کد خبر 1495546
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
برنج

برنج می‌تواند شرایط ایده آلی را برای رشد باکتری‌های بالقوه خطرناک ایجاد کند و همین امر بر اهمیت نحوه نگهداری آن می‌افزاید.

به گزارش مشرق به نقل از یواس‌تودی، در برنج نپخته معمولا باسیلوس سرئوس همراه با سایر باکتری‌ها یافت می شود. پختن برنج به تنهایی برای از بین بردن آن کافی نیست، زیرا این باکتری با ایجاد هاگ‌هایی گرما را تحمل می‌کنند.

برنج پس از پختن در دمای اتاق می‌تواند حاوی باکتری‌های مختلفی باشد که تکثیر می شوند و سموم مضر را آزاد می کنند. این گاهی اوقات منجر به مسمومیت غذایی با این باکتری می شود. بسته به نحوه تهیه، پخت و نگهداری برنج پس از پختن، می توانید از این امر اجتناب کنید.

تهیه و نگهداری برنج

شستن برنج باعث خلاص شدن از شر این باکتری نمی شود. پس از پخته شدن، برنج را باید فوراً به صورت پخته یا سرد شده سرو کنید و در ظرفی در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. برنج پخته شده را بیش از یک ساعت بیرون نگذارید.

چگونه برنج را گرم می کنید؟

برنج باقیمانده را می توان هنگام گرم کردن مجدد در مایکروویو گرم، سرخ یا بخار پز کرد. با این حال، این تنها در صورتی بی خطر است که برنج پخته شده به درستی در یخچال نگهداری شود. اگر برنج برای چند ساعت بیرون از خانه باشد، گرم کردن مجدد می تواند مضر باشد. به این دلیل که گرم کردن، خنک کردن و گرم کردن مجدد فرصت خوبی را برای رشد باکتری های مضر مانند باسیلوس سرئوس فراهم می کند.

مسمومیت غذایی ناشی از باسیلوس سرئوس چقدر خطرناک است؟

مسمومیت غذایی ناشی از باسیلوس سرئوس در موارد شدید می تواند کشنده باشد این مسمومیت می تواند با مواد غذایی دیگری مانند ماکارونی هم رخ دهد. یک مطالعه موردی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که یک دانشجوی ۲۰ ساله بر اثر مسمومیت با این باکتری در عرض ۱۰ ساعت پس از خوردن ماکارونی پنج روز مانده جان خود را از دست داد. مورد مشابهی در سال ۲۰۰۳ رخ داد که یک خانواده سالاد ماکارونی هشت روزه خوردند که منجر به مرگ یک مرد و بستری شدن پنج کودک در بیمارستان شد.

علائم این مسمومیت چیست؟

استفراغ و اسهال ناشی از سمی که باسیلوس سرئوس هنگام رشد تولید می کند شایع است. در بیشتر موارد، این بیماری محدود است و ظرف یک یا دو روز بهبود می یابد، اما در برخی افراد می تواند پیشرفت کند و حتی کشنده باشد.

آنتی بیوتیک ها در این بیماری موثر نیستند زیرا سم باعث بیماری می شود و نه باکتری. به این ترتیب، درمان در درجه اول بر نوشیدن آب زیاد متمرکز است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • وحید IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    برنج خارج از خانه باشه یا بیرون از یخچال خراب میشه؟ چی نوشتید
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    0 0
    قصه به روغنش مربوطه که مواد افزودنی و نفتی داره پرفوسفورا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس