توافق عربستان و فرانسه برای تقویت همکاری‌ها در زمینه انرژی هسته‌ای

منابع خبری بامداد یکشنبه گزارش دادند، وزیران انرژی عربستان سعودی و فرانسه در دیداری برای تقویت همکاری‌ها در زمینه انرژی هسته‌ای توافق کردند.

به گزارش مشرق، عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان و اگنس پانیه رونشه وزیر انتقال انرژی فرانسه در ریاض با هم دیدار و گفت وگو کردند.

بر اساس این گزارش، دو طرف در این دیدار تاکید کردند که مقابله با چالش‌های تغییرات آب و هوایی و افزایش امنیت، پایداری و مقرون به صرفه بودن منابع انرژی یک اولویت استراتژیک مشترک بین دو کشور است.

عربستان و فرانسه پس از این دیدار در بیانیه‌ای با تاکید براینکه انرژی یکی از ارکان اصلی شراکت بلندمدت بین دولت‌های ریاض و پاریس است، افزودند: دو کشور متعهد به تفاهم همکاری امضاء شده در زمینه انرژی در تاریخ ۲ فوریه ۲۰۲۳ هستند.

دو طرف همچنین در این بیانیه به این درک مشترک خود اشاره کردند که هیدروژن پاک یک سوخت ضروری برای تجسم اهداف مشترک دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار و در عین حال کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی است.

وزیران انرژی عربستان سعودی و فرانسه توافق کردند تا همکاری‌ها را در زمینه انرژی برق، تبادل تجربیات در زمینه تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر و نیز پروژه‌های اتصال برق و تشویق مشارکت بخش‌های خصوصی در این زمینه از جمله فناوری‌های تولید برق، فناوری‌های انتقال، توزیع، ذخیره سازی و خودکارسازی شبکه افزایش دهند.

دو طرف همچنین توافق کردند که برای تقویت همکاری‌ها در زمینه انرژی هسته‌ای در چارچوبی صلح آمیز و ایمن، مدیریت زباله‌های اتمی، کاربردهای هسته‌ای و توسعه ظرفیت‌های انسانی تلاش‌های مشترک انجام دهند.

در این بیانیه همچنین خاطرنشان شد که دو کشور توافق کردند در زمینه ارتقای فناوری‌ها و راه‌حل‌های تغییرات آب و هوایی مانند جذب، استفاده و ذخیره‌سازی کربن از بخش‌هایی با انتشار آلایندگی بالا مانند سیمان، هوانوردی، دریایی، پتروشیمی و غیره همکاری کنند.

پیشتر «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان در حاشیه مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس بین المللی معادن در ریاض از برنامه بزرگ این کشور برای غنی‌سازی و تولید سوخت هسته‌ای خبر داده و گفته بود که به عنوان بخشی از تلاش‌های عربستان برای هدایت بازار منطقه به سمت انرژی پاک، ریاض به دنبال تولید سوخت هسته‌ای برای مصارف داخلی و صادرات آن است.

ریاض اعلام کرده بود که عربستان به دنبال ساخت ۱۶ نیروگاه اتمی تا ۲۰ سال آینده است و انجمن جهانی انرژی هسته‌ای هزینه این کار را بیش از ۸۰ میلیارد دلار برآورد کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس