کرملین: پیش‌نیازها برای گفت‌وگو با اوکراین فراهم نیست

سخنگوی کرملین با اشاره به عدم تمایل و آمادگی کی‌یف برای مذاکرات صلح گفت در حال حاضر هیچ مبنایی حتی شکننده برای گفت‌وگوی احتمالی با اوکراین وجود ندارد و پیش‌نیازها فراهم نیست.

به گزارش مشرق، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین یکشنبه (۱۱ ژوئن) گفت در حال حاضر حتی مبنای شکننده برای گفت‌وگو با رژیم کی‌یف وجود ندارد.

او این اظهارات را در مصاحبه با یک رسانه دولتی بیان کرد و گفت: امروز هیچ یک از پیش‌نیازها برای توافق فراهم نیست. به علاوه، امروز هیچ مبنایی حتی شکننده، برای ایجاد گفت‌وگو وجود ندارد.

پسکوف افزود: شاهد آن هستیم و بدون هیچ ابهامی می‌توانیم بگوییم که اولاً رژیم (کی‌یف) تمایلی ندارد، دوم، آماده نیست و سوم، از سوی گردانندگان [برای برگزاری مذکرات] اجازه ندارد. به همین خاطر اکنون پیش‌نیازها برای مذاکرات وجود ندارد.

او پیش‌تر گفته بود روسیه به دنبال تضمین امنیت خود خواهد بود که گسترش ناتو به مرزهای این کشور و پذیرش اوکراین در این ائتلاف نظامی غربی را رد می‌کند. این مقام ارشد روسیه همچنین گفته بود اظهارات ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین درباره عضویت احتمالی این کشور در ناتو نشان‌دهنده عدم آمادگی، تمایل و همچنین ناتوانی کی‌یف برای رسیدگی به مشکلات موجود بر سر میز مذاکره است.

«نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه پنجشنبه (هشتم ژوئن) گفت حاکمیت اوکراین آماده حل‌وفصل مناقشه با روسیه بود اما تحت فشار آمریکا کنار کشید.

او در اشاره به مذاکرات مارس سال گذشته بین هیأت‌های روسیه و اوکراین در ترکیه گفت: «اگر به خاطر فشار آمریکا بر افرادی که در راس اوکراین منصوب کرده نبود، این وضعیت اتفاق نمی‌افتاد. حتی مقامات اوکراین خودشان آماده امضای معاهده صلح بودند و به روسیه پیشنهادات مکتوب دادند که ما کلیت آن را تایید کردیم». به گفته پاتروشف، طرف‌های ذینفع در این درگیری وجود دارند، درجه اول ایالات متحده و بریتانیا.

اولین دور از گفت‌وگوهای صلح بین روسیه و اوکراین بعد از آغاز درگیری ‌ها در این کشور، اوایل مارس ۲۰۲۲ در بلاروس برگزار شد اما گفت‌وگوها نتایج ملموس نداشت.

دور بعدی مذاکرات ۲۹ مارس ۲۰۲۲ در استانبول برگزار شد که بعد از آن «ولادیمیر مدینسکی» دستیار رئیس‌جمهور و رئیس هیأت روس اعلام کرد مسکو برای اولین بار اصول کی‌یف درباره یک توافق محتمل آتی را مکتوب دریافت کرده است. به گفته مسکو، در آن بویژه تعهدات وضعیت بی‌طرف و امتناع از استقرار نیروها و تسلیحات خارجی از جمله تسلیحات هسته‌ای در خاک اوکراین تصریح شده بود.

به نوشته خبرگزاری روسی تاس، روسیه نیروهایش را از مناطق کی‌یف و «چرنیگوف» خارج کرد اما مذاکرات درباره راه‌حل صلح‌آمیز به کلی متوقف شد و همانطور که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت کی‌یف از توافقات منعقد شده در استانبول صرف‌نظر کرد.

اکتبر سال گذشته «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تصمیم شواری امنیت ملی و دفاع اوکراین مبنی بر ممنوعیت هر گونه مذاکره با پوتین را تصویب کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 0
    هم نیازش کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس