کد خبر 1494373
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
دوره‌گردی کوهن در اروپا با طناب پوسیده ایران هراسی

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه تلاش‌ها برای پیشبرد اهداف ایران‌هراسانه و واهمه از احتمال عادی‌سازی روابط غرب با ایران در پی شکست پروژه اغتشاشات، دوباره راهی اروپا شد.

به گزارش مشرق، الی کوهن دیشب (یکشنبه) وارد زاگرب پایتخت کرواسی شد. او در توئیتی نوشت که طی روزهای آینده به اتریش، اسلواکی و مجارستان نیز سفر خواهد کرد.

این برای هفتمین بار طی پنج ماه گذشته است که نامبرده به قاره سبز سفر می‌کند. او هربار با دروغ‌پراکنی و عملیات روانی علیه کشورمان، تلاش می‌کند تا پروژه ایران‌هراسی را، به رغم شنیدن انتقادها درباره جنایات وحشیانه این رژیم در فلسطین، حرکت دهد.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی طی بیانیه‌ای پیش از انجام این سفر ادعا کرد: سفر دیپلماتیک به کشورهای اروپای مرکزی، هماهنگی راهبردی با دوستان ما را تقویت می کند و به اسرائیل اجازه می دهد تا منافع سیاسی و اقتصادی ما را در این قاره ارتقا دهد.

وی مدعی شد: دوستان اسرائیل در اتحادیه اروپا از همکاری های اقتصادی، فرهنگی و فناوری گرفته تا مبارزه مشترک با تروریسم و پروژه هسته ای ایران، نقش محوری در روابط ما با اروپای متحد دارند.

بر اساس این بیانیه، کوهن در نشست با حضور همتایان اسلواکی، اتریشی و چک نیز شرکت خواهد کرد. برخی گزارش‌ها از احتمال ملاقات وی با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان نیز به دلیل روابط نزدیک وی با بنیامین نتانیاهو حکایت دارد.

این سفر درحالی انجام می‌شود که پروژه اغتشاشات سال گذشته در ایران با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی شکست خورد و اصرار عوامل وابسته به این رژیم برای قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهاد رسمی نظامی ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی به بن‌بست خورده است.

اسفند سال گذشته کوهن در جریان سفرش به آلمان و دیدار با همتای خود در این کشور، ضمن طرح ادعاهای ضد ایرانی، درخواست این رژیم علیه سپاه را به برلین ارائه کرد. یک ماه بعد وی همین تقاضا را از وزیر امور خارجه انگلیس در لندن مطرح کرد و به فاصله چند روز بعد نخست وزیر رژیم صهیونیستی علاوه بر دیدار با همتای انگلیسی خود، با وزیر کشور انگلیس ملاقات و در این باره رایزنی کرد.

بحث افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، در اوج اغتشاشات سال گذشته و بواسطه فشار گروه‌های تروریستی و ضد انقلاب به سوژه رسانه‌های جریان اصلی غرب تبدیل شد.

قانون‌گذاران اروپایی اواخر دی‌ماه سال گذشته به درخواست نامتعارف افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. اما سوم بهمن ۱۴۰۱، شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی آشکار از پیگیری این طرح عقب‌نشینی کردند.

جوسپ بورل به خبرنگاران گفت که نمی‌توان بدون رای دادگاه درباره سپاه تصمیم‌گیری کرد. او با کنایه به قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا علیه سپاه توضیح داد که انتصاب عنوان تروریستی به یک شخص یا نهاد، مستلزم روند قضایی است و بر اساس تمایلات افراد صورت نمی‌گیرد.

بورل عنوان کرد؛ تنها هنگامی می‌توان یک سازمان را به فهرست تروریستی اتحادیه اروپا اضافه کرد که دادگاه یک کشور عضو اتحادیه اروپا حکم حقوقی صادر کند و «بعد از آن ما در سطح اروپایی موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.»

انگلیس هم که از اتحادیه اروپا خارج شده تمایلی به تحقق درخواست غیرقانونی رژیم صهیونیستی نشان نداده است. هرچند طبق گزارش‌ها وزارت کشور انگلیس با این طرح موافق است اما وزارت امور خارجه انگلیس نگران تبعات این تصمیم و بسته‌شدن کانال‌های ارتباطی با ایران است.

وزیر امور خارجه انگلیس پیشتر در این باره عنوان کرد که وزارت امور خارجه با وزارت کشور که مسئول تصمیم‌گیری درباره قرار دادن نام‌های جدید در فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور است، همکاری دارد اما «هرگونه تصمیم در این رابطه ناگزیر نظر مشترک دولت خواهد بود.»

از این رو تقلای رژیم صهیونیستی در این باره تاکنون به در بسته خورده و ناکام مانده است. اما این احتمال وجود دارد که کوهن در جریان سفر چهار روزه به اروپای مرکزی، به تقلا برای پیشبرد این پروژه شکست خورده ادامه دهد.

این سفر از جهت دیگری نیز حائز اهمیت است. احتمال توافق ایران با واشنگتن احزاب سیاسی در سرزمین‌های اشغالی را به تکاپو انداخته است. پایگاه خبری صهیونیستی «ایزرائیل نشنال نیوز» نوشت که رهبر ائتلاف مخالفان در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی درباره تبعات فاصله گرفتن ائتلاف حاکم بر این رژیم از آمریکا و تاثیر آن بر توافق احتمالی هسته‌ای واشنگتن با تهران هشدار داده است.

یائیر لاپید در مصاحبه ای، توافق برای برداشتن تحریم های ایران از سوی آمریکا را خطرناک ارزیابی کرد و گفت: هرکاری لازم باشد باید انجام دهیم تا جلوی این اتفاق را بگیریم. وی با اشاره به اختلاف بین کابینه حاکم به رهبری بنیامین نتانیاهو و دولت جو بایدن رییس جمهور آمریکا، افزود: فاصله گرفتن از دولت آمریکا ممکن است برای ما هزینه گزافی داشته باشد. نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی عنوان کرد: توافق هسته ای با تهران ممکن است میدان عمل ما را محدود کند.

گفتنی است که رژیم صهیونیستی هفته پیش در ادامه تلاش‌ها برای بحران‌سازی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعاهایی را به واسطه یک رسانه آمریکایی مطرح کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی ادعا کرد که ایران سرگرم احداث تاسیسات جدید هسته‌ای در مناطق کوهستانی است.

در همین پیوند محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: دشمن صهیونیستی سالهاست که با طرح این سخنان بیهوده، علیه ایران فضاسازی می کند. وی چنین مواردی را عملیات روانی دشمن دانست و افزود: هرگاه شرایط در منطقه و محیط بر صهیونیست‌ها تنگ و سخت می‌شود، این‌ عملیات‌ روانی و ادعاها را تشدید می کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران مطابق با موازین آژانس و پادمان کار می‌کند، تصریح کرد: هرگاه هر فعالیتی بخواهیم انجام دهیم، تنظیماتش را با آژانس برقرار خواهیم کرد و مطابق آن عمل می‌کنیم. در فرآیندهای طی شده در گذشته که همواره اینها یک نوع برتری جویی داشتند و سعی می‌کردند با جوسازی و عملیات روانی فشار حداکثری را بر کشور تشدید کنند در این‌ماه های اخیر با موفقیت مواجه نشدند و شکست خوردند و اکنون به مطالب جدید دامن زدند. این همان‌مطالب مردود گذشته است و هیچ جایگاهی ندارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس