کد خبر 1491402
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
خشم و عصبانیت معارضان سوریه از حضور بشار اسد در نشست جده

گروهگ‌های معارض در شمال سوریه در واکنش به حضور بشار اسد در نشست سران اتحادیه عرب در جده، دست به تظاهرات زدند.

به گزارش مشرق، مناطق تحت اشغال تروریست‌های سوریه، روز گذشته و امروز شاهد تظاهرات معارضان در واکنش به سفر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به جده برای حضور در نشست سران اتحادیه عرب بود.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، این تجمعات در برخی مناطق استان حلب و ادلب برپا شد، مناطق محدودی که همچنان در اشغال تروریست‌ها باقی مانده است. آن‌ها در شعارهای خود که ناشی از عصبانیت و نا امیدی از ۱۲ سال جنگ و پادویی کردن برای کشورهای خارجی بود، شعار می‌دادند که بشار اسد نماینده سوریه نیست.

 عصبانیت معارضان سوریه از حضور بشار اسد در نشست جده

از سوی دیگر ائتلاف معارضان سوریه نیز که در سال‌های اخیر صرفا نامی از آن باقی مانده است، با صدور بیانیه‌ای به استقبال کشورهای عربی از بشار اسد در جده اعتراض کردند. در بخشی از این بیانیه با هدف ایران‌هراسی آمده است: «حضور حکومت مجرم در جایگاه سوریه در اتحادیه عرب به معنای این است که ایران نماینده خود را به این اتحادیه فرستاده تا طرح‌های کینه‌توزانه خود را علیه کشورهای عربی به اجرا بگذارد».

ائتلاف معارضان در نوامبر ۲۰۱۲ موجودیت خود را اعلام کرد و تمامی کشورهای عربی به جز الجزائر، عراق و لبنان آن را به عنوان نماینده رسمی سوریه به رسمیت شناختند؛ ائتلافی که قرار بود جای حکومت بشار اسد را بگیرد، اما سال‌هاست که جز صدور بیانیه بروز و ظهوری ندارد و به نظر می‌رسد که حضور بشار اسد در نشست جده و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، آخرین میخ بر تابوت این ائتلاف بود.

 عصبانیت معارضان سوریه از حضور بشار اسد در نشست جده
آخرین وضعیت میدانی سوریه . ابعاد اصلی نقشه

 عصبانیت معارضان سوریه از حضور بشار اسد در نشست جده

در این راستا «باسل معراوی» از فعالان رسانه‌ای معارضان به العربی الجدید گفت که مخالفان دولت سوریه چه در داخل این کشور و چه در کشورهای عربی و اروپایی «عمیقا احساس ناراحتی و نا امیدی» دارند و احساس می‌کنند که فراموش شده‌اند.

در این میان دولت سوریه در حالی به اتحادیه عرب بازگشت که به اذعان منابع عربی در گفت‌وگو با فایننشال تایمز، بشار اسد هیچ امتیازی به کشورهای عربی نداده است؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت که اتحادیه عرب به سمت سوریه بازگشته است نه بالعکس؛ «باسل معراوی» بر این حقیقت صحه گذاشت و به العربی الجدید گفت: «بشار اسد هیچ چیزی که کشورهای عربی تمایل داشتند را به آن‌ها نداد. اسد امید دارد که اعضای اتحادیه عرب را به سمت نقض تحریم‌های آمریکا و اروپا سوق دهد. او هرگونه راه‌حل سیاسی که نظر مخالفان را جلب کند را به هیچ می‌انگارد، می‌توان گفت که بشار اسد در حالی به اتحادیه عرب رفت که از پیش خود را برنده می‌دانست».

در این خصوص «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی روز گذشته گفت که برای حل و فصل بحران سوریه، چاره‌ای جز گفت وگو و مصالحه با دمشق وجود نداشت.

گروهک‌های تروریستی و معارضان در حال حاضر صرفا مناطقی در شمال استان حلب و ادلب را در اشغال خود دارند، در ابتدای سال ۲۰۲۰ ارتش سوریه عملیات گسترده‌ای را برای آزادسازی ادلب و حلب آغاز کرد که ترکیه در آن زمان به شدت به تروریست‌ها کمک می‌کرد، در نهایت در مارس ۲۰۲۰ آتش‌بس اعلام شد؛ اما در شرایط کنونی با تمایل شدید آنکارا برای حل و فصل اختلافات با دولت دمشق و استقبال کشورهای عربی از بشار اسد در جده، به نظر می‌رسد که همین اندک مناطق تحت اشغال معارضان نیز در آینده نه چندان دور با یک عملیات نه چندان دشوار ارتش سوریه به ذیل حاکمیت سوریه باز گردد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس