ناتو: تا زمانی که اوکراین پیروز نشود، عضویت آن مطرح نیست

دبیرکل ناتو شرط عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی را پیروزی در جنگ با روسیه عنوان کرده و گفت تا زمانی که نیاز باشد به حمایت نظامی از کی‌یف ادامه می‌دهند.

به گزارش مشرق، همزمان با تکرار درخواست‌های مقامات اوکراینی برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بحبوحه جنگ با روسیه، این ائتلاف نظامی اما بار دیگر شرط عضویت کی‌یف را تکرار کرد.

در اواخر ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ - هفت ماه بعد از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس - بود که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که کی‌یف درخواستی را برای پیوستن سریع به ناتو ارائه کرده است.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز (سه‌شنبه) گفت تا زمانی که اوکراین در جنگ با روسیه پیروز نشود، نمی‌تواند به این ائتلاف نظامی بپیوندد.

وزارت خارجه اوکراین نیز چند روز قبل مدعی شد که هیچ تصمیمی بجز دعوت از کی‌یف برای پیوستن به ناتو در نشست آتی سران این ائتلاف که قرار است در روزهای یازدهم و دوازدهم جولای در لیتوانی برگزار شود را قبول نمی‌کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، استولتنبرگ در مصاحبه‌ای تلویزیونی توضیح داد: «تا زمانی که اوکراین پیروز نشود، اصلاً بحث عضویت وجود ندارد؛ زیرا فقط یک اوکراین مستقل، مختار و دموکراتیک می‌تواند به عضویت ناتو درآید».

این در حالی است که روسیه بارها ضمن هشدار درباره عواقب گسترش ناتو، تاکید کرده یکی از دلایل آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین، تصمیم رژیم کی‌یف برای پیوستن به این ائتلاف بود.

دبیرکل ناتو اما تاکید کرد که ائتلاف نظامی ناتو قصد دارد تا زمانی که لازم باشد از اوکراین برای جنگ با روسیه حمایت کند.

شامگاه دوشنبه نیز «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید با تاکید بر حمایت آمریکا از سیاست درهای باز برای ناتو، اما گفت عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی باید با موافقت همه اعضا باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 0
    پس یعنی هیچ زمان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    4 0
    اوکراین برای تامین امنیت خود خواستار عضویت در ناتو شده بود! حالا که نابود شده دیگه ناتو به چه دردش میخوره! عجیبتر از این اما شرطیه که اعضاء براش گذاشته ان باید پیروز بشه تا ....!!!
  • علوی IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    1 0
    در صورت پیروزی اوکراین بر روسیه دیگه چه احتیاجی به ناتو داره ؟ خخخخخ هم احمقانه و هم مزورانه بود
  • رضا IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    0 0
    ناتو همین الان هم در اکراین صد درصد وارد جنگ شده ولی از ترس اینکه نام ناتو در شکست از روسیه مطرح شود وانمود می‌کند که اکراین به تنهایی در حال جنگ است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس