«ما در سوریه چه می کنیم»؛ صدای وزیر دفاع ترکیه را در آورد

انتقاد مخالفان دولت ترکیه از حضور نظامی این کشور در شمال سوریه عصبانیت وزیر دفاع ترکیه را به همراه داشت.

به گزارش مشرق، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در کنفرانس موسوم به «ضد تروریسم و سوریه» در شهر استانبول از حملات کشورش به شمال سوریه و عراق دفاع کرد و آن را در راستای به گفته خود «علیه تروریستها» دانست.

دولت سوریه حضور نیروهای ترکیه در شمال سوریه را «بدون اجازه خود و اشغالگرانه» می داند و خواهان «عقب نشینی» آنها است. مقامات سوری همچنین اعلام کرده اند که هدف آنها از مذاکرات چهارجانبه جاری با مشارکت سوریه، ایران، روسیه و ترکیه خروج نهایی تمام نظامیان ترکیه از خاک سوریه است. آنها چنین اقدامی را مقدمه ای برای پیشبرد مراحل بعدی به منظور عادی سازی روابط بین دمشق و آنکارا می دانند. در مقابل، دولت ترکیه حضور نظامی خود در شمال سوریه را با عنوان «مبارزه با تروریسم» توجیه می کند اما دمشق آن را صرفا یک «بهانه برای تداوم حضور اشغالگرانه» ترکیه می داند.

دولت عراق نیز تاکنون بارها از ترکیه خواسته است تا به حملات هوایی و توپخانه ای خود به شمال عراق پایان داده و نیروهای خود را از آنجا خارج کند.

آکار در بخش دیگری از سخنان خود در کنفرانس یاد شده بر تداوم حملات ارتش ترکیه به شمال سوریه و عراق اصرار ورزید و طرح ایده «ما در سوریه چه می کنیم؟» از سوی برخی مخالفان در ترکیه را «جاهلانه و خجالت آور» خواند و مخالفان حضور نظامی ترکیه در شمال عراق و سوریه را عده ای غافل دانست و مدعی شد که اگر ترکیه از ایجاد کریدور ترور در شمال سوریه جلوگیری نمی کرد، در حال حاضر با مشکل بزرگ غیرقابل کنترلی رو به رو بود.

وی همچنین از موضع برخی سیاستمداران ترکیه در فضای تبلیغات انتخاباتی و زیر سوال بردن برنامه های نظامی ترکیه در داخل و خارج این کشور انتقاد کرد و آنها را به آسیب زدن جدی به ترکیه به هاطر جاه‌طلبی شخصی و اهداف و مقاصد سیاسی متهم کرد.

وزیر دفاع ترکیه همچنین هدف از دیدار وزرای دفاع و اطلاعات کشورهای ترکیه، روسیه و سوریه و ایران در مسکو را عادی سازی روابط دو کشور سوریه و ترکیه و تامین بستر بازگشت آوارگان سوری به کشور خود ذکر کرد.

وی همچنین از تداوم مبارزه با گروه گولن خبر داد و گفت: با دریافت اطلاعات و اسناد متقن، تاکنون ۲۴ هزار و ۷۲۴ نفر از وابستگان این تشکیلات از مراجع نظامی ترکیه اخراج شده اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    دمبتون رو گرفتیم میخواهیم بیرونتون کتیم. زنده باد ایران قوی
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 0
    بازم خوبه اونا با اینکه همسایه هستن این سوال رو از خودشون میپرسن چرا اونایی که به بهونه حفاظت از بتکده هاشون میرن اونجا چرا از خودشون این سوال رو نمیپرسن
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    هرری عثمانی
  • علی IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    دمشق غلط میکنه دمشق اگه قدرت داره الان بعد 9سال درگیری بره با کردها بجنگه و خودمحتاری را از اونا بگیره نمیتونه هم لال بشه و ادعا نکنه
  • محتبی IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    امروز در سوریه و عراق حضور دارند ،فردا ادعا میراث چنگیز مغول در ایران خواهند کرد ،به شدت متوهم توسعه طلب و غیر قابل اعتماد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس