل شادی خود ساده‌لوحانه می‌کوبیدند و چنین تیترهایی را در تاریخ به ثبت رساندند:

از سوی دیگر برجام از نگاه مخالفان شدیداللحن آن مایهٔ ننگ و توطئهٔ دشمنان و مظهر وادادگی محسوب می‌شد که یکی از مایه‌های اصلی دلواپسی آن‌ها برای آینده سیاست خارجی کشور و سیاست‌های منطقه‌ای ایران و حتی آینده کل جمهوری اسلامی محسوب می‌شد.

چرا به‌جای قانون راهبردی، از برجام خارج نمی‌شویم؟/ نقطه عطف تغییر عملکرد ایران در برجام را بهتر بشناسیم+ تصاویر

چرا به‌جای قانون راهبردی، از برجام خارج نمی‌شویم؟/ نقطه عطف تغییر عملکرد ایران در برجام را بهتر بشناسیم+ تصاویر

در این میان رهبری معظم انقلاب اسلامی در عین آن‌که به دولت وقت قدرت مانور برای تلاش برای تحقق وعده‌های خود را داده بودند، بابیان شرط‌هایی متعدد با شکل‌گیری برجام به نحو مشروط موافقت کرده بودند. نگاهی به شرط‌های متعدد و دقیقی که رهبری در ۲۹ مهر ۱۳۹۴ در نامهٔ به رئیس‌جمهور وقت بر آن تأکید کرده بودند نشان می‌دهد که رهبری چه نکاتی را موردتوجه قرار داده بودند[۳].

چرا به‌جای قانون راهبردی، از برجام خارج نمی‌شویم؟/ نقطه عطف تغییر عملکرد ایران در برجام را بهتر بشناسیم+ تصاویر

مشرق نوز در همان زمان فهرستی از تذکرات رهبری در این رابطه را در جدول زیر منتشر کرده بود[۴]:

https://cdn.mashreghnews.ir/d/2018/05/09/4/2245295.jpg

ایشان همواره دو دغدغهٔ اصلی را پی گیری می‌کردند: اول آن‌که منافع ملت ایران در این توافقی که دولت روحانی آن را بیش‌ازحد خوب جلوه می‌داد پیگیری شود و دوم آن‌که ملت ایران متوجه آن باشند که اگر در منفعت بردن ملت از قرارداد با آمریکا و همراهانش محقق نمی‌شود، اشکال اصلی از کجاست و چگونه خوی خودبزرگ‌بینی ساکنان کاخ سفید، مانع از عمل به تعهدات آن‌ها و بهره‌مندی مادی ایرانیان از قراردادی می‌شود که به همه تعهدات خود در آن عمل کرده‌اند.

به‌مرورزمان بر همگان و حتی دست‌اندرکاران سیاست خارجی دولت روحانی نیز مشخص شد که آمریکا زمینهٔ بهره‌مندی از منافع مادی برجام را فراهم نمی‌کند، ‌ بلکه در اجرای تعهدات خود به زشت‌ترین شکلی عهدشکنی می‌کند. وزیر خارجهٔ روحانی که زمانی با خوش‌خیالی گفته بود:

جان کری به من می‌گفت: «اگر شما برجام را امضا کنید آن‌قدر می‌آیند در ایران سرمایه‌گذاری کنند که وقت نمی‌کنید، برایشان ویزا صادر کنید».[۵]

اما روزگار به آن وزیر خارجهٔ خوشحال، نشان داد که اعتماد کردن به آمریکایی‌ها چه بلایی بر سر انسان می‌آورد. بر همین اساس بود که گذر زمان این درس را به او داد که قانون‌شکنی، قلدری و قانون‌گریزی شیوهٔ آمریکاست[۶] و کار را به‌جایی رساند که او از ادبیاتی دیگر علیه آمریکا و اروپا استفاده کند و بگوید:

آمریکا و اروپا... «هر وقت آمادگی پیدا کردند به مسئله اقدامات شرورانه خود در منطقه رسیدگی کنند... آن‌وقت می‌توانند درباره چیزهای دیگر وارد گفت‌وگو شوند. اگر نمی‌توانند چنین چیزهایی را کنار بگذارند، پس خفه شوند.»[۷]

سخنانی که باعث شد تیتر بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های آن روزها تبدیل به عبارت غیردیپماتیک اما برازندهٔ «خفه شوید» [۸] گردد:

چرا به‌جای قانون راهبردی، از برجام خارج نمی‌شویم؟/ نقطه عطف تغییر عملکرد ایران در برجام را بهتر بشناسیم+ تصاویر

https://www.pishkhan.com/Archive/1399/09/13990915/Javan_s.jpg

اما مشکل این بود که برخلاف تذکرات مکرر رهبری که اجرای تعهدات ایران و طرف مقابل را گام‌به‌گام و مرحله‌به‌مرحله خواسته بودند تا درازای هر اقدام ایران، طرف مقابل نیز به یک تعهد خود عمل کند، دولت وقت از روی نهایت همراهی با غرب و آنچه اعتمادسازی می‌پنداشتند، همه تعهدات ایران را اجرا کرده بودند. به بیان ساده ما همهٔ هزینهٔ برجام را پرداخته بودیم و حالا در بهره بردن از آن و دریافت منافع آن دچار مشکلات اساسی و بدعهدی‌های همیشگی طرف غربی بودیم. کثرت توجیه تراشی‌های آقای روحانی ویارانش برای آن‌که چرا منافع برجام حاصل نشده و نمی‌شود خود بهترین دلیل بر آن است که این منافع حاصل نشده بود و نمی‌شد.

در چنین اوضاع‌واحوالی بود که مجلس یازدهم از راه رسید و خون جدیدی در رگ‌های سیاست‌گذاری خارجی کشور تزریق کرد. مجلس یازدهم با این ارادهٔ جدی به میدان دیپلماسی آمد که باید اوضاع به نفع ایران عوض شود و ازاین‌جهت قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را تصویب کرد که یکی از نقاط درخشان در کارنامه مجلس شورای اسلامی در دورهٔ یازدهم است. چنان‌که از متن این قانون به‌خوبی می‌توان برداشت کرد[۹] این قانون خواستار بر هم زدن کلی برجام نبود و خروج ایران از برجام را رقم نمی‌زد؛ چنان‌که در عمل هم این کار را نکرد.

قانون اقدام راهبردی در جهت تحقق شرایطی بود که رهبری در ابتدای کار به دولت ابلاغ کرده بودند اما به‌درستی به آن‌ها جامهٔ عمل پوشانده نشده بود. ازاین‌جهت دربند اول این قانون به‌صراحت آمده است:

ماده یک - در راستای تأمین شروط نه‌گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون...[۱۰]

چرا به‌جای قانون راهبردی، از برجام خارج نمی‌شویم؟/ نقطه عطف تغییر عملکرد ایران در برجام را بهتر بشناسیم+ تصاویر

چرا به‌جای قانون راهبردی، از برجام خارج نمی‌شویم؟

برخلاف تصور برخی ساده اندیشان پرمدعا، خارج نشدن از برجام ازاین‌جهت نبود و نیست که ما از برجام منفعت زیادی می‌بردیم یا می‌بریم؛ ‌ بلکه ازاین‌جهت بود و هست که ما همهٔ هزینه‌ها را داده بودیم و خارج شدن از معامله‌ای که همه هزینه‌های آن را داده‌اید و هنوز چیزی ما به ازای آن دریافت نکرده‌اید راه عاقلانه‌ای نیست. باطل کردن قراردادی که شما همهٔ تعهدات خود را انجام داده‌اید و همهٔ هزینه‌ها را داده‌اید و هنوز چیزی از مزایای آن را دریافت نکرده‌اید راه عاقلانه‌ای نیست. ایران باید از پرداخت هزینهٔ بیشتر خودداری کند و طلبکار هزینه‌هایی باشد که تا این جای کار پرداخته است.

راه عاقلانه همان بود که مجلس یازدهم یافت. ما از دادن هزینه‌های بیشتر خودداری می‌کنیم و درعین‌حال نسبت به آنچه درگذشته پرداختیم طلب کار هستیم و ازاین‌جهت از برجام خارج نمی‌شویم که طلبکار این معامله هستیم که طرف غربی - آمریکایی آن خیانت کرده است و طرف دیگر که ما باشیم با فشار دولت روحانی و با ندانم‌کاری و برخلاف همهٔ توصیه‌های مقامات عالی نظام، همه هزینه‌ها را پرداخت کرده است. ما باید به‌صورت گام‌به‌گام از انجام تعهدات خود در برجام؛ که درواقع هزینه‌ای بود که ما پرداخت می‌کردیم، دست برمی‌داشتیم و درعین‌حال در برجام باقی می‌ماندیم؛ زیرا ما طرف طلب‌کار این معامله خسران زده بودیم و خارج شدن از آن در این مرحله به‌منزلهٔ سبک کردن دوش طرف خائن و عهدشکن از همهٔ بدهکاری‌هایش بود.

از همین روست که دربند ششم این قانون به‌صراحت ذکرشده بود:

ماده ۶ ـ دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد ازجمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم الاجراءشدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان ازجمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.[۱۱]

چرا باید از قانون اقدام راهبردی مجلس تقدیر کرد؟

بر همین اساس است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با تقدیر از این اقدام مجلس لزوم تبعیت و پایبندی همگان به قانون مجلس را متذکر شدند و فرمودند:

از قانون مجلس تخطّی نشود؛ این هم توصیهٔ بعدی من است. مجلس یک قانونی گذرانده، این قانون به نفع ما است، به نفع کشور است و به نفع صنعت هسته‌ای است. بعضی‌ها خیال می‌کنند این قانون برای کشور مشکل درست کن است؛ اشتباه می‌کنند. این قانون، قانونِ خوبی است؛ اصلاً قانون هم هست، قانون را باید عمل کرد؛ بحثی نداریم. از قانون تخطّی نشود. چه در دسترسی‌هایی که دیگران توقّع دارند، چه در اطلاعاتی که ارائه می‌کنید، طبق این قانون عمل بشود.[۱۲]

پس علت تقدیر از این قانون این است که نفع ملت را در نظر گرفته است و از هزینه‌های خسارت‌باری که پرداخته می‌شد جلوگیری کرده است و اجرای تعهدات ایران را منوط به عمل متقابل طرف غربی نموده است.

البته این چندمین بار است که رهبر معظم انقلاب اسلامی از قانون راهبردی مجلس دراین‌باره تقدیر کرده و آن را پایانی بر ندانم‌کاری گذشته در باب هسته‌ای دانسته‌اند. ایشان در سخنانی که در جمع نمایندگان مجلس در دیدار اخیرشان با مجلسیان داشتند دراین‌باره فرمودند:

برخی از این قوانینی که شما تصویب کرده‌اید، قوانین راهبردی است؛ یعنی قوانین موضعی و مقطعی نیست، یک قوانین راهبردی است برای کشور که واقعاً جای احترام و تمجید دارد؛ چه در زمینه‌های اقتصادی، چه در زمینه‌های غیراقتصادی؛ در همهٔ این‌ها. قانون «اقدام راهبردی» که همان اوّلِ کار تصویب کردید، یک قانون اساسی است، یک قانون مهمّی است. این [قانون]، کشور را از سرگردانی در قضیّهٔ هسته‌ای نجات داد؛ یعنی آن حالت حیرت و حالت ندانم‌کاری [را از بین برد]. وقتی ندانم‌کاری و حیرت هست، انسان به‌مقتضای هر قدمی یک تصمیمی می‌گیرد و گاهی تصمیم‌های متعارض! این قانون کاملاً مشخص کرد که باید چه‌کار کنیم، آلان هم داریم نشانه‌هایش را در دنیا مشاهده می‌کنیم.[۱۳]

چرا به‌جای قانون راهبردی، از برجام خارج نمی‌شویم؟/ نقطه عطف تغییر عملکرد ایران در برجام را بهتر بشناسیم+ تصاویر

اکنون به‌خوبی می‌توان به این سؤال پاسخ داد که «چرا باید از قانون اقدام راهبردی مجلس تقدیر کرد؟» زیرابه ندانم‌کاری گروهی خوش‌خیال و خوشحال که تصور می‌کردند «امضای کری تضمین است» [۱۴] پایان داد و روند پرداخت یک‌سویهٔ هزینه‌های برجام از سوی ایران را پایان داده و طلب کار بودن ایران در معادل خسران خیز برجام را به لحاظ حقوقی و بین‌المللی ثبت و روشن کرد.

چرا به‌جای قانون راهبردی، از برجام خارج نمی‌شویم؟/ نقطه عطف تغییر عملکرد ایران در برجام را بهتر بشناسیم+ تصاویر


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    21 21
    ننگ بر برجام پوشالی و هیچ منفعتی. ننگ بر برخی غربگدایان متوهم. ننگ بر تفکرات لیبرالیسمی. ننگ بر دیپلماسی ذلتمندانه و... خدایا به حق مهدی فاطمه ما را از فتنه های بالا در امان بدار
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      16 4
      ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای)علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری کفران نعمت. رونق اقتصاد _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی به جدم فاطمه زهرا مهم ترین کار اقتصادی دولت همین ترانزیت است
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      17 15
      الحمد لله بدون برجام همچنان درحال پیشرفت و فروش نفت و مبادلات مهم بین المللی هستیم.
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      13 3
      به نظرم باید با هر کشوری که به منافع ایران کمک میکند رابطه خوبی داشته باشیم فقط اسرائیل خط قرمز است ماباید با ایجاد رابط با کشورهای اروپایی آنها را از اسرائیل جدا کنیم
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      3 1
      باروت
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      3 7
      باروت را بریز اونجایییت که میسوزه فیک مشرقی.ههههه
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      2 5
      باروت را بریز اونجایییت که میسوزه فیک مشرقی.ههههه
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      2 7
      باروت را بریز اونجایییت که میسوزه فیک مشرقی.ههههه
    • SE ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      7 7
      ننگ برجام از برجام خسارت بارتر است
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      14 3
      ننگ وجود توئه که ربای بانکی .انفعال منافق گونه ی بالاپایین نجومی بگیرها وراضیان به ایین رویه ی ضدانسانی رومیبینی وکوری زدی خودتو مردم کارومعیشت ندارن یه عده دارن میترکن وزربیخودانقلابی میزنند بقیه مجردوبیکاربالاترین سرانه ی بیکاری ومجردورشدپیری رادرجهان داریم بیشرف احمق رهبرچی کارمیکنه دراون منصب حرف هم بزنیم یا مقایسه ی احمقانه بالیبرالیها که مثل همید بل هم اضل یا وصل به اجاروصفوی یا مته مبه البانی وپهلوی خودتون ازهمه پلیدترید مهدی زهرانابودتون کنه
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      6 4
      "فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی : مذاکرات بدون واسطه با آمریکا داریم، اما رسمی نیست مذاکرات ایران و آمریکا تایید شد" یعنی اوسکل من و تو هستیم که این همه رو باور کردیم.ظاهرا برا سیاست مدارا آمریکازیاد هم بد نیست
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      1 1
      بعضیا باید این طور بگن الحمدالله بدون برجام هم هنوز در حماقتیم
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      4 4
      البرجام ماالبرجام و ماادراک ماالبرجام!!!؟؟؟
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      3 6
      فقط نادانان و متوهمان باور داشتند و دارند که برجام مشگل گشای اقتصاد ایران است
    • ایرانی عصبانی AU ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      0 1
      خنده اور است چگونه مقامات با احساسات مردم بازی میکنند. من شخصا از ابتدا همانند شما مخالف برجام اول بودم چون مفاد انرا بنفع مملکت نمیدانستم. اما نظرات من اکثرا در این مورد در فارس و مشرق چاپ نمیشد. همانگونه که نظرات مخالف من علیه مربی کنونی تیم ملی فوتبال قلعه نویی در این سایتها چاپ نمیشود. اما امروز وقتی روزنامهای غربی در مورد برجام نا نوشته و کوتاه مدت دارند گمان میزنند و ما حتی خبرهایی در مورد موارد مالی و ... را میخوانیم نظرات ضد برجامی کاربران دارد چاپ میشود. لطفا مشرق و فارس و..... بگویید چه اخباری را نمیتوانید چاپ کنند چون گیج کننده است. 😀☹🤐
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      0 0
      معلومه از کاسبی تحریم مونت تو روغن بوده
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    7 11
    حالا که خدا را بینهایت شکر داریم با دیپلماسی عزتمندانه فرامنطقه ای و منطقه ای و آسیایی رو به جلو و و با حرکت میدانی و نظامی قدرتمندانه حرکت می‌کنیم حیف نیست با برجام پوشالی که قبلا امتحانشو با خفت و خواری پس داده دوباره عهد ببندیم؟؟؟ پناه بر الله و مهدی فاطمه
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    24 8
    نرخ تورم توی آمریکا از ۹درصد به ۴درصد رسید.برید بمیرید
    • مهدی IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      3 4
      احمق ۱درصد تورم درآمریکا برابر ۱۰۰درصدتورم درایران است چون آمریکا دلارش پول مبادله ای مهم دنیاست البته بی سوادی ونمیفهمی به همراه غرب زده
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      4 1
      اینکه بزرگترین دشمن برجام نتانیاهو و ترامپ ازش خارج شد یعنی بهترین قرارداد قابل دسترس بوده
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      2 2
      آمریکا هم دیگر اقتصادی ندارد تو هم برو بمیر
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      0 0
      چرابمیریم ؟ وقتی نوکرهایی مانند تو بدبخت وجود دارند که برای اربابشان امریکا میمیرند چرا ما بمیریم ؟ ما برای اسلام و ایران میمیریم اینو تو کله پوکت فروکن اجنبی دوست ببخت
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      0 1
      ۱۳:۱۲ تا نوکرهایی مثل شما هستند که برای ارباب پوتین وروسیه وچین غارتگر می میرند واقعا باید بمبرید
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    7 1
    ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای)علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری کفران نعمت. رونق اقتصاد _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی به جدم فاطمه زهرا مهم ترین کار اقتصادی دولت همین ترانزیت است
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    9 12
    پیوستن ایران به گروه بریکس و رابطه گرم با مصر میتواند در دور زدن تحریم و دلارزدایی مثمر ثمر باشد
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      8 2
      بریکس جز توهم چیزی نیست ، اروپایی ها حتی دیگه ارزهای دلار کانادا و استرالیا و پوند و....هم کمتر قبول می‌کنند!! معاملات شون فقط شده دلار و یورو....
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      2 2
      بریکس فقط دو عضوش ۳ میلیارد جمعیت میشه کل اروپا ۴۰۰ میلیون جمعیت داره بریکس اگه دلار بزار کنار خواهی دید چه خواهد شد
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    11 3
    رابطه گرم باهمه کشورها مخصوصا کشورهای همسایه بسیار مهم است هیچ چیزی ترسناکتر از رابطه ایران با کشورهای دیگه برای اسرائیل نیست
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    2 6
    با سلام برجام در واقع یک بیانیه سیاسی است و نظام سلطه با ابزارهای مختلف آن را بر ملت ایران تحمیل کرد. قانون راهبردی مجلس اساسا از منظر حقوقی به استقبال این بیانیه سیاسی رفته است و بدین ترتیب امکان حفط و حتی مطالبه حقوق ملی فراهم می شود‌. قانون راهبردی مجلس در واقع نمایه آن اراده واقعی است که در مقابل نظام سلطه ایستاده است و با عقلانیت و استدلال در سطوح چند گانه روابط بین الملل بدنبال بسط نظام حقوقی عادلانه است. برجام حدفاصل دو دوره تاریخی است و قانون راهبردی مجلس سرآغاز دوره جدید است. کار بسیار عظیم و بزرگی صورت گرفته است و چهره جهان را دستخوش تغییر قرار داد. روحانی و ایده مرکزی اش و دولت متبوعش در واقع بخشی از تاریخ اند که دوره آن منقصی شده و روایت آن قطعا همراه با داوری است و روحانی در سمت چپ این معادله روایت می شود‌.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    1 5
    اتفاقا این عین سیاست یه پوسته ای از برجام بمونه ولی در اصل هیچی روحی نداشته باشه،خارج شدن از همین پوسته هم باعث روشن شدن پروپاگاندای غرب میشود اینطور ما دست بالا داریم که امریکا خارج شده است و اروپا به تعهداتش عمل نکرده،درضمن این سنگی که کار نابلد ته چاه انداخته و با درایت بیرون اورد
  • علیò IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    12 1
    متوهم خانه فروختم سال (۹۷) ۳۰۰میلیون همان خانه شده ۳ میلیارد وام می خواستم بگیرم خانه عوض کنم الان شدم مستاجر بعد از ۱۵‌سال که خانه داشتم نمی دانم چکار کنم با تورم ۶۰ درصد وافزایش حقوق ۱۰ یا ۲۰درصد اگر فرمولی بلدی به من یاد بده تا اثر مقاومت تو زندگی من هم با ۵نفر عائله مشخص بشه از روی شکم سیری شعار نده اگر واقعا انسانی....
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      7 12
      حتما برای بورس اینکار را کردی که اشتباه از خود شماست . من هم همین اشتباه را کردم و ضرر کردم. همون موقع برخی افراد دلسوز گفتند که مردم اینکار را نکنند ولی خیلی ها به حرف روحانی اعتماد کردند و ورشکست شدند. الان هم تا وضعیت اقتصادی کشور خوب شود خیلی فاصله داریم . بحمد لله به سمت ثبات اقتصادی داریم می رویم اگر دشمن بگذارد. چون پارسال با اغتشاشات اوضاع به هم ریخت. هوشیار باشیم دشمن نمی خواهد ما مستقل باشیم. اونها دنبال غارت منابع ما هستند.
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    7 1
    با سلام متاسفانه بعضی افراد سودجو و فرصت طلب که زندگی بسیار خوب دارند و از طریق دلالی خرید و فروش خونه، زمین ،ماشین ،طلا و غیره میکنند دنبال تحریم هستند تا از این راه معامله های سودمندی به دست بیاورند.این افراد درد وفقر مردم بیچاره رو نمی‌کشند و به فکر مصلحت خود هستند.پناه بر خدا لعنتت بر دشمنان اسلام و مسلمین
  • مهدی IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    16 3
    نویسنده مشخصا به دنبال ماست مالی فرایند بسیار خنده دار و هم زمانه فحش و بد و بیراه به برجام و التماس به کشورهای اروپایی و امریکا برای اجرای این توافق هست. ولی خی هنوز واحد های ماله کشی رو خوب پاس نکرده ....
    • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 0
      عالی گفتی
  • پری مجرد44 ساله IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    2 7
    روحانی و ظریف: چاهی براتون کندم که حالا حالا ها از دستش خلاصی ندارین. صدتا عاقل هم نمیتونن. فکر کردین! برجام نافرجام حاصل سالها کار مطالعه شده است. بروید اگه تونستید گره ترکمانچای و معاهده هیرمند رو وا کنید این رو هم میتونید...
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      0 1
      نتیجه رای احساسی
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    9 1
    وقتی به مسولین به خاطر وضعیت بحرانی اقتصادی کشور فشار آمد و احساس کردن که قادر به حل ان نبستند و حتی پول خودشان را هم از نزدیک ترین همسابه نمی توانند بدون اجاره کدخدا دریافت کنند دریافتند که راه روحانی که ۸ سال با ان کارشکنی کردن درست بوده و دنبال همان برجام ولی حالا بعد از ضررهای جند صد میلیاردی به کشور و با امتیازات خبلی کمتر هستند
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      2 0
      راه روحانی غلط بود نتیجه برجام افزایش بیش از 2 برابری تحریم ها و افزایش 10 برابری نرخ دلار و سکه و مسکن و خودرو و غیره شد آزموده را دوباره آزمودن خطاست.
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      0 1
      نتیجه رای احساسی
  • مسعود دیپلمات IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    4 1
    و اما چرا از برجام خارج نمی‌شویم؟ زیرا هنوز چشم دولتمردان گمراه ما همچنان به دستان طرف های مقابل بسته است تا مگر از آنها خیری برسد! زهی خیال باطل. البته طلبکار بودن ما خوب است ولی انتظار کسب خیر از شرور هم نوعی خیال پردازی است ولاغیر!، لذا ماندن در برجام نیز همچنان برای ما ضرر آفرین است و لاغیر. به اسطلاح نه راه پس داریم و نه راه پیش!
    • مسعود دیپلمات IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      1 1
      اسطلاح = اصطلاح !
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    3 3
    رئیس جمهور قبلی گفت که ما کاری کردیم که هر کس بعد از ما بیاید باید راه ما را طی کند. الان ما اگر از برجام بیرون برویم این امکان برای اروپایی ها فراهم میشود که پرونده را دوباره ببرند به شورای امنیت و دوباره علیه ایران قطعنامه صادر کنند و اینبار از طریق سازمان ملل ایران را تحریم کنند و کار را بر ما سخت تر کنند. این که خیلی از مردم لعنت می فرستنده به بانیان برجام اینه
    • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 0
      عزیز دل برادر درست گفتی، اگر به برجام عمل نکنیم، قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل که برجام اونها رو تعلیق کرده برمی‌گرده، یعنی برجام هیچ کاری هم نکرده باشه ما رو از تحریم سازمان ملل خارج کرده، الان تحریم ما تحریم آمریکاست و لاغبر، کسایی که میگن برجام ال بود و بل بود نمی‌دونم مردم رو چی فرض کردن
  • :) IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    1 0
    خارج بشویم که چه، هر سال میریم فاتحه می‌خونیم سر گور برجام باحالتره
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    9 1
    نمایندگان مخالف برجام ، بدجور افتادند تو فکر برجام ، حتی به مرحله بازگشایی سفارت آمریکا هم اشاره کردند در صورت توافق... خخخخخخخخ
  • صادق IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    2 3
    دولت روحانی در مدت 8سال بادروغ وللوف زنی خسارات عظیمی راعلیه مردم ایران بوجود آورد وصدهزارمیلیارد ارز رااز کشور بخارج ایران مانند ترکیه آذربایجان انتقال دادوازارزهای صادراتی قسمتی را برای اغتشاشات وبراندازی هزینه نمود متاسفانه مسئولین ازخیانت های بیشمار دولت .وقت از محاکمه غارت گران بی هویت جاسوس خودداری نمودند و در مقابل تورم گرانی وفشار رابر مردم حاکم نمودند .گفتار گهر بار امیر المومنین علی السلام راکه فرمودند کسانی که اموال مردم غارت کردند از آنها حتی کابین همسرانشان کرده اندخواهم گرفت تبعیت نکردند ونتیجه این بی توجهی ایجاد آشوب وبلوا و سوء استفاده دشمن برای ضربه زدن به امنیت کشور رافراهو کردند
  • حسین IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    10 2
    باشه مشرق تو راست می گی. اصلا همه اصلاح طلبان خائن، وطن فروش یا هرچی تو بگی هستندو شما ها انقلابی ،خیرخواه ملت و اصلا هم دنبال پست و قدرت و رای نیستید، فقط خواهشا حالا دیگه توافق کنید . بس دیگه کمر مردم زیر تحریم و گرانی شکست... اصلا مرگ بر اصلاح طلب، زنده باد اصول گرا...فقط تورو خدا آشتی کنید...
    • حسن IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      2 5
      حسین جون یواش تر، چته باباجون، ویتامین د بخور، خیلی موثره
  • رضا IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    1 0
    ایران باید هر چه زودتر از این معاهده ننگین که جز ضرر برای مملکت چیز دیگری عاید مان نشده خارج شود مانند بسیاری دیگر از کشورها
  • اسد IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    0 1
    الان ما اگر از برجام خارج نشدیم و همه هزینه ها را هم داده ایم پس به گفته شما الان از انرژی هسته ای هیچ نداریم . و اینکه پیشرفت ها ادامه دارد و ما هنوز در چها چوب برجام هستیم ببین چه قرار داد خوبیه این برجام
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    1 0
    خارج نشویم اما غنی سازی ۹۰ درصدی کنیم چون تنها چیزی که باعث برقراری توازن قوا میشود این است که چندصد کیلوگرم اورانیوم ۹۰ درصد تولید و در صورت فعال سازی اسنپ بک و تحریمهای شورای امنیت فورا سمت آغازگر نوترنی و ریخته گری نیم کره اورانیوم و خروج از npt برویم.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    0 1
    کلا این نظام در هر نقش لباس طرحی که باشه
  • اکبر IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    0 1
    برجام بسیار مفید و در جهت پیشرفت کشور بود ذلت و فقر و حقارت الان نتیجه دشمنی خودساخته با امریکاست رییسی صد تا سفر بره و دست بده و عکس زگیره و به به و چه چه رکنید هیچ فایده نداره تا تحریم امریکا پابرجاست هیچکس ازردن را پشم حساب نمیکنه
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    2 0
    خدا رحمت کند مرحوم حاج آقا حسینیان را که بعد از جلسه بررسی در مجلس در بیمارستان بستری شد . آقای صالحی پشت تریبون به سخن ایشان که به عمق فاجعه بخش اراک دست گل تیم مذاکره کننده اشاره داشت پرداخت و سخنی گفت و بعدا رفت به ملاقات او در بیمارستان
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    1 2
    کی فکرشو میکرد یه روز مشرق سعی کنه از برجام دفاع کنه! مذاکرات دولت فعلی از دولت قبلی بدتر و خفت آورتره متاسفانه
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      4 1
      فکرشو میکنی.برجام قبلی یعنی دولا شدن در برابر غرب
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    0 0
    تا برجام جدید اومد دوباره قیافه عبوس باقری و پچ پچ اون با وزیر خارجه شروع شد.پار سال تیم هسته ای ما و جناب وزیر خارجه با مجلس شفاف نبودن ود رمجلس حضور پیدا نمیکردن و اطلاع رسانی نمیکردن چندین بار مجلس از اونا خواست در مجلس حاضر بشین.به حال مملکتم متاسفم که همچین تیمی و وزیری داریم.دارن مثل ظریف قائم موشک بازی در میارن.
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    1 0
    متاسفانه تیم هسته ای ما که در حال مذاکره است همون تیم دکتر ظریفه و عوض نشده یعنی وزیر خارجه ما داره راه ظریف رو میره.
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      0 1
      حرف‌ الکی نزن
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      0 0
      مجلس محترم لطفا ببینید این تیم چی کار داره میکنه و چی رو داره امضا میکنه.رهبری و مجلس رو در جریان بذارن .تا آخر سرمون بی کلاه نمونه
  • عبدالله عبدالهی IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    0 0
    برجام پوشالی را در بدر دنبالش هستید؟چرا، بخاطر اینکه کشور دست یکعده افتاده که نه را صلاح میداند ونه قدر دستاوردهایش را
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    0 1
    خخخ باز هم شروع شد
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    1 0
    روحانی ۸ یال وعده سیب و گلابی برجام داد
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    0 2
    اخراج شیعیان از اینترنت، حالا دیگر اینترنت در بست در اختیار مسیحی و یهودی و وهابی و ... قرار دارد
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    0 0
    مجلس باید پاهاش رو بگذارد اینور و اونور برجام و دفنش کنه
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      3 0
      فعلا جه با برجام چه بی برجام بین چه خبره اوضاع اجاره مسکن قیمت میوه ....مردم بیچاره شدن
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    0 0
    هر عزیزی باعث پیشرفت ایران شود و با جهان تعامل کند و گرانی و تورم را از بین ببرد و جوانان ازدواج کنند و کار کنند روی چشم ما جا دارد
  • حمید IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    اولا : تصویب قانون اقدام راهبردی در مجلس صرفا از روی لجبازی، گرو کشی از دولت روحانی بوده و هیچگونه خیر و مصلحت کشور و مردم را در نظر نگرفته اند. دوما : دستاورد مخالفان برجام در این دو سال چیزی جز تورم ۶۰ درصدی، گرانی نا رضایتی شدید عموم مردم و … نبوده است. سوما : اگر برجام بد و ناکارآمد هست چرا دولت انقلابی رئیسی برجام را با دست پس میزنم و با پا پیش میکشه؟؟ نشان به مذاکرات مستقیم و البته غیر رسمی با آمریکایی‌ها چهارما : دولتمردان رئیسی کار را به جایی رسانده اند که در کمال خفت و استیصال به شکلی راضی به آزاد سازی دلار های مسدود شده (فروش نفت ) در برابر غذا و دارو شده اند. مخلص کلام اینکه آقایان دلواپس انقلابی هم پياز را خوردند، هم چوب را خوردند، هم پول را دادند دشمن دانا که غم جان بود. بهتر از آن دوست که نادان بود
  • ارش IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    برجام شاه امضا کرده و الان هم ما ازش خارج هستیم .اصلا به اونا چی که غنی سازی کنیم .ما بمب و راکتور و پیشرفت میخواهیم باید از غرب اجازه بگیریم این که نشد
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 0
      پس چرا روسیه به اوکراین حمله کرد اوکراین هم دلش خواسته بمب اتم داشته باشه وعضو ناتو شده از ارباب پوتین سوال کن جوابش را بهت میده..................................
    • سینا IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 0
      به پوتین بگو تاریخ برجام 2015 هست .در ضمن بمب اتمی سلاح کشتار جمعی هست لطفا اینم قید کنین
  • م IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    اگر می توانستید از برجام خارج شوید می شدید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس