کد خبر 1495638
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۰
آموزش روش ضدعفونی کردن مسواک در منزل

میکروب ها به راحتی می توانند از طریق مسواک به دهان راه پیدا کنند، به همین دلیل باید از بهترین روش ها برای ضد عفونی کردن مسواک استفاده کنید.

به گزارش مشرق، میکروب ها و باکتری ها می توانند به راحتی از مسواک به دهان راه پیدا کنند بنابراین شما باید مرتب مسواک خود را ضد عفونی کنید. افراد زیادی در دنیا وجود دارند که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و لثه مسواک می زنند تا بدین روش میکروب ها و جرم های مضر را از سطح دندان خود پاک کنند.

برخی از این میکروب ها روی مسواک باقی می مانند پس لازم است آن راضد عفونی کرد. در این بخش شما را با روش های ضد عفونی کردن مسواک آشنا خواهیم نمود.

نحوه ضد عفونی کردن مسواک:

برای ضد عفونی کردن مسواک چند روش وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

۱. دهانشویه:

مسواک را در کاسه ای از دهان شویه قرار دهید. رایج ترین رویکردی که افراد برای ضد عفونی کردن مسواک به آن متکی هستند استفاده از دهان شویه ای مانند لسترین است بدان صورت که رشته های موئی مسواک را به مدت ۳-۵ دقیقه درون محلول دهان شویه قرار دهید. از طرفی باید مراقب باشید زیرا قرارگیری بیش از حد مسواک درون دهان شویه سبب آسیب رساندن به رشته ها خواهد شد.

براساس توصیه یک متخصص بهداشت، مسواک را درمحلول دهان شویه ضد باکتریایی بیش تر از ۱۵ دقیقه قرار ندهید. هرگز مایعی که برای ضد عفونی مسواک استفاده کرده اید را غرغره نکنید زیرا امکان انتقال هر نوع ویروس سمی و باکتری که بر مسواک بوده است به محلول وجود دارد.

۲. سرکه و جوش شیرین :

چنانچه دهان شویه در دسترس ندارید برای ضد عفونی کردن مسواک از سرکه سفید و جوش شیرین استفاده کنید. براساس یک مطالعه، سرکه سفید راه حلی موثر در از بین بردن مجموعه ای از میکروارگانیسم هایی است که در مسواک یافت می شوند. نحوه استفاده از آن به شرح زیر است:

مواد لازم :

یک دوم فنجان آب
دو قاشق غذاخوری سرکه سفید
مقداری جوش شیرین (اختیاری)

طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا سرکه سفید و جوش شیرین را به آب اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید. سپس رشته های موئی مسواک را به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه دراین محلول بخیسانید. در نهایت مسواک را به خوبی شستشو دهید.

۳. قرار دادن مسواک در آب جوش :

هر چند این کار به تدریج موجب نرم شدن برس مسواک می شود اما روشی بسیار موثر برای کشتن میکروب ها است. برای جلوگیری از آسیب دیدن مسواک فقط هفته ای یکبار از این روش استفاده کنید.

شما می توانید مسواک ها را هر چند روز یک بار با آب جوش و نمک شست و شو دهید یا هر هفته مسواک اعضای خانواده را در ماشین ظرفشویی بگذارید و بشویید.

۴. نحوه نگهداری مسواک نیز مهم است :

اختراعاتی چون درپوش های پلاستیکی که برای پوشش سر مسواک استفاده می شوند تنها در صورت خشک بودن برس مسواک ایمن هستند زیرا مسواک خیس در فضایی پوشیده محیط مرطوب و تاریکی را ایجاد می کند که برای رشد باکتری ها ایده آل است. همچنین نگهداری مسواک در کشو، کابینت و یا هر مکانی که تهویه مطلوبی ندارد می تواند خطر رشد باکتری های مضر را افزایش دهد.

۵. ضدعفونی کردن مسواک با قرص تمیزکننده پروتز:

راه حل سریع دیگری برای ضدعفونی کردن مسواک استفاده از یک قرص تمیزکننده پروتز است. این قرص را در آب گرم حل کنید و مسواک را داخل آن بگذارید. حالت جوشان، سبب جدا شدن بقایای مواد از برس مسواک شده و آنزیم های موجود در تمیزکننده، به شکستن پروتئین های غذایی کمک می کند و مسواک تمیز می شود.

۶. جوشاندن مسواک :

مسواک خود را به مدت ۳ دقیقه بجوشانید زیرا آب جوش میکروب ها و باکتری ها را از بین می برد.

۷. شستشوی نهایی :

برس مسواک را در سینک ظرفشویی و با آب گرم به مدت ۱۵ ثانیه بشویید. ضد عفونی کردن مسواک را چند بار در هفته انجام دهید.

راههای ضدعفونی مسواک

سایر نکات ضدعفونی کردن مسواک:
سلامت مسواک به نحوه ضد عفونی و روش نگهداری آن بستگی دارد زیرا چگونگی نگهداری با پتانسیل آن برای رشد باکتری ها ارتباط دارد.

محیط های گرم و مرطوب به رشد باکتری ها و میکروب ها کمک می کند.

قبل و بعد از هر بار استفاده از مسواک رشته های موئی آن را با آب گرم بشویید و سپس اجازه دهید در فضای باز کاملا خشک شود.

بهتر است مسواک را بصورت قائم قرار دهید و از عدم تماس آن با دیگر مسواک ها اطمینان حاصل کنید.

پس از بهبود بیماری هایی مانند آنفولانزا مسواک را دور بیاندازید و یا آن را ضد عفونی نمایید.

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس