اوکراین طراحان صلح را به لابیگری برای روسیه متهم کرد

میخاییل پودولیاک مشاور ریاست جمهوری اوکراین طرح‌های صلح برزیل، واتیکان، چین و کشورهای آفریقایی را ابتکاراتی جانبدارانه به نفع روسیه خواند و این کشورها را به لابیگری برای مسکو متهم کرد.

به گزارش مشرق، پودولیاک جمعه گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار با مسئولان تجاری اعلام کرد که در گفت‌وگو با لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل درباره طرح آن کشور برای حل مساله اوکراین رایزنی می‌کند.

وی افزود: مصاحبه پاپ فرانسیس با شبکه تله‌موندو را دیدیم که گفت جنگ باید فورا خاتمه پیدا کند و گفت‌وگوها در این زمینه باید شروع شود.

پودولیاک با اشاره به این اخبار و تحولات گفت: این یک آرایش مجدد و گسترده در فضای اطلاع‌رسانی است که روسیه پشت آن قرار دارد.

مشاور رئیس جمهوری اوکراین اظهار کرد: همه از صلح و لزوم حرکت به سمت صلح و مصالحه صحبت می‌کنند.

وی مدعی شد که درخواست‌ها برای مصالحه «لابیگری برای روسیه» است.

او طرح چین برای آتش‌بس در اوکراین را «پوچ» و گفت: این طرح صلح نیست بلکه طرح تسلیم است.

پودولیاک همچنین اظهار کرد که ابتکار صلح کشورهای آفریقایی را هم نباید «دست بالا گرفت.»

پودولیاک درباره این که آیا تضمین‌های امنیتی غرب رضایت اوکراین را جلب خواهد کرد یا نه، گفت: عضویت در ناتو پس از پایان جنگ ما را راضی خواهد کرد. بقیه مسائل صرفا صحبت‌هایی درباره چیزهای انتزاعی است.

نشریه پولیتیکو هفته گذشته به نقل از مقام‌های سابق و فعلی دولت آمریکا نوشت که واشنگتن قصد دارد در طولانی‌مدت تضمین‌های امنیتی از جمله قراردادهای تسلیحاتی به اوکراین ارائه دهد.

رئیس جمهوری برزیل جمعه در پیامی توئیتری با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی خود با پوتین خاطرنشان کرد: در این تماس اعلام کردم که برزیل در کنار هند، اندونزی و چین، آماده گفت‌وگو با طرفین برای رسیدن به صلح است.

روزنامه وال استریت ژورنال هم جمعه گزارش داد که «لی هویی» نماینده ویژه چین در امور اوراسیا در سفر اخیر خود به اروپا خواستار آتش‌بس فوری در اوکراین شد و خواستار حفظ کنترل روسیه بر مناطقی شد که در اختیار این کشور قرار گرفته است.

این در حالی است که چین در زمستان گذشته طرحی ۱۲ ماده‌ای برای برقراری صلح در اوکراین ارائه کرده بود.

در ادامه تلاش‌ها برای برقراری صلح میان مسکو و کی‌یف، پاپ فرانسیس جمعه در مصاحبه با تلویزیون اسپانیایی‌زبان تله‌موندو مناقشه میان اوکراین و روسیه را «مشکل سیاسی» خواند و گفت که با انجام گفت‌وگو میان دو کشور، برقراری صلح امکان‌پذیر می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس