ظریف

وزیر امور خارجه دولت روحانی گفت: جان کری به من می‌گفت « اگر شما برجام را امضا کنید آنقدر می آیند در ایران سرمایه گذاری کنند که وقت نمی کنید، برایشان ویزا صادر کنید».

به گزارش مشرق، طی روزهای گذشته و پس از شروع مجدد مذاکرات برجام، فیلمی قدیمی از محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت سابق در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد که در آن ظریف منتقدانش را به عدم توانایی در نوشتن متن توافق متهم می کند و خطاب به آنها می گوید: « آقایانی که می گویند به ما توافق را نخوانده ایم بیایند به ما نشان دهند که خودشان فقط دو صفحه متن توافق نوشته اند!»

اینکه این فیلم بعد از مدتها به چه منظوری مجددا به صورت گسترده منتشر شد، جای تامل دارد اما به نظر می رسد که فعالان رسانه ای و سیاسی وابسته به جریان اصلاح طلب تلاش دارند اینگونه القا کنند که تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم توانایی لازم را ندارد. این در حالی است که کارشناسان مسائل بین الملل معتقدند مقاومت مذاکره کنندگان در مقابل آمریکایی که نه حاضر است امتیاز بدهد و نه تضمینی برای عمل به تعداتش می دهد، بهترین اقدام است.

این مسائل در حالی است که محمدجواد ظریف اخیرا نیز در نشستی که با تعدادی از دانشجویان و اساتید داشته؛ به عدم شناخت نقش اروپا در مذاکرات اذعان کرده و گفته که: اگر ما نقش اروپایی ها را درست تشخیص داده بودیم می‌فهمیدیم که اروپایی ها در برجام چه باید می‌کردند، اروپا بازی اش بازی هنجارسازی بود یعنی شما عوامل رفتار بین المللی را بسازید.

اظهارات ظریف در این نشست درباره عدم شناسایی نقش اروپایی‌ها در مذاکرات در حالی مطرح شده که بارها منتقدان برجام، به همدستی اروپا با آمریکا و نقشی که اروپائیان در برجام داشتند اشاره کرده بودند.

وزیر سابق امور خارجه همچنین در این جلسه گفته که اروپایی‌ها یک مشخصه ای دارند که آمریکایی ها ندارند، و در تشریح آن تاکید کرده: آمریکایی ها از دنیا دور هستند و ۶۰ درصد سناتورهای آمریکایی تا قبل از مسئولیت خود از آمریکا خارج نشدند.

ظریف در این نشست مطالبی را نیز درباره چین و روسیه و اینکه چین و روسیه علاقه ای به ورود ایران به شانگهای ندارند، مطرح کرده! و معتقد است همکاری روسیه با ایران در سوریه بعد از برجام شکل گرفت!

ظریف به نقش نیروی قدس سپاه در حمایت از دولت سوریه مقابل گروهک‌های وهّابی و تکفیری و همکاری ایران و سوریه در بخشی از این مسیر اشاره نمی‌کند.

وزیر سابق امور خارجه در بخش دیگری از این نشست هم به تلاش آمریکا برای ایجاد هژمونی نظامی بعد از جنگ سرد تا پایان دوره اول بوش پسر اشاره می کند و ضمن ارائه توضیحاتی درباره جنگ عراق و کویت می گوید: هدف حمله اول آمریکا ( ائتلاف نیروهای ملل متحد به رهبری ایالات متحده آمریکا) به عراق، عراق نبود، هدف آزادی کویت هم نبود هدف این بود که آمریکا بگوید در دنیا جدید من قدرت اول هستم. در زمان کلینتون هم آمریکا هر سال یک حمله نظامی انجام می‌داد برای اینکه خود را قدرت برتر جهان نشان دهد.

ظریف در بخش دیگری از این نشست به تحولات بعد از ۱۱ سپتامبر و تلاش آمریکا برای نهادینه کردن قدرت خود در افغانستان اشاره کرده و گفته است که آمریکا دشمنان خودش را دشمن جهانی نشان دهد و اسرائیل هم در این بازی بسیار فعال است به دلیل آنکه فضای جهانی بعد از جنگ سرد و تک بعدی شد.

ظریف در این نشست با بیان اینکه امنیت سازی جهان مبتنی بر روایت هاست، گفته که روایت ها تعیین کننده هستند و در این بازی اسرائیل قدرت بسیار خوبی دارد.

وزیر سابق امور خارجه همچنین تاکید کرده که: اسرائیل دشمن جهان عرب است و به تدریج با روایت سازی ایران را به دشمن جهان عرب تبدیل کرده و خود را از دشمنی کنار زده است. این رژیم با روایت سازی و تهدید نشان دادن ایران، خود را به متحد جهان عرب تبدیل کرده و زمین جنگ خود را به جای لبنان به بحرین آورده، که به این بازی می گویند بازی امنیتی سازی از طریق روایت سازی.

وی تاکید می کند: اسرائیل می‌خواهد دو روایت متفاوت در دنیا مطرح کند که اولین روایت مظلومیت است. یک پیام و روایت اسرائیل مظلومیت است و همزمان یک پیام دیگر هم دارد که آن هم شکست ناپذیری اسرائیل است!

ظریف در ادامه با بیان اینکه در هالیوود فیلمی بر ضد رژیم غاصب اسرائیل وجود ندارد، می گوید: یک فیلم اگر توانستید در هالیوود بر ضداسرائیل پیدا کنید، در صورتی که فیلم بر ضد آمریکا و خدا و... هم ساخته شده است. از طرفی هالیوود هرچه فیلم می سازد سرباز اسرائیلی و آمریکایی را شکست ناپذیر نشان می دهد.

وی معتقد است که رژیم صهیونیستی نگران مشکل جمعیتی و افزایش جمعیت عرب در اسراییل است.

وزیر سابق امور خارجه در بخش دیگری تاکید می کند  جامعه ما درک روابط بین الملل را کم دارد.

ظریف همچنین گفته است که هر زمان آمریکا امنیتی رفتار کرد ضرر کرده اما هر زمان امنیتی سازی کرد ایران را به تهدید امنیتی جهان تبدیل کرد.

وزیر سابق امور خارجه در بخشی دیگری از سخنانش درباره شوخی های که با «جان کری» داشته می گوید و تاکید می کند که: من با آقای کری یک قاعده ای داشتم، کری می‌گفت «اگر شما برجام  را امضا کنید آنقدر می آیند در ایران سرمایه گذاری کنند که وقت نمی کنید برایشان ویزا صادر کنید» و من به او گفتم: « ببین ما یک اصطلاحی داریم در فارسی می گوییم هندوانه زیر بغل ما نگذار، از این به بعد تو هر وقت خواستی یک چیز بگویی که من را خر کنی من می گویم هندوانه زیر بغل ما نگذار! من که می دانم محصولات سرمایه گذاری در ایران چیست تو به من نگو صف می‌بندند سرمایه گذاری کنند! »

ظریف در بخش دیگری از این نشست به این سوال که آیا در شرایط بین المللی هیچ قراردادی با تضمین وجود دارد؟ پاسخ منفی می دهد و می‌گوید: هر کس به شما گفت وجود دارد دروغ گفته!

وزیر امور خارجه سابق کشورمان در حالی امروز معتقد است که در شرایط بین المللی هیچ قراردادی با تضمین وجود ندارد که خودش زمانی معتقد بود امضای «کری» تضمین است!

وی به اظهارات برخی کارشناسان و مسئولان فعلی هم انتقاد می کند و می‌گوید که برخی می گویند اگر کنگره آمریکا برجام را تصویب کرده بود تضمین بود! اما در روابط بین الملل من که نمی‌توانستم دختر اوباما را در ایران گروگان نگه دارم که تعهداتشان را انجام بدهند!

ظریف ادامه می‌دهد: در روابط بین‌الملل بالاترین تضمین شورای امنیت است که آمریکا عضو دائم آن است؟ یا دیوان بین‌المللی دادگستری است یا تصویب یک کنوانسیون یا قرارداد در کنگره؟

وی تاکید می کند: ما یک قرارداد داریم با آمریکا به نام عهدنامه مودت ایران و آمریکا در سال ۱۹۵۵میلادی، هم مصوبه سنای آمریکا را دارد هم مراجعه به دیوان بین‌المللی دادگستری و بارها هم به دیوان مراجعه کردیم و دیوان هم رای داد خب چه شد؟ اجرا شد؟ در نتیجه آمریکا از معاهده خارج شد عین برجام آیا سنای آمریکا آمد بگوید چرا خارج شدی؟ آیا خود دیوان بین المللی دادگستری آمد یک بیانیه بدهد؟

ظریف در ادامه مجددا تکرار می کند که در روابط بین الملل تضمین وجود ندارد، و ادامه می دهد که اگر دنبال تضمین رفتید؛ سرکار هستید! تضمین در روابط بین الملل این است که در زمینی باز کنید که خودتان در آن مزیت ببرید. در زمینی که دشمن مزیت می‌برد بازی کنید، این تضمین در روابط بین الملل است. تضمین در روابط بین‌الملل این است که شما روایتی بسازید که برای طرف تخطی را هزینه زا کند. کاری کنید که علیه ترامپ ۱۱۰ رای جمع شود، نه اینکه شما را ببرد آنجا بر ضد شما قطعنامه صادر کنند.

وی می گوید: اتفاقا بزرگ ترین تضمین برجام همان اسنپ بک است یعنی هر دو طرف می‌توانند به شرایط قبل از برجام برگردند، یعنی تو تخطی کردی من بر می گردم، من تخطی کردم تو برگرد! برای همین است که امروز ما زمانی که دولت را تحویل دادیم وضع هسته ای ما در سپتامبر ۲۰۲۱ بهتر از سپتامبر ۲۰۱۳ است.

ظریف در ادامه مدعی می‌شود که دولت قبل توانسته بدون اینکه شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای صادر کند، صنعت هسته ای را گسترش دهد! ادعایی که البته خیلی از کارشناسان صنعت هسته‌ای در گذشته و امروز آن را رد کرده‌اند.

وی تاکید می کند که: نمی گویم با این قطعنامه ها دنیا زیر رو می‌شود، ممکن است هیچ تاثیری نداشته باشد، اما یکی از حوزه های قدرت است.

ظریف تصریح می کند: آیا شما می توانید با آمریکا درگیری نظامی پیدا کنید؟ آمریکا ۷۸۰میلیار دلار سالانه هزینه نظامی می کند ما چقدر هزینه کردیم ؟ چین ۳۰۰میلیارد دلار هزینه می‌کند با این همه امکانات، آمریکا ۷۸۰ میلیارد دلا،  عربستان ۷۸ میلیارد دلار، امارات متحده ۲۲میلیارد دلار، خب شما باید تشخیص بدهید حوزه مزیت نسبی شما کجاست؟

وزیر خارجه دولت سابق، در بخش دیگری به جنگ با رژیم بعث هم اشاره می‌کند و از قدرت مردم می گوید و از مسئولان می خواهد حواسشان را جمع کنند تا مردم را از دست ندهند! وی اشاره ای به عملکرد و کارنامه اقتصادی دولت قبل نمی کند؛ عملکردی که تحلیل‌گران مشارکت ۵۰ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را معلول آن می‌دانند.

ظریف در ادامه به ماجرای اوکراین هم اشاره می کند و با تاکید بر اینکه آمریکا را بزرگ ترین برنده جنگ اوکراین می‌داند، می گوید: اوکراین را قربانی جنگ اوکراین و اروپا را بزرگ ترین بازنده جنگ اوکراین می دانم حتی از روسیه بیشتر! روسیه بازنده است در جنگ اوکراین چرا که در جنگ روایت ها، جنگ امروز فقط نبرد میدانی نیست ضمن اینکه در نبرد میدانی هم باخته.

وزیر سابق امور خارجه ادامه می دهد: روسیه ابر قدرت است و دو سه ماه است در اوکراین گیر کرده و حتی نتوانسته هنوز منطقه شرقی اوکراین را به صورت کامل تصاحب کند. روسیه به دنبال این بود که ظرف یک هفته اوکراین را صاحب شود و یک حکومت دست نشانده در اوکراین ایجاد کند حتی اگر روسیه این کار را هم کرده بود در جنگ روایت ها شکست خورده بود.

FATF موضوع دیگری است که ظریف به آن اشاره می کند و در این باره می گوید: شما اگر عضو FATF نباشید یک آزادی هایی دارید اما با شما معامله نمی‌کنند، و به بانک شما که می‌خواهد معامله کند به جای اینکه شما بگویی مشتری ات چه کسی هست، می گویند مشتری، مشتری ات کیست، اما شما اگر عضو FATF باشی مجبوری بگویی مشتری شما چه کسی است ولی دیگر مجبور نیستی بگویی مشتری مشتری مشتری شما کیست. اینجا محدودیتی پذیرفتی اما این محدودیت را قانونمند کردی!

ظریف در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که آیا کوتاه آمدن ما در برجام و رفتار دیپلماسی باعث خروج آمریکا نشد؟ می گوید:  الان که اروپایی‌ها و آمریکایی ها خارج نشدند، هر دو هستند! اتفاقا الان دارند یک بازی را انجام می دهند به اسم بازی شماتت! یعنی ما بازی را از دست دادیم.

وی تاکید می کند: من نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم، ولی بازی شماتت را ما در زمان ترامپ بردیم، و این بازی را ما در زمان بایدن به خصوص بعد از دولت (دوازدهم)، باختیم! حالا بعد از اینکه شما بازی شماتت را باختی الان دیگر اگر دوباره آمریکا رفت به شورای امنیت یک رای نمی آورد. یعنی اگر اروپا، اسنپ بک کند نه آمریکا به وتو نیاز دارد نه انگلیس، نه فرانسه برای اینکه قطعنامه ۹ رای نخواهد آورد.

ظریف همچنین تصریح می کند: بر اساس منشور ملل متحد شما در شواری امنیت هیچ قطعنامه ای با کمتر از ۹ رای تصویب نمی شود. وِتو مرحله بعد است، یعنی اگر ۹ رای آورد وتو نیاز است، آمریکا و اروپا می‌توانند رای ممتنع بدهند. روسیه و چین را داریم و حداکثر ۴ کشور دیگر که رای بدهند به نفع ایران. آیا این وضعیت پارسال هم بود؟ یقینا نبود و خود این برای آمریکا هزینه ایجاد کرد.

وزیر امور خارجه دولت سابق ادامه می دهد: آنچه که باعث می‌شود آمریکا نتواند شما را تحریم کند نه قطعنامه است نه اخلاق آنها، این است که از تحریم شما چقدر ضرر کنند. آمریکا وقتی می‌خواست نفت ایران را تحریم کند بازار جهانی را از نفت ما بی نیاز کرد و این وضعیت درست شدنی نبود جز در این قضیه روسیه که آن هم نکاتی دارد.

ظریف در بخش دیگری می گوید که ما خیال کریم اگر تنش در خلیج فارس بالا برود نفت ۱۵۰ دلار می شود، اما نفت چقدر شد؟ مفت شد، برای این که آمریکا کل ذخایرش در بازار ریخت.

وی در ادامه نکاتی را هم درباره مصوبه لغو تحریم ها بیان می کند و می گوید: آن کسی که خیال می‌کرد ظریف می‌خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود، آن کسی که این مصوبه را دنبال کرد و می‌خواست خودش کاندیدای ریاست جمهوری شود نمی‌دانست نه خودش می شود نه ظریف قصد کاندید شدن داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ل IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    ظریف بهترین نفر برای وزارت خارجه بود که اقای رییسی این رو نفهمید
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      55 14
      البته بهترین برای آمریکا و حامیانش و مردمان کنسرتی و غربزده بود
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      49 9
      باچه اورده ای بایک ورق پاره شده برجام وافزایش تحریم ها وپس ندادن اوال بلوکه شده ایران وبتن ریزی درراکتورهسته ای وبیکارشدن جوانان همین راکتورهاهم نیمه تعطیل بودرئیسی احیاش کردخجالت بکشیدحرف بدون تحلیل نزنیدبسه لفاظیهای سلبریتی های مزورومتجاوزراتکرارنکنید
    • سوخته IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      43 7
      لعنت خدا بر خاین و فریدون و همدستانش انشاالله با معاویه و عمروعاص محشور شوند
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      33 7
      لابد برای اون خنده های بیجاش وعشق وافرش به کدخدا؟! خدا اون روزها رو برنگردونه که با دشمن ما در خیابانها قدم میزد وقهقهه میزد وقهوه میخورد و""دستاورد تقریبا هیــــــــــــــــــــــــچ""رو به قول سیف خودتون،در سفره مردم ایران میگذاشت.
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      19 7
      لابد برای اون خنده های بیجاش وعشق وافرش به کدخدا؟! خدا اون روزها رو برنگردونه که با دشمن ما در خیابانها قدم میزد وقهقهه میزد وقهوه میخورد و""دستاورد تقریبا هیــــــــــــــــــــــــچ""رو به قول سیف خودتون،در سفره مردم ایران میگذاشت.
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      30 5
      باهوچی گری سلبریتی ها یه بتی ازش ساختن که بابتن ریزی وافزایش تحریم هم جرئت نمیکردن طرفش برن الان پته ی گندکاری سلبریتی ها راخودشون دراوردن وجوونهابیکارموندن ساکتن وپرتاب به جلووفراربه جلومیکنن این حرف فحشه به شعورملت ایران باچه رزومه ای باکدوم دستاورد
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      24 6
      شما نفهمیدید برجام امریکایی نمی خواهیم خون شهداراپیمال کردن ابروی نظام را بردن الان هم دارند علنی خیانت می کنند
    • بابک IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      28 7
      بله ظریف بهترین گزینه برای مفت خورها و کدخداپرستان بود که البته رئیسی با این جماعت اصلا میانه خوبی نداره.
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      8 2
      واقعا ظریف در برابر کری مانند پینوکیو در برابر گربه نره بود. خیلی ظریف بود و دل نازک که سکه هايش را می کاشت تا درخت دلار سبز شود. و اگر درخت دلار رشد می‌کرد چه میشد. حیف ظریف.
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      23 5
      طرف 40 سال نون جمهوری اسلامی رو خورده و مدیر ارشد بوده، سطح درکش از سیاست این جمله است:"امضای کری تضمین است"
    • محمدایوب IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      5 1
      ببین نفهم اون بود که صبح جمعه فهمید بنزین افزایش قیمت پیدا کرد نفهم امثال تو وظریف هستند که بعد ازنابودی صنعت هسته ای و افزایش تحریم ها بعد چند سال تازه فهمیده که آمریکا هیچ تعهدی نداره نفهم او نی هست که گفت امضای کری تضمین هست نفهم اون بود که گفت اوباما را با ادب دیدم احمق مردم میفهمند
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      6 2
      فعلاً به جای تعریف از خود که با توجه به نتایج برجام ثمری برای ظریف الممالک ندارد، بهتر است نامبرده دوره های آموزشی زبان انگلیسی را بگذراند تا ببیند دیگر چه کلماتی در قرارداد ننگین برجام بوده است که معنی شان را نمی دانسته است!!!
    • محمدایوب IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      5 2
      امثال تو هستند وظریف مدعی زبان دانی ودیپلمات که بعد ده سال تازه فهمیده که آمریکا تضمین به هیچی نمیده اما امروز که با کری قدم میزد امضا اورا تصمین اعلام کرد بفهم سگ وقتی پارس کنه فرار کنی دنبال می‌کنه آمریکا سگ هاری است که باید با سنگ دنبالش کرد مثل موشک تو پایگاه عین الاسد پس رییسی فهمیده اما هنوز نفهمان نفهمیده اند
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      5 3
      ظاهرا کلیدواژه ی لشگر سایبری نوجوانان 3 مورد بیشتر نیست که طوطی وار برای تاختن به ظریف در کامنتهای مشرق تکرار شده است: 1- اموال بلوکه شده 2- بتن ریزی 3- امضای کری تضمین است. یعنی این 3 مورد رو ازتون بگیرن لال میشین.
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      6 1
      ظریف وقیح نادان یا ... ، باید جوابگوی برجام باشد. برخلاف شرط مکتوب رهبر، همه تعهداتش رو یه جا داد رفت، بعد التماس میکرد تو روخدا مالمون رو بدین! تو رو خدا شما هم برجام رو اجرا کنید. دیپلماسی احمقانه ذلیلانه. دیپلماسی دشمن پسند
    • محسن IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      0 0
      یه جوری حرف نزن که بقیه فک‌کنن اون هشت سالی که ظریف وزیر خارجه بود و برجامش هیچ‌چیزی جز خسارت محض نداشت شما خواب بودی، واقعا تو این هشت سال از ظریف چه نکته مثبتی دیدی؟ برجام چه عایدی برای ما داشت؟
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    35 3
    مشکل از همین جا شروع شد که جان کری گفت و ظریف باور کرد !!!از همین اقای جان کری به تازگی مطلبی پخش شد که گفته ترامپ اشتباه کرد از برجام بیرون امد ما برجام را طوری طراحی کرده بودیم ( و سر طرف را کلاه گذاشته بودیم ) که یقینا ایران به سمت تجزیه و انقلاب نابود شده بود !!!
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      5 1
      lجان کری هم غلط کرده - این کشور صاحب دارد - کسی نمی تواند به استقلال و تمامیت ارضی ایران عزیز من صدمه ای بزند - حرفهای اون مردک کری هم درجهت فریب ایرانیانی است مثل این وزیر اسقاطی پاکار کدخدا مستر ظریف الممالک
  • BE ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    9 2
    عامیر صغیر
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    30 4
    مشرق جان لطف کن عکس اینو نذار چند وقت بود اعصابمون راحت بود دوباره شروع کردین!!!!
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    23 3
    تحلیل آبکی - بحرین را وزیرخارجه نا مردی مثل تو به کدخدا و نوچه هایش داد - آن روز جیک جیک مستونتون بود برای یک ادم هوشیار روشن بوده این رفتارها برای تجزیه بحرین ایجا جای پا برای مولود نامشروع اسرائیلی آمریکائی است - حالا عاملهای مشترک می گیری برای اظهار وجود خودت آقای وزیر اسقاطی حنایت که هیچ دانش تو هم در میان سیاستمداران مستقل تولید معنا نمی کند برو بزار باد بیاد -
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    9 2
    اخه به حرف اون نمیشدکه قبل ازدیدن گمرک ووسایل اورده شده بعدازرفع تحریم ودیدن اموال بلوکه شده ایران یابخشی ازان که حداقل امریکاراملزم به پایبندی به برجام کند باحرف بتن ریزی درراکتورکنیدوپلمپ کنیدیحث حرف ورفاقت که نبودبایدمیدیدی اثررفع تحریم را
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      3 4
      ظاهرا کلیدواژه ی لشگر سایبری 3 مورد بیشتر نیست که طوطی وار برای تاختن به ظریف در کامنتهای مشرق تکرار شده است: 1- اموال بلوکه شده 2- بتن ریزی 3- امضای کری تضمین است
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      5 0
      تورو خدابسه صنعت هسته ای که بایدبرق تولیدمیکردارزمملکت که بتن ریزی شد جوانان نخبه ای که بیکارشدن یامعلق شدندباهمین برق هسته ای دارووشغل وصادرات برق برای پایین اوردن تورم میتوانستیم درست کنیم حتی درتجارت ماینرهم میتوانستیم شرکت کنیم... اولش که سلبریتی ها بودن که بخاطرکثافتکاری هاشون ساکت شدن الان هم که این دادزدنهای بدون تحلیل وفرارازجواب
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      3 0
      عواقب این سه کلیدواژه راهم بفرمایی که بتن ریزی واموال بلوکه شده وافزایش تحریم هم کلیدواژه 4است چه عواقبی سرصنعت ونیروی کارانسانی وصنعتی وانرژی برق مملکت اوردچند کودک بخاطرندیدن ورق های دارو رنج کشیدند وکشت هشدندلطفا نتیجه روهم بفرماییدمن هم یکی ازتوییت نویس ها وکامنت گذارها هستم ولشگرسایبری نیستم خاک کف پای شما برادریاخواهرهموطن هستم
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    12 1
    چیزی به اسم مقاومت برای وطن وتضمین برای منافع ملی میفهمید؟؟؟ باحرف سرنوشت میلیونهاجوان رانابود کردین بتن ریزی وپلمپ وافزایش تحریم بدون دستاورد
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    10 2
    مردم با عزت و غیور ایران بیش‌از نیم قرن و شاید بیشتر در سختی زندگی کرده اند ولی هیچگاه عزت شان رو با چیزی عوض نکرده اند
    • K IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 2
      ممنظورت از عزت ؟؟؟/
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 2
    تازه فهمید هیچ تضمین وجود ندار حتم از اشتباهات ظریف درس بگرید بهترین تضمین اینکه که قدرت چانه زنی واقعی داشته باشیم مثل حذف دلار قدرت کشاورزی صنعتی نظامی اقتصادی داشتن اورانیوم بالای شصت درصد به هیچ وجه نباید اورانیوم کنار بزاریم چون بعدش حمله نظامی میکنند
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      9 2
      بخاطرهسته ای حمله نمیکنندوگرنه موشک ها ونفذمنطقه ای درصف است که هرکدامشان بهانه ای برای حمله است واقعیت اینه که امریکا ازدرون وبیرون پرازناراضی شده وملتهاهم قدرتمند شدند ایران هم نفوذدینی وفکری والهی خودراتاامریکای لاتین ومرکزی وافریقا برده وهرکدامشان درحال رشدند همین الان رزمایش ایران وچین وروسیه دراب های ایالت درحال غیرمتحدشدن امریکا درجریانه
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 1
    آمریکا عرهاپ کند، ساده لوح باور کند.
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      2 0
      منظور از عرهاپ (عرعر و هاپ هاپ است).
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 1
    این مصاحبه بهترین دلیل است که ظریف واقعا هیچ چیزی نمی فهمد
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 0
    از دور داد و فریاد کردن فایده نداره. مثل مرد بیان یک مناظره بگذارندیکباربرای همیشه تمام کنند.اگه مرد باشند.
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 0
    از مسئولین فعلی انتظار دارم هزینه های که این جماعت که با این تفکر و تحلیل های آبدوغ خیاری دارند را حساب کنند و از حقوق ها و سکه های حرام و هزینه های سفر های تفریحی شان به غرب را که در فیش حقوقی شان با عنوان حق ماموریت دریافت کرده اند باز پس بگیرند . بنده از حقم نمی گذرم دیدار به قیامت ای خائنین ملت
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    12 2
    آقای ظریف به گفته شما حالا که آمریکا به هیچ چیز پایبند نیست، پس چرا اقتصاد رو به مذاکره گره می زنید؟، البته من دلیلش رو میدونم، دلیلش رو البرادعی هم میدونه
  • احمدزاده IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    11 2
    همچنان در ساده لوحی کودکانه خودش سیر میکنه و درکی از اینکه قانون جنگل بر دنیا حکمرانی میکنه و باید قوی باشیم نداره....
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    10 2
    وقتی هیچ تضمینی وجود ندارد بیخود کردیداین همه خرابکاری و محدودیت در صنعت هستی را قبول نمودید.
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      2 2
      حالا واقعا اینقدر صنعت هسته ای مهمه ؟ !!!!!!!!!!
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 0
    بایدمردم راهم مثل خانواده ات میدیدی مردم که مثل شما دوتابعیتی باحقوقونیمه نجومی نیستن که باپیاده روی وخنده وخوشبینی بدون دیدن داروی تحریم شده واموال بلوکه شده سرهم کردی برجام رو وفرزندان عالم این مملکت بهعلم بومی هسته ای بیکاربشن که موی هرکدومشون صدتای تووپسرت وسلبریتی های دروغگوی فاسدمی ارزه جواب اون خانواده ی مریضی که بخاطرنبود دارو کشته یاضایعه ورنج میبره روشما بایدبدهی جواب افزایش تورم به خاطرندیدن اموال بلوکه شده قبل ازبتن ریزی ونصب دوربین یااقلابخشی ازاموال بلوکه شده درافزایش تورم راشما بایدبدهیدبه خداحیاهم خوب چیزیه اون ازسلبریتی ها که بعدازفسادگسترده طلبکارن این هم ازاینها
  • مسعود IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 1
    ظاهرا خودشون هم باورشون شده ۸ سال دستاوردی داشته اند ، تورم ۶۰ درصدی و دوبرابر شدن تحریم ها از ۸۰۰ به ۱۷۰۰ تحریم جدید را فراموش کردن حالا آقا جواد پریده وسط که کی بود گفت تیم هسته ای باید عوض بشه ؟خودشون میبافن خودشون هم باورشون میشه بذار بدبختی که ۸ سال درست کردین رفع بشه
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 1
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • ناشناس IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 3
    سلام ای مشرق نیوز اگر مرد هستی یک ساینتی یک برنامه بریزید بیبینیم چند درصد مردم ایران از دولت رئیسی راضی هستند
    • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 0
      یعنی تو تصور می کنی همه مثل خودت تو ساده لوح هستند پسرک یا دخترک ساده لوح در جهت خلاف نمی توانی شناکنی
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 0
    طریف اگر نجومیبگیری ودلار ها را غارت نمیکرد وحالا وزیر خارجه بود-چندین قلم به برجام اضافه میگرد وچندین مورد ننگین را ازبرجام حذف میکرد
  • !! IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 0
    پررویی نجومی و دیگر هیچ !!
  • mojtaba SE ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 0
    اگر من بودم در مقابل تاریخ ایران و آیندگان ایران ,اینها رو تا بحال یک بار اعدام میکردم چون حقشون صدبار است
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 0
    ترس در تک تک جملاتش داد می زند. بعضی وقتها که به صراحت ترسش را ابراز می کند! مشابه همان جمله ای را که در اوایل وزارتش گفت در اینجا هم گفته است. همان وقت هم مقام معظم رهبری فرمودند برای بعضی ها باید یک تور بازدید قابلیت های نظامی بگذارید. این فرمایش برای این بود که امثال آقای ظریف از این پوچ انگاری رها شوند که متاسفانه نشد که نشد. بیش از سه دهه زندگی در آمریکا، پوست و گوشت و خونش را عوض کرده است.
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 0
    طبق نوشتار بالا منطقا آقای ظریف میگوید برجام موضوع تخصصی بود و برای اینکه مردم را فریب دهیم به مردم دروغ گفته و در مواردی هم ....
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 0
    کسی از شما نخواسته بود بعنوان تضمین اوباما رو در ایران گروگان بگیری اگر فقط به تمام خطوط قرمز رهبری و شروط ۹ گانه ایشان عمل‌ میکردی بهترین تضمین رو میتونستی بدست بیاری / اما نقطه ضعف تان این بود که عجله کردید و به هر قیمتی شده میخواستین توافق کنید آمریکا و اروپا هم این و میدونست / قرار بود ی ظریف ، ظریف رو با برجام در جهان بزرگ کنه ظریف بدون مذاکرات برجام دیپلماتی بیش نبود / اگر آمریکا برای ابر قدرت نشون دادن خودش جنگ‌ براه می انداخت ، بلاتشبیه ظریف هم برای اینکه خودش رو بزرگ نشون بده نمایش برجام رو براه انداخت / اون چهره ای که در خارج و در داخل بعنوان قهرمان دیپلماسی از ظریف ساخته بودند رو یک روز ترامپ خراب کرد و از ظریف یه چهره گول خورده یا ساده لوح بجا گذاشت که هر تیکه از این لقب قهرمان دیپلماسی رو یکی با خودش برد / یه تیکه اش هم دست آشنا افتاد و بهش رحم نکرد ؛))
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 1
    کری هندونه زیر بغلت نمی‌گذاشت داشت مثل بادکنک بادت میکرد اینقدر بادت کرد و بزرگ نشون داده شدی که طرفداران بهت میگفتن قهرمان دیپلماسی ؛) که بعد ترامپ اومد با سوزن خروج آمریکا از برجام اون بادکنک رو ترکوندش و ظریف دوباره شد همون چهره فریب خورده در مذاکرات پروتکل الحاقی
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 3
    بی شک جناب ظریف از جنس مردمی هستید سالها در امور خارجه بوده اید زمبن خارجه فوت آب هستی - آیا در فوتبال ایران کسی جای علی دایی که تا چند هفته پیش آقای گل جهان بود می گیرد - آیا کسی جای امیر کبیر گرفته - جناب ظریف تو برای وزرات خارجه تکی همچون علی دایی
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      3 0
      خخخخخخخخخخخخخخههههههههههههههههههه
    • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      1 0
      این چه نوع شعری بود در رسای ی ظریف گفتی !؟ علی آقا دایی کجا !؟ ظریف کجا !؟ حالا کالاها ظریف باید بره شیر بخوره تا قدش بشه مثل علی آقا دایی ؛)) بعد هم این تیم مذاکره کننده به قول آقای روحانی ۵ تا گل خورده ۲ تا گل زده برد- برد ؛)) چکارش به آقای گل جهان علی آقا دایی !؟ دیگه نبینم از علی آقا مایه میگذاری برای یه عده که در حق این ملت نامردی کردن. ها افتاد !؟
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 0
    همینطور هم بود چند شرکت آمریکایی اومدن اما چندروز بعد گفتن آمریکا نمیتونه درایران تجارت کنه
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 1
    تضمین چی بده آمریکا قرارداد به منافع ملی هر کشور مربوطه وقتی می بینه فردا برجام موشک شلیک میشه روش نوشته مرگ براسراییل یعنی برجام منافع ملی آمریکا و نقض کرده
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      3 0
      برجام قبل وبعدازاین رزمایش بود کاخ سفیدکه ازخودش اراده نداره بیخودمیکنه تضمین میده خوداسراییل بعدازبه گندکشیدن اخلاق وابروواقتصادوسیاست خارجی امریکا که تبدیل به ماشین جنگ شده درکاخ سفیدجاسوسی میکنه چرابه اون گیرندادن وقتی موشکهای سپاه شلیک شدکه اسراییل فاشیست ایران روتهدیدبه حمله اتمی کرده بود پس چرااونطرف نظارت نمیشه قراربود مازیرنظرنظارت اژانش اتمی تحریمهای ظالمانه برداشته شود که بیشترشدواموال ماراهم پس ندادند ...
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 1
    می خواد ساده لوح هایی مثل خودش رو گول بزنه که به اف ای تی اف و ادامه برجام راصي بشن و از قدرت پوشالی امریکا و اسقاطیل و غرب بترسن، مردک باز هم عبرت نمی گیره از اونچه به سرش آوردن!
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      0 0
      آفرین یه قدم به اون چیزی که ما فکر میکنیم نزدیک شدی این اظهارات جدید ی ظریف آخرین تیر ترکش عوامل داخلی غربگدا و غربگرای برای تحریک کردن تیم مذاکره کننده به توافق و احیاء برجام بود
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 1
    اگر قرار براتمی شدن ایران باشه عربستان درعرض یک هفته می‌ره پنجاه بمب اتم میخره
  • نام آشنا IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 1
    این جناب جوادخان نیویورکی یکی از ساده لوح ترین دیپلماتهائی است که وزارت خارجه ایران تا به حال به خودش دیده. او به سادگی فریب حرفهای مفت اون مردک کلاه بردار یانکی یعنی "جان کری " را میخورد و برجام را با اون وضعیت ( تعلیق تحریمها + مکانیسم ماشه ) امضا میکند بعد هم برای اینکه مردم را به عاقبت برجام دلخوش کند, میگوید امضای جان کری تضمین است.
    • میم زاده IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      دیپلماتیک جاسوس؟ قبل از رای اعتماد از مجلس همه در وزارت خارجه می دونستم و ظ ودو نفر دوستانش جاسوس آمریکا هستند ولی حسن فریدون می گفت کلید در دست منه
  • نام آشنا IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 1
    این جناب جوادخان نیویورکی یکی از ساده لوح ترین دیپلماتهائی است که وزارت خارجه ایران تا به حال به خودش دیده. او به سادگی فریب حرفهای مفت اون مردک کلاه بردار یانکی یعنی "جان کری " را میخورد و برجام را با اون وضعیت ( تعلیق تحریمها + مکانیسم ماشه ) امضا میکند بعد هم برای اینکه مردم را به عاقبت برجام دلخوش کند, میگوید امضای جان کری تضمین است. عده ائی از هم مسلکان وی هم در وزارت خارجه یا در مجلس همین یاوه ها را میسرایند. امیر کبیر به این ساده لوحی واقعا نوبر است؟!
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 0
    حرف های مهره سوخته ارزشی ندارد
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 0
    یه مناظره بذاراگردستاوردی برای کشورنداشت بیا100تاسکه روپس بده بتن ریزی وافزایش تحریم وارزبلوکه مانده پس سودش برای کشورچی بود نمیشه که متکلم وحده بدون تحلیل ونتیجه ملموس ازخودتون تعریف کنین
  • سید فروزان CH ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    اصلا آقای ظریف تو خوبی ،تو گلی ،تو کری را کول زدی و خر کردی ،قرارداد راهم تو نوشتی و آنها امضا وقت وضع لغت تعلیق هنوز مشخص نشده ؟تو که نخواندی ،تو که ندیدی !!! چه کسانی خواندند و به تو گفتند عالی است امضا کن ،قطعا عراقچی و دیکران هم نبودند چون سواد نداشتند ، اجنه بودند یا ارواح یا لابی نیویورکیها
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 0
    پایان دور ششم . آقای روحانی فرمودند همه چیز آماده یک اتفاق خوب هست . چرا نشد ، چون با شروط ایران ناسازگار بود . خاطرتون هست دستور مجلس را ابتدا نمیپذیرفتند بعد طفره و چند ماه گذشت اقدام اول را انجام دادند . خب اینان انتظار دارند این هیئت مانند سابق سیاهه نویسی بی ربط و بدون اقدام کنند . یا در برابر خواسته آمریکا وا دهیم و یک چیزی هائی علاوه بر سابق بدهیم ، اونوقت از ضمانت هم اسمی برده نشه . تا اینگونه از حمله آقایان دهان شان بسته شود.؟ دیگه این قدر بی محابا و پرده . ذات خود را بیان کنند ، چند صد صفحه نوشتید نتیجه اش چی شد ، صفر
  • IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 0
    نگاه‌کنید برجام‌چقدر پیچیده و زمان بر شده من باور ندارم مشگل هسته ای باشه بلکه پشت پرده موضوعاتی هست که ما ازآن خبر نداریم ودلیل عدم توافق موضوعاتی هست که مدیران ارشد طرفین ازآن خبر دارند و یقینا" حیاتی میباشد والا چه دلیلی دارد یک مشگل سیاستمداران ارشد جهان از حل آن عاجز باشند دقیقا"موضوع برجام وارد ۲۰سال شده
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 0
    لعنت بردهانی که بی موقل بازشود
  • DE ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 0
    تیم جدید بر متن توافق کاملا ؟؟؟؟؟؟؟؟اشراف داره!
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 0
    فقط وراجی بلده. اگر قدرت نظامی ایران و تفکر حاج قاسم نبود،توی وطن فروش خائن و دولت بی کفایت روحانی، خاک و مال و شرافت ایران و ایرانی رو دو دسته تقدیم غربی ها میکردی. کما اینکه خیانتی نبود که نکردی...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس