فرمانده وابسته به امارات در یمن:‌ به جان یکدیگر افتادیم و حوثی‌ها پیروز شدند

یک فرمانده نظامی وابسته به امارات متحده عربی در یمن گفت که در میان اختلاف نیروهای سیاسی وابسته به ائتلاف سعودی، این «حوثی‌ها» بودند که پیروز شدند.

به گزارش مشرق «طارق صالح» برادر زاده «علی عبدالله صالح» و فرمانده شبه‌نظامیان «گارد ریاست‌جمهوری» یمن (وابسته به امارات متحده عربی) که نیروهایش در شهر «عدن» در جنوب یمن مستقر هستند، از اختلاف و آشفتگی در میان نیروهای سیاسی و نظامی همسو با ائتلاف سعودی به شدت انتقاد کرد.

به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، او که در سالروز انفجار در مسجد «مجتمع ریاست جمهوری یمن» در سوم ژوئن ۲۰۱۱ (در میانه حوادث انقلاب) سخنرانی می‌کرد، این انفجار را ریشه شرایط فعلی یمن دانست. در این انفجار «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور وقت یمن دچار سوختگی شدید شد و تعدادی از مقامات آن روز یمن از جمله «عبدالعزیز عبد الغنی» رئیس پارلمان این کشور کشته شدند. علی عبدالله صالح نیز برای مداوا به عربستان سعودی رفت و پس از بازگشت حاضر به انتقال قدرت شد.

طارق صالح افزود: «در سالروز انفجار مسجد مجتمع ریاست‌جمهوری، باید به عاملان آن یادآور شدیم که اقدامشان موجب نابودی حکومت و انقلاب در آن واحد شد و همه را به نقطه‌ای که اکنون در آن واقع شده‌ایم، در ضعف و چند دستگی کشانده است و در این میان تنها حوثی‌ها سود کردند و همچنان نیز اوضاع به همین منوال است».

این فرمانده همسو با ابوظبی در جنوب یمن سپس از گروههای سیاسی وابسته به ائتلاف سعودی خواست تا در جهت‌گیری و سیاست‌های خود تجدید نظر کنند. او از این اختلافات به عنوان «شرارتی که همه را خواهد سوزاند» یاد کرد.

به گفته ناظران تحولات یمن، اختلافات شدید میان دو طیف وابسته به ائتلاف سعودی در یمن که در موارد متعددی منجر به درگیری‌های مسلحانه شدید و خونین شده، یکی از مواردی است که منجر به پیروزی نیروهای مستقر در صنعاء در نبرد هشت ساله شد.

یک طیف وابسته به ریاض (اخوانی‌های یمن- حزب الاصلاح) و دیگری طیف وابسته به امارات (باقی مانده خانواده علی عبدالله صالح و جدایی‌طلبان جنوب) در تمامی این سال‌ها صرفا به زور تحمیل ریاض و ابوظبی کنار یکدیگر مانده‌اند.

به تازگی نیز منابع مطلع در یمن ادعا کرده‌اند که جریان اخوانی وابسته به دوحه فعالیت خود را در برخی استان‌های تحت کنترل ائتلاف سعودی، برای بر هم زدن اوضاع از سر گرفته‌ است.

روزنامه «العرب» چاپ لندن [نزدیک به امارات و عربستان سعودی]، در ماه مارس گذشته با متهم کردن شاخه اخوان المسلمین در یمن، نوشت: «به اعتقاد ناظران، این جریان به دنبال گسترش دایره تنش‌های سیاسی، رسانه‌ای و نظامی در حضرموت، المهره و سقطری و سازماندهی فعالیت‌هایی در عدن، تعز و مأرب با هدف سردرگمی اردوگاه دولت قانونی [مد نظر ائتلاف سعودی] و نمایان ساختن نقاط اختلاف بین اجزا و نیروهای سیاسی مخالف حوثی‌هاست».

همزمان با این اختلافات، دو طرف هر از چند گاه دست به ترور مقامات و شخصیت‌های طرف مقابل می‌زنند. در این راستا تاکنون دهها امام جماعت وابسته به حزب اخوانی الاصلاح یمن در استان‌های جنوبی به دست نیروهای وابسته به امارات ترور شده‌اند.

در تاریخ ۱۴ مارس نیز افراد مسلح ناشناس، «محمد الجرادی» مشاور وزیر دفاع دولت مستعفی یمن را ترور کردند. این چهارمین مورد از ترور شخصیت‌ها در مأرب طی دو ماه فوریه و مارس بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 0
    معلومه. پس چی
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    اینا هم مثل فامیلاشون همیشه توهم پیروزی دارن
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    4 0
    جان گرگان و سگان از هم جداست متحد جانهای مردان خداست
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    0 0
    حزب اخوانی اصلاح طبعا مورد حمایت قطر و ترکیه میتوانند باشند ، جالبه عربستان طبق این گزارش برای مقابله با امارات حامی آنان سده . علیرغم سنت این کشورها که اخوان را بمصلحت خود نمیدانند . برادر زاده آماده در ابوظبی بمحض مرگ عمو وارد معرکه شد. که نشان از اتفاقات تلخی هست که این کشورها با هدایت آمریکا و غرب با همکاری نزدیک اسرائیل یمن را عرصه و تیول اهداف خود برای تغییرات اساسی حدودات جغرافیائی و بهره وری هر کدام قرار داده و اتفاقات بسیار تلخی بر مردم آنکشور تحمیل نمودند که هنوز درگیر آن هستند و اگر پایمردی ارتش و انصارالله با پشتوانه مردمی قبائل عدیده نمیبود . خدا میداند چه سرنوشت شوم و گرفتاری خوفناک در انتظار آن سامان حادث میشد .
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    1 0
    حوثی ها مردم با عزت یمن هستند ، امارات و عربستان باید جبران مافات اشتباهات خود در یمن کنند و بخواست آنها احترام بگذارند
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      0 0
      اگه جان انسان‌ها قابل برگشت بود جبران مافات میشد
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    0 0
    الان که مسلمانان عمان وعربستان ومصروایران ویمن و....دارندمذاکره میکنندوهم پیمان می شوندلطفاازتعاریف تشنج سازخودداری فرمایید...وعتصموبه حبل الله ولاتفرقو....خداوندانسان هاراآفریده که زندگی کنندنه بخاطرایده ودین واقلیت ومدهب به دست بدست همدیگرکشته شوند
  • مهد IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    0 0
    وعده الله ۳۲۱

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس