واشنگتن: عضویت اوکراین در ناتو باید با موافقت همه اعضا باشد

مقام ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید با تاکید بر حمایت آمریکا از سیاست درهای باز برای ناتو، اتهام‌زنی علیه چین مبنی بر جاسوسی از واشنگتن از طریق خاک کوبا را تکرار کرد.

به گزارش مشرق، باوجود هشدارهای مکرر روسیه درباره پیوستن کشورهای جدید به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، آمریکا بار دیگر از گسترش این ائتلاف نظامی حمایت کرد.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید شامگاه دوشنبه گفت آمریکا از سیاست درهای باز برای عضویت کشورهای جدید به ائتلاف ناتو حمایت می‌کند.

پیشتر «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بار دیگر خواستار پیوستن اوکراین به ناتو شده و از این ائتلاف نظامی درخواست کرد که در صورت عدم امکان عضویت در شرایط فعلی، تضمین‌های امنیتی به کی‌یف ارائه شود.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، کربی طی نشست خبری در کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره عضویت اوکراین در ناتو نیز توضیح داد که این امر باید با مشارکت و موافقت ۳۱ کشور عضو این ائتلاف انجام شود.

وی همچنین افزود که بیانیه تصویب شده در پایان نشست سران ناتو در سال ۲۰۲۲ در بخارست، شامل این مفهوم بود که اوکراین در آینده فرصت پیوستن به این ائتلاف را خواهد داشت.

تکرار حمایت آمریکا از گسترش ناتو بعد از عضویت فنلاند در این ائتلاف نظامی، در شرایط انجام می‌شود که روسیه بارها به غرب درباره این موضوع هشدار داده و الحاق اوکراین به ناتو را خط قرمز خوانده است.

این مقام آمریکایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، بار دیگر ادعای استفاده چین از خاک کوبا برای جاسوسی از واشنگتن را تکرار کرده و گفت آمریکا نگرانی‌های خود درباره میزبانی از جاسوسان پکن را به اطلاع هاوانا رسانده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کربی با بیان اینکه روابط دوجانبه با چین در حال حاضر متشنج است، اظهار داشت که اما «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به باز نگه داشتن خطوط ارتباطی متعهد است.

مقام‌های آمریکایی پیش از این ادعا کرده بودند که پکن و هاوانا قراردادی برای ساخت مکان شنود الکترونیکی در کوبا امضا کرده‌اند که از ‌آن برای جاسوسی از آمریکا استفاده می‌شود.

کربی همچنین افزود که انتظار ندارد گزارش‌های اخیر درباره پایگاه جاسوسی چین در کوبا بر سفر برنامه‌ریزی شده «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به پکن در اواخر این هفته تأثیر بگذارد.

با این حال وزارت خارجه چین با رد ادعای واشنگتن مبنی بر استفاده پکن از خاک کوبا برای جاسوسی از این کشور، گفت که آمریکا در جاسوسی و دخالت در امور دیگر کشورها بیش از همه تخصص دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سس IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 0
    سلام.روسیه حتی قبل رسیدن ادواتسنگین نظامی اوکراین به شرق یاهنگام جابجایی اونهاروببینه وبابمباران شدیدهوایی همرونابودکنه.چراروسیه میزاره اوکراین سلاحاشومنتقل کنه به خط مقدم .اون سلاحهایی خیلی بزرگن وبه راحتی باپهبادهای شناسایی وماهواره دیده میشن تازه انتقال‌دهنده زمان بره پس روسیه میتونه دربین راه وقبل رسیدن به خط مقدم همه رونابودکنه چرااینکارونمیکنه وقتی میتونه نابودشان کنه‌

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس