کد خبر 1513151
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
بازگشت قطر به صحنه درگیری‌ها در یمن

با آغاز به کار شورای موسوم به «شورای عالی مقاومت» در یمن، نشانه‌های بازگشت قطر به صحنه درگیری‌ها درحال آشکار شدن است.

به گزارش مشرق، روز شنبه و پس از یک نشست دو روزه در استان «مأرب» یمن، شورایی متشکل از چند نماینده از استان های مختلف با نام «شورای عالی مقاومت» موجودیت خود را اعلام کرد.

ریاست این شورا برعهده «حمود سعید المخلافی» است که پیشتر وی را نماینده قطر و ترکیه در یمن می دانستند.

«عبدالحمید محمد عامر» معاون رئیس در امور استان ها و مقاومت، «محمد احمد ورق» معاون امور انسانی و حقوقی، «عبدالرقیب الصبیحی» معاون رئیس در امور رسانه، «رمزی محروس» معاون رئیس در امور خدمات و درآمدها و «شوقی محمد السنحانی» به عنوان معاون سیاسی و روابط المخلافی و دیگر اعضای این شورا هستند.

المخلافی کیست؟

حمود سعید قاسم المخلافی متولد ۱۹۶۴ از منطقه الرحبه مخلاف استان تعز در غرب یمن است.

وی فارغ التحصیل دانشکده شریعت دانشگاه صنعا است و مدت زیادی در تعز زندگی و به عنوان افسر اداره امنیت سیاسی فعالیت کرده است.

در سال ۲۰۱۵ گروه اخوان المسلمین «حمود المخلافی» را به عنوان شخصیتی برجسته مطرح و او را به عنوان «شیخ حمود المخلافی» و فرمانده گروهی به نام «مقاومت مردمی» تعیین کرد که بعدها به عنوان حاکم تعز و ناظر بر اردوگاه های اخوان المسلمین تعیین شد.

اردوگاه «یفرس» در جبل حبشی و منطقه الاربعین در شمال تعز از بزرگترین اردوگاه های اخوان المسلمین و حمود المخلافی بود و وی لشکری را به استعداد ۵ هزار نفر و با نام «حمد» در این مناطق تاسیس کرد.

براساس برخی گزارش ها او ۸۰ میلیون دلار از دولت فراری یمن برای مبارزه با انصارالله دریافت کرد و با آن لشکر «حمد» را تشکیل داد که بازوی قطر و ترکیه در یمن باشد.

بازگشت قطر و نفس راحت عربستان

قطر در سال ۲۰۱۷ پس از تحریم و محاصره از سوی چند کشور خلیج فارس به رهبری عربستان، از ائتلاف متجاوزان به یمن خارج شد و فعالیت های خود که زیر نظر المخلافی انجام می شد را نیز متوقف کرد.

اعلام تشکیل «شورای عالی مقاومت» به ریاست المخلافی با استقبال عربستان روبه رو شده است و رصد فضای مجازی و نظرات کارشناسان و تحلیلگران نزدیک به حکومت سعودی نشان از خرسندی آنها دارد.

بازگشت قطر به میدان می تواند بار زیادی از مبارزه با امارات در یمن را از دوش ریاض بردارد زیرا ابوظبی امیدوار بود پس از خروج قطر بر مناطق گسترده تری از یمن مسلط شود.

هم اکنون عربستان و امارات در یمن در یک رویارویی شدید قرار دارند و ریاض احساس می کند که ابوظبی از پشت به او خنجر زده است و از این رو بازگشت قطر می تواند جبهه عربستان را در مقابل امارات تقویت کند و شاید پای ترکیه را نیز به این کشور باز کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    11 6
    دموکراسی یعنی همه نظرات باید باشند و مردم هستند که انتخاب می کنند که کدام صحیح تر و بهتر هست برایشان و هر جا اشتباه کردند باید اجازه تغیر دادنش را داشته باشند
    • حمیدرضا IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      0 2
      دموکراسی چه ربطی داره به این خبر؟؟
    • کاربرجدید IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      0 0
      واقعا که ، مهندس
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    1 3
    مهره‌های شیطان در حالی بازی هستن بازی آمریکا انگلیس اسرائیل. یمن عزیز و قهرمان
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    2 0
    بعد ازصلح با عربستان اخبار صداوسیما جنگ یمن رو اصلا دیگه مثل قبل پوشش نمیده .یعنی چی ؟یعنی دین ازسیاست جداست .همین وبس.یعنی ملت یمن بازیچه قدرت طلبی ایران وعربستان شدن .اونهایی که تو تهران وریاض راس کار هستند تو ناز ونعمت زندگی می کنند وبیچاره مردم یمن بچه هاشون باید ازگرسنگی بمیره.
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
      0 0
      دقیقا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس