کد خبر 1498176
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
نگرانی تل‌آویو از کشف ذخایر لیتیوم در ایران

یک روزنامه صهیونیستی با انتشار گزارشی درباره اهمیت کشف ذخایر لیتیوم در ایران، نوشت که این رویداد به تغییر معادلات و موازنه قدرت و تقویت جایگاه ژئوپلتیک ایران منجر می‌شود که برای تل‌آویو بسیار نگران‌کننده است.

به گزارش مشرق، ماه مارس گذشته (اسفندماه ۱۴۰۱)،بود که ایران از کشف ذخایر بزرگی از لیتیوم خبر داد و صدا و سیمای ایران به نقل از «محمدهادی احمدی» معاون وزیر صنعت،معدن‌ و تجارت ایران، اعلام کرد که برای نخستین‌بار ذخایر بزرگی از لیتیوم در همدان کشف شده است و میزان آن، ۸.۵ میلیون تن [کانسنگ] تخمین زده می‌شود.

از زمان انتشار خبرکشف معدن لیتیوم در ایران و پیامدهای بالقوه آن، این سوژه به یکی از سوژه‌های مهم در محافل رسانه‌ای جهان تبدیل شد و تحلیلگران و ناظران سیاسی مختلف به بررسی تبعات مختلف این اکتشاف مهم پرداختند و این تحلیل‌های کارشناسی تا به امروز ادامه دارد. در چنین فضایی، روزنامه صهیونیستی «معاریو» نیز در شماره امروز خود (۱۱ ژوئن)، نوشت که این اکتشاف توازن قوا را تغییر خواهد داد و فرصت بی‌سابقه‌ای برای دولت ایران است.

اکتشاف لیتیوم در ایران و تغییر موازنه قدرت در منطقه

«آنات هوخبرگ ماروم» کارشناس مسائل ژئوپلیتیک، در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی معاریو می‌گوید که کشف منابع لیتیوم در ایران می‌تواند به تغییر موازنه قدرت منطقه‌ای منجر شود و یک موقعیت بی‌سابقه ژئوپلیتیکی و اقتصادی را به تهران بدهد.

وی افزود: «اسرائیل با اهتمام تمام، این موضوع را دنبال می‌کند تا بداند که تهران چگونه تلاش خواهد کرد از این کشف به نفع خود استفاده کند».

روزنامه معاریو در ادامه نوشت: «قدرت نظامی ایران و ازسرگیری روابطش با کشورهای عربی و در رأس آنها، عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر، علاوه بر مانورهای نظامی دریایی این کشور با کشورهایی چون هند و پاکستان، منبع اصلی نگرانی اسرائیل است».

این روزنامه صهیونیستی همچنین درباره روابط نزدیک ایران با اندونزی، بزرگترین کشور جهان اسلام، تقویت روابط راهبردی تهران با روسیه و چین ابراز نگرانی کرد.

پیش‌بینی افزایش نفوذ ژئوپلتیک ایران

معاریو پیش‌بینی کرد: «بزودی وضعیت اقتصادی و نفوذ ژئوپلیتیک ایران به شدت افزایش یابد و این در شرایطی رخ می دهد که یک میدان بزرگ لیتیوم حاوی ۸.۵ میلیون تن - دومین میدان بزرگ لیتیوم جهان پس از شیلی - در استان همدان واقع در غرب ایران کشف شده است».

معاریو نوشت: «به این ترتیب ایران، دارای ۱۰ درصد از ذخایر "طلای سفید" جهان که در حال حاضر ۸۹ میلیون تن تخمین زده می‌شود، است و این اکتشاف _که می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد و ظاهراً اثربخشی تحریم‌های اعمال شده علیه آن را باطل کند_ یک "کارت برنده" برای این کشور به حساب می‌آید».

به باور آنات هوخبرگ ماروم، این اکتشاف می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بازارهای جهانی انرژی و معدن و همچنین صنایع جهانی باتری‌های لیتیومی و خودروهای الکتریکی داشته باشد و انتظار می‌رود که همه این امور به نوبه خود منجر به تغییرات گسترده در اقتصاد و سیاست جهانی شود و بار دیگر خاورمیانه مرکز ثقل شود.

روزنامه رأی الیوم، با انتشار این گزارش، به نقل از یک مقام ارشد وزارت صنعت و معدن ایران نوشت: «این بزرگترین مخزن لیتیومی جهان است که در خارج از آمریکای جنوبی قرار دارد. ایران پس از شیلی که دارای ذخیره ۹.۲ میلیون تنی لیتیوم است، دومین کشور بزرگ جهان از نظر ذخایر لیتیومی است».

کشورهای آرژانتین، بولیوی و شیلی ۵۸ درصد از منابع لیتیوم جهان را در اختیار دارند.

بر اساس این گزارش، کشف این معدن لیتیوم به دلیل ارزش و اهمیت بالای این فلز در تولید باتری برای صنایع مختلف الکترونیکی از جمله خودروهای برقی، لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه، پنل‌های خورشیدی و لوازم جانبی و همچنین برای اهداف ذخیره‌سازی انرژی دارد، به منزله «جواهری در تاج» است.

روزنامه معاریو در ادامه گزارش خود اذعان می‌دارد که این اکتشاف، یک فرصت بی‌سابقه و عظیم در بخش اقتصاد و انرژی به ایران می‌دهد. روشن است که با وجود آنکه کیفیت و هزینه استخراج این لیتیوم اکتشافی مشخص است، اما حفظ حدود یک دهم مصرف لیتیوم جهان و تحت کنترل داشتن این ماده خام راهبردی، ایران را به یک بازیگر مهم ژئوپلیتیکی در سیاست و اقتصاد جهانی تبدیل خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، در سایه تشدید بحران آب و هوایی، کشف این میدان لیتیومی - همراه با سایر منابع انرژی از جمله انرژی هسته‌ای - منبع قدرت، نفوذ سیاسی، اقتصادی و انرژی برای دولت تهران خواهد بود. انتظار می‌رود که ایران از همه این امور و بازتاب‌های آن در کشورهای منطقه و حتی صحنه بین‌المللی بهره‌برداری کند.

لذا، این موضوع نه تنها، نفوذ ایران را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد که حتی بر نفوذ کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و به طور مشخص، تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان به رهبری عربستان سعودی و امارات غلبه خواهد کرد و حتی ممکن است این توازن قوا و نیروهای منطقه‌ای را به نفع ایران تغییر دهد.

به نوشته معاریو، به این ترتیب، این موضوع، موقعیت مذاکراتی ایران در چارچوب ائتلاف ها و توافقات مختلف اقتصادی و امنیتی را تقویت می‌کند و آن را به وزنه‌ای در بین بازیگران مختلف خاورمیانه تبدیل می‌کند و تمرکز توجه را از بازار نفت به سمت «طلای سفید» و صنایع معدن لیتیوم در منطقه می‌کشاند.

تثبیت قیمت لیتیوم در سطح جهانی

علاوه بر این، از منظر اقتصادی میان‌مدت تا بلندمدت ، انتظار می‌رود قیمت‌های لیتیوم که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش مداوم تقاضای جهانی برای این ماده معدنی و همچنین باتری‌های لیتیوم یونی برای خودروهای الکتریکی، افزایش یافته، حفظ شود امری که در نتیجه آن، اقتصاد ایران به میزان زیادی، غنی‌تر می‌شود.

نگرانی آمریکا و اسرائیل از ذخایر لیتیوم ایران

معاریو در ادامه گزارش می‌دهد که اکتشاف ذخایر لیتیوم در ایران به منزله یک پیروزی در مقابل ایالات متحده آمریکا و متحدانش به ویژه «اسرائیل» است. ضمن اینکه، این امر می‌تواند منجر به روابط نزدیکتر ایران با چین و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی، به ویژه اندونزی شود و روابط بین خاورمیانه و آسیا را تقویت کند.

در ادامه این گزارش آمده است: «از نظر تهران، کشف این ذخایر لیتیومی در واقع توانایی آن را برای مانور در میان تعداد زیادی از بازیگران افزایش می‌دهد که می‌تواند باعث وابستگی کمتر به آمریکا و غرب شود».

معاریو در خاتمه گزارش خود می‌نویسد: «بدون شک ایران به عنوان کشوری در آستانه هسته‌ای شدن، از قدرت سیاسی، اقتصادی و انرژی همراه با جرأت، توسعه و انگیزه بالا به ویژه با توجه به کشف میدان لیتیومی برخوردار است. انتظار می رود بسیار بیشتر از اکنون خطرناک شود».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • رضا IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    24 2
    اسراییل از سایه خودش هم می ترسه
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    49 37
    منبعی دیگر برای دزدیدن و اختلاس
    • جوین IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      32 13
      ما ایرانیها که جزو بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان هستیم روز به روز تورم بیشتر و فقیرتر شده ایم خوش به حال فزندان مسئولین که منبع دیگری برای خوشیشون پیدا شد وگرنه مردم ایران که هیچ وقت رنگ ارزانی و خوشی رو نیده اند و هرسال سفرمون کوچکتر و گرانی بیشتر شده و یکسال هم وجود نداشته که رنگ ارزانی نسبت به سال قبل داشته باشیم-تبریک به آقازاده ها
    • محمود IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      19 22
      خود تحقیر و منفی باف نباش
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      12 17
      12.39 انسان به امید زنده است سخن امام علی ( ع) لو لا الامل لنقطع العمل .اگر امید نبود هیچ کاری انجام نمی گرفت. از گفتارت پیداست یانا امیدی یا مریضی که در هر صورت اگر به خدا اعتقاد داری شفایت دهد
    • جنوبی IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      12 8
      اولا نه به داره نه به بار. دوما صهیونیست ها از حسادت آتش گرفتند تو چرا کاسه داغتر آش آنها شدی
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      10 7
      خود تحقیر ارباباهات غورخیدن تو هم که ناله میکنی، کور بشه چشم حسود.
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      19 4
      از آلبانی نشین ها و مزدوران داخلی آنها بیزارم
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      3 1
      خو پلشت، ما تحریم هستیم، اینم بگو دیگه
    • رومینا IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      0 0
      چقدر خودباخته منفی باف ملت ایران درسختترین تحریم‌های 40رساله جهانی توانست روی گای خودش بایستد وبدون هیچ کمکی به قله علم وفناوری جهانی درمان تکنولوزی وبیو وهسته ای فضایی وصنعتی ونظامی وووودست یابد این افتخار بزرگی است که همراه معاون ونفت وگاز ووووهمن وتلاش مردم نخبگان ایرانی بود هرچند دردی واختلاس وتورن هم هست مثل همه جای دیگه جهانر. دزدی وغارت واختلاس وتورم درترکیه خیلی بیش ازایران است ،، این رسانه ها این اموررادرایران گنده می‌کنند تایاس ایحادکننند
  • ش. AE ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    7 2
    نگران نباشن فتوشاپ و اگر مکان رو مشخص کردید نخست وزیر نتانیابو در مجمع سازمان ملل یا قالی شویی و یا کار واش رو به اسم زرادخانه هسته‌ای معرفی میکنه بقیه هم مثل گاو فقط نگاه میکنن
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    12 4
    چقدر این دوکشور دشمن خونی ملت ایران است ازپیشرفت کشور حسد می ورزن از نابودی وزجرکشیدن ملت ایران احساس ارمش می کنن مرگبر امریکا اسراییل واذناب داخلی وخارنی ایشان
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      0 0
      این دوتا کشور نیستن
  • منصور IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    18 3
    فقط سفره غارت گران پر رنگ تر میشه همین
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    12 3
    خواهشا چون دانش استخراج ندارین و از طرفی چین هم محتاجه لیتیومه ، به چین نگین استخراج کن کمتر بهت میدیم اصلا دست بهش نزنین
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    9 1
    دوستان اقتصاد رفاقتی از شعاع صد کیلومتری معدن دور کنین که به باد میدن در ضمن باید دید لیتیوم خالص چقدره
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    10 1
    معادن زیادی در کشور هست این دولت باید همرو شناسنامه دار و از زیر سلطه بعضی ها در بیاره و ملی کنه در ضمن مفت فروختن و خام فروختن رو هم تعطیل کنید
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    11 0
    احتمالا برنامه خرابکاری یا نفوذ با مدیران نالایق اجرا بشه
  • علیرضا IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    11 0
    بحث اختلاسش جای خود ولی مثل شرکت نفت انحصاری نشه.الان متاسفانه پول نفت ملت به اسم حقوق مزایا داره میره تو جیب کارکنان شرکت نفت . گویا یه کشور جدا از مردم ایرانند
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    6 3
    تا زمانی که اصلاحات طلبان ستون پنجمی در ایران حضور دارند، اسراییل به هیچ وجه نبایستی احساس نگرانی کند.
  • علی IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    4 4
    همدان یکی از مناطقی هست که پان ترک ها چشم طمع به تصرف اون دارن.هموطنان عزیز مستحضر باشن که ممکنه رژیم صهیونیستی به واسطه ترک ها سعی در برهم زدن امنیت همدان در دراز مدت داشته باشه.
    • حمیدرضا IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
      1 1
      احسنت. گرچه بافت جمعیتی استان همدان به ضرر پانترکهای نژاد پرست هستش .همدان از قدیم پایگاه تمدن ایرانیان و زبان وادبیات فارسی ولری بوده ومرکز تشیع!
    • یوسف از همدان IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
      1 1
      منطقه قهاوند همدان دارای جمعیت 100درصدی ترک می باشد حتی معدن اداعایی هم که بین روستا های خیرآباد و دشته و احمد آباد و نوده قره باغی قرار داره که همگی ترک هستند
  • نادر IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    6 0
    انشالله که بنام ما وبه کام دیگران نشه
  • همدان IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    2 0
    خدا به داد بخش دیگری از محیط زیست ایران برسه. برداشت غیر اصولی و تاراج بیت المال و آلایندگی زیست محیطی و بی خیری برای مجاورین و غیره بماند.
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    4 0
    این رسانه ی صهیونیست خبر نداره که از این معادن زیاد داریم اما بی کفایتی مدیران ما اجازه نمیده که این منابع خدادادی اثدی تو اقتصاد ما بذاره
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    4 1
    ای کاش معدن لیتیوم رو با مشارکت مردم و عرضه تو بورس میساختن. شنیده میشه کمپلت دادن دست چینی ها. شریکی.
  • ایرانی🇮🇷 IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 5
    معلوم است که خدا با کیست. غربی ها چپاول و غارت میکنند، خداوند بهترین منابع را تقدیم ایران میکند! حق با ماست و هر که دشمنی کند با ایران؛ به زوال خواهد رسید. خدارا شکر.
  • سید جعفر IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 1
    به این میگن رزق لایحتسب
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      5 0
      برای کی؟ ما مردم؟
  • سهرابی IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 1
    سلام خدا لعنت کند شمارا باعث تحریم این کشور مدافع مضلوم شدید چرا ما حماس وحزب الاه کمک میکنیم شما نمیتوانید به خاک خون بکشید وسلام
  • جعفری IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    منبعی برای تولید خودروهای برقی
  • امید ایرانی CH ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    9 0
    آقایان تو را به هر کس که میپرستید به هیچ وجع دست به این معدن نزنید چون حیف و میل می‌شود تا بیایید به خودتان بجنبید همه را اختلاس می‌کنند ، آقایان که جیب شان انتها ندارد بگذارید برای نسلهای آینده ……
  • سید فروزان CH ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 3
    اکر اعلام کنیم مقدار فضولات انسانی در سال چقدر است ،غربیها فورا اطهار نگرانی میکنند ، و برای امنیت جهان و منطقه خطرناک ، یعنی از نظر اینها ، مقدار فضولات ما هم می‌تواند خطرناک باشد وای به اورانیوم و لیتیوم ،
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    9 0
    اخه واسه مامردم همدان میشه چی مطمئمنم جلوتر همه ذخائی لیتیوم روپیشفروش کردن به چینیها وخوردین رفته
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      0 1
      شما یه منافق دروغگو هستی نه یک ایرانی
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 1
    خداروشکر این هم یکی از نعمتهای خداوند بزرگ به مردم شریف ایران فقط خواهشا مدیریت این نعمت بزرگ خدا دادی رو دست انسان باایمان کار بلد بسپارین تا همه مردم ایران شریک در این نعمت خدادادی باشند
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    8 0
    با این همه ذخایر و منابع بازم دست میکنن تو جیب مردم و بورس رو غارت میکنن
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    مدیریت خوب انشاالله. اتفاقا بر عکس عده ای فکر میکنم چین شریک خوبی برای لیتیوم ایران باشه، هم تجربه دارد و هم مصرف، با کشورهای آمریکای جنوبی هم مشارکت کرده. ضمنا منابع لیتیوم هم در هند، هم در ترکیه و استرالیا و چند جای دیگر پیدا شده. فقط سفارش میکنم با متحدان غربی شراکت نکنید، چنبره این کشورها غیر از خرد کردن این کشور حاصل دیگری ندارد.
  • Davoud IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    8 0
    نگران نباشید با این کشف هیچ اتفاقی تو اقتصاد ایران نمیوفته، و هیچ تأثیری هم در روند نابودی شما نداره
  • بابک IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    8 0
    ایشالا خیرش به ما مردم هم برسه. ازنفت و معادن دیگه که چیزی سر سفره ما نیومد.
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    "اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ"
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    2 0
    نا امیدی سم خورانده شده به جامعه شده این خداوند سبحان هست که روزی دهنده- و کل امور دست اوست بقیه واسطه هستن
  • ایرانی با غیرت IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    یک سئوال وجود دارد که چرا در بین این دویست و اندی کشور موجود در دنیا فقط یک کشور متجاوز به نام آمریکا و یک رژیم پلید و جنایتکار به نام اسرائیل هستند که با برنامه صلح امیز هسته ائی و برنامه های دفاعی موشکی و پهپادی ایران یا مخالفت میکنند یا نگران هستند!؟
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 2
    منافقین و صهیونیست ها چشمشان بترقد
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    شما که توانایی استخراج و فروش درست و تبدیل به زیر ساخت کشور رو ندارین باید بره جیب گدا گشنه ها که نقشه واسه همه جا مملکت کشیدند دست نزنید بزارید نسلهای آینده استفاده کنن اینهمه نفت و گاز و پتروشیمی و معادن دیگه کجا رفت ؟ رفت برا خرجهای بیخود خودتون و دوستانتون نه کشور
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    ذخایر که ظاهرا خلوص بالایی ندارند! لیتیوم در خلوص بالا ارزش داره
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    2 0
    چطور میگه بزودی اقتصاد ایران ارتقا پیدا میکنه؟ از زاویه دید من هر سال همه چی بد و بدتر داره میشه و حتی دیگه خانه و ماشین که نه، لوازم خانگی هم نه، تهیه مواد غذایی مناسب هم سخت شده!
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    3 0
    معاریو پیش‌بینی کرد: «بزودی وضعیت اقتصادی و نفوذ ژئوپلیتیک ایران به شدت افزایش یابد"؟ بیخیال بابا ما به سختی حتی میتونیم گوشت تهیه کنیم! سه نفر کار میکنن یک نفر نمیتونه بخوره بعد این حرف از بهبود اقتصادی ایران میزنه! اینها هم پرت اند!
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    بنظر نمیاد به ما چیزی برسه! مثل همین اینترنت ساده که سرعتش احتمالا در افعانستان بیشتر باشه!
  • صرفا جهت اطلاع IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    4 0
    یه منبع تموم نشدنی برای دزدی !
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 0
    مبارک آقا زاده ها و نور چشمی ها،الان خوزستان منبع نفت وفولاد و سیمان و..است چیزی جز آلودگی زیست محیطی از این ثروت نصیبش نشده واکثریت مردم محروم هستند حتی از آب آشامیدنی و پولش در تهران و خارج کشور خرج میشه
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 0
    خدا کنه به بادش ندهند خداوند این سرزمین را از غنی ترین ها قرار داده،، خدا کند که این اکتشاف باعث آبادانی و بهبود اوضاع مردم شود انشاالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس